Dressyrsadel

cactuspower

Trådstartare
Vill ha lite allmäna tips om bra dressyrsadlar. Vad finns det egentligen för några? Jag har en brun Olympic Jessica nu till min
4-åriga unghäst. Hoppas på att hon ska kunna ha kvar denna tills någon gång nästa år, men nästa år vill jag kunna byta ut den mot en bättre begagnad dressyrsadel. Vill ha en sadel som verkligen är av bra kvalité då och kan mycket väl tänka mig att lägga ut
10-15 000:- då. Efterlyser dock helst begagnat då jag tror att man har chans att få en riktigt riktigt bra sadel då än om man väljer att köpa en ny. Det är mycket pengar för mig egentligen men jag kan ändå tycka att det vore värt det. Då har jag tänkt sälja min sadel och denna hoppas jag då få ut runt ca 4000-5000 då i alla fall
(Kostar ny ca 11-12 000:- men den var ju så gott som ny då jag köpte den). Sedan får jag sommarjobba ihop ett par tusen, samt spara till sadeln och sedan kanske mina snälla föräldrar kan lägga någon tusenlapp också. Fyller ju år på sommarhalvåret med så det kanske blir en del pengar från då också.

Men vad har ni för tips om märken som man ska kolla upp?
Albion, Prestie, Amerigo? Ja, kom med förslag!

Det måste vara sadlar som går att hitta beg. för i alla fall under
15 000:- för där går verkligen smärtgränsen för min del!

Lägg gärna in bilder också!
 
Sv: Dressyrsadel

Inte för att jag har en susning om hur din häst ser ut över ryggen eller hur Olympic sadlarna är byggda, men kolla på Applagården/Applagarden här på buke, hon säljer sadlar!
 
Sv: Dressyrsadel

Jag har en Prestige Top Dressage, älskar den!! :love: Och det gör hästen också!! Kostar ca 15' ny, runt 10' begagnad. Stora stöd och djup sits, men man blir inte låst. Och man sitter rätt, inte i stolsits som man gör i många dressyrsadlar..
 
Sv: Dressyrsadel

Jag skulle kolla upp Amerigo-sadlarna. Det är bra kvalitet på dem och de främjar en god sits. Det finns en del olika modeller också.
 
Sv: Dressyrsadel

Olympic är ju hyfsat raka i modellen och jag misstänker att din häst kanske har normal/hög manke också. Då hade jag rekommenderat Albion, Amerigo, Edinburgh, Globus, Stubben, Frank Baines.
 
Sv: Dressyrsadel

Jo det stämmer. Hon har rätt så hög manke också, eller den är åtminstone välmarkerad.
Ska kika får jag se på Albion och Amerigo främst tror jag. Har ridit i Albionsadlar vid flertalet tillfällen och de har varit bekväma. Men jag är jättenyfiken på Amerigosadlarna.
Alla här på forumet verkar ju nästan vilja ha just dom sadlarna.

Nu har jag visserligen inte provridit de allra nyaste Stübben sadlarna men de jag har provridit har varit riktigt obekväma och hårda och rida i. Knappast något jag känner för att lägga pengar på..

Prestige ska jag också kolla vidare på.

Men kan ni rekommendera flera butiker där dessa sadlar finns. Albion, Amerigo och Prestige. Har tyvärr dålig koll på butiker som saluför dessa. Skulle allra helst vilja att man kunde åka till någon större butik i mellansverige (helst inte allt för långt från Örebro län) med hästen och få hjälp på plats av kunnig sadelutprovare/sadelmakare
som kanske ev. t.o.m kan ta min sadel i inbyte om man skulle tjäna något på det.
Fast man kanske får ut mer pengar om man säljer den privat?
 
Sv: Dressyrsadel

Oftast får man ut mer pengar privat, men ibland kan det känns skönt att bli av med sadeln direkt och kanske förlora nån 500 eller så. (man vet ju aldrig vad man får den såld för)

Har din häst helt rak rygg eller hur ser hon ut? Haar du bild?

De nyare Stubbensadlarna är mjukare, men de är ju inte så mjuka som Albion...
 
Sv: Dressyrsadel

Har dels några gamla bilder på henne från runt Jan-Feb?
1
2

Och här kommer de nya. Dom är tagna i mitten elle slutet av maj tror jag.
1
2
3


Tyvärr är det kanske lite svårt och se hur hon ser ut, men hoppas du ser nåt i alla fall...
 
Sv: Dressyrsadel

Ok (ang. försäljnig av sadel), får se hur jag gör då. Ska nog ändå försöka sälja privat först och blir det svårt att göra sig av med sadeln så får jag väll kolla om det finns någon butik som kan ta den i inbyte då.
 
Sv: Dressyrsadel

Helt ärligt tror jag inte Albion kommer passa. Däremot tror jag att Frank Baines skulle sittta perfekt.
Det finns även en hel del begagnade FB och de är lätta att sälja vidare sen om du behöver det.
Jag tycker att du ska satsa på en begagnad FB så länge och isf efter 2-3 år när hästen har vuxit färdigt köpa en ny. För hon kommer förmodligen att att växa ur den på bara ett par månader....
 
Sv: Dressyrsadel

Åk till sharpman med din häst där brukar de ha massor av begegnade sadlar. Ring innan och kolla så att sadelutprovaren är där den dagen du tänker åka oxå.
 
Sv: Dressyrsadel

hej när vi köpte våran häst vid 4 års ålder fick vi byta sadel en gång i halvåret ungefär.hon växte på höjden bredden + muskla sig. vi var o kolla sadeln vi köpte i höstas förra veckan och det var första gången vi kunde behålla en sadel , så satsa inte på en för dyr sadel ännu är mitt råd.vi åker till ett ställe som säljer beg o nya sadlar och som provar ut en sadel som passar hästen det finns jättefina beg billiga sadlar.när man köper en ny sadel förlorar man massa pengar när sadeln inte passar längre,så hiita ett bra ställe som provar ut en sadel som passar din häst istället och säljer beg sadlar lycka till
 
Sv: Dressyrsadel

Ok får hålla mig till begagnat ett tag till då. Men hur gammal är er häst nu då, nu när hon är "färdigutvecklad" eller vad man ska säga? Ska kolla FB, det kan i alla fall vara ett vettigt alternativ vid nästa sadelbyte då. Någon som kan skriva lite mer om dom?
Är de sköna att rida i osv.? Vilken prisklass ligger dom i? Nya som begagnade?
Är dock rätt säkert på att det blir begagnat eftersom ny sadel Inte kommer löna sig.
 
Sv: Dressyrsadel

Okej, men då försöker jag hitta en begagnad bra sadel att byta med innan jag kan köpa den framtida sadel som vi hoppas kunna ha ett par år framöver sedan. Känner då inte heller för att lägga ut fullt så mycket pengar som jag först hade tänkt. Inte 15´
i alla fall, utan då får nog gränsen gå vid absolut max 10´ om jag ändå måste byta sadel ännu en gång efter det. Men har du ridit något i FB? Är de bra och bekväma?
Vilka modeller finns det? Kan du länka till någon sida där jag kan få mer info. om dessa?
 
Sv: Dressyrsadel

Hade själv en Olympic Jessica förut, gillade dock inte den. Tyckte att den hade för små knästöd, jag vill ha en sadel med större knästöd. Olympic:en passade hyfsat på min häst (enl. sadelutprovaren), har nu en KenTaur Medea, :love: Kanske en sån kan passa dig och hästen? Kostar runt 10.000kr ny.
 
Sv: Dressyrsadel

http://www.frankbaines-saddlery.com/

Ja, de är superbekväma, men Eleganten har ett RIKTIGT högt bakvalv och de är små i sätet.
De kostar ca 20 000 i nypris, finns begagnade för 5-7 000 som är ett par år gamla. Jag tycker att du vid den första sadeln du ska köpa nu (för räkna med att det blir fler... ;) ) mest tänker på passform, inte på hur den ser ut. Hittar du en FB av önskad modell för 3-4000 men den är gammal och kanske inte så fin, men hel och rätt storlek, slå till. Du kommer nog behöva byta den ändå om ett halvår-år och köper du en för 7000 tappar du ett par tusenlappar när du ska sälja den. Alla sadlar sjunker sjukt mycket i värde. Det är inte lönt att köpa en dyr sadel förrän hästen har varit riden i 2-3 år, eller tills den är färdigväxt.
 
Sv: Dressyrsadel

Jag älskar min Olympic Jessica :love:
Ja det kanske vore ett vettigt alternativ också när hästen växt ur denna.
Men vet du vart jag finner mer info. om KenTaur sadlar. Och var ligger de i pris - begagnade?
 
Sv: Dressyrsadel

Jo de har du ju rätt i. Får se hur det ser ut. Det blir nog läge att byta sadel någon gång fram till våren sedan. För nu har hon gått på bete i 3 månader och sedan lär det ta ett tag innan hon kommer i gång ordentligt. Så framåt våren blir nog rätt så lagom. Har ändå inte haft min Olympic Jessica så länge, lånade en dressyrsadel innan jag köpte den. Ska även ta hand om min OJ-sadel riktigt ordentligt, jag är riktigt pedant med mina prylar så välvårdad lär den vara i alla fall. Men det är nästan så att jag hoppas på att jag ska kunna få ut det jag köpte den för, 5600:- för. Men det beror väll på vad det finns för intresse. Men jag gav ju end. 5600:- för den dvs. strax under halva priset och den var så gott som ny. Men sedan kanske jag kan hitta en FB eller någon annan bra sadel då som hon kan ha ett par månader och så får jag helt enkelt sälja den och köpa en ny igen. Tack för råd, tips o länken! :D :bump: :)
 
Sv: Dressyrsadel

Kentaur sadlarna håller inte så hög kvalitet.... De är svårsålda och räkna med att knappt få halva priset tillbaka vid försäljning om du använt den i ett halvår....

www.hedmans.just.nu

Lädret är inte så bra, för den prisklassen får du mkt bättre sadlar.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 684
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 390
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp