Dressyrskydd med snabbknäppning?

caballus

Trådstartare
Dags att köpa nya allroundskydd då mina gamla senskydd sjunger på sista versen, och jag är ruskigt trött på allt som har med kardborrknäppning att göra!

Jag söker efter skydd som:
-kan ersätta mina senskydd
-ger extra skydd även på framsidan av benet i eländig terräng
-knäpps med snabbknäppning (EJ kardborr, trött på att behöva ta av mig handskarna varje gång för att kunna pilla upp kardborremmen)
-gärna med god ventilation, t ex mesh-foder, upplever att hästarna blir irriterade när det blir för varmt/svettigt under skydden.
-storlek cob (passar perfekt t ex i veredus senskydd M, hööks, Eskadrons etc.)

Finns dock hur många olika skydd som helst därute, och ju mer jag googlar ju veligare blir jag.

Veredus Piaffe Evo (är de verkligen värda sin vikt i guld?), Equiexpert Cadence (har meshfoder men ser väldigt(!) stora ut i storleken) Lemieux Snug Pro (har meshfoder), Back on Track Royal Workboots (+ för att de finns i brunt), Busse Dressage Pro, HKM Dance, HG Pro, Harrys Horse Grand Prix... etc.

Vilka skydd med snabbknäppning har ni testat - och vad är +/- med era skydd?
 
Dags att köpa nya allroundskydd då mina gamla senskydd sjunger på sista versen, och jag är ruskigt trött på allt som har med kardborrknäppning att göra!

Jag söker efter skydd som:
-kan ersätta mina senskydd
-ger extra skydd även på framsidan av benet i eländig terräng
-knäpps med snabbknäppning (EJ kardborr, trött på att behöva ta av mig handskarna varje gång för att kunna pilla upp kardborremmen)
-gärna med god ventilation, t ex mesh-foder, upplever att hästarna blir irriterade när det blir för varmt/svettigt under skydden.
-storlek cob (passar perfekt t ex i veredus senskydd M, hööks, Eskadrons etc.)

Finns dock hur många olika skydd som helst därute, och ju mer jag googlar ju veligare blir jag.

Veredus Piaffe Evo (är de verkligen värda sin vikt i guld?), Equiexpert Cadence (har meshfoder men ser väldigt(!) stora ut i storleken) Lemieux Snug Pro (har meshfoder), Back on Track Royal Workboots (+ för att de finns i brunt), Busse Dressage Pro, HKM Dance, HG Pro, Harrys Horse Grand Prix... etc.

Vilka skydd med snabbknäppning har ni testat - och vad är +/- med era skydd?
Jag hade funderat ett varv OM jag verkligen behöver skydd. Men har du en lite klantig häst kan det vara skönt 😊.
Lycka till
 
Jag valde till slut Back on Track Royal Workboots (framskydd C fram+ framskydd F bak) i samma undersökning.
Nackdelar: Använda ca 10-15 gånger och ett av skydden har redan gått sönder ganska mycket i en söm. Når inte riktigt runt om hela hästens ben om hästen har lite grövre ben, men hellre lite öppet än omlott. Hårda plastbitar på spännena: mycket svårare att öppna än de ser ut.
Fördel: Lätta att torka av med trasa. Bra höjd. Materialet är perforerat även om det inte är mesh i själva fodret (men det är ju backontracks Welltex stället!)

Lemieux Snug Pro: ser jättefina ut, nästan identiska m BoT.
BR har också liknande, där plasten på spännet är mycket mjukare. Ser ut att vara identiska m BoT.

Lycka till!
 
Jag valde till slut Back on Track Royal Workboots (framskydd C fram+ framskydd F bak) i samma undersökning.
Nackdelar: Använda ca 10-15 gånger och ett av skydden har redan gått sönder ganska mycket i en söm. Når inte riktigt runt om hela hästens ben om hästen har lite grövre ben, men hellre lite öppet än omlott. Hårda plastbitar på spännena: mycket svårare att öppna än de ser ut.
Fördel: Lätta att torka av med trasa. Bra höjd. Materialet är perforerat även om det inte är mesh i själva fodret (men det är ju backontracks Welltex stället!)

Lemieux Snug Pro: ser jättefina ut, nästan identiska m BoT.
BR har också liknande, där plasten på spännet är mycket mjukare. Ser ut att vara identiska m BoT.

Lycka till!
Tack för input!
Svårt att välja när man inte kan klämma på dem fysiskt i butik, de intressantaste går bara att beställa online för mig. Just det du säger om de praktiska småsakerna :love:
 
Och jag föredrar alla gånger kardborre framför snabbknäppen. Finns inget snabbt med de knäppena alls. Använder mkt hellre vanliga senskydd, går snabbare och sitter bättre.
 
Och jag föredrar alla gånger kardborre framför snabbknäppen. Finns inget snabbt med de knäppena alls. Använder mkt hellre vanliga senskydd, går snabbare och sitter bättre.
Jag upplever att jag får svårt att få grepp om kardborren med handskar på (slutar oftast med att jag tar av mig handskarna) och vill också slippa rensa skräp ur kardborreknäppningen.
Alla andra skydd jag har hemma är med ...kardborre. Tänkte testa något annat i sommar.
 
Jag upplever att jag får svårt att få grepp om kardborren med handskar på (slutar oftast med att jag tar av mig handskarna) och vill också slippa rensa skräp ur kardborreknäppningen.
Alla andra skydd jag har hemma är med ...kardborre. Tänkte testa något annat i sommar.
Kanske senskydd i läder vore ngt? Finns ju utan kardborre, men skyddar såklart inte benets framsida.
 
Jag upplever att jag får svårt att få grepp om kardborren med handskar på (slutar oftast med att jag tar av mig handskarna) och vill också slippa rensa skräp ur kardborreknäppningen.
Alla andra skydd jag har hemma är med ...kardborre. Tänkte testa något annat i sommar.
Mina senskydd med kardborreknäppning har ett hörn i något gummimaterial - superbra, alltid lätt att få tag på för att öppna!
 
Eskadrons Allroundskydd tycker jag om! De är med kardborre förvisso. Men de är sydda så att en rejäl kant sticker ut och man lätt kan ta av dem, även iklädd handskar.
Mina vita höll och såg fräscha ut i flera år trots användning på fler hästar. Enkla att hålla rena.
7547150E-DFED-4D3B-96CB-BFA9D5AA6E62.jpeg
 
Jag förstår. På jobbet har vi dels de svindyra piaffe evo, säkert bra i början, men numera sladdriga och svåra att få att sitta bra, ett par HG PRO, de sitter bra, om hästen inte har för grova ben, och tycker meshen gör att de luftas helt okej.
 
F6E90311-01F0-4FCA-84D3-B03F6196247B.jpeg
Fått hem Lemieux Snug boots - bra men tight passform på min halvgrova häst.
upplever att de är enkla att öppna/stänga även med handskar, och att det blir mindre svettigt under skydden jämfört med mina andra neoprenfodrade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp