Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis till vinsten @settis!

Här går det väl sådär, min stora har fått tillbaka ligamentskadorna :(. Så vi skrittar lite mer än en halvtimme per dag och travar litegrann (travade för första gången på typ en månad igår). Passar på att träna mycket på halt nu, hon vill gärna flyta iväg eller inte stanna direkt. Men hon är verkligen rolig att rida, samarbetsvillig och stora gångarter. Sen behöver jag lära mig att rida i hennes trav också :angel:
 
Jag köpte tillbaka mitt halvblod i våras.

Hade bästa ridpasset på länge idag och det var såå roligt.
Har hoppat henne en del för att bli mjuk i kroppen och få igång galoppen och det tycker jag har hjälpt. Hon börjar slappna av i överlinjen och söka sig framåt/nedåt. Jättehärlig känsla eftersom hon verkligen haft problem.
Får se vad framtiden har att utvisa men tänker ägna vinterhalvåret åt att bygga upp henne sakta. Vi kommer också ägna oss mer åt hoppning än vi gjort tidigare eftersom jag tycker det hjälper henne.
 
Har tränat två dagar för Emelie Brolin. Mycket fokus på tempoväxlingar, även i skolorna. Märker att jag rider lite för mycket mellanmjölk till vardags. :p
Fick också lite tips för att hjälpa mig med bytena. Tyvärr dåligt med film då jag som vanligt åker i väg själv. Men en snutt fastnade. Hade varit kul att få med lite trav då den kändes riktigt bra.

https://www.instagram.com/p/CV8IHJ1qVEN/?utm_medium=copy_link
 
Jag köpte tillbaka mitt halvblod i våras.

Hade bästa ridpasset på länge idag och det var såå roligt.
Har hoppat henne en del för att bli mjuk i kroppen och få igång galoppen och det tycker jag har hjälpt. Hon börjar slappna av i överlinjen och söka sig framåt/nedåt. Jättehärlig känsla eftersom hon verkligen haft problem.
Får se vad framtiden har att utvisa men tänker ägna vinterhalvåret åt att bygga upp henne sakta. Vi kommer också ägna oss mer åt hoppning än vi gjort tidigare eftersom jag tycker det hjälper henne.
Vad kul att du köpt tillbaka din fina häst! Men hur kändes hon i ridningen? Är alltid svårt tycker jag när nån annan ridit.
 
Vad kul att du köpt tillbaka din fina häst! Men hur kändes hon i ridningen? Är alltid svårt tycker jag när nån annan ridit.
Nu börjar hon kännas nästan som vanligt, men hon var jättekonstig i början, kunde inte ta ner huvudet öht. Det var därför jag köpte tillbaka henne- ville ge henne en andra chans.

Så mycket jobb återstår - vi får se hur det går med henne. Har varit ute på en liten pay and jump med henne, för att komma igång med någonting. Idag har dottern hoppat och det gick väldigt bra. Så det finns hopp - både i henne och med henne 😇
 
Ska kanske anmäla mig till pay n ride och funderar på att rida ”dressyrprogram för 4-åriga hästar” eftersom jag egentligen mer vill träna på hela situationen snarare än programridning. Har några funderingar, gissar att det är flera här som har bra koll!

- Stämmer det att man kan rida programmet både på kort och lång bana? Jag vill gärna rida på lång bana om möjligt.

- På två ställen står det ”lång tygel, låt hästen sträcka på halsen”. Antar att det är helt lång tygel då? I både skritt och trav?

- Den där serpentinen med två bågar man gör i början, ska det liksom bli som rätt över men mjukare linjer? Oavsett kort/lång bana?

- Och visst är det lättridning förutom där det uttryckligen står att man ska sitta innan galoppfattningarna?
 
Ska kanske anmäla mig till pay n ride och funderar på att rida ”dressyrprogram för 4-åriga hästar” eftersom jag egentligen mer vill träna på hela situationen snarare än programridning. Har några funderingar, gissar att det är flera här som har bra koll!

- Stämmer det att man kan rida programmet både på kort och lång bana? Jag vill gärna rida på lång bana om möjligt.

- På två ställen står det ”lång tygel, låt hästen sträcka på halsen”. Antar att det är helt lång tygel då? I både skritt och trav?

- Den där serpentinen med två bågar man gör i början, ska det liksom bli som rätt över men mjukare linjer? Oavsett kort/lång bana?

- Och visst är det lättridning förutom där det uttryckligen står att man ska sitta innan galoppfattningarna?
Hejhej, jag har ridit det programmet på pay and ride så kanske kan svara.
Ja både kort och lång bana, red lång

Jag släppte inte helt på tyglarna, skrittade som i en ökad skritt bara med lång låg form. I traven med.

Ja rätt över.

Yes lättridning förutom innan fattningarna
 
Hejhej, jag har ridit det programmet på pay and ride så kanske kan svara.
Ja både kort och lång bana, red lång

Jag släppte inte helt på tyglarna, skrittade som i en ökad skritt bara med lång låg form. I traven med.

Ja rätt över.

Yes lättridning förutom innan fattningarna
Tack!
Det där med lång tygel kändes ju lite oklart. Jag skulle hellre bibehålla lite kontakt framförallt i skritten för ibland tjurar min häst ihop totalt när man ska starta igen efter långa tyglar🤪
 
- Stämmer det att man kan rida programmet både på kort och lång bana? Jag vill gärna rida på lång bana om möjligt.
Stämmer.
- På två ställen står det ”lång tygel, låt hästen sträcka på halsen”. Antar att det är helt lång tygel då? I både skritt och trav?
Inte nödvändigtvis, du kan bara länga ut tygeln ordentligt. Det beror lite på hur lång hals din häst har i förhållande till tyglarna, såklart.
- Den där serpentinen med två bågar man gör i början, ska det liksom bli som rätt över men mjukare linjer? Oavsett kort/lång bana?
Ja, men tänk på att en serpentin även innefattar "hörnen" så att du rundar av dem, även där ska det ju vara en mjuk båge. Det blir mer som två halvcirklar över ridbanan än en rätt över som jag ser det.
- Och visst är det lättridning förutom där det uttryckligen står att man ska sitta innan galoppfattningarna?
Precis.
 
Stämmer.

Inte nödvändigtvis, du kan bara länga ut tygeln ordentligt. Det beror lite på hur lång hals din häst har i förhållande till tyglarna, såklart.

Ja, men tänk på att en serpentin även innefattar "hörnen" så att du rundar av dem, även där ska det ju vara en mjuk båge. Det blir mer som två halvcirklar över ridbanan än en rätt över som jag ser det.

Precis.
Tack!
 
Det är väldigt lugnt här i tråden! Vad gör ni med dressyrdjuren nu gott folk? Vilar? Peppar och vintertränar?

Zacke och jag red en julshow I helgen med ljusslingor på och i mörker. Tramsigt roligt och Zacke börjar bli så himla fin att rida! Julveckan ska vi åka på PnR och rida MsvB1. Stora målet nästa år är verkligen att sätta det där kvalet. Bytena blir allt bättre men de är fortfarande ytterst godtyckliga.

Dio har jag provat rida bettlöst vilket var en oväntad succé. Han blir dock, som alla hästar upplever jag, lite väl tung på det och det är svårt att få en lätthet i fronten. Nån som har bra tips på hur jag ska tänka i ridningen? Försöker förstås att inte fastna i förhållning och hålla mig själv uppe. Funkar fint i skritt och trav men i galoppen känns han som en myrslok.
20211211_152910.jpg
 
Det är väldigt lugnt här i tråden! Vad gör ni med dressyrdjuren nu gott folk? Vilar? Peppar och vintertränar?

Vi har ofrivillig vila. Sista veckan i november fick jag bakslag i ridningen då hon började stå emot igen. Såg inget på longering själv men fick visat filmerna för lite hästfolk och det finns nåt framtill. Så nu har vi tid på lördag. Gissar att det är hennes hovled igen, men vet inte riktigt varför, hon har ju fungerat problemfritt ur den aspekten sen 2018.
 
Här händer inte särsilt mycket för tillfället. Var dock iväg med Dream för någon vecka sedan på återbesök (hittades pålagringar i SI-leden besöket innan det, plus ligamentskadorna då) och allt hade läkt bra :banana:. Så nu långsam igångsättning och så får vi se vilken nivå hon håller för, jag har väl inte allt för stora förhoppningar på några högre nivåer men hoppas på det bästa. Just nu promenerar vi bara och tränar då och då på diverse skolor ovan mark :cautious:

Och så får vi förhoppningsvis hem en ny liten häst nästa vecka, finns lite att göra där men känns fullt överkomligt.

2021 har inte riktigt varit vårat år med skador, hästbyten osv men vi hoppas på att 2022 blir bättre! :)
 
Jag och min Myra är taggade på nästa säsong. Förhoppningsvis ska hon göra sin livs debut efter några fler programridningar. Hon känns superfin och det är häftigt att få jobba med en häst med sådan talang.
Dock har hon väldigt mycket energi nu under vintern, jag hade mina misstankar om att hon skulle vara en typisk vinterhäst och det har visat sig stämma :rofl:
Imorgon ska vi hoppa lite, så det blir spännande :D
266248329_335238668054525_742090414764139310_n.jpg
 
Här är lite lågsäsong eller vad man ska kalla det. Jag har fått cancer och har därför en del sjukhusbesök och lite annat fokus - opereras idag för andra gången så det blir lite av och på pga konvalescenstid för ryttaren. Fille vrickade sig (bara svullen, ingen hälta) i slutet av oktober så fick vintervila lite tidigare men är igång igen och har först haft väldigt mycket överskottsenergi men är nu lite behagligare att hantera :p har tagit hjälp av en jätteduktig tjej i stallet som ska rida honom när jag inte kan och det känns superbra, både att han hålls igång och att de matchat bra, så även Fille är nöjd :)

Jag tänker att förhoppningsvis blir våren lite lugnare så jag kan träna lite mer, och då kanske man kan tänka sig en tävlingsdebut närmare sommaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
176 099
Senast: MJLee
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 886
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
388
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp