Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag visade det sig att tränare #1 kom ihåg att jag nämnt för honom att jag skulle vilja prova en LA i framtiden. Förvänd galopp stod nämligen på dagens schema och det blev en mindre kortslutning i min hjärna. En av mina anteckningar om dagens pass:

"I den förvända galoppen måste du göra en snäll väg och sen flyttar du bakdelen med ytterskänkeln, dvs det som din hjärna tror är innerskänkeln. Bryt av för innertygeln, dvs det din hjärna tror är yttertygeln."

Vissa bitar var dock riktigt bra idag, börjar få kläm på skrittarbete i en bra takt och samma med traven. Galoppen är dock fortsatt svår, jag har ju gungat fram hästar i 30 år. Filmade lite och även när jag är stilla med överlivet så har inte baken kontakt med sadeln hela tiden utan hennes galoppsprång lyfter mig. Vet inte om det är höfterna som gör att jag inte riktigt kommer ner i sadeln även när jag tror jag är nere, eller om sadeln är lite fel för mig.
Blir så förvirrad över skänklarna och flytta bakdelen i förvända? Vart vill du flytta baken? Bland de vanligaste felen i flrvända galoppen är att hästen inte spårar, jag brukar rätta det med öppnatänk i galoppsidan (dvs vänster öppna I vänster galopp men i högervarv).
 
Blir så förvirrad över skänklarna och flytta bakdelen i förvända? Vart vill du flytta baken? Bland de vanligaste felen i flrvända galoppen är att hästen inte spårar, jag brukar rätta det med öppnatänk i galoppsidan (dvs vänster öppna I vänster galopp men i högervarv).

Jag fick instruktionen idag att för att stötta henne i förvända galoppen ska jag använda ytterskänkeln för att påverka bakdelen en aning, framförallt i svängen över till det nya varvet. Vi började alltså rättvänt och bytte varv i galopp. Som jag förstod det (men det var mycket att ta in idag) var det för att få henne att vila längre på yttre bakbenet så att innersidan skulle hänga med trots att den har den längre vägen i förvänd galopp på böjt spår.
 
Jag fick instruktionen idag att för att stötta henne i förvända galoppen ska jag använda ytterskänkeln för att påverka bakdelen en aning, framförallt i svängen över till det nya varvet. Vi började alltså rättvänt och bytte varv i galopp. Som jag förstod det (men det var mycket att ta in idag) var det för att få henne att vila längre på yttre bakbenet så att innersidan skulle hänga med trots att den har den längre vägen i förvänd galopp på böjt spår.
Oj. Så har jag aldrig ridit förvänd galopp och jag skulle aldrig lära ut någon att rida så heller. Jag tycker alltid det kompliceras väldigt mycket när det pratas om lång och kort sida och det ska påverkas ett ben hit eller dit när en fortfarande är i lättklassövningar. Gillar att hålla det enkelt.

Min instruktion när du rider ex höger galopp I vänster varv är att du som ryttare fortfarande tänker "höger galopp, höger galopp, höger galopp" i varje språng. Då sitter du kvar i balansen och hjälper din häst med rytmen. När ni hittat den balansen kan du börja jobba kvalité med att flytta runt bogar och bakben, men börja med att bara rida den galopp du vill bibehålla.
 
Oj. Så har jag aldrig ridit förvänd galopp och jag skulle aldrig lära ut någon att rida så heller. Jag tycker alltid det kompliceras väldigt mycket när det pratas om lång och kort sida och det ska påverkas ett ben hit eller dit när en fortfarande är i lättklassövningar. Gillar att hålla det enkelt.

Min instruktion när du rider ex höger galopp I vänster varv är att du som ryttare fortfarande tänker "höger galopp, höger galopp, höger galopp" i varje språng. Då sitter du kvar i balansen och hjälper din häst med rytmen. När ni hittat den balansen kan du börja jobba kvalité med att flytta runt bogar och bakben, men börja med att bara rida den galopp du vill bibehålla.
Precis så fick jag instruktioner att rida den förvända galoppen!
 
Oj. Så har jag aldrig ridit förvänd galopp och jag skulle aldrig lära ut någon att rida så heller. Jag tycker alltid det kompliceras väldigt mycket när det pratas om lång och kort sida och det ska påverkas ett ben hit eller dit när en fortfarande är i lättklassövningar. Gillar att hålla det enkelt.

Min uppfattning av hur han tänker är att även grundövningar ska ridas på samma sätt som mer avancerade övningar. Han säger ofta saker som "så här måste du kunna rida galoppen för att göra ett galoppombyte". Sen om man någonsin kommer dit är mindre intressant, men ridningen ska bädda för det.

Min instruktion när du rider ex höger galopp I vänster varv är att du som ryttare fortfarande tänker "höger galopp, höger galopp, höger galopp" i varje språng. Då sitter du kvar i balansen och hjälper din häst med rytmen. När ni hittat den balansen kan du börja jobba kvalité med att flytta runt bogar och bakben, men börja med att bara rida den galopp du vill bibehålla.

Den instruktionen har jag också fått tidigare, när jag red på lektion på ridskolan. Nu red jag ju betydligt sämre då, så det blir en orättvis jämförelse, men när jag tänkte rätt igår så fungerade det bättre. Men som sagt, även om jag är långt ifrån nöjd med hur jag rider galopp idag så är det milsvid skillnad mot för ett par år sen.
 
Min uppfattning av hur han tänker är att även grundövningar ska ridas på samma sätt som mer avancerade övningar. Han säger ofta saker som "så här måste du kunna rida galoppen för att göra ett galoppombyte". Sen om man någonsin kommer dit är mindre intressant, men ridningen ska bädda för det.



Den instruktionen har jag också fått tidigare, när jag red på lektion på ridskolan. Nu red jag ju betydligt sämre då, så det blir en orättvis jämförelse, men när jag tänkte rätt igår så fungerade det bättre. Men som sagt, även om jag är långt ifrån nöjd med hur jag rider galopp idag så är det milsvid skillnad mot för ett par år sen.
Jo jag förstår tanken att en hela tiden ska förbereda för svårare övningar. Men dels kommer du aldrig få korrekt spårning i någon rörelse om din tränare lär dig att det är bakdelen som ska rättas. Dels bör du inte rodda runt med ytterskänkeln (som jag på hur du skrev antar är innerskänkeln i galoppsidan) om du sen vill rida byten. Då kommer hästen inte förstå att den skänkeln är byteshjälp. Det låter som sagt väldigt roddigt för mig.

Känner du dig trygg i förvända och vill öka kvalité så rid som sagt öppna I galoppsidan. Då får du in inner bakben, upp fronten och kommer naturligt få en bättre samling med mer bärighet. Kräver dock att hästen orkar och klarar hålla balansen. Att hålla det enkelt är inte bara för ryttarens skull!

Sry för lång utläggning men jag blir alltid så trött när enkla saker krånglas till🙈.
 
Jo jag förstår tanken att en hela tiden ska förbereda för svårare övningar. Men dels kommer du aldrig få korrekt spårning i någon rörelse om din tränare lär dig att det är bakdelen som ska rättas. Dels bör du inte rodda runt med ytterskänkeln (som jag på hur du skrev antar är innerskänkeln i galoppsidan) om du sen vill rida byten. Då kommer hästen inte förstå att den skänkeln är byteshjälp. Det låter som sagt väldigt roddigt för mig.

Jag upplevde inte instruktionen som "rätta bakdelen" utan använd sidförflyttningen för att hon ska vila längre på det yttre bakbenet. Och för att förtydliga det jag skrev så skulle jag alltså när jag bytte från vänster till höger varv i galopp använda höger skänkel på bakdelen. Så fort det blir tvärt om så funkar inte ytter och inne för mig utan jag måste pränta in om det är höger eller vänster, och det är knappt det räcker. ;)

Sry för lång utläggning men jag blir alltid så trött när enkla saker krånglas till🙈.

Ingen fara och tack för input. :) Som jag förstår det är dock min tränare lite småkänd för att ha lite annorlunda åsikter. Men jag upplever att det fungerar, så länge jag är kapabel att göra rätt.
 
Jag brukar tänka att förvänd galopp blir ju rättvänd galopp om man bara tänker bort var sargen/staketet är ;)
Förvänd galopp efter långsidan är ju bara galopp rakt fram. Sen måste man ju vända lite för att kunna komma förbi hörn eller över ridbanan men rider man bara en helt rak häst så är det ju egentligen bara en liten vändning man gör (från galoppsidan) och planerar man vägen så är det ytterst lite man behöver vända per galoppsprång liksom?
Så strular förvända galoppen brukar jag jobba rakheten i galopp, kanske på medellinjen eller kvartslinjen, så att man inte hela tiden sitter och rider den rättvända galoppen lite böjd i insidan (då blir förändringen till förvänd galopp betydligt större och svårare).

Såklart kan kan utmana den förvända galoppen och göra grejer i den för att lösgöra och stretcha, men på tävling ska den bara visas med RAK HÄST så grunden är att kunna rida galopp med rak häst. Och sen övertyga sin egen hjärna om att rakt fram finns varken ”rätt eller fel” galopp 😅
 
Idag fick hon öva på hemläxan i sin fina nya huva. Skrittarbetet börjar kännas helt annorlunda nu och hon flyttar sig undan skänklarna mycket bättre. Däremot ska jag aldrig skippa shortchapsen igen, usch så halt det var. Har ridit utan förut på sommaren, men nu var det hemskt.
 

Bifogade filer

  • PXL_20230303_125844615.MP.jpg
    PXL_20230303_125844615.MP.jpg
    358,7 KB · Visningar: 34
Fick öva på öppna och sluta i trav på medellinjen på senaste dressyrlektonen. Det var nyttigt för att inse hur ytterskänkeln måste inverka och jag insåg att jag blir hängandes i höger yttertygel. Tränade också på enkla byten på korta diagonaler. Det gick väl sådär pga stissig häst för vi fick möten. Men fattningarna sitter fint.
 
Får jag hoppa in i diskussionen om förvänd galopp och fråga om tips på hur man ska tänka när hästen bara byter istället? Jag började öva byten med min häst förra året, och trots att vi varken byter särskilt rent eller bra eller konsekvent så lyckades jag tydligen omedvetet lära honom att byter man varv så byter man galopp. Han är en häst som vill göra rätt, men det är ju uppenbart att han inte lyssnar på mina faktiska hjälper utan mest försöker gissa sig fram till vad jag vill. Nu har jag inte övat på förvänd galopp på något halvår då det bara gick troll i det, men tänkte att jag skulle ta itu med det när ridbanan väl tinar fram. Senast jag övade på det så skippade jag hela delen med att byta varv då det uppenbart förvirrade, och försökte bara rida i "fel" galopp en bit innanför spåret, men även det gick exceptionellt dåligt, så uppenbart är det ju något jag gör fel i min sits/mina hjälper som säger till honom vilket varv vi "egentligen" går i.
 
Får jag hoppa in i diskussionen om förvänd galopp och fråga om tips på hur man ska tänka när hästen bara byter istället? Jag började öva byten med min häst förra året, och trots att vi varken byter särskilt rent eller bra eller konsekvent så lyckades jag tydligen omedvetet lära honom att byter man varv så byter man galopp. Han är en häst som vill göra rätt, men det är ju uppenbart att han inte lyssnar på mina faktiska hjälper utan mest försöker gissa sig fram till vad jag vill. Nu har jag inte övat på förvänd galopp på något halvår då det bara gick troll i det, men tänkte att jag skulle ta itu med det när ridbanan väl tinar fram. Senast jag övade på det så skippade jag hela delen med att byta varv då det uppenbart förvirrade, och försökte bara rida i "fel" galopp en bit innanför spåret, men även det gick exceptionellt dåligt, så uppenbart är det ju något jag gör fel i min sits/mina hjälper som säger till honom vilket varv vi "egentligen" går i.
Gör som @Fiorano sa, rid öppna i gamla galoppen, nästan omöjligt att byta galopp då.
 
Får jag hoppa in i diskussionen om förvänd galopp och fråga om tips på hur man ska tänka när hästen bara byter istället? Jag började öva byten med min häst förra året, och trots att vi varken byter särskilt rent eller bra eller konsekvent så lyckades jag tydligen omedvetet lära honom att byter man varv så byter man galopp. Han är en häst som vill göra rätt, men det är ju uppenbart att han inte lyssnar på mina faktiska hjälper utan mest försöker gissa sig fram till vad jag vill. Nu har jag inte övat på förvänd galopp på något halvår då det bara gick troll i det, men tänkte att jag skulle ta itu med det när ridbanan väl tinar fram. Senast jag övade på det så skippade jag hela delen med att byta varv då det uppenbart förvirrade, och försökte bara rida i "fel" galopp en bit innanför spåret, men även det gick exceptionellt dåligt, så uppenbart är det ju något jag gör fel i min sits/mina hjälper som säger till honom vilket varv vi "egentligen" går i.
Förutom att se till att forma hästen för rätt galopp och även tex kunna tänka öppna så lär också hästen att tåla att du byter ställning och böjning a la höger/vänster utan att den byter. Du börjar väldigt litet och ökar sedan. Först i att du varierar ur rättvänd och sedan ur förvänd. De ska ju inte byta för linjen eller för tygeln.
 
Förutom att se till att forma hästen för rätt galopp och även tex kunna tänka öppna så lär också hästen att tåla att du byter ställning och böjning a la höger/vänster utan att den byter. Du börjar väldigt litet och ökar sedan. Först i att du varierar ur rättvänd och sedan ur förvänd. De ska ju inte byta för linjen eller för tygeln.

Nej, det är lite det problemet jag har just nu, han byter ju inte för hjälpen utan för att han utifrån kontexten försöker gissa vad han ska göra. Istället för att tänka att om matte inte ber om något så ska jag nog fortsätta som vanligt tills matte ber om något. Sen ska jag ju inte svära på att jag inte skickar några subtila signaler som säger byte, kan säkert vara jag som lägger vikten fel, tittar åt fel håll etc, jag är inte direkt en bra ryttare, särskilt inte när det kommer till dressyr.
 
Får jag hoppa in i diskussionen om förvänd galopp och fråga om tips på hur man ska tänka när hästen bara byter istället? Jag började öva byten med min häst förra året, och trots att vi varken byter särskilt rent eller bra eller konsekvent så lyckades jag tydligen omedvetet lära honom att byter man varv så byter man galopp. Han är en häst som vill göra rätt, men det är ju uppenbart att han inte lyssnar på mina faktiska hjälper utan mest försöker gissa sig fram till vad jag vill. Nu har jag inte övat på förvänd galopp på något halvår då det bara gick troll i det, men tänkte att jag skulle ta itu med det när ridbanan väl tinar fram. Senast jag övade på det så skippade jag hela delen med att byta varv då det uppenbart förvirrade, och försökte bara rida i "fel" galopp en bit innanför spåret, men även det gick exceptionellt dåligt, så uppenbart är det ju något jag gör fel i min sits/mina hjälper som säger till honom vilket varv vi "egentligen" går i.
Går det inte ens att rida en jättesvag båge innanför spåret? Du kan ju starta med att bara rida in någon meter innanför och sedan successivt göra det svårare.
 
@ghostofashark jag skulle satsa på att vara noga med att hästen håller balansen i galoppen och att du ”fattar galopp” varje språng. Jag tycker att det är viktigt att hästen lyssnar på galoppskänkeln och fattar ibland förvänd också, för att vara noga med att det är det som hästen lyssnar på.

Men balansen, takten och att hästen är framme för skänkeln och inte bara ramlar iväg, så brukar det funka.
 
Nej, det är lite det problemet jag har just nu, han byter ju inte för hjälpen utan för att han utifrån kontexten försöker gissa vad han ska göra. Istället för att tänka att om matte inte ber om något så ska jag nog fortsätta som vanligt tills matte ber om något. Sen ska jag ju inte svära på att jag inte skickar några subtila signaler som säger byte, kan säkert vara jag som lägger vikten fel, tittar åt fel håll etc, jag är inte direkt en bra ryttare, särskilt inte när det kommer till dressyr.
Det är inte helt lätt med byten. Tror vi alla har kämpat med dem någon gång. 😬😅

Jag brukar innan jag lär in byten vara extremt noga med att göra ett förarbete där hästen får lära sig att tåla rätt stora balans-skiften och böjningar etc i galoppen så att de verkligen byter för hjälpen och inte för handen, byte av ställning/böjning eller för att jag ändrar linjen vi rider på. Det jobbet börjar ju givetvis i andra gångarter.
Man lär hästen att behålla balansen i sådana övningar och lär ryttaren att påverka balansen. Att jobba med balansen mellan bogarna brukar vara ypperligt innan man börjar byta. Både för att få till rena byten och för att inte få byten när man inte vill. Om du kontrollerar balansen i manken/mellan bogarna byter inte hästen om du inte vill.
Det går ju att så att säga backa bandet och nöta mer grunder för att få till det.
 
Går det inte ens att rida en jättesvag båge innanför spåret? Du kan ju starta med att bara rida in någon meter innanför och sedan successivt göra det svårare.

Jo, båge går bra, då tror jag liksom inte han fattar att vi "bytt" varv. Men typ snett igenom eller volt tillbaka går inte, då byter han helst när vi kommer ut på spåret igen. Han är en lättlärd häst, men lite på cirkuskonst-nivå, det som fastnar är oftast att "vid A ska vi göra så" etc, inte att "när matte ger den hjälpen så ska vi göra så".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
84 85 86
Svar
1 719
· Visningar
150 922
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 119
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
312
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp