Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
*knapp*

Jag är nyfiken på vad ni har för mål och tankar inför 2023?

Mitt (realistiska)mål är att kunna starta MSVB:4/5 under 2023. Mitt drömmål för året är att kvala till och starta MSVA (det har även varit mitt 'livsgoal' i många år).
Sen får vi se om jag lyckas stärka hästen tillräckligt och knäcka nöten gällande samling.
Samt att jag såklart önskar att vi får hålla oss friska och krya.
Gör en egen tråd för det! Är så roligt att gå tillbaka sen och se hur det egentligen blev😁
 
Har anmält mig till en tvådagars dressyrkurs på hemmaplan under trettonhelgen! Ska bli kul!

Har också anmält mig till en markarbetslektion den 7e så hästen kommer få gå två gånger den dagen.

Anmälde också intresse till att rida lagdressyr i vår på LB nivå. Kul om det blir ett lag, motivationen att träna blir ju högre då.
 
Kurs hos tränaren nu i två dagar. Idag skulle det vara ”dressyr med inslag av bommar”. Jo tjena, hon hade för tusan slängt fram bommar i hela jäkla ridhuset:laugh:

Nelly undrade vad det var för snubbelpinnar överallt och jag trodde nästan hon skulle bryta benen där ett tag:angel:
Vi fick kläm på det till slut iaf. Svårt men nyttigt!

BCFEB002-53DB-4B2B-AA8F-40AC4110213B.jpeg
 
Jag tömkörde för första gången på länge igår. Har blivit lite slö med den delen, men min tränare har varit på mig om att få in mer tömkörning (och mer bommar) i veckoupplägget så nu tog jag tag i det. Det var SÅ roligt! Blev väldigt pepp på att komma igång med regelbunden tömkörning igen🤩

Vi (jag) är lite rostiga så hade några stunder där styrningen slutade funka, men vi fick också till flera skänkelvikningar och lite frö till öppna. Någon gång gick hon i sluta också men det var inte med flit, ska försöka lista ut vad jag kan ha gjort så att vi kan upprepa fler gånger🤪😁

Bild från annat tillfälle, lika gullig iaf🥰
292B89B2-A25F-4CDF-957A-48ECA587AFAB.jpeg
 
Jag kämpar på med skolorna i skritt och har börjat rida öppna i trav. Hästen har lite svårt att få under sig höger bak så sluta i vänster varv går trögt. Lättare i höger varv. Det tar lång tid att få honom lösgjord och att få ett bra stöd på tygeln, men när man väl är där (tar typ 40 minuter av ett ridpass) går han superfint och traven går att sitta ned i utan problem. Och öppna i trav fungerar. Men vi har lite bekymmer med orken i galopp. Hade ju tänkt rida lätt B i år men vi får lätt avbrott i galoppen. Kan ju i och för sig också bero på att vi tränat LC programmet ett tag och ridit mycket övergångar. Han kanske tror att det ska brytas av på vissa platser. Har som plan att lägga in några längre galoppsträckor i lätt sits.
 
Tömkörde också över upphöjda bommar igår😁. Försöker verkligen vara ambitiös med det men har definitivt blivit sämre med det. Dio var väldigt fin och vi avslutade med samlingsjobb och han blir allt lugnare i det och börjar förstå vad jag vill💖
20230105_205817.jpg
 
Det blev ett bättre pass än väntat för min tränare i onsdags. Magen strular fortfarande, så uppvärmning gick dåligt, men sen bajsade hon precis när han kom in och då fick vi 20 minuter av fin framåtbjudning och bra arbete i galoppen. Ibland föll jag tillbaka i dåliga vanor och blev gungande, men när jag lyckades undvika det och lita på henne blev det riktigt bra. Efter ca 20 minuter var det dags för toalettbesök #2 och då blev det trögt ett tag igen tills hon var klar. Sen avslutade hon fint och kändes riktigt lösgjord både fysiskt och mentalt efter passet.

Skulle ha ridit igen idag men damen valde att motionera sig själv. Hon hoppade ut ur hagen vid utsläppet (hoppade två trådar, sprängde den översta) och levde sedan rövare på gräsmattan intill och tog ca 20 minuter för stalltjejerna att fånga in... 🙈 Låg och sov i boxen när jag kom dit och skulle se hur hon mådde. Verkade väldigt nöjd med sig själv. Får verkligen hoppas hon inte provar det igen.
 
Jag klurar lite på kandarstång till Fager, hittills har han gått på en vanlig från hööks (de typ 10-15 gångerna han gått på kandar) men han känns inte helt nöjd med det. Så nu letar jag stång, men priserna är ju inte direkt så att man känner för att köpa på chans 🙈

På vanligt bett gillar han sötmalm men inte titan. Sprengers dynamic osv ger ingen bra känsla alls.

Har kollat på bombers eller kanske trust. Någon som har erfarenhet av dem?

Vill ha korta skänklar, minimalt tryck på tungan och så sötmalm. Vad har ni för tips?
 
Jag klurar lite på kandarstång till Fager, hittills har han gått på en vanlig från hööks (de typ 10-15 gångerna han gått på kandar) men han känns inte helt nöjd med det. Så nu letar jag stång, men priserna är ju inte direkt så att man känner för att köpa på chans 🙈

På vanligt bett gillar han sötmalm men inte titan. Sprengers dynamic osv ger ingen bra känsla alls.

Har kollat på bombers eller kanske trust. Någon som har erfarenhet av dem?

Vill ha korta skänklar, minimalt tryck på tungan och så sötmalm. Vad har ni för tips?
Har du kollat på Fager? De har ju flera olika i sötmalm med olika utformning av tungfriheten, och man kan få alla med 5 cm skänklar.
 
Jag klurar lite på kandarstång till Fager, hittills har han gått på en vanlig från hööks (de typ 10-15 gångerna han gått på kandar) men han känns inte helt nöjd med det. Så nu letar jag stång, men priserna är ju inte direkt så att man känner för att köpa på chans 🙈

På vanligt bett gillar han sötmalm men inte titan. Sprengers dynamic osv ger ingen bra känsla alls.

Har kollat på bombers eller kanske trust. Någon som har erfarenhet av dem?

Vill ha korta skänklar, minimalt tryck på tungan och så sötmalm. Vad har ni för tips?
Måste du rida på träns? Funkar han bra på träns är kandar väl inget du måste ha…
 
Måste du rida på träns? Funkar han bra på träns är kandar väl inget du måste ha…
Han funkar bra på träns så kandar är inte alls ett måste :) mem tycker kandaret är bra att kunna använda ibland då det ger en annan effekt än träns. Och då vill jag ju ha ett som han trivs med :)
 
Här är det lite hopp om livet ändå! Vi har vår nya sadel, alla är friska och senaste passen skulle jag nog säga att det varit 95% rena byten. Jag blir lätt så otroligt självkritisk och övertygad om att vi aldrig kommer förbi typ msvc men tränaren red för sin egen tränare och det var passage med tävlingskvalitet, piaffen börjar sitta, galoppsaxen gjordes med rena byten och de allra flesta bytena satt! Min tränare hoppas kunna rida Int 1 i år och det är ju jättehäftigt. Måste bli liiiiite mer positiv själv och glädjas åt min fina fina häst.

Själv har jag försökt hitta en rutin för egen träning, jag har lite för mycket extra vikt men framförallt är jag för svag och vobblig i bålen. Det funkar inte så som hästen rör sig nu, jag stör honom!
 
Jag klurar lite på kandarstång till Fager, hittills har han gått på en vanlig från hööks (de typ 10-15 gångerna han gått på kandar) men han känns inte helt nöjd med det. Så nu letar jag stång, men priserna är ju inte direkt så att man känner för att köpa på chans 🙈

På vanligt bett gillar han sötmalm men inte titan. Sprengers dynamic osv ger ingen bra känsla alls.

Har kollat på bombers eller kanske trust. Någon som har erfarenhet av dem?

Vill ha korta skänklar, minimalt tryck på tungan och så sötmalm. Vad har ni för tips?

Stübben har också med korta skänklar och olika material.
 
Vi red en dressyrkurs på två lektioner i helgen, ett komma-igång koncept för en för mig ny ridlärare. Red även ett markarbetespass på lördagen, så det blev två pass den dagen. Trodde hästen skulle vara lagom trött till dressyrpasset, men icke, han var pigg och på tårna även då.

Det var superkul att rida för en annan lärare och jag fick massor med bra tips och instruktionen, sådant som jag inte fått förut. Jag måste jobba med att inte bli kvar i förhållningar, utan bli snabbare med eftergift och ny förhållning (om det behövs). Detta har jag oerhört svårt med, speciellt när hästen bara vill springa på och jag bir kvar i tygeln även efter att han lyssnat. Jag måste också bli "tyngre" och komma ned mer i sadeln, samt följa med i hans rörelser Och när jag försökte göra som hon sa gick min häst superbra! Så mjuk och följsam som han var den sista stunden på sista lektionen har han aldrig varit! Plötsligt kunde vi trava runt på serpentiner och bågar och i skänkelvikning med en lätthet som jag inte känt förut. Går inte att beskriva, måste upplevas!

Vi gjorde också en övning där man vände in på valfritt ställe på ridbanan i trav, bröt av till skritt innan medellinjen, bakdelsvändning innan man var ute på spåret igen och så en galoppfattning. Detta gick inte så bra eftersom jag hade svårt att vänta in hästen och började smacka på vilket ledde till trav och springa in i galoppen. Fick till det i vänster galopp men inte riktigt höger. Gjorde denna övning själv dagen därpå och fick då till det mycket bättre, kunde känna det hon pratade om på lektionen, att fattningen inte ska gå framåt, utan uppåt. Jag är så nöjd att jag bokade den här kursen och ska dessutom rida lektioner för henne på ordinarie ridskoleterminen i Dressyrgrupp.
 
Vi red en dressyrkurs på två lektioner i helgen, ett komma-igång koncept för en för mig ny ridlärare. Red även ett markarbetespass på lördagen, så det blev två pass den dagen. Trodde hästen skulle vara lagom trött till dressyrpasset, men icke, han var pigg och på tårna även då.

Det var superkul att rida för en annan lärare och jag fick massor med bra tips och instruktionen, sådant som jag inte fått förut. Jag måste jobba med att inte bli kvar i förhållningar, utan bli snabbare med eftergift och ny förhållning (om det behövs). Detta har jag oerhört svårt med, speciellt när hästen bara vill springa på och jag bir kvar i tygeln även efter att han lyssnat. Jag måste också bli "tyngre" och komma ned mer i sadeln, samt följa med i hans rörelser Och när jag försökte göra som hon sa gick min häst superbra! Så mjuk och följsam som han var den sista stunden på sista lektionen har han aldrig varit! Plötsligt kunde vi trava runt på serpentiner och bågar och i skänkelvikning med en lätthet som jag inte känt förut. Går inte att beskriva, måste upplevas!

Vi gjorde också en övning där man vände in på valfritt ställe på ridbanan i trav, bröt av till skritt innan medellinjen, bakdelsvändning innan man var ute på spåret igen och så en galoppfattning. Detta gick inte så bra eftersom jag hade svårt att vänta in hästen och började smacka på vilket ledde till trav och springa in i galoppen. Fick till det i vänster galopp men inte riktigt höger. Gjorde denna övning själv dagen därpå och fick då till det mycket bättre, kunde känna det hon pratade om på lektionen, att fattningen inte ska gå framåt, utan uppåt. Jag är så nöjd att jag bokade den här kursen och ska dessutom rida lektioner för henne på ordinarie ridskoleterminen i Dressyrgrupp.
Vad roligt att det går så bra med den här hästen !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
85 86 87
Svar
1 729
· Visningar
151 590
Senast: super
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 158
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
314
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp