Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tar typ 7 min när man gjort det ngn gång och sitter som berget.

Jag har försökt typ 7-8 gånger men det tar alltid längre tid än gummiband + jag lyckas alltid sticka mig själv i fingrarna så att hästens vita man blir full med blodfläckar 😅 . Men det håller bättre så vid viktigare tävlingar tar jag mig tid att sy...
 
Jag har försökt typ 7-8 gånger men det tar alltid längre tid än gummiband + jag lyckas alltid sticka mig själv i fingrarna så att hästens vita man blir full med blodfläckar 😅 . Men det håller bättre så tid viktigare tävlingar tar jag mig tid att sy...
Tur min häst har svart man🤪
 
Insåg på tävlingsdagen att jag är minst sagt rostig på att knoppa, men tror jag ska lära mig att sy istället. Har sett videos på nätet och det ser ju inte så svårt ut?😁
åh jag har tänkt det flera gånger att jag borde verkligen lära mig att sy. Hm, kanske borde ta tag i det inför nästa tävling…
 
Jag har försökt typ 7-8 gånger men det tar alltid längre tid än gummiband + jag lyckas alltid sticka mig själv i fingrarna så att hästens vita man blir full med blodfläckar 😅 . Men det håller bättre så vid viktigare tävlingar tar jag mig tid att sy...
Men oj, använder du en vanlig nål eller? Jag har en speciell flätnål från Horka :D
 
Men oj, använder du en vanlig nål eller? Jag har en speciell flätnål från Horka :D

En vanlig stor nål, men den är ju inte vass egentligen, man kan liksom dra den över huden och trycka rätt hårt utan att det rispar. Men jag tror jag flätar lite för hårt för jag måste ändå trycka riktigt hårt för att få igenom nålen, och ibland är fingertoppen precis bakom och då går den igenom huden också 😅
 
En vanlig stor nål, men den är ju inte vass egentligen, man kan liksom dra den över huden och trycka rätt hårt utan att det rispar. Men jag tror jag flätar lite för hårt för jag måste ändå trycka riktigt hårt för att få igenom nålen, och ibland är fingertoppen precis bakom och då går den igenom huden också 😅
Du får skaffa en fingerborg😁
 
En vanlig stor nål, men den är ju inte vass egentligen, man kan liksom dra den över huden och trycka rätt hårt utan att det rispar. Men jag tror jag flätar lite för hårt för jag måste ändå trycka riktigt hårt för att få igenom nålen, och ibland är fingertoppen precis bakom och då går den igenom huden också 😅
Men aj. :p Smart förslag med fingerborg av @MiniLi :D
 
åh jag har tänkt det flera gånger att jag borde verkligen lära mig att sy. Hm, kanske borde ta tag i det inför nästa tävling…
Samma här.
Har dessutom prylar och har testat men det blir ändå mycket bättre med gummiband. Så antar att en viss övning måste föreligga. Och det har man ju inte tid med.

Hästen är btw på banan igen. MEN måste byta båda sadlarna då litet djur breddat sig för mycket.
Så jag har lite ågren. Min kropp är så knepig/trasig att det är ett nålsöga att hitta något som fungerar. 😬
 
Ja jag hade inte förväntat mig några höjdarpoäng men blev förvånad när det landade så lågt. Jag är inte domare men min uppfattning är att det varierar hur mkt bristande form påverkar bedömningen. Och domarna är såklart också olika hårda i sin bedömning generellt.

Ja det varierar beroende på att hästars olika former varierar, mindre fel , eller som här ett allvarligt fel.
 
Tycker dock du tog en lite taskig ingång i den här diskussionen. Finns ju fler sätt att säga att du tycker bedömningen var korrekt/att du tycker det är bra att formen får stort utslag.
Ja det må vara en taskig ingång men 1. du beskriver själv domaren som snål utan att ha minsta rätt. 2. du får med dig en bunt användare (verkligen inte ditt fel alls) som backar upp dig med negativa ordalag om domaren. Iom att du får med dig andra som tvärsäkert menar att du skulle ha mer poäng och att domaren vaknat på fel sida bl a, så stärks du att du har rätt. 3. Formen ska ha ett stort utslag- hur skulle du annars grunden för bedömningen sättas om inte formen ( och den korrekta genomsläppligheten som krävs för en korrekt form (mao då höga poäng) tog en stor, väldigt stor plats?

Läs meningen efter den taskiga ingången.
 
I mina ögon brukar "under 50%" innebära att det hänt något riktigt dåligt eller att hästen är 0% lösgjord. Det tycker jag nog inte var fallet denna gång. Låga poäng har ju en förmåga att skrämma bort ryttare i de lägsta klasserna tyvärr.
avsett så tycker jag att ni gjord
Fast denna form klassas som något riktigt dålig.
 
Ja det må vara en taskig ingång men 1. du beskriver själv domaren som snål utan att ha minsta rätt. 2. du får med dig en bunt användare (verkligen inte ditt fel alls) som backar upp dig med negativa ordalag om domaren. Iom att du får med dig andra som tvärsäkert menar att du skulle ha mer poäng och att domaren vaknat på fel sida bl a, så stärks du att du har rätt. 3. Formen ska ha ett stort utslag- hur skulle du annars grunden för bedömningen sättas om inte formen ( och den korrekta genomsläppligheten som krävs för en korrekt form (mao då höga poäng) tog en stor, väldigt stor plats?

Läs meningen efter den taskiga ingången.

Men det är väl ändå inte normalt att nästan 2/3 av klassen är under 60%?
 
Jag har aldrig sagt att formen är bra och det är även TS medveten om ju??? Formen kommer med mer styrka och rutin - det är jag helt övertygad om.
Rent allmänt.

Och jag är övertygad om att mer korrekt form kommer med att man utbildar hästen , alltså rider den till att ta kontakten, varje steg, jag ser inte att grundformläget hänger på styrka och rutin, sedan finns det såklart hästar med mer oförmåga att få korrekt form, byggda på ett mindre fördelaktigt sätt, kort hals, sänkt rygg, underhals, osv där det krävs mer underhåll .

Kontakten är viktig och man ska tänka på att varje häststeg i utbildningen utan kontakt också utbildar hästen i att gå utan kontakt, man ska alltid kunna rida fram nosen-längre fram än lod- med kontakt, utan hästen för den delen alltid ska gå så. Och om hästen inte kan ta kontakt, eller gå så, så får man rida med kontakt och nosen där det krävs att den är tills kontakt är tagen.Man kan inte vänta i flera år och tro att styrka från ridningen löser problemet.
 
Det är väl hur normalt som he
Men det är väl ändå inte normalt att nästan 2/3 av klassen är under 60%?
Det är väl hur normalt som helst om det är så många som inte når upp till 60% ; men rent generellt så är det såklart mer vanligt med fler ekipage över 60 än under, vågar jag påstå oavsett klass? kanske pga att de flesta som åker ut kan gå över 60%.
För några år sen här- blev en domare nära lynchad av en föräldramobb som då reagerat på poäng och gråtande barn, div III, LB:1, poäng mellan 38 %- någon mot 62%, de flesta mellan 45-55 %.Ja vad ska en domare göra när det kommer in ex hoppponnys som rids på banan med nos i bringan och felställda?
 
Ja det må vara en taskig ingång men 1. du beskriver själv domaren som snål utan att ha minsta rätt. 2. du får med dig en bunt användare (verkligen inte ditt fel alls) som backar upp dig med negativa ordalag om domaren. Iom att du får med dig andra som tvärsäkert menar att du skulle ha mer poäng och att domaren vaknat på fel sida bl a, så stärks du att du har rätt. 3. Formen ska ha ett stort utslag- hur skulle du annars grunden för bedömningen sättas om inte formen ( och den korrekta genomsläppligheten som krävs för en korrekt form (mao då höga poäng) tog en stor, väldigt stor plats?

Läs meningen efter den taskiga ingången.
Det jag syftade på var att du hade kunnat kommentera själva sakfrågan utan att skriva hela det där inlägget där andemeningen (som jag uppfattade det) var att min häst är uselt utbildad och att det kommer krävas enormt jobb för att få ordning på henne. Du hade kunnat skippa stora delar av inlägget och ändå fått fram din poäng om själva bedömningen.

Jag gillar den här domaren, jag har dessutom tränat för honom när jag var yngre och har stor respekt för hans kunskap. Jag förstår precis varför poängen blev som de blev, men det är också allmänt känt i mina trakter att den här domaren dömer ganska hårt och att han är hårdare just med formen än många andra domare. Minsta lilla bakom lod så åker poängen ner rejält.
Jag har inga problem med det. Han dömer rättvist och tydligt även om skalan ligger åt det lägre hållet.

Jag tror du övertolkade min kommentar om att det var snålt. Jag menade inte att det var fel bedömt.
 
Tipsar om att köpa tråd på Panduro i stället för på hästbutiker. Och nålar på syaffärer. De är större och därmed lättare att sy tjock man med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
177 287
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 023
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
394
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp