Dressyrsadel till ponny?

ylvalill

Trådstartare
Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en allroundsadel och nöjt sig med det men nu önskar hon sig en riktig dressyrsadel, och med tanke på att jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att rida dressyr i en allroundsadel så har jag ju viss förståelse för det... :o Vi har därför lite smått börjat kika efter en dressyrsadel till ponnyn.

Problemet är att ponnyn tillhör kategorin "rund som en tunna, rak rygg och utan manke". Allroundsadeln som han går med nu är en Wintec Lite med Cair, storlek 15,5. Har sett att Wintec även gör en dressyrmodell av denna sadel och det hade ju kunnat vara det givna valet om inte dottern helst av allt hade velat ha en lädersadel den här gången, då blev det genast svårare. Det verkar inte direkt finnas en uppsjö dressyrsadlar i storlek 15,5. 16 blir för långt (han är maxad b-ponny och inte särskilt lång i ryggen), och mindre än 15,5 blir troligtvis för litet för dottern som visserligen är väldigt nätt, men lång och med lååånga ben.

Behöver tips! När jag har frågat i butikerna häromkring så ser de mest besvärade ut och vet inte vad de ska rekommendera. Men så omöjligt kan det väl inte vara? Måste väl finnas fler ponnyer av den här modellen som har dressyrsadlar, eller?
 
Finns många märken som gör små dressyrsadlar :)
Morris and Nolan, Equipe, Lippo, Tekna, Globus, Santa Cruz, Amerigo för att nämna ett gäng av dem bara.
Sen beror det väl såklart på vad man är villig att ge, men av märkena ovan finns det ju både budget och kvalitet!
 
Tidigare har det i alla fall varit så att Bates är Wintec-varianten i läder. Har ni testat typ Bates Pony Dressage?
 
Finns många märken som gör små dressyrsadlar :)
Morris and Nolan, Equipe, Lippo, Tekna, Globus, Santa Cruz, Amerigo för att nämna ett gäng av dem bara.
Sen beror det väl såklart på vad man är villig att ge, men av märkena ovan finns det ju både budget och kvalitet!
Tja, vi hade ju tänkt en begagnad i första hand så det begränsar ju lite ytterligare. Men har ärligt talat aldrig sett en Globus eller en Santa Cruz i mindre än storlek 16, finns det ens? Lippos ponnysadel har jag kikat på och den verkade vara byggd för en helt annan typ av ponny än vår... :o Equipe är väl typ detsamma, mer för nättare hästar med manke? Tekna har jag aldrig riktigt förstått vilken typ av hästar de passar på, men inte har de passat mina i alla fall. M&N har jag väl stött på något enstaka exemplar, men aldrig tillräckligt nära för att kunna prova en.
 
Tidigare har det i alla fall varit så att Bates är Wintec-varianten i läder. Har ni testat typ Bates Pony Dressage?
Just det ja, Bates finns ju! :idea: Vi har inte testat Bates, vet ingen som säljer det häromkring, men det borde ju kunna vara ett bra alternativ.

Är det möjligtvis någon som provat både Wintec Lite ponnysadeln och Bates Pony Dressage och vet om de har ungefär samma passform? Tänker att i så fall kanske man skulle våga chansa och beställa hem en sådan och prova.
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
894
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
832
Utrustning Jag ska hjälpa en kompis att få hens c-ponny inriden, så den kan säljas. Har insett att jag inte har någon sadel som passar ponnyn...
Svar
8
· Visningar
1 869
Senast: Görel
·
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 118
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp