Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilket pass för min tränare igår. "Bästa skrittarbetet jag sett från dig" började det med och sen flöt det på. Lite svårt i högergaloppen som vanligt, men vi tog oss igenom det och fick till några fattningar som han var riktigt nöjd med. Lyckades verkligen trycka undan nerverna och bara rida på, vilken skillnad det gör. Synd att jag inte har en häst till (och höfter som håller), då hade jag gärna ridit två pass på träningarna just nu, det är så himla inspirerande.
 
Om det inte blir sådär när du har ludd så kanske hästen är allergisk? Huden ser inte klämd ut på den här bilden utan snarare att den är ledsen och svullen pga ngt, typ smörjtvålen?
Ja det är möjligt, men det dök upp från ingenstans efter klippning ett år (haft henne 7 år)
Men hon reagerar även på min tömkörningsgjord i syntet/neopren(?) och fick direkt märken när jag lånade kompisens tömkörningsgjord med hennes lädergjord.
Min veterinär kollade på det för det blev sår vid ett tillfälle och trodde det berodde klippningen och det spelade säkert roll. Men jag har testat med lädergjord en gång mitt på sommaren och det blev lika då med.

Så vi kör med fårskinn året runt, det funkar. Både på bröstan och sadelgjorden men kan inte ha micklem på sommaren, förmodligen blir det lite rörelse i den iom att nosgrimman är fäst i bettet och hon går med ett 1,5 ringsbett i hoppningen, då får hon utslag på nosgryggen också. 😮‍💨

Det är nått fel på henne och blir det mer problem lär vi försöka utreda. 🙄
 
Dio och jag red MsvB1 på en PnR idag och vi lyckades ta oss över 61%🤩! Precis allt kan bli bättre men jag är så tramsigt nöjd med ridkänslan idag. Han var fantastisk på framridningen, så avspänd och ridbar. Blev lite mer spänt i programmet dock. Domaren som sett oss rätt mycket kommenterade hur mycket bättre han är i kontakten på kandaret. Det är lite otroligt för mig hur stor skillnaden blev med kandar! Tack Zacke för att han trimmat mig väl i kandarridning, numera trivs jag väldigt bra på det själv vilket kanske bidrar till Dios trivsel?
20230318_202421.jpg
 
Dio och jag red MsvB1 på en PnR idag och vi lyckades ta oss över 61%🤩! Precis allt kan bli bättre men jag är så tramsigt nöjd med ridkänslan idag. Han var fantastisk på framridningen, så avspänd och ridbar. Blev lite mer spänt i programmet dock. Domaren som sett oss rätt mycket kommenterade hur mycket bättre han är i kontakten på kandaret. Det är lite otroligt för mig hur stor skillnaden blev med kandar! Tack Zacke för att han trimmat mig väl i kandarridning, numera trivs jag väldigt bra på det själv vilket kanske bidrar till Dios trivsel?Visa bifogad fil 114702
Vilka framsteg du gör med denna lilla häst🥰Det visar verkligen hur långt god ridning och bra träning kan ta en oavsett hästens förmåga. Det är så inspirerande att följa dig, det ger sådan motivation till mig som numera inte har en ” dressyrhäst”,min älskade knubbponny ska minsann också lära sig dressyr☺️
 
Vilka framsteg du gör med denna lilla häst🥰Det visar verkligen hur långt god ridning och bra träning kan ta en oavsett hästens förmåga. Det är så inspirerande att följa dig, det ger sådan motivation till mig som numera inte har en ” dressyrhäst”,min älskade knubbponny ska minsann också lära sig dressyr☺️
Åh men tack🙏!! Alla hästar kan bli dressyrhästar! En elev till mig började träna för 1.5 år sen med sin hopphäst e Corporal. Han travade sämre än Dio och var bitvis så sladdrig och ojämn i traven att jag blundade🙈. Han var kollad på alla sätt och var fräsch men hängde inte ihop i kroppen. De gjorde sin första MsvB1 på 46% och förra året avslutade de säsongen med att rida MsvA! Under vintern har han utvecklats otroligt och gör fina piruetter och bytesserier i vartannat. Men traven. Alltså traven har blivit otrolig! Nån gång måste jag filma honom för att kunna visa ett före och efter för det går knappt att tro att det är samma häst. Han passagar och trampar och absolut älskar att jobba! I början var han bara arg och det är just den här förvandlingen att jobba med hästarna som är heeelt magisk🤩
 
Åh men tack🙏!! Alla hästar kan bli dressyrhästar! En elev till mig började träna för 1.5 år sen med sin hopphäst e Corporal. Han travade sämre än Dio och var bitvis så sladdrig och ojämn i traven att jag blundade🙈. Han var kollad på alla sätt och var fräsch men hängde inte ihop i kroppen. De gjorde sin första MsvB1 på 46% och förra året avslutade de säsongen med att rida MsvA! Under vintern har han utvecklats otroligt och gör fina piruetter och bytesserier i vartannat. Men traven. Alltså traven har blivit otrolig! Nån gång måste jag filma honom för att kunna visa ett före och efter för det går knappt att tro att det är samma häst. Han passagar och trampar och absolut älskar att jobba! I början var han bara arg och det är just den här förvandlingen att jobba med hästarna som är heeelt magisk🤩
Det är just detta som är så givande med ridning! Satt och tittade/lyssnade på en för mig ny tränare idag. Många på vår anläggning passade på att rida för hen,både unga ponnyryttare och lite mer erfarna på storhäst.Det var så fascinerande att se en lite generad ung människa på en väldigt ” stoig”,envis ponny som minsann inte tänkte gå runt där på en volt- till att i slutet släppa ner sin lilla ryttare på ryggen,trava på med faktiskt spetsade öron och så nöjd med sig själv. Leendet på den lilla ryttaren gick från öra till öra🥰
 
received_715440287031653.jpeg


Vi har varit på utflykt!

Red en LB:2, och han skötte sig bra. Dock blev framridningen för lång (de var en start för sena) så det var inte så mkt ork kvar. Då blev han lite stretig och långsam och släppte inte riktigt igenom.

Jag är nöjd med 61% , vi kom runt, han gjorde alla sakerna och är lättsam (men ngt brötig) att ha med sig.
 
Ville anmäla till tävling men de har lagt LA:3 som första klass och därefter LB:3?

Blivit fel eller är det nån tanke med det?
 
Jag har liksom @Fiorano testat på WE lite. Min granne sysslar med det så jag har hängt på henne när hon tränat i ridhuset här hemma. Sedan blev jag inkastad att rida på en clinic då grannens häst inte var fräsch. Den var för en B tränare i WE och det var otroligt givande att lära sig de olika ridvägarna och vad man skulle tänka på för att underlätta vid dom olika hindren. Det var liksom längesedan jag var totalt okunnig i någon gren (av de grenar jag valt att testa på) så det var ju verkligen en ny och rolig känsla såhär när man är 55 år 😄 Jag hade gärna testat på någon tävling framöver, synd att de flesta ligger så satans långt bort bara.

Detta är ändå en gren jag skulle kunna tänka mig att syssla med när jag kommer till den punkten då suget efter att hoppa och rida terräng har försvunnit, men jag är inte riktigt där än.
 
Nu har Zacke fått senan ultraljudad och vi kan konstatera att han fått ett blåmärke. Svullnaden ligger mellan förstärkningsbandet och djupa böjsenan så han har nog allt haft lite tur! Nu får vi börja sätta igång, tuffa på och såklart hålla koll så att svullnaden inte blir värre. Så here comes igångsättning #227😅. Tur att han är snäll!
 
Jag har liksom @Fiorano testat på WE lite. Min granne sysslar med det så jag har hängt på henne när hon tränat i ridhuset här hemma. Sedan blev jag inkastad att rida på en clinic då grannens häst inte var fräsch. Den var för en B tränare i WE och det var otroligt givande att lära sig de olika ridvägarna och vad man skulle tänka på för att underlätta vid dom olika hindren. Det var liksom längesedan jag var totalt okunnig i någon gren (av de grenar jag valt att testa på) så det var ju verkligen en ny och rolig känsla såhär när man är 55 år 😄 Jag hade gärna testat på någon tävling framöver, synd att de flesta ligger så satans långt bort bara.

Detta är ändå en gren jag skulle kunna tänka mig att syssla med när jag kommer till den punkten då suget efter att hoppa och rida terräng har försvunnit, men jag är inte riktigt där än.
Du får göra som jag och arrangera en tävling på hemmaklubben😁. Det går att få lite bidrag från förbundet till domare och de anstränger sig för att göra det enkelt att arrangera. Jag har jagat sponsor för att bygga en rejäl bro och även fått sponsor till tävlingen så vi tex kan ha rosetter för placering i alla moment. Än ser det ut som vi kommer ha den nordligaste WE-tävlingen i landet. Min plan är att debutera vecka 19 och det är 15 mil bort, nära och bra😅.
 
Jag trimmade lite själv idag och utmanade mig själv med att rida mycket trav och nedsittning, det är vad jag tycker är jobbigast så jag rider gärna i galopp 😆

Körde trav-galopp med övergång vid varje kvartspunkt på volten och sen vid varje halva. Tyckte jag hittade sitsen! Kom ned i sadeln och höll balansen med bålen och inte genom att klämma med knäna. All bålträning jag kört senaste veckorna verkar hjälpa.
 
Du får göra som jag och arrangera en tävling på hemmaklubben😁. Det går att få lite bidrag från förbundet till domare och de anstränger sig för att göra det enkelt att arrangera. Jag har jagat sponsor för att bygga en rejäl bro och även fått sponsor till tävlingen så vi tex kan ha rosetter för placering i alla moment. Än ser det ut som vi kommer ha den nordligaste WE-tävlingen i landet. Min plan är att debutera vecka 19 och det är 15 mil bort, nära och bra😅.

Lite svårt bara för vi har ingen egen anläggning, vi arrangerar bara en 5* hopptävling om året och där är schemat späckat redan!
 
Riktigt nöjd med dagens pass för tränare #2. Var några månader sen hon såg oss senast, det har varit allt möjligt som kommit i vägen sen i januari, och hon tyckte hon såg riktigt fin ut och spårade bättre i galoppen. Helt bra blir nog höger galopp aldrig, men den är i alla fall betydligt mer arbetsbar nu. Dags att fundera på om jag ska rida LB:1 eller LA:1 på klubbtävlingen.
 
Anmäld till årets första tävling med Dio🤩! MsvB1 vilket vi inte är helt tävlingsklara för men äsch liksom. Gör säsongsdebut på tävlingsbanan redan på söndag men det blir på en elevs ponny. Så fin ponny som ger riktig Barbkänsla att rida! Ska slåss mot de stora hästarna i MsvC och helgen efter debuterar ponny med sin ryttare i FEI. Så himla spännande!
 
Blir väldigt tävlingsdagen av att läsa dem här tråden men dem senaste månaden har bjudit på barn inlagd på sjukhus en vecka, hann rida en vecka innan en veckas skidsemester kom till stallet i söndags sjukt ridsugen i skönt vårväder - hästen rejält halt. Hittade en hovböld igårkväll så ändå glad för att der inte verkar vara något värre, men säsongsdebut nästa helg känna svårt.. :grin:
 
Tävlat ponny idag! Tyvärr var ponny tokpigg och det var massor av spänning med ridbarhet som lämnade en hel del att önska. Har bara ridit honom en handfull gånger och denna sidan av honom var ny. Vi galopperade genom hela första öppnan och fick en tvåa annars hade vi åtminstone klättrat över 60%. Hoppas han sköter sig bättre nästa helg när hans matte ska starta.
Screenshot_20230326_182704_Gallery.jpg
 
Jag var på samma tävling som @Fiorano och red lagprogrammet för juniorer båda dagarna. Första dagen var Fager så jäkla överladdad att det inte riktigt var ridbart. Alla byten blev luftsprång med ljudeffekter. Funderar på att klippa ihop en video om min häst och hans "powerfarts" :p Men det som var väldigt positivt var att faktiskt inte var tittig!

Dag 2 var han så mycket bättre. Fortfarande lite väl laddad, men var så fin och ridbar större delen. Gick från 57% på lördagen till 64% på söndagen så även domarna märkte skillnad!

Han måste ut och tävla mer, så nu har jag efteranmält till en MSV B:5 nästa helg och en P&R helgen efter det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
95 96 97
Svar
1 937
· Visningar
171 105
Senast: Linda_A
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 474
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
377
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp