Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte helt lätt med byten. Tror vi alla har kämpat med dem någon gång. 😬😅

Jag brukar innan jag lär in byten vara extremt noga med att göra ett förarbete där hästen får lära sig att tåla rätt stora balans-skiften och böjningar etc i galoppen så att de verkligen byter för hjälpen och inte för handen, byte av ställning/böjning eller för att jag ändrar linjen vi rider på. Det jobbet börjar ju givetvis i andra gångarter.
Man lär hästen att behålla balansen i sådana övningar och lär ryttaren att påverka balansen. Att jobba med balansen mellan bogarna brukar vara ypperligt innan man börjar byta. Både för att få till rena byten och för att inte få byten när man inte vill. Om du kontrollerar balansen i manken/mellan bogarna byter inte hästen om du inte vill.
Det går ju att så att säga backa bandet och nöta mer grunder för att få till det.

Tack för bra tips, ska tänka på det. Och ja, grunderna ska vi definitivt nöta mer, är ju uppenbart att det är där det saknas något :)
 
Jo, båge går bra, då tror jag liksom inte han fattar att vi "bytt" varv. Men typ snett igenom eller volt tillbaka går inte, då byter han helst när vi kommer ut på spåret igen. Han är en lättlärd häst, men lite på cirkuskonst-nivå, det som fastnar är oftast att "vid A ska vi göra så" etc, inte att "när matte ger den hjälpen så ska vi göra så".
Då skulle jag öva på båge och successivt göra det svårare. Man måste ju inte rida snett igenom eller volt tillbaka utan bara att hitta andra vägar där det funkar.

Vi har ridit mkt på båge (in till kvartslinjen mest, men man kan ju göra till medellinjen också) och så övar vi mkt på LA3-vägen. Serpentiner är ju också bra, då kan man välja att göra mittenbågen lite snällare.
 
Hemma, nybadad & nyklippt. Trodde hon skulle va ännu tunnare under all päls men det var inte så farligt 😅 revbenen känns tydligt men syns inte. Så lite mer muskler 💪🏻 så blir det bra.

Jag avanmälan tävlingen nästa helg för flytten från fölungen kändes rätt tuff för henne, anmälan gick ut idag och såklart var hon precis som vanligt igen 😆 taktade in från hagen och var tillomed lite spänd vid läktaren pga pigg, de va länge sen.
Men kändes fin att rida!❤️
Första tävlingen får bli påskhelgen istället. Vi har ju inte bråttom. 😁
809CE5B2-C2E1-4AEC-81E9-0744DC06D8BC.jpeg
 
Jag och Arwen kämpar på 😅 🥰. Blir varierad träning, lite ridbana, lite grusväg o sen lite backar också.

Hon har sådan energi! Tycker nog hon börjar förstå att man ska jobba i lugnt tempo och inte bara älga på framåt. Men galoppen är svår fortfarande. Hon vill gärna ge järnet och det vill ju inte jag riktigt.
 
Lyckan blev kortvarig. 🙄 tur jag avanmälan tävlingen så jag slapp stryka mig. Efter tisdagens pass såg hon ut såhär efter sadelgjorden. Fast jag schamponerade innan och tvättade med hibiscrub efter.
Vi hade mycket problem för några år sen men sen jag började använda fårskinnsgjord har det inte varit nånting alls. Det blir oftast efter klippningen men jag kan inte rida utan fårskinn varken med full vinterpäls eller sommarpäls. Som om hon inte tål lädret, det blir väl någon hårsäcksinflammation? Hon fick tillomed reaktion på micklemnosgrimman en vår.

Aja barbacka blev det och hon är ju en dröm❤️ så himla fin. Fattas lite i galoppen men annars känns hon nästan som när jag slutade trimma i november 2021. Hoppas hinna rida en LA:1 under påsk annat blir det direkt ut i LA:3 v.15.
Men så pigg. Vi hade -17 på natten o när solen började värma så knäpper och smäller det ordentligt i ridhuset så jag vågade inte rida vid läktaren där hon är lite spänd, för hon for som ett popcorn och jag red ju barbacka🙈 gamla hästen. Förra året denhär tiden red jag barbacka i skogen med grimskaftet knutet i grimman bara. 🤓 känns som ett annat liv.

Testar sadla på måndag. Har tvättat gjorden och ponnyn x flera och svullnaden hade gått tillbaka helt på torsdagen.
Men nu har jag skavsår mellan benen🙈 hon är inte så rund o go över ryggen som förra vintern 😂
 

Bifogade filer

  • ADDE7EFF-65DF-4520-A29D-65920336DD0B.jpeg
    ADDE7EFF-65DF-4520-A29D-65920336DD0B.jpeg
    454,9 KB · Visningar: 100
Lyckan blev kortvarig. 🙄 tur jag avanmälan tävlingen så jag slapp stryka mig. Efter tisdagens pass såg hon ut såhär efter sadelgjorden. Fast jag schamponerade innan och tvättade med hibiscrub efter.
Vi hade mycket problem för några år sen men sen jag började använda fårskinnsgjord har det inte varit nånting alls. Det blir oftast efter klippningen men jag kan inte rida utan fårskinn varken med full vinterpäls eller sommarpäls. Som om hon inte tål lädret, det blir väl någon hårsäcksinflammation? Hon fick tillomed reaktion på micklemnosgrimman en vår.

Aja barbacka blev det och hon är ju en dröm❤️ så himla fin. Fattas lite i galoppen men annars känns hon nästan som när jag slutade trimma i november 2021. Hoppas hinna rida en LA:1 under påsk annat blir det direkt ut i LA:3 v.15.
Men så pigg. Vi hade -17 på natten o när solen började värma så knäpper och smäller det ordentligt i ridhuset så jag vågade inte rida vid läktaren där hon är lite spänd, för hon for som ett popcorn och jag red ju barbacka🙈 gamla hästen. Förra året denhär tiden red jag barbacka i skogen med grimskaftet knutet i grimman bara. 🤓 känns som ett annat liv.

Testar sadla på måndag. Har tvättat gjorden och ponnyn x flera och svullnaden hade gått tillbaka helt på torsdagen.
Men nu har jag skavsår mellan benen🙈 hon är inte så rund o go över ryggen som förra vintern 😂
Det där ser väl ut som att huden blivit klämd. Se till att sadeln (sadelgjorden) ligger lite längre bak (du ska få in en handsbredd mellan gjord och armbåge) och dra i frambenet efter att du sadlat, så huden slätas ut. Då slipper ni sånt i framtiden.
 
Det där ser väl ut som att huden blivit klämd. Se till att sadeln (sadelgjorden) ligger lite längre bak (du ska få in en handsbredd mellan gjord och armbåge) och dra i frambenet efter att du sadlat, så huden slätas ut. Då slipper ni sånt i framtiden.
Jag ska absolut vara mer noga! Det blir sår om det blir värre.
Men det är inget nytt problem. När det kom första gången var det svullet hela vägen runt, man såg exakt var sadelgjorden legat. Hon får lika av förbygeln också.
 
Vi har varit iväg på PaR igen! Mer avspänt denna gång även om lösgjordheten har mycket kvar att önska. Vi tränar på och fortsätter med sånna här små utflykter tills dess att formen sitter innan vi försöker oss på riktigt tävling. Vi har en salig blandning av 4or och 8or i protokollet just nu. Vi skrapade ihop blygsamma 64,8 % idag.

Denna häst är verkligen en fröjd att jobba med - sådan arbetsmyra! Väldigt mycket energi och hal som en ål men med ett hjärta av guld.

https://m.facebook.com/story.php?st...1KjqXLX3Q8khoocvHkKY2RSDYfPm7Hgl&id=561056584
 
Är så lycklig över Dio alltså! Nu börjar bytena fungera och åt vänster är de rena om än inte helt genomsläppliga.. Åt höger börjar de bli allt lugnare och på hjälpen. Efter bak åt höger men det beror nog mest på mig. Jag måste vara skev eftersom det är samma med Zacke. Får leta upp mitt högra sittben så kanske det ordnar sig😁. På lördag ska vi rida en PnR och jag blev lite modig och ska rida MsvB1 🙈.

Zacke är dessvärre halt sen han sprungit i hagen. Liten svullnad över senfästet hf så blir till att åka till klinik och ultraljuda..
 
Här blir allt lite senare än tänkt. Först tyckte fröken att sadeln var skit. Ville tydligen ha en snordyr en.
Sen har ett överben som sitter lite dåligt till börjat spöka så vi var och kollade upp det i tisdags. En liten inflammation i gafflebandet så 5 veckor vila blev resultatet. Nu är väl det ingen panik att vila en 5-åring, men lite drygt då hon var tillbaka till sitt vanliga jag efter sadelbytet.
 
Fick veta idag att ridhuset på vår anläggning ska målas om invändigt med start imorgon, det gör att man inte kan rida på dagtid på tre veckor. Kvällstid är det lektioner… jag ska tävla nästa helg så har lite panik över att jag inte kommer kunna rida ordentligt 🙈
 
Fick veta idag att ridhuset på vår anläggning ska målas om invändigt med start imorgon, det gör att man inte kan rida på dagtid på tre veckor. Kvällstid är det lektioner… jag ska tävla nästa helg så har lite panik över att jag inte kommer kunna rida ordentligt 🙈
Kul med så bra framförhållning😅😩
 
Kul med så bra framförhållning😅😩
Det är kommunen som har kass framförhållning, de bara meddelar ”imorgon kommer vi och målar”. Kommer bli superfint såklart men man önskar ju lite större framförhållning och kanske att man inte gjorde det när alla utebanor och skogen är oridbara pga is
 
Ridit tre dagar nu med sadelgjord och peppar peppar verkar det går bra… tvättade ludd, sadlar om noga i ridhuset, drar i frambenen.. och beställt en ny sadelgjord för den gamla börjar ge upp och blir liksom en kant högst upp för den dragit ihop sig...

Vill handla mer!! Och inga billiga grejer. Nya stövlar, ny hjälm, nya skydd och ett sprengerbett tack! 🫣

Blir tävling annandag påsk! La:1 och evt la:2!
 
Ridit tre dagar nu med sadelgjord och peppar peppar verkar det går bra… tvättade ludd, sadlar om noga i ridhuset, drar i frambenen.. och beställt en ny sadelgjord för den gamla börjar ge upp och blir liksom en kant högst upp för den dragit ihop sig...

Vill handla mer!! Och inga billiga grejer. Nya stövlar, ny hjälm, nya skydd och ett sprengerbett tack! 🫣

Blir tävling annandag påsk! La:1 och evt la:2!
Jag har köpt en sån här: https://www.hestbolaget.se/for-hast...jordar/prestige-rp-dressyrgjord-liten-platta/ Har inte provat den än, men den har fått bra omdömen när det gäller att motverka skav och klämd hud.
 
Ridit tre dagar nu med sadelgjord och peppar peppar verkar det går bra… tvättade ludd, sadlar om noga i ridhuset, drar i frambenen.. och beställt en ny sadelgjord för den gamla börjar ge upp och blir liksom en kant högst upp för den dragit ihop sig...

Vill handla mer!! Och inga billiga grejer. Nya stövlar, ny hjälm, nya skydd och ett sprengerbett tack! 🫣

Blir tävling annandag påsk! La:1 och evt la:2!

Jag gjorde ett spontanbesök på Erikshjälpen igår. Vad fyndade jag där?

Ett Sprengerbett för 55 kr 😁 i rätt storlek dessutom 😊.

20230314_171533.jpg


/Lizzie
 
Ibland ska man verkligen ha massa flyt! 😍

Eller hur :). Red med det igår. Sprengerbettet har en liggande mittendel. Det bettet jag haft tidigare till hästen har stående mittendel. I övrigt ingen skillnad på tjocklek etc.

Tänkte inte på att det skulle bli någon större skillnad, men min gamla dam var lite avvaktande till att börja med. Men sedan, då djäklar!

Uppenbarligen gillade hon vad hon hade i munnen, för bjudningen var det allt annat än fel på. Något som jag alltid får slita med annars nämligen. Efter ridpasset så var det en annan ryttare som kom med en fråga: "L - hur gammal är din häst egentligen?"

Hon är 25 år - svarade jag glatt! Satan i gatan vad bra hon gick :love::banana:

Vi firar 85-års jubileum i år - jag och min häst. Den gamla damen fyller 25 och jag fyller 60 år. Så småningom ska jag upp på ryggen på min vilda 9-åring också, men eftersom jag rehabbar mig från ett diskbråck från helvetet så jobbar jag henne avsuttet ett tag :idea:

/Lizzie
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
84 85 86
Svar
1 715
· Visningar
150 780
Senast: Jeps
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 106
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
312
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp