Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad roligt att det går så bra med den här hästen !
Tack! Det är ju självklart inte alltid bara framgångar. Som i går när två ryttare utifrån hade satt upp en markarbetsbana i ena halvan av ridhuset och jag hade tänkt fortsätta träna dressyr och hålla kvar känslan efter kursen. Och på den halvan som var tom hade de hängt sina täcken och jackor på sargen. Min häst blev rädd för dessa täcken redan när vi bara promenerade förbi. Men stod still vid uppsittning i alla fall. Men han tittade snett på dessa täcken vid varje passage så träningen blev ju något begränsad. Men vi hittade tillbaka till den fina formen han hade under dressyrkursen på slutet och kunde även rida förbi täckena någorlunda avspänd. Vi kunde för den delen även galoppera runt och förbi bommarna utan att han taggade till.
 
Igår var det träningsdags. Mildväder så Fille är på glatt humör, såg att det skulle bli kallare nästa vecka så gäller att rida medan vädret är varmt (liten omskrivning av "smida medan järnet är varmt" 😁).
Vi jobbar på med mycket grunder, som alltid, men lägger på lite nytt. Jobbar på att få kläm på tekniken för slutor och det är inte lätt, jag försöker övertala honom att man visst kan gå framåt samtidigt som man är lite lagom böjd - att det inte är antingen det ena eller det andra utan går faktiskt att kombinera. Han är inte 100 övertygad än men försöker iallafall ;)
Sedan testade vi lite byten igår igen (har inte gjort det på ett par veckor utan har låtit det vara) och han gjorde ett par riktigt bra försök, det är inte så snyggt men det var rent 🥳 Alltså jag har aldrig lärt någon häst att byta innan så det blir lite hipp som happ, men det är ju en rätt okomplicerad häst liksom...
Han kämpar på bra min lilla mulle-häst 🥰

https://www.instagram.com/p/CnVDsa-ro7a/?utm_source=ig_web_copy_link
 
Igår var det träningsdags. Mildväder så Fille är på glatt humör, såg att det skulle bli kallare nästa vecka så gäller att rida medan vädret är varmt (liten omskrivning av "smida medan järnet är varmt" 😁).
Vi jobbar på med mycket grunder, som alltid, men lägger på lite nytt. Jobbar på att få kläm på tekniken för slutor och det är inte lätt, jag försöker övertala honom att man visst kan gå framåt samtidigt som man är lite lagom böjd - att det inte är antingen det ena eller det andra utan går faktiskt att kombinera. Han är inte 100 övertygad än men försöker iallafall ;)
Sedan testade vi lite byten igår igen (har inte gjort det på ett par veckor utan har låtit det vara) och han gjorde ett par riktigt bra försök, det är inte så snyggt men det var rent 🥳 Alltså jag har aldrig lärt någon häst att byta innan så det blir lite hipp som happ, men det är ju en rätt okomplicerad häst liksom...
Han kämpar på bra min lilla mulle-häst 🥰

https://www.instagram.com/p/CnVDsa-ro7a/?utm_source=ig_web_copy_link
Ni är superfina!😍
 
Ikväll har Fiorano äntligen ridit Fiorano för första gången😁😍! Hade kunnat stjäla honom från min elev, han är verkligen absolut fantastisk! Så lik min stora fina Koop💖
Screenshot_20230113_223632_Instagram.jpg
 
Jag satt och beundrade min häst igår och kände stor tacksamhet över min medryttare/inackordering/vän som ridit henne senaste månaderna pga min graviditet. Så glad över min snälla fina häst och piloten har gjort ett bra jobb med att få henne mer avspänd och längre i sin form. Hoppas att jag kan sitta upp och rida om ett par veckor och njuta av henne när kroppen fått läka lite från förlossningen.
 
Peppar, peppar, men nu är Barka betydligt bättre i magen. Har satt in NAF GastriAid och fått flyttat ut nya hagkompisen som vaktade mat & vatten lite väl mycket. Hon är också betydligt piggare och idag satt jag väldigt löst på träningen. Tränare #1 tyckte (som vanligt) att jag måste ställa högre krav på hennes reaktioner så vi började med framdelsvändningar. Det byggde upp en del spänning hos damen så när nästa elev kom in blev det en explosion för att hon gick in genom dörren och en för att det lät när hon drog ned stiglädret. Men efter det så blev det riktigt bra så länge jag fick ordning på koordinationen och var konsekvent.
 
Dio och jag tränade igår och ja, jag fortsätter tjata om min älskade lilla häst😍. Det var så rolig träning, Dio känns så med mig och vi börjar hitta register i traven. Tror det är första gången i mitt liv som jag har en häst där jag inte bryr mig om ifall vi nånsin tävlar igen, för jag bara njuter av rida och jobba med honom. Oavsett vi är ute och galopperar med kompis eller är i ridhuset🩷
Screenshot_20230129_150656_Gallery.jpg
 
Jag har köpt en häst till mig själv.

Köpte osedd eftersom den typen av häst jag letat efter finns ofta mer norröver och jag bor i södra sverige. Ringde på en häst i söndags förmiddag och igår kväll stod den i stallet 🤗.
En kallblodstravare - typ dubbelt så stor som jag hade räknat med. Vår welsh cob såg ut som en liten nätt arab i jämförelse.
Har alltså inte ridit henne än, o kommer vänta lite med det, hon får bo in sig först. Heter Arwen, är 9 år, runt 155 hög men säkert XXL i träns 😅. Verkar jättesnäll. Hade sovit gott i natt, hela frisyren full med halm.
Tanken med henne var ju till allroundridning, men jag vet inte om hon är för tung i modellen för hoppning, vi får väl se. Dressyr blir det i alla fall.
 
Jag har köpt en häst till mig själv.

Köpte osedd eftersom den typen av häst jag letat efter finns ofta mer norröver och jag bor i södra sverige. Ringde på en häst i söndags förmiddag och igår kväll stod den i stallet 🤗.
En kallblodstravare - typ dubbelt så stor som jag hade räknat med. Vår welsh cob såg ut som en liten nätt arab i jämförelse.
Har alltså inte ridit henne än, o kommer vänta lite med det, hon får bo in sig först. Heter Arwen, är 9 år, runt 155 hög men säkert XXL i träns 😅. Verkar jättesnäll. Hade sovit gott i natt, hela frisyren full med halm.
Tanken med henne var ju till allroundridning, men jag vet inte om hon är för tung i modellen för hoppning, vi får väl se. Dressyr blir det i alla fall.
Åh vad spännande! Bild!!!!!!!!!!!
 
Senaste träningen var rejält upp och ner, mina nerver var i dallring efter damens eskapader på lektionerna. Bitvis fick jag till det, men när nästa ryttare kom in blev jag stressad igen. Till slut tyckte min tränare att vi skulle jobba henne från marken en stund. Efter det satt jag upp igen och då var det en helt annan känsla.

Fick inte ridit på fredagen som var meningen då jag skulle till ortopeden med mina höfter, så kunde inte följa upp förrän idag. Men nu kändes det mycket bättre med mina nerver. Jag började direkt i stallet med lite mer ordning och reda och startade passet i ridhuset från marken. Det kändes absolut skillnad när jag satt upp och idag skötte hon sig utmärkt. Jag håller nog fast vid att rida med öronproppar och huva ett tag, hon verkar bli mer koncentrerad. Sen krånglade magen lite igen så hon ville inte hålla galoppen, men det hade jag nästan väntat med all snön som kom.
 
Vi red dressyr i ridhuset i helgen, blev det 4e passet nu kanske?
Hon känns fin, blir starkare och stadigare. Snart ska vi anmäla till årets första tävling! Blir en LB:3 och vi behöver inte åka så långt. Sen fortsätter vi med lite LB:1 och LA:1 eller om vi skippar LB:1.. får se hur hon känns.

Tänkte att vi kanske kan gå ut i LA:3 redan nu, galoppen kändes över förväntan. Tills jag vände över i förvänd och insåg att vi nog behöver lite fler ridhustimmar 😂

Gjorde en koll på mina sadlar och när jag hämtade hem den ena så sa sadelutprovaren till sin kollega att jag hade världens sötaste dressyrhäst. 🥰 och jag håller med. Knappast finaste eller mest talangfulla, men ja, hon är nog sötast 😍

Men kluven över manen. Jag klippte av den för två år sen och höll efter den länge. Nu är den utväxt igen o jag vet inte om jag ska kapa den igen eller låta det vara. Hon får ett helt annat uttryck men kort man, hon är så fin. Får längre hals och man lurar sig att hon ser lättare ut. Men lång man är ju charmigt och hela rasen liksom.

09609A0A-021F-43CF-A0C9-CD618F05DACA.jpeg
 
Vi red dressyr i ridhuset i helgen, blev det 4e passet nu kanske?
Hon känns fin, blir starkare och stadigare. Snart ska vi anmäla till årets första tävling! Blir en LB:3 och vi behöver inte åka så långt. Sen fortsätter vi med lite LB:1 och LA:1 eller om vi skippar LB:1.. får se hur hon känns.

Tänkte att vi kanske kan gå ut i LA:3 redan nu, galoppen kändes över förväntan. Tills jag vände över i förvänd och insåg att vi nog behöver lite fler ridhustimmar 😂

Gjorde en koll på mina sadlar och när jag hämtade hem den ena så sa sadelutprovaren till sin kollega att jag hade världens sötaste dressyrhäst. 🥰 och jag håller med. Knappast finaste eller mest talangfulla, men ja, hon är nog sötast 😍

Men kluven över manen. Jag klippte av den för två år sen och höll efter den länge. Nu är den utväxt igen o jag vet inte om jag ska kapa den igen eller låta det vara. Hon får ett helt annat uttryck men kort man, hon är så fin. Får längre hals och man lurar sig att hon ser lättare ut. Men lång man är ju charmigt och hela rasen liksom.

Visa bifogad fil 112183
När manen ser ut sådär får man ha lång man. Man får ju göra snygga flätor när man ska vara fin :heart
 
Vi red dressyr i ridhuset i helgen, blev det 4e passet nu kanske?
Hon känns fin, blir starkare och stadigare. Snart ska vi anmäla till årets första tävling! Blir en LB:3 och vi behöver inte åka så långt. Sen fortsätter vi med lite LB:1 och LA:1 eller om vi skippar LB:1.. får se hur hon känns.

Tänkte att vi kanske kan gå ut i LA:3 redan nu, galoppen kändes över förväntan. Tills jag vände över i förvänd och insåg att vi nog behöver lite fler ridhustimmar 😂

Gjorde en koll på mina sadlar och när jag hämtade hem den ena så sa sadelutprovaren till sin kollega att jag hade världens sötaste dressyrhäst. 🥰 och jag håller med. Knappast finaste eller mest talangfulla, men ja, hon är nog sötast 😍
Men kluven över manen. Jag klippte av den för två år sen och höll efter den länge. Nu är den utväxt igen o jag vet inte om jag ska kapa den igen eller låta det vara. Hon får ett helt annat uttryck men kort man, hon är så fin. Får längre hals och man lurar sig att hon ser lättare ut. Men lång man är ju charmigt och hela rasen liksom.
Hon är sååå söt! Jag röstar för kort man alla dagar i veckan! ;)
 
Vi red dressyr i ridhuset i helgen, blev det 4e passet nu kanske?
Hon känns fin, blir starkare och stadigare. Snart ska vi anmäla till årets första tävling! Blir en LB:3 och vi behöver inte åka så långt. Sen fortsätter vi med lite LB:1 och LA:1 eller om vi skippar LB:1.. får se hur hon känns.

Tänkte att vi kanske kan gå ut i LA:3 redan nu, galoppen kändes över förväntan. Tills jag vände över i förvänd och insåg att vi nog behöver lite fler ridhustimmar 😂

Gjorde en koll på mina sadlar och när jag hämtade hem den ena så sa sadelutprovaren till sin kollega att jag hade världens sötaste dressyrhäst. 🥰 och jag håller med. Knappast finaste eller mest talangfulla, men ja, hon är nog sötast 😍

Men kluven över manen. Jag klippte av den för två år sen och höll efter den länge. Nu är den utväxt igen o jag vet inte om jag ska kapa den igen eller låta det vara. Hon får ett helt annat uttryck men kort man, hon är så fin. Får längre hals och man lurar sig att hon ser lättare ut. Men lång man är ju charmigt och hela rasen liksom.

Visa bifogad fil 112183
Jag röstar för kort man!😍
 
Vi red dressyr i ridhuset i helgen, blev det 4e passet nu kanske?
Hon känns fin, blir starkare och stadigare. Snart ska vi anmäla till årets första tävling! Blir en LB:3 och vi behöver inte åka så långt. Sen fortsätter vi med lite LB:1 och LA:1 eller om vi skippar LB:1.. får se hur hon känns.

Tänkte att vi kanske kan gå ut i LA:3 redan nu, galoppen kändes över förväntan. Tills jag vände över i förvänd och insåg att vi nog behöver lite fler ridhustimmar 😂

Gjorde en koll på mina sadlar och när jag hämtade hem den ena så sa sadelutprovaren till sin kollega att jag hade världens sötaste dressyrhäst. 🥰 och jag håller med. Knappast finaste eller mest talangfulla, men ja, hon är nog sötast 😍

Men kluven över manen. Jag klippte av den för två år sen och höll efter den länge. Nu är den utväxt igen o jag vet inte om jag ska kapa den igen eller låta det vara. Hon får ett helt annat uttryck men kort man, hon är så fin. Får längre hals och man lurar sig att hon ser lättare ut. Men lång man är ju charmigt och hela rasen liksom.

Visa bifogad fil 112183
Och jag vill se bild på totto med kort man innan jag bestämmer mig. 😁
 
Jag tror den är ryckt dagen innan så därav inte helt klar framåt öronen😂😂 men hade inga bättre bilder.
Jag syr knopparna när den är kort och det blir fint.
Det går att knoppa den långa manen också men dessa blir jääääättestora. Flätar och drar igenom, men dessa knoppar passar nog bäst för lång men lite tunnare man. En inbakad fläta blir också väldigt tjock.

7CF0E0B3-EFC7-4EE4-A270-6F5BB18FD639.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
95 96 97
Svar
1 937
· Visningar
171 171
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 485
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
377
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp