Bukefalos 28 år!

Dressyrsadel till kort rak rygg

visavis

Trådstartare
Jag behöver sadelråd. Jag har ett halvblodssto med kort (!), relativt rak rygg. Jag har prövat ett stort antal sadlar utan framgång. Antingen åker de fram eller så talar hästen tydligt om att sadeln inte passar. Jag har under 4 år testat PFIFF amaretto (låg ganska bra men är inte så bekväm), Amerigo classic (lade sig i bakvikt och åkte fram), Equipe oracle (lade sig i bakvikt och åkte fram), Childeric DI (låg OK men jag trivdes inte i den flata modellen), Childeric DSG (låg inte alls, vippade framåt och bakåt), Passier optimum (låg OK men var för bred för mig) och Prestige Lucky (låg absolut bäst men är för hård och bred (ett olägligt operationsärr gör mig känslig).

Sadelprovare Peter Winslow rekommenderar mig att sätta på en svanskappa på Amerigosadeln men jag vill helst slippa. Tips emottages med tacksamhet. Finns det ngn sadel som liknar Prestige Lucky dressage i modellen men är MJUKARE och smalare??
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Provat Prestige Venus? Den funkade riktigt bra på min pålle med kort sadelläge vars rygg kom upp vid arbete, han fick totalpanik av sadlar som var för lång då dom gav punktryck när han blev spänd.

Den är smal i sätet och väldigt nätt, underbar sadel! Dock växte han ur den på ett år , från 33 i bomvidd till 37, då händer det saker vill jag lova ^^
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Jag har en Prestige Doge Optimax som legat bra på en sådan rygg du beskriver
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Vissa sadlar gör min häst helt istadig. Jag antar att de är lite för långa och då trycker precis som du beskriver. Prestige Venus har jag aldrig provat. Ska kolla efter en sådan.
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Bates cair caprilli är kort och smal i midjan.
Den är luftstoppad vilket kanske hästen gillar.
Ganska rak i bommen.
Finns begagnade till bra pris.
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Bates cair caprilli är kort och smal i midjan.
Den är luftstoppad vilket kanske hästen gillar.
Ganska rak i bommen.
Finns begagnade till bra pris.

Ja, jag har faktiskt funderat på en sådan men så hittade jag flera diskussionstrådar där folk uttalade sig så negativt om dem. Men smaken är väl som baken. Värt att prova kanske!
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Svanskappa låter inte som en bra permanent-lösning. Tänk hur obekvämt det måste vara med ett ryck i svansroten vid varje rörelse. En sadel som åker fram passar ju inte helt. Konstigt att en utprovade säger så....
Min häst har kort rygg, till honom passar Zaldi bra. De har lite nättare sadlar. Ett annat tips är att testa sadlar som inte har bossor som är formade som utstickande pontoner bak. Det förlänger sadeln rätt rejält. Alla sådana var för långa för min häst.
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Bates cair caprilli är kort och smal i midjan.
Den är luftstoppad vilket kanske hästen gillar.
Ganska rak i bommen.
Finns begagnade till bra pris.

Bates har långa bossor och passar nog inte en kort rygg.

Tillägg: Zaldi har latex i sitsen! Man sitter mjukt även efter 6 år som jag har haft min. Den ser helt ny ut fortfarande (om man bortser från lite slitmärken. Men formen är som ny fortfarande). De finns även med ull eller permanentstoppning i bossorna.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Har ingen koll på hur Prestige Lucky är utformad, men rent generellt vad gäller formmässigt för hästen kan det vara värt att kika på engelska sadlar, eller sadlar med rundbossor eller uppsvepta bossor. Har hästen såpass kort rygg bör du undvika sadlar med stora kilbossor. Det knepigaste är nog att hitta en engelsk sadel som är åt det smalare hållet i midjan.
Jag upplever t ex Passier som en sadel åt det normala- smala hållet i midjan. Vill du ha smalare än så, möjligen kieffer?
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Har ingen koll på hur Prestige Lucky är utformad, men rent generellt vad gäller formmässigt för hästen kan det vara värt att kika på engelska sadlar, eller sadlar med rundbossor eller uppsvepta bossor. Har hästen såpass kort rygg bör du undvika sadlar med stora kilbossor. Det knepigaste är nog att hitta en engelsk sadel som är åt det smalare hållet i midjan.
Jag upplever t ex Passier som en sadel åt det normala- smala hållet i midjan. Vill du ha smalare än så, möjligen kieffer?

Har bara provat Passier optimum men det var för bred. Kieffer har jag aldrig suttit i. Kanske värt att prova.
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Var Amerigon och Equipen verkligen tillräckligt vida eftersom de hamnade i bakvikt? Childericarna går inte att säga något om passformen alls eftersom de alltid är byggda efter en specifik häst och inte efter en standardmodell.

Jag skulle tipsa som de andra om Amerigo Alto, Amerigo CC eller Vega CC. Prestige D1 Iceland och Equipes Iceland. Islandsmodeller är alltid väldigt korta och har även ett öpnnare säte som du verkade gilla:).
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Tycker inte att någon av de sadlar du provat är korta sadlar. Det finns kortare. Beroende på din str. Bates Caprilli och gamla Innovan är korta sadlar i str 16-16,5 och str 0. De nya modellerna är längre. Albion en ett märke som har korta modeller likaså Frank Baines upp till 17" sen tycker jag även de blir långa.
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Tipsar om Tekna S-line dressyr :) Underbar sadel med kort anläggningsyta och passar raka ryggar. Vettigt pris med. :)
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Var Amerigon och Equipen verkligen tillräckligt vida eftersom de hamnade i bakvikt? Childericarna går inte att säga något om passformen alls eftersom de alltid är byggda efter en specifik häst och inte efter en standardmodell.

Jag skulle tipsa som de andra om Amerigo Alto, Amerigo CC eller Vega CC. Prestige D1 Iceland och Equipes Iceland. Islandsmodeller är alltid väldigt korta och har även ett öpnnare säte som du verkade gilla:).

Bra fråga! Men både Amerigon och Equipen provades ut av sadelprovare så de borde ju ha varit det. Hua, ska jag behöva vänja mig vid islandsmodellen?? :)
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

islandsmodellen är inte så fel, såvida du inte vill ha massor stöd. Håller med om att de sadlar du provat inte är korta. Pfiffen är ju som en ålandsfärja! Ordo equestar venus kan passa också.
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Finns gelesits för ryttaren om man tycker sadeln är för hård. Den skulle jag sätta på och ha den sadeln som låg bra på hästen. Finns även fårskinnspadd supersköna.

Annars finns det en tjej som syr sadlar efter exakt så som du vill ha det och efter exakt hur din häst ser ut.
Men visst kostar de men å andra sidan får man de man vill ha,
utgångspriset är ca 30 tusen och beroende på vad man vill ha kan de hamna på ca 40 tusen.
Men du får välja färg på läder, och vilken sorts läder, stora knästöd små knästöd djupt säte eller inte djupt eller mitt i mellan. bobfrihet kilboss eller superrundade som går upp mkt fort.
Kort bom ja rosa läder med gula blommor på.. gelesits ja allt kan du svälja=) och får dessutom följa din sadel från första biten tills den är klar med bilder rätt coolt=)






a
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Finns gelesits för ryttaren om man tycker sadeln är för hård. Den skulle jag sätta på och ha den sadeln som låg bra på hästen. Finns även fårskinnspadd supersköna.

Annars finns det en tjej som syr sadlar efter exakt så som du vill ha det och efter exakt hur din häst ser ut.
Men visst kostar de men å andra sidan får man de man vill ha,
utgångspriset är ca 30 tusen och beroende på vad man vill ha kan de hamna på ca 40 tusen.
Men du får välja färg på läder, och vilken sorts läder, stora knästöd små knästöd djupt säte eller inte djupt eller mitt i mellan. bobfrihet kilboss eller superrundade som går upp mkt fort.
Kort bom ja rosa läder med gula blommor på.. gelesits ja allt kan du svälja=) och får dessutom följa din sadel från första biten tills den är klar med bilder rätt coolt=)a

Jag rider just nu med vadderade cykelbyxor OCH gelpad men det blir lite för mkt av det goda :) Det bästa vore naturligtvis om jag kunde hitta en sadel som passar både mig och hästen.
Har du namn/hemsida till den tjejen??
 
Sv: Dressyrsadel till kort rak rygg

Känner du att du kan lägga 30" på en sadel så hade jag iaf letat bland Amerigo och Equipe alt fått en Childeric gjord till hästen och dig.
 

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 348
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 615
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
4 023
Senast: Carraa
·
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 469
Senast: Design05
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp