Dressyrsadel tips

Tuva

Trådstartare
Hej! Jag håller på och blir tokig av allt sadelletande... Har en häst med en ganska rak rygg och mycket bogrörelse. Provade Equipe Olympia som jag älskade, den ligger även bra på hästen men något gör att han blir lite spänd i ryggen av den... (har ridit med den med både padd och utan). Nu letar jag efter en liknande sadel som hästen kanske tycker mer om ;)

Söker:
Smal midja, tyngdpunkten/sitpunkten långt fram, singelkåpa samt knästöd liknande olympian (bifogar en bild)

Har ni några tips på en sadel som kan fungera för mig? Alternativt märken att kolla upp (håller på och blir galen i sadeldjungeln :bow:)

Tack på förhand!

1542746880358.png
 
Kanske Prestige X Helen? Också väldigt smal midja och stora stöd. Provad själv en X Helen igår och gillade den mycket! Den är utskuren för bogarna på samma sätt som Prestige D1.
 
Erreplus stämmer in på alla dina kriterier :) Hade kikat på Vittoria eller Freestyle, men även Adelinde är trevlig.
Annars har jag Lippo Integro till min häst, med liknande utgångspunkt som din. Provade också Olympian som jag fullkomligt älskade, men tyvärr rörde den sig alldeles för mycket under ridning så den gick helt bort. Lippon ligger som en smäck! Är dock lite flatare i sitsen, men tycker inte det är någon nackdel.

Fördelen med båda märkena som jag ser det är att de är ullstoppade och således kan anpassas mer precist efter hästen än Equipe :) .
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Hej! Jag håller på och blir tokig av allt sadelletande... Har en häst med en ganska rak rygg och mycket bogrörelse. Provade Equipe Olympia som jag älskade, den ligger även bra på hästen men något gör att han blir lite spänd i ryggen av den... (har ridit med den med både padd och utan). Nu letar jag efter en liknande sadel som hästen kanske tycker mer om ;)

Söker:
Smal midja, tyngdpunkten/sitpunkten långt fram, singelkåpa samt knästöd liknande olympian (bifogar en bild)

Har ni några tips på en sadel som kan fungera för mig? Alternativt märken att kolla upp (håller på och blir galen i sadeldjungeln :bow:)

Tack på förhand!

Visa bifogad fil 21714
Har du kikat på Ikonic?
 
Erreplus stämmer in på alla dina kriterier :) Hade kikat på Vittoria eller Freestyle, men även Adelinde är trevlig.
Annars har jag Lippo Integro till min häst, med liknande utgångspunkt som din. Provade också Olympian som jag fullkomligt älskade, men tyvärr rörde den sig alldeles för mycket under ridning så den gick helt bort. Lippon ligger som en smäck! Är dock lite flatare i sitsen, men tycker inte det är någon nackdel.

Fördelen med båda märkena som jag ser det är att de är ullstoppade och således kan anpassas mer precist efter hästen än Equipe :) .
Jag har erreplus vittoria idag men den är för bred baktill för mig tyvärr :( freestylen har jag varit lite sugen på men provade den på SIHS och tyckte inte det var jättemycket skillnad. Men man vet aldrig när den ligger på hästen!
 
@Tuva Inte singelkåpade men har du provat Amerigos öppna modeller? CC eller DJ borde passa en häst som Olympian passar. De är ullstoppade och är hästen lite känslig kan det vara permanentstoppningen i Olympian den reagerade på :).
 
@Tuva Inte singelkåpade men har du provat Amerigos öppna modeller? CC eller DJ borde passa en häst som Olympian passar. De är ullstoppade och är hästen lite känslig kan det vara permanentstoppningen i Olympian den reagerade på :).
Har provat dem båda :crazy: håller på och blir tokig... finns inget kvar att prova känns det som... har fått hem en equipe viktoria och en antares cadence att prova nu så jag håller tummarna för ngn av dem:bow:
 
Hur har det gått? jag har själv ungefär samma bekymmer... har i dagsläget en modifierad Equipe Olympia med schottispaneler och extra breddad kanal till min häst, men samma där den ligger ok men inte helt 100. Upplever att den rör sig en aning.

Hur var Antares sadeln du provade? Själv varit inne på att prova den. Viktorian har vi provat tidigare men den gick bort av olika anledningar.
 
Hur har det gått? jag har själv ungefär samma bekymmer... har i dagsläget en modifierad Equipe Olympia med schottispaneler och extra breddad kanal till min häst, men samma där den ligger ok men inte helt 100. Upplever att den rör sig en aning.

Hur var Antares sadeln du provade? Själv varit inne på att prova den. Viktorian har vi provat tidigare men den gick bort av olika anledningar.
Hej! Jag provade aldrig antares på hästen då den var för bred i sätet på mig tyvärr. Precis beställt den nya Equipe Olympia med shoulderfree som vi älskade! 😍
 
Underbart! Så härligt när det löser sig med sadeln :D ang Olympian har det kommit en ny variant på den med shoulderfree eller är det speciella paneler du valde till? Lite nyfiken för Olympian är ju riktigt trevlig sadel att rida i :love:
 
Underbart! Så härligt när det löser sig med sadeln :D ang Olympian har det kommit en ny variant på den med shoulderfree eller är det speciella paneler du valde till? Lite nyfiken för Olympian är ju riktigt trevlig sadel att rida i :love:
Precis! Älskar den också! Ja de har kommit en ny! Pratade med equipe på sihs och de tipsade om den. Finns bara nga provsadlar i Sverige ännu för att prova 😊 vet att det finns en i Sthlm
 

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 036
Senast: poetin
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 966
Senast: MiniLi
·
Dressyr Har en gammal Kieffer Lech dressyrsadel, men det åker bakåt när jag rider. Har en häst med hög manke! Själv är jag kort och vill inte ha...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp