Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska tävla en häst i stallet på lördag, vi ska rida MSV B:1. Men hjälp vad jag har blivit långsam i min ridning :nailbiting:

Märks att jag ridit unghäst senaste åren, där vi har haft fullt upp med att typ ta oss genom ett hörn för att sedan kunna göra en rörelse. Det straffar sig nu när jag ska göra öppnor, är halvvägs in på långsidan innan vi är inne i en öppna... Tur att jag har några dagar till på mig att skärpa till mig
 
Jag ska tävla en häst i stallet på lördag, vi ska rida MSV B:1. Men hjälp vad jag har blivit långsam i min ridning :nailbiting:

Märks att jag ridit unghäst senaste åren, där vi har haft fullt upp med att typ ta oss genom ett hörn för att sedan kunna göra en rörelse. Det straffar sig nu när jag ska göra öppnor, är halvvägs in på långsidan innan vi är inne i en öppna... Tur att jag har några dagar till på mig att skärpa till mig
Hehe jag känner igen det där. Min nya tränare drillar mig hårt och det ska fasen hända nya saker vid varenda eller varannan bokstav och gärna däremellan också. Jag hinner inte ens tänka så snabbt :laugh:
 
För min del är jag så oerhört tacksam över mina gubbar. Det har varit en så sjukt jobbig sommar och hästarna har verkligen hållit mig vid liv. Min lilla Dio har blivit en riktig hjärtehäst. Zacke kommer alltmer på min ridning och idag hade vi ett riktigt bra pass! Vårt största problem är nåt så basic som att få stopp🙈. Men när han är på hjälperna är han så fin! I helgen ska vi starta LA3 och MsvC1 på lördag och på söndag MsvC1 med tre domare.

Är intensiva veckor framöver med tävling nästa helg också, ska bara bestämma mig vilka klasser jag vill/kan/orkar rida. Tredagarsmeeting rätt nära så båda hästarna ska ut. Sen ska Zacke vara med på träning för Bo Jenå veckan efter vilket ska bli så roligt😃.
 
För min del är jag så oerhört tacksam över mina gubbar. Det har varit en så sjukt jobbig sommar och hästarna har verkligen hållit mig vid liv. Min lilla Dio har blivit en riktig hjärtehäst. Zacke kommer alltmer på min ridning och idag hade vi ett riktigt bra pass! Vårt största problem är nåt så basic som att få stopp🙈. Men när han är på hjälperna är han så fin! I helgen ska vi starta LA3 och MsvC1 på lördag och på söndag MsvC1 med tre domare.

Är intensiva veckor framöver med tävling nästa helg också, ska bara bestämma mig vilka klasser jag vill/kan/orkar rida. Tredagarsmeeting rätt nära så båda hästarna ska ut. Sen ska Zacke vara med på träning för Bo Jenå veckan efter vilket ska bli så roligt😃.
Vi ska också ut i morgon igen men jag är faktiskt sjukt otaggad.
Kroppen gör ont och det är svårt att få upp henne fint i formen på tävling. Och jag är Trött...
Men det är väl också bra, då får jag ju åtminstone öva på att skrapa ihop mig själv. 😆
 
Tävling i går igen, LB:2 och debut i LA:3 på vårt hemmastall, och jodå, visst gick det vägen och blev placering igen! :love:
En tredjeplats i LB:2 med 63,833% av fjorton startande.
Framridningen var katastrof, det hade regnat deluxe dagen innan så ridbanan var en enda stor ler- och sandvälling, så tungt! Var inte lätt att rida och lösgöra där så vi fick ta det för vad det var. Lite spänt och hög nacke således under programmet, men det räckte ändå till en placering.

Dagens stora behållning fick jag från vår debut i LA:3 dock, trots 59,286% och 9/12 startande. Alltså wow vilken härlig känsla vi hade, rundare och finare i formen än i första klassen och vi fick äntligen till en 7:a på mellantraven som jag kämpat så med. Och hör och häpna - 7 på den högra förvända galoppen och 6 på den vänstra som höll nästan hela vägen ut innan lite tidigt avbrott. Jag är SÅ nöjd och stolt över oss där inte minst för den biten.
Ja, och att vi ändå lyckas få de %en även om jag red fel helt inte mindre än TVÅ gånger och höll på att missa två galoppfattningar helt vilket ju gav några 2: or och 4där.

Bästa, BÄSTA B2! :love: På 4/4 tävlingar vi startar nu 2021 har vi tagit placering i 4/5 starter. Nu jävlar kör vi så det ryker!!
 

Bifogade filer

  • 77D4C0D0-4140-400D-8FB2-8A7A63900965.jpeg
    77D4C0D0-4140-400D-8FB2-8A7A63900965.jpeg
    409,7 KB · Visningar: 212
Fumo startade msvb:4 igår med tränaren och var riktigt riktigt fin! Lite missar så ett par 4or och 5or men tre av fyra byten var rena och de slutade på 71.5% och vann, så nu ska de starta msvb:5 igen och se var de står. Sist de startade den klassen var innan kiropraktorn och då funkade ju inga byten så ska bli kul att se!
 
Fumo startade msvb:4 igår med tränaren och var riktigt riktigt fin! Lite missar så ett par 4or och 5or men tre av fyra byten var rena och de slutade på 71.5% och vann, så nu ska de starta msvb:5 igen och se var de står. Sist de startade den klassen var innan kiropraktorn och då funkade ju inga byten så ska bli kul att se!
Jag var på framridningen samtidigt som er (startade sist i msvc). Så kul att det går så bra!!

För oss gick det bra om man inte tittar på %. Det är en tittig bana och hästen höll på att säga upp sig när hon såg hästarna i hagen vid banan. Och så läktaren/verandan längs ena långsidan.
Men ändå var hon helt ok med mig under programmet och formen var bättre än tidigare även om bjudningen stundtals är på/av. Så även om jag ville gräva ner mig och sluta tävla när jag hörde procenten så kollade jag på filmen och blev positivt överraskad. Och jag är stolt över att jag inte trycker/drar ihop henne.
Det är ett svårt trappsteg i utvecklingen för henne just nu och vi behöver stärka stärka stärka men vi kommer dit. Skitsamma om det kommer några trista resultat på vägen.
Dessutom är hon en dröm att åka med. Jag åker ju i stort sett alltid själv.
 
Zacke och jag har ridit tre klasser i helgen. Började med LA3 där vi hade några missar men ändå red ihop 67% och vann klassen 😃! Sen har vi då startat MsvC1 och vi kan väl säga att jag inte riktigt är vän med det programmet i helgen🙈. Vi kan tydligen inte längre rygga på banan och så drog han iväg i första enkla bytet båda dagarna. Fick även ett oönskat byte I ena förvända. 61% båda dagarna och det är väl mest frustrerande för att vi kan så oerhört mycket bättre. Men men,nya tag nästa helg och då blir det 2xMsvB1 så kandaret åker på så jag får stopp på honom..
IMG_20210925_113958_454.jpg
 
Jag var på framridningen samtidigt som er (startade sist i msvc). Så kul att det går så bra!!

För oss gick det bra om man inte tittar på %. Det är en tittig bana och hästen höll på att säga upp sig när hon såg hästarna i hagen vid banan. Och så läktaren/verandan längs ena långsidan.
Men ändå var hon helt ok med mig under programmet och formen var bättre än tidigare även om bjudningen stundtals är på/av. Så även om jag ville gräva ner mig och sluta tävla när jag hörde procenten så kollade jag på filmen och blev positivt överraskad. Och jag är stolt över att jag inte trycker/drar ihop henne.
Det är ett svårt trappsteg i utvecklingen för henne just nu och vi behöver stärka stärka stärka men vi kommer dit. Skitsamma om det kommer några trista resultat på vägen.
Dessutom är hon en dröm att åka med. Jag åker ju i stort sett alltid själv.
Jamen då såg jag ju er! Jag vågade mig inte på att hälsa dock, var inte säker på om det var du! 😆 Tyckte ni såg fina ut, den där formen kommer tror jag.
 
Startade fina S i helgen! Han är 19 och har ett gäng rävar bakom varje öra 😂 vi red MSV B:1 på strax över 64%. Gav en tredjeplats och ffa väldigt skönt att vi satte kvalet!

är arg på mig själv för att jag red så dåligt dock. Han är alltid het och bara vill framåt. På framridningen kändes det ibland som om han hade minst 8 ben… men väl inne på banan blev han alldeles lagom framme och istället för att rida i det blev jag passiv 🤦🏼‍♀️ Det ledde till några större missar.

ska starta igen nästa helg, MSV B:1 tre dagar plus lagprogrammet för juniorer en av dagarna. Ska bli spännande att se om vi hittar varandra bättre inne på banan då!
 
Idag debuterade jag och Bollen Msva! Tanken från början var att debutera nästa år men så var jag sugen på att tävla och behövde en sen start pga nattjobb så jag skojade med min tränare att jag för ta msva klassen för att va säker på att få starta sent, hon tyckte jag skulle köra så sagt och gjort!

lånade en frack och tränade lite på piruetter i vecka och idag debuterade vi på 61,7%!! Det var en domare men jag är såå himla glad och nöjd över detta 😍 kände när jag red upp på medellinjen att vi kunde inte gjort det bättre och vad så nöjd! Extra plus är att Bollen skötte sig utmärkt hela dagen, inget stök eller vel utan han var med mig hela tiden ❤️
 

Bifogade filer

  • F2ED91D7-2A76-46F9-83C2-19BCE9D79098.jpeg
    F2ED91D7-2A76-46F9-83C2-19BCE9D79098.jpeg
    127,5 KB · Visningar: 188
Jamen då såg jag ju er! Jag vågade mig inte på att hälsa dock, var inte säker på om det var du! 😆 Tyckte ni såg fina ut, den där formen kommer tror jag.
Samma här. Jag försökte le lite trevande mot dig från hästryggen men tror inte att du såg. 😁

Ja alltså, får vi bättre snurr på motorn där bak så kommer det nog. Hon har haft svårt att muskla sig i hamstrings men tycker det kommer mer och mer nu.
Vi skyndar långsamt. 😊
 
Hade ännu en bra träning i torsdags. Han som travat som en b-ponny börjar kunna röra sig riktigt fint. Träningen ger också riktigt bra utslag i hoppningen. Träning i helgen för vår spetstränare i hoppning. Så himla fin, riktigt ridbar.
 
Jag måste få beklaga mig (tvärt-om-problematik)!!
Hästen skoddes igår fm. Hovslagaren konstaterade min teori om att hon haft en böld i hb (som hon inte pipit över alls).
När jag tog in henne igår em hade hon kraftig puls i vf.
Longerade men syntes ingenting. Idag kraftig värme och puls så hovslagaren kom tillbaka.
Då hade hästen en blödning i lamellranden (insida mot tå)som inte var där igår. Inga sömmar som satt fel/tight utan 'bara' den där blödningen... Reagerade inte iöht på visitertången.
Och det är det här jag måste i-lands-gnälla om!!
Hästen har Puls. Värme. Blåmärke. Men hon måste ha nå fel på smärtreceptorerna för hon har inte ont!!! Vinklar inte ett öra.
Skulle kunna springa flera varv runt byn.
Vad ska man lyssna på liksom??

(självklart lyssnar jag på de fysiska symptomen)

Men vad Svårt det är med en sån här häst!! Som bara kör på.
 
Kanske inte riktigt hör hemma i denna tråden egentligen, men någon som vet var/om man kan se breeders? Tidningen Ridsport hade länkat Equisport men där var ingen sändning vad jag kunde se...
 
Jag hade en så bra träning idag! Det är så roligt när man får aha-upplevelser och verkligen känner att man får till något med kvalitet.
Vi är ju på löjligt låg nivå, jag och min häst som faktiskt är elva i år.
Jag har ridit in henne själv och utbildat med tränarhjälp, men tävlar inte och vår väg har haft långa uppehåll och glest mellan träningstillfällena. Jag brottas med en stel och något ovillig kropp som har massa dumt för sig som sätter sig i hästen. Min häst är dessutom överbyggd och har inte så lätt för sig. men vad gör väl det? Vi ska inte rida Grand Prix ändå.
Idag hittade jag nyckeln till riktiga vändningar på bakdelen. Till höger fick vi till riktigt fina skrittpiruetter. Till vänster blev det lite tjorvigare, men vi hittade problemet så nu är det bara att jobba vidare.
Det här kommer jag att leva på hela veckan!
Lägger in en gammal bild på oss. Hade ingen som fotade idag.
 

Bifogade filer

  • Resized_20200829_102757(0)_9412.jpeg
    Resized_20200829_102757(0)_9412.jpeg
    277,3 KB · Visningar: 146
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
84 85 86
Svar
1 715
· Visningar
150 692
Senast: Jeps
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 088
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
312
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp