Dressyrskydd

Det här var den tramsigaste tråden på länge. Klickade in för att få tips på skydd som är långa i modellen men möts av nåt helt annat.

Eskadron har jag snappat upp, finns det fler modeller/märken som passar till hästar med normaltjocka men långa ben?
 
Jag är nog lilka bitter då - fast jag vet inte vad bitterhet har med detta att göra.

Jag tror tyvärrr att det är så många som gör saker av ren slentrian och för att alla andra gör det.

Jag själv begriper inte varför man har varma luddiga skydd som värmer upp benet utifrån - när hästben ska vara kalla och torra. jag tror att skydd faktiskt i många fall är direkt olämpligt och inte alls så smart ens i förebyggande syfte utan tvärt om - de värmer senor och ligament på ett sätt som naturen inte byggt dom för att göra, jag tror risken är att de bryts ner och blir mer sköra.
Nu tror ju inte jag att bena blir sköra som tändstickor och med tanke på hur många det är som anv skydd så tror jag inte att det är direkt livsfarligt. Det jag menade var ju bara att om man har såna åsikter så kan man väl hålla dom för sig själv, hon frågade ju inte om hon skulle ha benskydd eller inte. :cautious:
 
Nu tror ju inte jag att bena blir sköra som tändstickor och med tanke på hur många det är som anv skydd så tror jag inte att det är direkt livsfarligt. Det jag menade var ju bara att om man har såna åsikter så kan man väl hålla dom för sig själv, hon frågade ju inte om hon skulle ha benskydd eller inte. :cautious:

På ett diskussionsforum så är det just diskussioner - jag tycker att det kan vara vettigt att faktiskt reflektera över saker och ting. Menar du att om man inte håller med så ska man bara vara tyst ellre bli kallad bitter?
Du reflekterade inte ens över min tanke utan avfärdade den bara med att eftersom alla gör så är det nog ingen fara. Två fel gör inte ett rätt
 
På ett diskussionsforum så är det just diskussioner - jag tycker att det kan vara vettigt att faktiskt reflektera över saker och ting. Menar du att om man inte håller med så ska man bara vara tyst ellre bli kallad bitter?
Du reflekterade inte ens över min tanke utan avfärdade den bara med att eftersom alla gör så är det nog ingen fara. Två fel gör inte ett rätt
Men saken hör ju till den att hon inte alls undrade om hon skulle ha skydd eller inte, utan vilka skydd man tyckte var bra. Då har hon väl inte frågat om nån åsikt huruvida ni tycker om att ha benskydd. :banghead:
 
Frågan är ju om hästen mår dåligt av att (eniigt vissa) ha dessa onödiga skydd på sig. Gör den inte det så finns väl heller ingen anledning att mästra om att TS inte "har på en dressyrbana att göra" (:confused:) för att den går med skydd på träning.

Blir ffa väldigt förundrad över uttalandet att när hästen är 5-6 år ska den ha så bra kroppsontroll och balans att inga felsteg längre tas. Jag undrar om hen som tycker så själv dressyrar och om hen är medveten om hur lång utbildningen av hästarna är? Hela tiden pushar vi gränserna framåt för att det ska ske utveckling. Vi går utanför balans och komfortzon för att bygga mer styrka och utveckla hästarna. Rent praktiskt innebär det tvärare skolor, piruettarbete, byten och samling som i introduktionen slapar en rubbad balans. I synnerhet dagens superrörliga hästar har benen lite överallt. Det tar ett tag och mycket träning innan hästarna hittar balansen när kraven ökar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 215
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har en D-ponny med nätta ben som behöver nya skydd. Hon är kvick i benen och än så länge inte så stark, håller inte alltid rätt på...
Svar
12
· Visningar
1 450
Senast: peperoni2
·
Gravid - 1år Viking är ju en rätt så lång kille, vid 3 månader mätte han 64,5 cm och vägde 6,5 kg. Nu 2 veckor senare har han väl växt ytterligare...
Svar
12
· Visningar
1 566
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp