Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har också tävlat men kom sist.😆 Fick chokladfår i tröstpris..😂
Hon skötte sig jättefint på framridningen och när vi skrittade fram på en liten skogsstig. Funkar jättebra överlag på tävlingsplatsen.
Men sen tycker hon det är väldigt läskigt att vara helt ensam inne i helt nytt ridhus. Jag lyckades ändå rida igenom hela programmet men hon fick nedslag på i princip varenda punkt eftersom hon var så spänd och osäker genom hela programmet.
Hon är fin🥰
Förr eller senare släpper väl den där osäkerheten, segt under tiden bara!
 
Vi har ridit för ny tränare idag. Jag hade tänkt att han skulle ta henne för hand hela eller nästan hela passet men han var nöjd efter en kort stund så då var det bara att hoppa upp och rida😁
Det var väldigt roligt och lärorikt! Skönt när det är samma system som med min vanliga tränare, kunna bygga från den grund vi lagt istället för att göra något helt nytt eller annat. Nelly var väldigt duktig, är så nöjd med henne! Koncentrerad och allmänt jättefin🤩

3DC77AB1-34BC-4BA7-92A0-D34E3F0691A7.jpeg
 
Dio skulle fått åka iväg på tävling i söndags egentligen men så hade han fått en torrspricka i mungipan. Så tänkte att då borde väl Zacke kunna gå en LA istället. Han var absolut perfekt på framridningen. Kunde faktiskt inte be om nånting mer. I det läget är han sååå lätt och fin att rida på🤩. Att han dessutom sköter sig utmärkt trots att det blixtrade och åskade vilket gör att jag känner mig helt trygg är verkligen guld värt.

Men så var det rätt lång skritt till ridhuset och han tappade helt fokus. Blev spänd och tittig i ridhuset. Var ändå så nöjd med att jag kunde rida en större trav, han var lätt och luftig. Sen är ryggning helt onödigt enligt Zacke och sen blev han rädd för väggen i ena mellangaloppen. Kom ut ur ridhuset och tänkte att vi borde nog landa på runt 64-65% trots missarna. Men icket. 61% och vår absolut sämsta poäng i LA. Inräknat när han inte gick nära ena långsidan i vår debut.

Men så är det ibland och på söndag ska vi ratta runt en MsvB4 igen. Lite så jag skäms när vi på håret var godkända i LA.
 
Dio skulle fått åka iväg på tävling i söndags egentligen men så hade han fått en torrspricka i mungipan. Så tänkte att då borde väl Zacke kunna gå en LA istället. Han var absolut perfekt på framridningen. Kunde faktiskt inte be om nånting mer. I det läget är han sååå lätt och fin att rida på🤩. Att han dessutom sköter sig utmärkt trots att det blixtrade och åskade vilket gör att jag känner mig helt trygg är verkligen guld värt.

Men så var det rätt lång skritt till ridhuset och han tappade helt fokus. Blev spänd och tittig i ridhuset. Var ändå så nöjd med att jag kunde rida en större trav, han var lätt och luftig. Sen är ryggning helt onödigt enligt Zacke och sen blev han rädd för väggen i ena mellangaloppen. Kom ut ur ridhuset och tänkte att vi borde nog landa på runt 64-65% trots missarna. Men icket. 61% och vår absolut sämsta poäng i LA. Inräknat när han inte gick nära ena långsidan i vår debut.

Men så är det ibland och på söndag ska vi ratta runt en MsvB4 igen. Lite så jag skäms när vi på håret var godkända i LA.
Det är ju svårt när de blir tokspända (sa hon som vet😄) Spelar nog ingen roll om det är LB el MsvA. Han kan ju grejerna så är han med noterna kommer det gå galant.🥰
 
La3 igen idag. På hemmaplan dessutom. Gick inge bra alls. Kände redan på framridningen att idag går det inte. På banan så var det jätteläskigt. Det blåste dessutom rätt redigt. Domaren åt hästar och hon trodde hon hade angry birds i rumpan. Allmänt spänd och stängde av så jag fick inte igenom hjälperna. En liten miss i första mellantraven. Hon fattade galopp. Kan göra det om hon spänner sig. Väldigt kämpigt att ta sig igenom programmet idag för oss båda. Men vi lyckades skrapa ihop 63,4%. Känns okej när jag kände det som att vi fick vara glada om vi ens var godkända. Känner mej besviken över att det sket sig så totalt. Hade hoppats på bättre. Men vi får ta igen det en annan gång. Nu har vi inget förrän andra halvan på augusti så vi ska ligga i som små blå nu i sommar. Jag ska ha min placering i höst.
 
Vi tävlade i helgen, MSV B:3 och MSV B:4. Lördagen utgick vi, han blev upprörd i första slutan och ville inte gå, troligen tyckte han jag hade lite för mkt stång. Jag vill inte bråka med honom inne på banan så jag valde att utgå. Väldigt synd för han var fantastiskt fin på framridningen!

På söndagen satte jag på tränset igen och hade en väldigt fin känsla både på framridning och på banan. Ganska många missar men vi fick strax över 62% vilket räckte till en andra plats. Super roligt att han var så med mig och ridbar inne på banan!
 
Idag har vi haft sadelkoll och justerat den lite. Den har inte legat helt still det sista, men efter lite justering idag kändes det bra igen.
Sadelprovaren tyckte om Fille och undrade om han var till salu :angel: det är han inte men jag fick lova att säga till om det ändras:grin:
 
Visst är det roligt när små tips hjälper mkt? Jag råkar nog ibland omedvetet bli lite bromsig i handen, framförallt i traven efter att vi galopperat. Sist sa tränaren åt mig att händerna alltid skulle vara som ”grönt ljus när du kör bil”, och det rullar som ett mantra i mitt huvud nu. ”Händerna säger grönt ljus, grönt ljus, grönt ljus” och vips så hittade vi en mycket bättre trav😁

Jag vet inte ens exakt vad jag gör annorlunda, men något annorlunda är det när jag tjattrar för mig själv om grönt ljus för plötsligt tuffar hästen på som aldrig förr😍😁😆
 
Visst är det roligt när små tips hjälper mkt? Jag råkar nog ibland omedvetet bli lite bromsig i handen, framförallt i traven efter att vi galopperat. Sist sa tränaren åt mig att händerna alltid skulle vara som ”grönt ljus när du kör bil”, och det rullar som ett mantra i mitt huvud nu. ”Händerna säger grönt ljus, grönt ljus, grönt ljus” och vips så hittade vi en mycket bättre trav😁

Jag vet inte ens exakt vad jag gör annorlunda, men något annorlunda är det när jag tjattrar för mig själv om grönt ljus för plötsligt tuffar hästen på som aldrig förr😍😁😆
Han är grymt bra! 🙌
Bland det bästa i min ridning är mina händer efter 20 års nötande för honom och hans fru. 😅
Det har varit bra för mig ibland att de förklarar lite olika. Då kan man få en aha-upplevelse ibland och fatta vad den andra menat i 3 månader. 😂
 
Han är grymt bra! 🙌
Bland det bästa i min ridning är mina händer efter 20 års nötande för honom och hans fru. 😅
Det har varit bra för mig ibland att de förklarar lite olika. Då kan man få en aha-upplevelse ibland och fatta vad den andra menat i 3 månader. 😂
Det här var min vanliga tränare, men förstår vad du menar😁
 
Igår var det träningsdags, och det bjöds på härliga 30 grader 🥵 Fille var dock inte särskilt påverkad utan -som tränaren uttryckte det- "perfekt tempererad". Ryttaren var mindre perfekt tempererad :rofl:
Vi jobbar på med femårsgrejer och det är ju såklart långt ifrån felfritt men han har utvecklats väldigt mycket och är så jäkla ridbar nu (och har varit typ hela våren, förstå mig rätt - han har alltid varit "bra" men i vår har han gjort ett jättehopp framåt) så det är himla roligt 🥳
 
Här rider vi på. Min har också blivit härligt ridbar och lägstanivån har blivit otroligt hög. Stora problemet just nu är att stå still i halterna. Stannar, det gör han. Men efter nån sekund så börjar han röra på sig. Framåt, åt sidan, bakåt, en framdelsvändning, andra sidan, slå med huvudet, slå med frambenen eller lätta lite fram. Han har INGET tålamod att stå still. Han gör lika dant när jag gör halt I tömkörningen eller vid hand i grimma. Spelar inte heller nån roll hur jag gör halt.

Det är rätt tålamodsprövande att öva tålamod...
 
Igår var det träningsdags, och det bjöds på härliga 30 grader 🥵 Fille var dock inte särskilt påverkad utan -som tränaren uttryckte det- "perfekt tempererad". Ryttaren var mindre perfekt tempererad :rofl:
Vi jobbar på med femårsgrejer och det är ju såklart långt ifrån felfritt men han har utvecklats väldigt mycket och är så jäkla ridbar nu (och har varit typ hela våren, förstå mig rätt - han har alltid varit "bra" men i vår har han gjort ett jättehopp framåt) så det är himla roligt 🥳
Så kul! Det är så tacksamt att rida såna hästar!! 💕
 
Jag var ute på tävling och red en LB:1 igår. På framridningen var det en ryttare som red ganska bryskt, det var mycket sporrar och hand, och det upprepades många gånger. Personal kom och gick men verkade inte uppfatta vad som hände. Efter min ritt så pratade jag med en kompis och hon sa att det hade varit samma beteende i den tidigare klassen.

Vad gör man? Jag är ju ganska ny på det här med tävling så jag kan inte rutiner, vill inte peka ut någon samtidigt som jag inte vill stötta någon som rider så ( vilket jag indirekt gör om jag inte vågar reagera). Hur gör ni?
 
Jag var ute på tävling och red en LB:1 igår. På framridningen var det en ryttare som red ganska bryskt, det var mycket sporrar och hand, och det upprepades många gånger. Personal kom och gick men verkade inte uppfatta vad som hände. Efter min ritt så pratade jag med en kompis och hon sa att det hade varit samma beteende i den tidigare klassen.

Vad gör man? Jag är ju ganska ny på det här med tävling så jag kan inte rutiner, vill inte peka ut någon samtidigt som jag inte vill stötta någon som rider så ( vilket jag indirekt gör om jag inte vågar reagera). Hur gör ni?

Går och pratar med överdomaren.
 
Hade du nämt ryttaren vid namn och beskrivit vad du sett eller vad hade du sagt?

Jag var funktionär på en hopptävling då en ryttare använde spöet lite väl "entusiastiskt" om man säger så. Var fler än jag som reagerade på detta. Gick som sagt till överdomaren och meddelade vad jag hade sett och vem ryttaren var. Överdomaren gick sen och pratade med vederbörande.
 
Här har det varit lite blandad kompott! Fumo har gjort två starter med min tränare, 69% och vinst i msvb:5, alla byten satt så det var kul! Sen en mindre bra start i msva:1 där det var lite halt så han halkade till i collecting ring, sen var han lite spänd och försiktig efter det så inga byten satt istället. Rätt så jättedåliga procent, 59,7, men klassen vanns på 63 så överlag låga poäng.

Sen red jag en msvc:1 idag! Jag har lagt om min uppvärmning eftersom jag fokuserade för mycket på galoppen (för den är bekväm och enkel) och nu lade jag verkligen fokus på traven och att han skulle vara lösgjord på riktigt, på tygeln och verkligen framme för skänkeln. Det höll sig inne på banan också! Inte riktigt samma fina trav som på träning, och han slängde in ett (jättefint) byte i förvända, men vi fick tre nior och 76,9%! Personbästa, så roligt att få betalt när känslan är fin. Nu har @Fiorano förbjudit mig att starta fler msvc så jag får väl rida msvb fastän bytena är lite osäkra. 😬😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
96 97 98
Svar
1 941
· Visningar
171 826
Senast: Linda_A
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 515
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
379
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp