dressyrsadel....

Vart kan man tänkas sig hitta en sadel på runt 5000kr vilken är det bäst kvalité på...vill helst ha en ny då de formar sig ngt efter hästen ju.
Tack på förhand Jannike:bow:

Sv: dressyrsadel....

Beror på hur hästen ser ut i ryggen.

För den slanten är det bättre att satsa på begagnat och stoppa om, om den passar hästen i övrigt. Nya sadlar i den prisklassen tenderar att vara av lägre kvalité.

Wintec, om den passar hästen, kanske kan vara ett alternativ?

Jag skulle satsa på en begagnad i stället. Då kan du få en mycket bättre sadel (bättre kvalité) osv. än en för 5000 kr. Oftast så har de fel någonstanns (kan vara snea, ojämt stoppade osv.) En dyrare sadel kan ju också ha sina brister dvs. även sadlar över 10 000 kr klassen, men det är ju vanligare att billigare att en billigare sadel har brister.

Det allra bästa är om du kan fråga någon sadelmakare om hjälp.
Jag kan tänka mig att du kanske kan köpa en beg. sadel och så stoppa om den så att stoppningen osv. anpassas efter hästen.

Själv har jag haft en Olympic Jessica Dressyrsadel, den var runt ett år när jag köpte den (dvs. begagnad) men i jättefint skick. Jag var jättenöjd med den, köpte den beg. för 5600:- i Februari förra året, sedan hade jag den i kanske 7-8 månader till min unghäst och sedan hade hon växt ur den så då fick jag sälja den. Jag sålde den för
5800:- men jag är pedant så den var väldigt välskött och såg fortfarande ut som ny ;)

Just nu har jag en Bates Maestro med Cair i. Det är alltså luftstoppning i sadelputorna och så är det ullstoppning också i den. Luften gör att den blir väldigt mjuk och anpassar sig bra efter hästen. Jag har bara ridit i den 2 ggr hittills men tycker att det verkar fungera bra (har den på prov, inte köpt ännu). Denna sadel är 2 år och säljaren ville ha 7500:- för den, jag ska ringa henne om någon dag men jag tänkte pruta lite på den. Det är även ubytbara koppjärn i sadeln vilket gör att man kan reglera bomvidden på den.

Får väll se hur länge den funkar. Förhoppningsvis kan jag ha den ett par månader i alla fall eftersom man kan byta koppjärn. Får vänta med och köpa ny sadel till efter sommaren, när jag fått sommarjobbspengar :).

Precis, jag instämmer.

Trådskaparen-> Precis som Lovisaleonora_ skriver så kan du även testa en syntetsadel från Wintec eller Griffin annars. Personligen tycker jag inte om Wintec, men smaken är ju som baken - delad ;)
Så det är ju bara att prova dig fram. Passar den hästen kanske det kan vara ett bra köp.

Annars kan du testa Griffin också. Har ridit i en Griffin dressyr på en ridskolehäst för något år sedan och den sadeln var jätteskön och bra, är inte så förtjust i syntet annars.

ok men vilka märken ska man leta efter?
vill inte ha syntet då jag inte gillar utseendet..annars så får d bli avd som helst. Är en varmblodstravare det handlar om som är ngt kortare i ryggen än andra hästar annars normalhög manke.
Några förslag?

Men hur är ryggformen? Svankig, rak?

DET är ju det mest avgörande för sadelinköpet, bomvidden han man (utom i extremfall) justera att passa. Bommens form däremot är ju given.

hmm ja den är väl ganska rak faktist...men jag kan ju ta bilder imorrn om ni vill hjälpa mig...var ska jag ta bilder...bakifrån och på sidan avr mer?

Eftersom du verkar grön på det här, föreslår jag att du anslår en peng till sadelprovare. Det är inget man ska hålla på med själv om man inte vet vad man ska titta efter.

Det är lätt att få fel sadel till hästen som sedan orsakar ryggskador.

Och detta är INTE nedervärderande sagt, utan ett måste om man inte vill få problem längre fram...

ok. nej tog inte det på ett nedverderande sätt heller...men du bor här i närheten ju vet du ngn bra som man kan ringa alt. maila om detta?
Tack på förhand Jannike

Maria Hallring på Ridin är ju den absolut bästa. Dock dyr när det gäller de egna sadlarna. Man kan köra dig och betala för att få sin egen sadel kontrollerad (hur den ligger) innan omstoppning. Men eftersom du inte har någon sadel i nuläget kanske det är bättre att diskutera med henne, men då ska du i alla fall hitta ett par sadlar att ta med.

Ingdams kör också ut, men det är inte den prisklassen du hade tänkt dig (dyrare).

Vågar du laborera själv har Flädie ett stort urval begagnade sadlar hemma, som man mot depositionsavgift får låna hem. Men då vill det till att du själv eller någon i din närhet kan prova ut och se hur sadlen ligger.

Känner du ingen i närheten som är erkänt duktig på hästar och även har pail på sadlar osv.? Jag har hittills inte haft någon utb. utprovare till min häst för det har inte blivit så. Sist när det skulle komma ut en hade jag inte hunnit sålt min dåvarande sadel och jag hade helt enkelt inte pengar till en utprovning just då.

Men jag håller med om att du i så fall kan ta hem ett par olika sadlar till din häst och prva mot dep. avgift och så be någon som kan att hjälpa dig, som åtminstone kan se lite om hästen behöver en mer rak eller svängd bom osv. och har lite koll så att inte sadeln är för smal eller alldeles för vid.

Sedan är det ju så att hästaffärer som har beg. sadlar ofta också tar ut provision på t.ex. 10% vid försäljningen och därmed så är ofta beg. sadlar i butik lite dyrare. Men det kan det ju vara värt om du hittar en sadel som verkar passa. Om sadeln är lite i allra dyraste laget där kan du ju annars leta efter en sadel av samma märke och som är i samma storlek på annons och ta hem för att prova om du skulle ha turen och den finns i närheten av dig.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
284
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
241
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka