Bukefalos 28 år!

Dressyrsadlar med smal midja?

N

nancy

Börjar bli urtrött på min dressyrsadeljakt vid det här laget, men har trots allt inte gett upp fullständigt ännu...

Undrar om någon har något bra tips på dressyrsadlar med smal midja i sitsen, dvs. inte de här platta, breda, fåtöljliknande sitsarna med massor av stoppning? Har provat en hel rad olika märken och modeller, men har ännu inte stött på någon sadel med lika smal midja som min gamla County. Antar att det är ett modefenomen med de här gigantiskt stoppade sitsarna, men det måste ju finnas alternativ! Väl...? Får ont i höfter/bäcken av för platta och breda sitsar nämligen.

Förutom en smal sits är jag ute efter en "lagom" djup sits, vill ha lite stöd men inte sitta fast. Detsamma gäller knästöden. Och, för att komplicera det hela ytterligare, ska sadeln även passa en häst som (uppenbarligen) är extremt vid över mank/skulderpartiet...

Så är det någon som har några tips? Finns min önskesadel i verkligheten...? :smirk:
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Det är svårt, jag tänkte säga Kieffer Lusitano Excellentbom, för den upplevde i a f jag som mycket smal i midjan MEN den sitter man verkligen fast i och det vill du ju inte ha. Kieffern är dessutom ganska smal framtill, den passade i alla fall inte min häst efter att han breddat sig. Bommen gick att värma om men det räcker inte, jag tycker att Kieffern är trång fram ändå.

Jag har en Passier Optimum nu och den passar däremot den ganska breda,överbyggda framtill, hästen bra MEN den har inte någon extremt smal midja. Lagom djup är den, man sitter inte "fast" i den.

De flesta dressyr sadlar verkar utformade för killar tycker jag, vi tjejer behöver smalare midjor på sadlarna. Hur många av oss rider inte omkring med rejält ont i bäckenpartiet eller har ont efter träningspassen?
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Jag har en gammal Wallace & Barnsby sadel som är underbar! Små knästöd, smal midja och lagom djupt säte :) Långa stroppar och bara... fantastisk! Köpte den för en 1000-lapp och fixade till den hos sadelmakaren för ytterligare tusen, det bästa köp jag någonsin gjort!
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Jag hade en Morris&Nolan hemma förra veckan och den är nog precis som du vill ha en sadel!! För det kändes precis som du skrev att du ville ha den!!:D Smal midja, lagom knästöd och lagom djup!! Jag älskade den!!:love: Men tyvärr var den för smal för hästen...
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Jag har haft precis samma problem som dig, en häst som behöver en vid sadel och en ryttare som vill ha en smal. Resultatet blev en Cliff Barnsby, en engelsk sadel med träbom. Den är otroligt mjuk i säte och vulster (ett krav då jag mkt lätt får ridsår) och är den enda sadel (av alla 20 jag provat) som inte glider fram på min häst. Min sadelmakare (som inte säljer sadlar) är mkt imponerad av min sadel och tycker att den är mkt välgjord. Dessutom är det rätt hyffsat pris på den.
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

morrison har inte smal midja..Har ridit i många sadlar och dom jag upplever som smalare är bla. KN , Kieffer kanske Stubben om jag minns rätt...och zaldin har ett ganska smalt säte...sen finns ju vissa märken att beställa med smalare midja än normalt. ...typ Albion. Antar att det är tyska sadelmärken som har smalare midja /säte för alla engelska jag ridit i har bred midja och brett säte ...en sadel jag rekommenderar varmt är ett hollänskt märke Fryso..skitfin kvalitet och underbart skön. tyvärr så har jag sålt min då hästen breddade sig så ;)
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Fast där håller jag inte med. Hade en Morris & Nolan innan min nuvarande sadel och den var absolut inte bred att sitta i, enda anledningen att jag bytte var att den inte passade min häst. Däremot vet jag att det finns i allafall en Albion-modell som är som en "hylla" att sitta i, extremt bred.
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Wintecs Isabell Werth har extremt smal midja, djupt säte och så kan man välja mellan tunna och tjocka knästöd, en otroligt skön sadel!
Vågar dock inte svara på om den passar en bredbogad häst...
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Oj, den tycker jag är bred...! :o

Jag har en Prestige Leonardo D PoP, dvs med mindre och smalare säte. Vet inte om den är tillräckligt smal för dig men den är iaf väldigt skön. :p
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Alla albion är åt bredare hållet att sitta i...men som sagt går det att beställa med smalare midja...på vissa modeller.
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Jag har en Stübben Tristan DL och den är perfekt tycker jag! :idea:

Trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag någonsin skulle skaffa en Stübben dressyrsadel (alltid klämt på dem o tyckt att de varit för hårda i sätet), men provred denna och blev :love: !

Den är inte alls så hård att rida i som man tror och den har smal midja samt är inte överdrivet stoppad (plus att stoppningen är jättemjuk! :bow: ) så man kommer jättenära hästen - tycker jag det känns som iaf! Jag har nämligen samma höftproblem som du att jag inte kan rida i för breda säten - får jätteont då.

Knästöden är bra de med. De är halvhöga och anatomiskt utformade som ger kanonstöd utan att låsa en allt för mkt! Denna sadeln har hjälpt mig i dressyren ngt enormt och jag rekommenderar den VARMT!

Dock kan jag inte garantera att Stübbens vidaste bomvidd passar din häst, det får du ju isf prova. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Jag har en Jaguar XKC Deep Seat, älskar den, för mig lagom djup, lagom stöd o fantastiskt skön o rida i! Har den på min haflinger o han e hyffsat bred........
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Nu hade inte jag en deep seat men jag tycker jaguaren var på tok för rymlig åt alla håll, ingen smal midja där inte.
Min Amerigo Classic stämmer nog mer in på den beskrivningen. Man behöver inte sitta som på en tunna även om den är vid ;)
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Jag har en Stübben Tristan DL och den är perfekt tycker jag! :idea:

Trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag någonsin skulle skaffa en Stübben dressyrsadel (alltid klämt på dem o tyckt att de varit för hårda i sätet), men provred denna och blev :love: !

Den är inte alls så hård att rida i som man tror och den har smal midja samt är inte överdrivet stoppad (plus att stoppningen är jättemjuk! :bow: ) så man kommer jättenära hästen - tycker jag det känns som iaf! Jag har nämligen samma höftproblem som du att jag inte kan rida i för breda säten - får jätteont då.

Knästöden är bra de med. De är halvhöga och anatomiskt utformade som ger kanonstöd utan att låsa en allt för mkt! Denna sadeln har hjälpt mig i dressyren ngt enormt och jag rekommenderar den VARMT!

Dock kan jag inte garantera att Stübbens vidaste bomvidd passar din häst, det får du ju isf prova. ;)

Har faktiskt börjat snegla lite på Stübbensadlarna de senaste dagarna. Hade en fullkomligt stenhård Stübben Siegfried (hoppsadel) till min ponny för många år sedan (precis som "alla" andra på den tiden) som jag inte var alltför förtjust i... Lyckligtvis använde jag den inte alltför ofta och när jag gjorde det så satt jag inte så mycket i den, men mina fördomar (får man nog kalla det) om Stübben har suttit kvar ända sedan dess.

Vad som satte igång tankarna var i alla fall att min kompis skaffat sig en Stübben Juventus som jag fick syn på förra helgen, och den såg verkligen inte alls dum ut! Väldigt mjuk i sits och stoppning och inte extrem i sin design på något vis, utan mer det här "lagom" jag letar efter. Det jag inte var särskilt förtjust i var kontrastfärgen i framkanten, men är faktiskt inte fåfängare än att jag kan stå ut med det om allting annat stämmer. ;) Men tänkte i första hand kika på lite andra modeller (finns ju gott om att välja på). Efter att ha kollat på lite bilder på Stübbens sadlar skulle jag misstänka att just Tristan eller ev. Scandica skulle kunna passa mig. Sedan känns ju Stübben som ett ganska gediget märke också till skillnad mot vissa andra... Ska i alla fall definitivt prova ett par Stübbensadlar! Tack för tipset!

När det gäller Edinburghsadlarna har jag än så länge bara sett dem på bild, men tycker att de ser helt ok ut. Vet någon vem som är återförsäljare för dem i Sverige? Har nämligen inte hittat särskilt mycket info om de här sadlarna...
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Nu hade inte jag en deep seat men jag tycker jaguaren var på tok för rymlig åt alla håll, ingen smal midja där inte.
Min Amerigo Classic stämmer nog mer in på den beskrivningen. Man behöver inte sitta som på en tunna även om den är vid ;)

Var inne och kikade lite på Amerigosadlarna efter ditt tips. (Har inte kollat så noga på dem förut eftersom jag hade en tanke om att hålla mig till någon typ av budget vid det här sadelköpet, men den löjliga idén har jag nu övergivit... :smirk: ).

Classicen ser bra ut, men fastnade ännu mer för modellen Alto. Finns det någon här inne på Buke som har en sådan...?

(Citat från www.ridin.se: "Amerigo Classic Dressyr. Djupt säte med maximal komfort för ryttare med sittbenen lite högre upp. Byggd för moderna hästar med höjd framtill och normala och höga men ej långa mankar." Vad menas med sittbenen lite högre upp månntro...?:confused: )
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Jag skulle rekommendera en wellington, jag tycker de sadelarna har smal midja, lagom djupt och mjukt säte och bra stöd för skänkel fast inte så man sitter fast. Jag är allafall helnöjd med min nya wellington. Hade tidigare en Edinburgh, som är snarlik wellington, fast wellingtonen har lite djupare sits och lite mer stöd för knäna precis vad jag ville ha. Rekommenderas starkt. Återförsäljare av Edinburgh vet jag ingen men Wellington finns nog hos de flesta, vet alla fall att de finns på Charlies (jönköping) och Sharpman (Mjölby).
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Har fått rekommendationer om en Euroriding Diamant. Någon här som har en sådan och kan lämna lite utlåtanden kanske...?
 
Sv: Dressyrsadlar med smal midja?

Nja säger jag. Har haft en Euroriding Opal. Den var väl helt okej så, men väldigt tysk - tung, klumpig och hård. Dessutom tappade den färg. Så himlans smal midja hade den inte heller vad jag kan komma ihåg. Var några år sen. :p
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
351
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
924
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 354
Senast: Rimfaxe
·
C
Utrustning Hej! Kollar runt på dressyrsadlar och har fastnat med blicken på en tekna sadel. Men det jag undrar är som rubriken säger, vad menas...
Svar
2
· Visningar
7 229
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp