Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina gubbs tuffar på och ffa Dio blir mer och mer en riktig drömprins💖. Han är numera trygg att rida med kappa, jag kan klanta mig vid avsittning och han står still och får inte panik, jag kan ta av mig jackan helt avspänt när jag sitter på honom och häromdagen var vi ute och galopperade i skogen med min kompis lilla vildhäst bakom oss och Dio galopperade så tryggt och lugnt med lång hals🤩. Det är så himla härligt hur han hela tiden utvecklas och visar vilken absolut underbar personlighet han har💖.

Zacke blir jag inte klok på🙄. Det var absolut ingen skillnad att rida honom på metacam. Tycker att han ser fräsch ut men han är inte direkt pepp på att jobba. Han fick iaf gå julshow igår och det gjorde han som en riktig klippa! Vi ska till kliniken på tisdag för genomgång av deras alternativare.
20221203_214108.jpg
 
Jag är hästvakt i 3 veckor! Jag ångrade mig 100% när det var dags att åka ner första dagen. Kallt, eländigt, krångel med valp, stress att hinna mina egna, ta hänsyn till ridhustider, byta kläder mellan stallen. Ja jag ångrade mig bittert att jag sagt ja men de var ju bara att bita ihop.

Men så kul det var att rida 😍 en fälttävlandshäst som går internationellt med en Young rider. Har bara ridit ut med honom innan när de behövt hjälp men nu rider jag dressyr. Och så kul att kunna trimma. Har ridit 4 dagar och har träningsvärk 🙈
Längtar ännu mer tills jag kan trimma ordentligt med haflingern 😍
 
Har någon provat Ergo X2 sadlarna? Har varit lite inne på en sådan, för jag behöver absolut sitta smalt. Men rent krasst så känns det lite tufft att köpa en sadel för 25+ tusen till en häst på snart 19 år. Just nu har jag ju en sadel som hästen gillar och som funkar okej men inte optimalt för mig.

Satt idag i en sadel som inte var något vidare för mig då jag fick låna en av ridskolans ponnyer på träningen. Å andra sidan har unge herr Pedro noll manke så den låg inte direkt stilla heller, vilket fick mig att klämma mot slutet när jag började bli trött i mitt svaga ben.

Min senaste häst gick med en Ergo X2 confidence innan jag köpte honom. Genomvidrig sadel i mitt tycke. Höll på att trilla av på provridningen.
 
Alltså jag har visst en häst som önskar en annan klimatzon… mitt i sommaren och 30 grader varmt? Inga problem! Han går som tåget, man får snarare be honom att lugna sig. Sen när vintern kommer och det blir kallare så går Fille i ide och ju kallare det är desto långsammare blir han. Nu har vi plusgrader igen - och hästen skuttar fram 😅 nä, han skulle nog helst vilja flytta till Florida 🌴☀️

Förutom vinterdeppen så gjorde han ett jättefint byte åt varje håll igår, jag lyckades tydligen få alla planeter och stjärnor på en rät linje och då klickade det till. Lyckades inte upprepa det dock men var sjukt nöjd ändå :D
 
@villhöver Jag håller med @Fiorano , prova täcka rejält (så att det känns orimligt) några dagar och se vad som händer. Var stor skillnad på min, han behövde mer täcke än genomsnittshästen och behövde kännas varmare under täcket än man tror för att kännas bra i ridningen. Han kunde lätt ha 400 g när det var runt nollan. Till skillnad från den jag har nu som är helnöjd med 200 g i -25 grader :D
 
Vi tuffar också på. Har känts himla fint senaste tiden!
Börjar hitta en mer ärlig eftergift och bärighet, klarar av att växla mellan låg och uppe utan att bli tung. Det känns som en enorm bedrift för oss iom hennes ganska starka framstupatendenser 😅
Har mkt träningar inplanerat kommande veckor, tror det blir 6 tillfällen för tränare nu kommande månad. Hoppas på en rejäl skjuts framåt :D

8A7E172C-77F5-40A7-957D-DDCBBCB83C72.jpeg


Håller också på att lära oss att hoppa. Jag kategoriserade mig ju som hoppryttare på ponnytiden men åren går och nu är jag extremt rostig. För Nellys del är hon uppe i totalt 3 pass hoppning (bortsett från några löshoppningstillfällen som yngre). Hon är verkligen är pärla och tar hand om sin fega matte!:up::heart
https://www.instagram.com/reel/CmR8BgPOp81/?utm_source=ig_web_copy_link
 
@Nevermind och @Fiorano Tack :) det kan ju mycket väl hjälpa.
Jag har inte varit med om detta innan utan är mer van vid det "vanliga" att kallt = räserpigg, men här är det så tydligt att kyla påverkar honom negativt och att när det blir varmare, alltså som nu när det gick från -10/-15 till +3 (som ändå är "kallt" och ruggigt om man jämför mot när det var varmare tidigare i höstas) så blev han jättepigg och som en gummisnodd i kroppen.
 
Startade upp julveckan med riktigt bra träning igår! Min tränare ska alltid hitta på så avancerade saker där jag knappt håller reda på åt vilket håll jag ska rida men bra övning blir det👊💪

(Det är nog inte så avancerat men jag lyckas ständigt rida fel eller glömma delar, för mkt för mig att hålla i huvudet🤪)

76054BDC-6151-4F91-9E1C-2F6F223C157F.jpeg

Nöjd och trött efteråt🥰
 
Vi hade träning i helgen, vilket var superroligt och vår första träning på ett bra tag eftersom Fager vilat.

Första dagen var han tokpigg och superspänd så vi jobbade med galoppen där det är lättare att få honom genomsläpplig. Ganska snabbt blev han väldigt fin! Dag 2 var han på plats redan från start så vi kunde jobba treven också.

La ner mkt jobb på att få till hur han ska använda kroppen i piruetterna, han vill gärna stoppa in rumpan lite för mkt i vänster piruetterna så vi började i skritten med att få rätt spårning och böjning och det tyckte Fager var skitsvårt! Han blir så överambitiös att han nästan slår knut på sig själv. Men vi fick några språng här och där som var riktigt fina! Till höger och det mkt lättare och där jobbar han korrekt så bara mer styrka som behövs. Jag tycker det är så himla kul att få hjälp med de där detaljerna och sedan kunna sitta hemma och jobba vidare.
 
Jag och Korre var iväg på vår första träning på bortaplan i helgen. Väldigt kul och väldigt jobbigt! Vi som brukar skrutta runt 30-40 minuter i vår egen takt i ridhuset fick verkligen bekänna färg och göra allt vi kunde och lite till i 45 min. Väldigt kul att prova en ny tränare för första gången på väldigt många år. Jag fick bra tips på vad vi ska jobba vidare på. Mest behövs styrka så att han inte faller framåt när det blir lite jobbigt. Detsamma gäller nog för matte.

Korre ska ju snart bli 6 år, men ligger en bit efter på grund av matte. Men vi fick testa bland annat serpentiner i galopp och sluta som vi inte vågat oss på innan. Korre löste det väldigt bra även om sluta gav honom lite kortslutning i hjärnan. Han är alltid så positivt inställd till arbete och försöker sitt bästa. Fick bra tips till galopp-skrittövergångarna bland annat.

Efteråt såg Korre ut att tycka att det var det jobbigaste han gjort i hela sitt liv. Snart ska han få lite långvila vilket han verkligen är värd. Han har utvecklats enormt under hösten.

Länk till lite klipp om det intresserar någon
 
Jag och Korre var iväg på vår första träning på bortaplan i helgen. Väldigt kul och väldigt jobbigt! Vi som brukar skrutta runt 30-40 minuter i vår egen takt i ridhuset fick verkligen bekänna färg och göra allt vi kunde och lite till i 45 min. Väldigt kul att prova en ny tränare för första gången på väldigt många år. Jag fick bra tips på vad vi ska jobba vidare på. Mest behövs styrka så att han inte faller framåt när det blir lite jobbigt. Detsamma gäller nog för matte.

Korre ska ju snart bli 6 år, men ligger en bit efter på grund av matte. Men vi fick testa bland annat serpentiner i galopp och sluta som vi inte vågat oss på innan. Korre löste det väldigt bra även om sluta gav honom lite kortslutning i hjärnan. Han är alltid så positivt inställd till arbete och försöker sitt bästa. Fick bra tips till galopp-skrittövergångarna bland annat.

Efteråt såg Korre ut att tycka att det var det jobbigaste han gjort i hela sitt liv. Snart ska han få lite långvila vilket han verkligen är värd. Han har utvecklats enormt under hösten.

Länk till lite klipp om det intresserar någon
Åh vad roligt att rida för LD! Ser väldigt trevligt ut😃
 
Åh vad roligt att rida för LD! Ser väldigt trevligt ut😃
Tack! Det var väldigt roligt faktiskt :). Hon verkade vara väldigt duktig att läsa ekipaget och lägga det på en bra nivå. Det blev en utmaning men inte för svår då hon var väldigt inkännande med vad som funkade och inte.
 
Nu är vi nästan helt igång igen (peppar, peppar och allt sånt) och idag var det dags för ett pass för tränare #1. Som vanligt har igångsättning vintertid gett grus i maskineriet hos piloten, fokusbubblan är som bortblåst av kombinerad oro för pigg häst och för återfall. Så Barka har kommit undan med lite av varje de sista passen, vilket hon snabbt utnyttjar. Normalt sett löser jag när jag rider för tränaren, han får mig att lita på mig själv. Idag var det dock även skit i maskineriet; hon gick och knep hela tiden. Bajsade en gång efter uppvärmningen och blev bättre ett tag, men sen kom det tillbaka och vi fick ge oss, det var ingen idé att bråka med henne. Spär så klart på min oro att nåt spökar, men samtidigt tyckte ju tränaren att det var väldigt tydligt att det var bajsa hon ville, inte att hon stod emot utan annan synlig orsak.
 
Jag börjar vara väldigt träningssugen. Börjar känna Stella mer och nu hade det varit kul med ett par ögon oss. Tyvärr har min tränare varit sjukskriven men hoppas hon är igång igen efter jul.
Är ju inte så gott om tränare i den här delen av landet men hoppas vi snart får till det.
Annars är jag väldigt nöjd med Stella hon är jätterolig att jobba med. Väldigt välbalanserad för sin ålder.
 
Försökte mig på hoppning i dag (efter ett superbra dressyrpass igår). Men det tog tid innan jag tyckte att han var tillräckligt avspänd för att jag skulle våga styra på hindren ( 3 studs på 50 cm längs ena långsidan) och rev förstås första hindret. Orkade inte sitta av och lägga tillbaka så avslutade hoppningen på en gång. Skulle ha lagt upp ett par singelhinder innan jag började. Får bli så nästa gång (har lovar mig själv att köra hoppning/markarbete en gång i veckan). Så jag fick fortsätta övningen jag påbörjade igår med volt i galopp med övergång till skritt på mindre volt i volten och detta fick jag till bra idag så jag är nöjd ändå! Jag vågade ju styra på hindren och hade bra kontroll efter. Hästen har blivit så fin och lyhörd med, har tränat öppna och bakdelsvändning i skritt. Har försökt få till sluta men lyckas inte riktigt med det. Några få steg åt ena hållet bara. Men öppnan tar sig i skritt och trav och efter det har jag en så lösgjord och mjuk häst så jag är nöjd!
 
Igårkväll så hade jag fått info att ridhuset skulle vara ledigt så jag och Dio var redo att dressyra. Men det visade sig att det var julavslutning med gymkhanalekar för en av ridgrupperna. Lite snopet men vi blev inbjudna att vara med istället så jag och en annan privatryttare var ett lag mot ridskoleryttarna 😁. Och oj vad vi fick stryk 😅. Jag red som en äkta dressyrtant och kom sist mest hela tiden🙈. Vann ett enda heat där jag red med en gaffel i munnen och hade en glöggkork som balanserade på gaffeln, det var tydligen min grej😁. Bäst av allt var att Dio var såååå chill😍. Ingen stress och stod så snällt och stilla när andra hästarna gick sina heat osv. Är så otroligt stolt över hur trygg och lugn han börjar bli💖.
IMG_20221222_222316_656.jpg
 
Idag har Zackes ägare varit på besök och ridit honom. Är så roligt att hon känner positiv skillnad på honom! Han såg väldigt fin ut och traven i synnerhet har hittat så mycket bättre driv och tryck i bakbenen. Fortfarande inte kvickast men nu går det verkligen att rida ett register från ökning till passage utan att han bara släpar benen. Galoppen är däremot lite sorgebarn för stunden. Den är fortfarande väldigt svag efter vilan. Sen är han en sån PAJAS med bytena. Första två hon gjorde var rena och jättefina. Sen hade han exakt räknat ut hur han skulle putta ut henne, släppa rakriktningen och häver sig in i orena byten🙄. Men intressant att se honom från marken så har en liten idé hur jag ska arbeta dom framöver!
 
*knapp*

Jag är nyfiken på vad ni har för mål och tankar inför 2023?

Mitt (realistiska)mål är att kunna starta MSVB:4/5 under 2023. Mitt drömmål för året är att kvala till och starta MSVA (det har även varit mitt 'livsgoal' i många år).
Sen får vi se om jag lyckas stärka hästen tillräckligt och knäcka nöten gällande samling.
Samt att jag såklart önskar att vi får hålla oss friska och krya.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
95 96 97
Svar
1 937
· Visningar
171 105
Senast: Linda_A
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 474
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
377
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gjorde det igen - stängde av frysen....
  • Arbetsintervju
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp