Dressyrsatsning på ridskola

Fiorano

Trådstartare
Jag har nyligen flyttat min egna häst till en liten lokal ridskola. Lite hastigt och lustigt har jag hamnat i en spaningsgrupp för att göra ridskolan mer attraktiv för eleverna. Mitt förslag är att göra en dressyrsatsning för intresserade elever där de ska få träna och tävla med ridskolehästarna. Finns definitivt utrymme för detta och de har både hästar och ponnier som har tävlat förr.

Min tanke är 4-5 extraträningar (gärna hela helger) samt två programridningar här under våren med våra egna lokala dressyrtävling i slutat av maj som mål.

Men jag hade velat höra hur andra ridskolor gör, hur mycket tar de batalt och hur hade ni ridskoleelever velat att detta skulle vara utformat?
 
Sv: Dressyrsatsning på ridskola

Ni har alltså inget som heter något i stil med ryttarsatsning för elever? Annars är det något som har blivit ganska vanligt, i alla fall där jag bor.

Här kan du läsa hur min klubb har angående det: http://www2.idrottonline.se/TimraHSF-Ridsport/Ridskolan/Ryttarsatningen/

Ryttarsatsningen för ponny (?) kostar 1450 i månaden och allt vad som ingår kan du läsa på länken som jag skickade. De lektioner som står i ridskolans regi ingår i avgiften, samt att man får rida ut på hästen en gång på helgen. Övriga träningsavgifter bekostas av ridskolan själv.
 
Sv: Dressyrsatsning på ridskola

Denna lilla ridskola är lite annorlunda;). Här finns ett skötarsystem som går ut på att tjejerna får hjälpa till två dagar i veckan och leda nybörjare och sen får de rida sin sköthäst hela helgen! Detta hade jag velat utnyttja lite med att tjejerna istället ska träna på helegen. Som det är nu är det lite mycket barbackalajbans..

Finns ingen ryttarsatsning alls. Tusen tack för länken!
 
Sv: Dressyrsatsning på ridskola

Under några år, runt 1980, hade vi på ridskolan möjligheten att få träna för hopp- och/eller dressyrtränare en dag i veckan med ridskolans hästar. Tror att det var endera sort per termin. Väldigt uppskattat av oss som var med. Det var dyrare än en vanlig ridlektion men kommer inte ihåg hur mycket. Vi red samma ponnyer på varje pass så det blev nästan som riktig träning med egen häst. :banana: Åtminstone kändes det så :o
 
Sv: Dressyrsatsning på ridskola

ja det är ju lite min tanke också:). Att det ska kännas som om dom får rida mer som privatryttare. Efter att ha läst hur våra andra klubbar i området gör så är mitt förslag nu att de som är med i satsningen rider en vanlig lektion i veckan (som de redan gör) och utöver den rider en riktig dressyrträning i veckan. Den träningen kommer att vara helt som en riktig dressyrträning! De får rida fram själv i 15-20 minuetr och sen blir det en halvtimmes träning då de rider ensamma för tränaren. De andra klubbarnas satsningar har 6-7 elever per grupp. Eftersom vi är en så lite ridskola är det fullt genomförbart med en halvtimmes enskild ridning. Sen kommer det även ingå teori hur man förbereder för tävling, putsning, flätning och lite mental träning:). Vi kommer även försöka komma iväg på clinics med ungarna!

*Fiorano-superpeppad!*
 
Sv: Dressyrsatsning på ridskola

Sen kommer det även ingå teori hur man förbereder för tävling, putsning, flätning och lite mental träning :). Vi kommer även försöka komma iväg på clinics med ungarna!

Verkar vara ett bra upplägg med teori inblandat. Kommer ihåg att vi var i stallet vid 4-5-tiden på morgnarna för att fixa allt innan starten kl 8 :eek:
Steg 1: Glöm inte att lasta hästen
Steg 2. Glöm inte sadeln hemma

Vet två stycken som glömt :devil:

Varken mental träning eller clinics var uppfunnet inte på den tiden :rofl:
 
Sv: Dressyrsatsning på ridskola

Jag tycker att det låter som ett jättebra upplägg! :) När jag red på ridskola var det precis något i den stilen jag hade velat ha - att man fick träna istället för att rida ut barbacka i skogen. Många är ju ute efter just uteritter, men jag tror att intresset för att få träning är minst lika stort.

Kan man lösa det så att de får rida enskilt en halvtimme utan att det kostar skjortan så tror jag det skulle bli väldigt uppskattat.* Att de får rida fram själva och sedan få en halvtimme på egen hand med tränaren kommer ge massor.

Teorin låter också väldigt bra. Speciellt det där med mental träning. I och med att ridskoleryttarnas möjligheter till att få tävla ofta är så små så blir det ofta en jättegrej för dem när de väl får chansen. Min erfarenhet är att många blir stressade, nervösa och får prestationsångest. Programridning och mental träning tror jag kan vara ett bra sätt att ge dem rutin, trygghet och självförtroende.

*Hängde inte helt med på om det skulle kosta eleverna något i stil med andra klubbars ryttarsatsning, eller om de får detta som tack för hjälpen med att leda nybörjare och vara skötare? Förstod som att det är något de får som tack och då tycker jag det är helt grymt! Väldigt inspirerande för eleverna och en fin morot.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsatsning på ridskola

Nja, helt gratis för skötarna kommer det inte att bli. Skötarna rider idag helt själv på helgen och alla hästarna har inte ens skötare och då får de vila... Min tanke är att skötarna får ha förtur på sin häst. Vad det kommer att kosta vet jag inte. Troligen kommer jag att hålla i träningen och jag är inte utbildad ridlärare även om jag haft lektioner förr. Men de rider inte mer än max L:A-nivå och det är inga problem. Den mentala träningen kommer jag också att sköta (är psykologistudent). Så det handlar inte om superdundertränare osv, men jag är helt säker på att jag kan ge ungarna en bred grund att stå på för att kunna gå vidare med egen ponny och riktig träning senare:).

Pga detta kommer dock priset att sättas moderat i synnerhet första vändan denna terminen så kan man sen utvärdera och se vad man kan göra bättre. De andra klubbarna tar mellan 1.400:- - 2.000:-/månad för kalaset, men i närheten av det kommer vi inte att prissätta. Det viktiga nu är att motivera ungarna, att få dom att tycka att det är skoj att träna och tävla och verkligen ge dom chansen att få komma igång!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 153
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 187
Senast: Cilva
·
Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 337
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Vet inte om tråden hamnar rätt, och vet inte riktigt var den passar in... Hur är kvaliteten på ridskolorna runtom i landet? Vore...
Svar
11
· Visningar
1 291
Senast: Indiv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp