Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fortsätter att tävla på med mina gubbs. Tanken var att försöka sätta kval i MsvB1 med Zacke fredag och lördag men framridningen regnade bott så bytte häst till Dio. Helt rätt för fick rida fram på en lite ruta på parkeringen 🙈😁. Stora problemet med Dio är att han rör sig lite udda och i spänning blir han oren i takten i traven. Det har blivit bättre och bättre under helgen iaf. På lördagen debuterade vi LA bara för att rida en cup. Gick över förväntan och red minsann godkänt 😃! Vi fick dessutom rosett för cupen och den var så fin💜.

Älskar verkligen min lilla rosa häst och det var riktigt härligt att känna att han litade mer på mig för varje dag💖

Film från LAn och även en snutt från "framridningen"
https://www.instagram.com/p/CUhxLaYs19l/?utm_medium=copy_link
 
Jag fortsätter att tävla på med mina gubbs. Tanken var att försöka sätta kval i MsvB1 med Zacke fredag och lördag men framridningen regnade bott så bytte häst till Dio. Helt rätt för fick rida fram på en lite ruta på parkeringen 🙈😁. Stora problemet med Dio är att han rör sig lite udda och i spänning blir han oren i takten i traven. Det har blivit bättre och bättre under helgen iaf. På lördagen debuterade vi LA bara för att rida en cup. Gick över förväntan och red minsann godkänt 😃! Vi fick dessutom rosett för cupen och den var så fin💜.

Älskar verkligen min lilla rosa häst och det var riktigt härligt att känna att han litade mer på mig för varje dag💖

Film från LAn och även en snutt från "framridningen"
https://www.instagram.com/p/CUhxLaYs19l/?utm_medium=copy_link
Förutsättningarna var verkligen inte helt lätt i helgen! Jag fick inte alls loss min häst som jag ville, att vara barfota bak var inte optimalt på parkeringen. 🙈 Men sen spelade det inte så stor roll ändå för hon blev väldigt spänd i ridhuset, jag hade inte anmält mig om jag vetat att tävlingen skulle vara inne eftersom jag tycker att hon blir spänd och blockerad. Nu gick det ändå hyfsat och jag har därmed bestämt att jag ska försöka rida några inomhus också nästa år.

Såg eran ritt i LAn, han är så stadig och det ser säkert ut! Dessutom gillade jag verkligen att du såg så glad ut genom ritten, du såg verkligen ut att ha roligt och det syns att du älskar din häst! Jag känner mig mest förstörd inne på banan! 😂
 
@Robina Nä alltså denna tävlingen är bland det märkligaste jag varit med om haha. Hade aldrig ens försökt starta Zacke eller ens Barb under de förutsättningarna. Men Dio känner jag mig rätt lugn med och jag älskar verkligen varje sekund med honom 💖
 
Någon som vet om det är tillåtet med lättridning i L d:1? Hittar inte programmet hos ridsport förbundet.
 
Nästa helg kör vi KM och naturligtvis är det jag som fixar rosetter😁. Synd att det är tveksamt att jag lyckas vinna den bara😂. Dio ska få springa LA3 och Zacke tänkte jag på princip rida MsvC1 för jag känner att jag vill ha revansch haha. Är väl kanske lagom korkat för tänkte åka på en PnR dagen innan och rida MsvB1 på samma tävlingsplats som vi ska starta det programmet helgen efter. Men men, vi behöver verkligen träna på lydnaden i tävlingssituation. På träning är han för det mesta helt super att rida!

20211007_165850.jpg
 
På lördag ska Fumo starta på Strömsholm, msvb:5 i en klass med 36 starter, jag hade kanske kunnat valt nåt enklare ställe att prova den klassen igen men äh, det blir kul!

En grej jag funderat över mycket på senare tid dock, det kommer en tränare från det välkända (ökända) försäljningsstallet med tveksam historik som hade en ryttare på EM nu senast och alla i trakten och deras moster är där och rider. Inklusive flera ryttare som gärna lägger upp ditten och datten på facebook om vikten av hästvälfärd osv. Jag förstår då inte hur man kan välja den tränaren, tycker verkligen inte de står för något hästvänligt. Försvinner principerna när det är en kändis?
 
På lördag ska Fumo starta på Strömsholm, msvb:5 i en klass med 36 starter, jag hade kanske kunnat valt nåt enklare ställe att prova den klassen igen men äh, det blir kul!

En grej jag funderat över mycket på senare tid dock, det kommer en tränare från det välkända (ökända) försäljningsstallet med tveksam historik som hade en ryttare på EM nu senast och alla i trakten och deras moster är där och rider. Inklusive flera ryttare som gärna lägger upp ditten och datten på facebook om vikten av hästvälfärd osv. Jag förstår då inte hur man kan välja den tränaren, tycker verkligen inte de står för något hästvänligt. Försvinner principerna när det är en kändis?
Alltså jag undrar verkligen samma sak om tränaren. Det är så tydligt att hästfolk inte verkar bry sig om annat än en väldigt snygg yta. Spelar ingen roll om det är ytterst tveksamma affärer de håller på med, tveksamma träningsmetoder eller tveksamma relationer. De vill rida för ett "namn" punkt.
 
Alltså jag undrar verkligen samma sak om tränaren. Det är så tydligt att hästfolk inte verkar bry sig om annat än en väldigt snygg yta. Spelar ingen roll om det är ytterst tveksamma affärer de håller på med, tveksamma träningsmetoder eller tveksamma relationer. De vill rida för ett "namn" punkt.
Har sett många proffsryttare som på sociala medier stöttar denna människa och dennes beridare, verkar vara kompisar och hejar på osv. Så jag kan förstå om inte alla har koll på de tveksamheter som råder kring denna tränare. Men det är ändå skrämmande att en tränare med så mycket tveksamheter kring sin verksamhet kan vara så poppis.
 
Skulle startat igen den 23e men har strukit mej. Ska ringa vet på måndag istället :( gick ju verkligen skit på förra tävlingen och jag tänkte i mitt stilla sinne att hon bara var tjurig och tvär, sådär som hon kan bli ibland under pälsbyte. Dock så har hon varit på bra humör nästan hela tiden under pälsbytet i höst så det kändes lite underligt ändå. Red ett par gånger under veckan sen och konstaterade att det är inte pga nått pälsbyte. Verkar vara nått som sitter i bak. :( får se om det blir någon mer start i år. Känner mej riktigt deppig nu.
Först tar det evigheter innan man får tävla sen när jag väl fick tävla så kom vi inte igång förrän andra halvan i augusti pga, sent besiktigad bil som inte gick igenom och som tog lång tid att fixa. Häst skaffar sig ett sår på läppen som tar lång tid på sig att läka. Tur dock att det var samtidigt som bilen. Sen fanns det inga klasser som jag ville starta. Men när det väl blev av så fick jag iallafall 2 bra starter av 3 möjliga.
 
På lördag ska Fumo starta på Strömsholm, msvb:5 i en klass med 36 starter, jag hade kanske kunnat valt nåt enklare ställe att prova den klassen igen men äh, det blir kul!

En grej jag funderat över mycket på senare tid dock, det kommer en tränare från det välkända (ökända) försäljningsstallet med tveksam historik som hade en ryttare på EM nu senast och alla i trakten och deras moster är där och rider. Inklusive flera ryttare som gärna lägger upp ditten och datten på facebook om vikten av hästvälfärd osv. Jag förstår då inte hur man kan välja den tränaren, tycker verkligen inte de står för något hästvänligt. Försvinner principerna när det är en kändis?
Det kommer att gå galant!! FB är ju en klippa och lotsar Fumo så fint!!

Angående sista delen av ditt inlägg så känner jag mig lite 'tappad bakom en vagn'. Jag har inte den blekaste om vad eller vem det pratas om. Men jag håller väl i sak med om att det är lite konstigt att en sådan tränare är så poppis. Om det som nu sägs, vad det nu är, är sant.
 
Det kommer att gå galant!! FB är ju en klippa och lotsar Fumo så fint!!

Angående sista delen av ditt inlägg så känner jag mig lite 'tappad bakom en vagn'. Jag har inte den blekaste om vad eller vem det pratas om. Men jag håller väl i sak med om att det är lite konstigt att en sådan tränare är så poppis. Om det som nu sägs, vad det nu är, är sant.
Sant är det definitivt. Var ett helt program av Uppdrag Granskning el om det var Kalla Fakta om hästaffärerna. De säljer trasiga hästar, blir stämda, förlorar och sen flyttas pengar mellan företag såret aldrig finns pengar att betala ut till de som vunnit tvisten🙄.
 
Precis som @Fiorano skriver, mycket affärer med trasiga hästar, gillar speciellt när ägaren uttalade att ”med så billiga hästar (300-500’) måste man själv förstå att de kan vara trasiga” och även ett par stycken som blivit allvarligt skadade av hästar med smärtor där han kallade ryttarna ”oskickliga”.

Sen är det rätt ful ridning av unghästarna, och rider man så fult och hårt på Falsterbos framridning vill jag inte veta hur de rider hemma.
 
Precis som @Fiorano skriver, mycket affärer med trasiga hästar, gillar speciellt när ägaren uttalade att ”med så billiga hästar (300-500’) måste man själv förstå att de kan vara trasiga” och även ett par stycken som blivit allvarligt skadade av hästar med smärtor där han kallade ryttarna ”oskickliga”.

Sen är det rätt ful ridning av unghästarna, och rider man så fult och hårt på Falsterbos framridning vill jag inte veta hur de rider hemma.
Är det samma ställe som det var en misstänkt mordbrand i somras...? (kanske visade sig vara andra orsaker till branden, men minns att jag läste nåt liknande.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
84 85 86
Svar
1 716
· Visningar
150 831
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 116
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
312
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp