Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

hjarterdam

Trådstartare
Söker en dressyrsadel till denna rygg. Men har inga idéer! Han går nästan lite uppåt när han arbetar.
2013-01-10100321_zps0479691a.jpg


2013-01-10100341_zps7d2c4a3f.jpg


2013-01-10100321_zps0479691a.jpg


Dessa har jag provat;
Kieffer wien, Kieffer master, Anky, Albion Legend k2. Alla är för svängda.
Provade sist en spalding, Morris and nolan som var för svängd.

Vet inte vad jag ska köpa och börjar ha panik :confused: Han hade en Globus crincle innan som låg bra. Inget jag gärna vill köpa igen nu när han vuxit ur den. Gärna något som går att ändra bommen på.
Funderade på en Prestige venus d är den för svängd? Vill inte gärna lägga mer 10tusen
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Min häst är vid och rak, jag köpte en begagnad Jeremy Rudge till honom (var på sadelutprovning. Provade då även crown arwen och cliff barnsby, som också passade).
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

vet inte vad din budget ligger på. Men en Amerigo vega skulle nog ligga bra.
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Är det någon skillnad på "CC" och vanlig vega? Tänkte bommens passform.
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Cliff Barnsby Kanter och N-gage passar på min grabb som har spikrak rygg och bred.
Jag köpte den modellen som heter N-gage då jag gillade den bäst :)
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Jag hade en Henri de Rivel modell Paris x-vid (minns inte vad deras märkning hette fit 4 eller nåt) som funkade bra på en ganska rak rygg.
Fast den var bred i midjan så mina höfter protesterade mot den...
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Jag säger som någon annan sa, Amerigo. Min häst hade liknande rygg när han var yngre, dock mindre manke och han hade en Amerigo Alto som satt som en smäck fram till för nått år sen.
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

cc är cutback. Då blir bommens anläggningsyta ännu kortare enligt dem som vet. Även en alto skulle jag kunna tänka mig men vegan är mer utformad för hästar med rund bål. Vid är väl 2.0 om jag inte minns rätt. Men 2.5 skulle jag inte vara förvånad över om din häst behövde.
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

DSC_0082.jpg

Han blir nästan högre fram än bak vid arbete. Tror alton blir för svängd då den passar överbyggda hästar? Stod även på sadelm***sintet att vegan passar något svängda ryggar?
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Testa Passier, inga "poppis"sadlar så går att få till bra pris. Optimum är skönast och ligger bra på min spikraka häst.

Behöver den en riktigt bred sadel hade jag testat Crown.
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Håller med om att Crown Jessica nog hade legat bra. Är både rak och bred.

Min unghäst är bred som en tunna och spikrak. C J ligger perfekt.
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Fast min Alto är inte svängd alls och varken min häst eller syrrans som har haft en likadan är överbyggda. Min häst var som en tunna över ryggen bokstavligt talat när jag köpte sadeln. :D
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Funderar på att låna hem en Vega CC och prova. Alto tycker jag bommen ser olika svängd på beroende på sadel.. Samma med Classic.
:confused:
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Jag har en Amerigo som jag inte vet vilken modell det är (står inte på den) som är ganska rak till mina hästar med liknande rygg.
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

Iom att den bli lägre bak så brukar CCsadlar inte funka så bra. Vega CC är väldigt flat och inte alls uppbyggd bak. Cortina, Cervia funkar nog bättre isåfall (raka sadlar men gjorda för hästar med lite höjd i fronten). Alto ligger på min spikraka häst men han är ngt högre bak.
 
Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!

brukar hästen vilja knäppa av i halsen eller är det bara en ögonblickbild? Lite ot iofs, men bilden verkar inte riktigt visa hästen i arbete vilket gör det svårt att veta vad den ska ha för sadel. O andra sidan sett kanske hästen inte riktigt vill gå i arbete pga att den nuvarande sadeln inte funkar.

Vega o Alto har så korta anläggningsytor så de brukar passa ett stort spann av hästar. Speciellt de som ändras mkt i ryggen under arbete och nästan då blir lite överbyggda, eller åt andra hållet, att de höjer sig väldigt mkt i manken. Så jag tycker att du ska prova en sån, gärna ihop med en duktig sadelmakare!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
858
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 307
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 457
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
3 984
Senast: Carraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp