Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det borde inte ha varit problem att se det då, men det har hänt att man missat.

Beklagar :( Hur mycket otur får man ha?

Skit verkligen. Och allt har sett bra ut tills nu.
Ska prata med fodervärden senare idag, får väl se om hon vill försöka igen eller om jag får ta hem henne.
 
@super jag har haft en häst med förändringar i nacken. Hon hade jättediffusa symptom och tycktes för det mesta helt symptomfri. Hon hade dock svårt för ena galoppen om hon inte fick gå väldigt ställd i innersidan. Rätade man henne bröt hon antingen av eller tjurade och slog mot skänkeln, landade sedan alltid i korsgalopp. Vissa dagar galopperade hon rent med bara lite ställning i det svåra varvet. Andra dagar funkade det inte alls. Var inte ovillig att röra sig eller bli riden, men tjurade ihop om man bad om något som inte var lätt. Var pyttelite ojämnt musklad och upplevdes som stel i bålen men inte i nacken. Det hade aldrig upptäckts om hon inte undersökts av en vet med expertis på nacke/nervpåverkan.

Hoppas det inte är så för dig och din häst!

Usch jag hoppas innerligt att det inte är ngt sådant skit min har!!:nailbiting::nailbiting:
Han är dock inte stel i bålen och jag upplever att han galopperar bättre utan ryttare även om han gärna vill köra in baken där med. I traven är han jätte fin när han slappnar av och vet stod och tjatade typ 30 ggr vilken fantastisk trav hästen hade.. Så det är ju kul iaf.. O_o
 
@mackan @sassiball
jaaa, ska man skratta eller gråta? Jag är bara så galet TRÖTT på all skit. Sen för skojs skull när jag kom till stallet och skulle byta skor så råkade jag sätta foten vid sidan av gummimattan i bilen. Men? blev ju blöt :confused: Lyfter på gummimatta och mjuk matta under - genomblött.... Här har varit sol i nästan en vecka. Hur länge har det stått vatten där? och var kommer det ifrån???

Med Hottie var det som jag tänkte, jag får återta henne - men det kan bli så att jag stallar in henne på fodervärdens lösdrift, hon har det super där. Och jag klandrar verkligen inte fodervärden, hon har försökt två gånger nu, det är inte försvarbart att kasta pengar gång på gång.
Dock måste det utredas vad det är som gör att hon inte går dräktigheten igenom, hon har ju fått två föl innan och tagit sig på första försöket alla 4ggr hon betäckts (tom med Ampére som har sån skitdålig semin). men det ska jag göra en tråd om på Avel för det här kan bli lite intressant, har lite ledtrådar att gå på.
 
@mackan @sassiball
jaaa, ska man skratta eller gråta? Jag är bara så galet TRÖTT på all skit. Sen för skojs skull när jag kom till stallet och skulle byta skor så råkade jag sätta foten vid sidan av gummimattan i bilen. Men? blev ju blöt :confused: Lyfter på gummimatta och mjuk matta under - genomblött.... Här har varit sol i nästan en vecka. Hur länge har det stått vatten där? och var kommer det ifrån???

Med Hottie var det som jag tänkte, jag får återta henne - men det kan bli så att jag stallar in henne på fodervärdens lösdrift, hon har det super där. Och jag klandrar verkligen inte fodervärden, hon har försökt två gånger nu, det är inte försvarbart att kasta pengar gång på gång.
Dock måste det utredas vad det är som gör att hon inte går dräktigheten igenom, hon har ju fått två föl innan och tagit sig på första försöket alla 4ggr hon betäckts (tom med Ampére som har sån skitdålig semin). men det ska jag göra en tråd om på Avel för det här kan bli lite intressant, har lite ledtrådar att gå på.
Jag förstår verkligen att du känner som du gör. Vem hade inte gjort det?
Hoppas det går att klarhet i vad som gör att Hottie inte behåller sitt foster. Och att man kan göra något åt det.
 
Fröken var ute på sitt livs första dressyrtävling idag.

Enligt Fröken är matte (och med-matte som var den som red) dum i hela huvudet och hon ska sluta hitta på sånt här.

Första vändan var hon VÄLDIGT spänd. För i hörnet av banan var det MÖRDARLÖV på marken. Vilket resulterade i tvärstopp varje gång hörnet skulle passeras. Medryttaren löste det med lugn, så de sista varven gick hon faktiskt förbi (om än som en giraff). Fick väldigt rättvisa 48% på den ritten.

Andra klassen gick betydligt bättre. En mer avslappnad och sammarbetsvillig häst som kommit över mördarlöven, och gick att rida. Hon glänste till, dock inte i hela programpunkter. Blev lite spänd även denna gång. Fick lite låga 54%, det var ingen kanonritt, men liiiite bättre känns det som att det skulle blivit betalt.

Så nu är det ett par lugna dagar som gäller, så hon får smälta intrycken, och sedan blickar vi frammåt mot nästa start om ca 2 veckor.
 
Fröken var ute på sitt livs första dressyrtävling idag.

Enligt Fröken är matte (och med-matte som var den som red) dum i hela huvudet och hon ska sluta hitta på sånt här.

Första vändan var hon VÄLDIGT spänd. För i hörnet av banan var det MÖRDARLÖV på marken. Vilket resulterade i tvärstopp varje gång hörnet skulle passeras. Medryttaren löste det med lugn, så de sista varven gick hon faktiskt förbi (om än som en giraff). Fick väldigt rättvisa 48% på den ritten.

Andra klassen gick betydligt bättre. En mer avslappnad och sammarbetsvillig häst som kommit över mördarlöven, och gick att rida. Hon glänste till, dock inte i hela programpunkter. Blev lite spänd även denna gång. Fick lite låga 54%, det var ingen kanonritt, men liiiite bättre känns det som att det skulle blivit betalt.

Så nu är det ett par lugna dagar som gäller, så hon får smälta intrycken, och sedan blickar vi frammåt mot nästa start om ca 2 veckor.

Varför två klasser på en dag när hästen är så färsk på dressyrbanorna?
 
Varför två klasser på en dag när hästen är så färsk på dressyrbanorna?

För att hennes standard är att bli rädd/ upprörd/ spänd första gången hon råkar ut för något, men att hon slappnar av/avreagerar till andra gången (om inget faktiskt händer första gången). Så tanken var att ge henne första klassen som en chans att se banan, för att använda andra klassen som faktisk 'tävling '. Tävlingen gick dessutom med dubbla klasser på samma bana, vilket tyvärr innebär att man får väldigt lite tid på sig inne på banan innan start.

Så målet var att hon skulle få en bra upplevelse med sig hem. Att åka ut och göra en start där hon skulle vara spänd och upprörd hela tiden och ta med sig det hem verkade som ett mindre bra alternativ.
 
Någon som lyckas kolla på sändningen från dressyren på Breeders? Kommer varken in på mobilen eller datorn, börjar blir desperat:arghh:
 
Ni som rider med spö. har ni spöt kvar i samma hand hela tiden eller byter ni hand?
Jag har svårt för att ha spöt i vänster handen men det har väl med ovana att göra. Men undrar mest hur andra gör =)
 
Ni som rider med spö. har ni spöt kvar i samma hand hela tiden eller byter ni hand?
Jag har svårt för att ha spöt i vänster handen men det har väl med ovana att göra. Men undrar mest hur andra gör =)

Jag har det i den handen det behövs för stunden.
När det inte behövs har jag det oftast i ytter hand.
 
*sista*

Alltså den där pälsfällningen!!
Varenda höst, samma sak med vissa variationer.
För ett par dagar sedan började sommarpälsen Rasa av i horder. I samma veva började hon se helt konstig ut vid tömkörning och dagen efter gick hon i fyrtakt i galoppen vid ridning. Åt båda hållen. Samtidigt är hon sjukt fin att rida men hon känns inte riktigt klok. O_o
Förr om åren har hon kunnat se ofräsch ut och surat som sjutton. Förra året utgick jag på tävling pga gisten päls-arg häst.
Jag Vet ju att det kommer men ändå blir jag helt nojig... Tur att det går över.
Ville bara pipa av mig lite. :p

Ang spö. Om jag nån gång rider med pinne så försöker jag byta vid varvbyte. Min tränare skrattar åt mig varje gång jag fumlar runt... ;)
 
@sweep om spöt ska fylla ngn funktion behöver du ju ha det i den handen som behövs utifrån vad du upplever du vill använda spöet för :confused:

Tycker F.ö det är intressant att de långa dressyrspöna numera anses hyfsat förlegade då de låser ryttarens position och hand . Jag tycker det finns en rätt vettig sanning i det om man ska se det utifrån små detaljer som inte sällan gör en hel del skillnad.

Själv har jag om jag har spö alls, ett kort spö när jag rider dressyr .
 
@Corax du menar pälsSÄTTNINGEN :D

Det är sättningen av ny päls som kan göra dem trötta, ömma osv som kräver mycket energi från dem . Det är SÄTTNINGEN av ny päls som orsakar att den tidigare ramlar av :p

Skämt sido: Jag upplever att det är stor skillnad till det bättre om proteinintaget är väl förebyggande tillgodosett samt zink också är uppfyllt i foderstaten .

Har aldrig upplevt riktigt samma problem med känslig häst ang pälssättning höst, jämfört med våren. Våren upplever jag samma individer inte sällan förefaller vara betydligt känsligare. Min gissning är att de reagerar mer efter en vinter på enbart "artificiellt" foder och inga gräshagar vilket är många hästars lott nuförtiden, jmf med på hösten då de flesta faktiskt ändå gått på någon form av gräs/bete .
Bara en inflik och helt spekulativt i sammanhanget .
 
@Corax du menar pälsSÄTTNINGEN :D

Det är sättningen av ny päls som kan göra dem trötta, ömma osv som kräver mycket energi från dem . Det är SÄTTNINGEN av ny päls som orsakar att den tidigare ramlar av :p

Skämt sido: Jag upplever att det är stor skillnad till det bättre om proteinintaget är väl förebyggande tillgodosett samt zink också är uppfyllt i foderstaten .

Har aldrig upplevt riktigt samma problem med känslig häst ang pälssättning höst, jämfört med våren. Våren upplever jag samma individer inte sällan förefaller vara betydligt känsligare. Min gissning är att de reagerar mer efter en vinter på enbart "artificiellt" foder och inga gräshagar vilket är många hästars lott nuförtiden, jmf med på hösten då de flesta faktiskt ändå gått på någon form av gräs/bete .
Bara en inflik och helt spekulativt i sammanhanget .
Nej jag menar faktiskt fällningen. :D
Själva sättandet av päls börjar ju långt mycket tidigare och verkar inte alls vara lika jobbigt. Men jag vet ju att det vanligtvis är pälssättning som är jobbigt. Det har hon på våren men det märks inte på samma intensiva sätt som på hösten.
Hon har gått på extra protein och får balanserade mineraler men det hjälper föga. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 275
Senast: Badger
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 279
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 769
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp