Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som ridit det nya MsvB5 som även ridit det gamla? Läste igenom det förut och det ser ut att flyta på bättre än det gamla? Inga konstiga 10m bågar i förvänd galopp iallafall... utan man vänder över ridbanan som i typ LA4 om jag fattat saken rätt och sen ett byte..

@Hedwig kanske?
Den är nog mer logisk än den förra. Har inte ridit igenom programmet tillräckligt många gånger för att få ett bra flyt ännu. Har startat det en gång o då tror jag inte hon var så mycket på tygeln plus att d gick jäkligt snabbt..:angel: Hade tänkt starta i Eskilstuna men efter att hon kröp ut under bommen var jag inte så sugen på att åka själv så jag strök mig. Satsar på våren istället. Vill mest bara rida ut nuförtiden:wtf:
 
Det är märkligt hur det känns som om luften går ur mig varje år vid denna tiden. I år känns det dock ie som om det är fel på viljan att träna och fortsätta utveckla och stärka. Men bakslaget med Burb spökar lite och igångsättningen av Barb är så jobbig mentalt eftersom jag r så otroligt rädd att det inte kommer att gå. Red i ridhuset igår och det var första passet hon faktiskt kändes lite off. Det kan dock ha berott på det fullständiga ösregnet och de stod bara och hängde och spände sig ute i hagen. Hagen är fö för jävla deppig nu när det regnat så mycket. Så lerig och helt förstörd :(.

Sen är det fortfarande problem med underlaget i ridhuset. Det är en neverending story. Det "fixades" i mellandagarna förra året men de gjorde det bara sämre vilket jag gick runt och visade vår nya ordförande i mars-när det hade hunnit bli ännu sämre eftersom arbetet därinne inte reklamerades. Jag är ju en besvärlig jävel och har verkligen kämpat för att ha is i magen och vänta ut att det ska fixas. Det har inte blivit gjort. Så nu under hösten har jag gått bananas och härjat med alla jag kunnat i styrelsen för jag vägrar arrangera clinics mm som det är nu. För nu är det så otroligt ojämnt, det går i vägor längs väggen, det är gropar och det är kanter, det är stenhårt-alltså STENhårt-det dånar när B-ponnier galopperar längs spåret. Och så är luften kass och det verkar vara fuskbyggt även med ventilationen.

Så jag vill inte rida därinne längre. Igår fick hästana dessutom vinterskor med fullbrodd, så kommer sitta ute på våra blöta banor tills det är fixat. Inte så konstigt att motivationen gått ner på minusläge just nu :(.

Så nu har jag gnällt klart :p.
Jag hatar leran. Det är vidrigt. Platina ligger ofta i hagen men väljer platser som är ok. Hedwig letar upp den djupaste lerplätten o typ simmar, geggar runt i den..fy faaan!:arghh::arghh:
 
Aha jag har alltid undrat vem det är som åker på sådana resor. :D inte bara rödvinspimplande tanter då Mao ;)

Nja jag har iof aldrig åkt på exklusiv ridresa tidigare , även om jag allmänt ridit mycket oavsett andra resor i många länder .

Rödvinspimplande tanter tror jag aldrig bokat ett sånt träningsupplägg öht . De väljer nog en helt annan typ av ridresa känner jag .... typ ”vinprovning på hästryggen i Loir” eller liknande ?

Vi låg typ i sängen och sov kl 22 efter middag kl 20 :p
 
lång dag i stallet idag. Dels har jag hand om en extra häst (ägarna har åkt till Hawaii... är inte alls avundsjuk) samt att hästen nu är redo för start i LB:2 med mig.

:nailbiting:

:nailbiting:
 
Min medryttarhäst har vilat m tillhörande utredning efter att ha börjat röra sig väldigt märkligt i skritt för ett tag sen. Inga veterinära fynd och efter vila och en dos metacam så är han bättre. Vet fortfarande inte vad som felade men vi får se om det återkommer eller ej när han sätts igång.
Roligt att komma igång igen iaf!
Har ridit honom sedan sommaren och nu känns det som vi har ett jättefint samarbete och jobbar ihop bra :up:
 
Vi har gjort sista starten för året (förutom kanske KM i december haha) så vi har lite vinterfix för oss. Klippte honom, ska boka lite tandkoll och så. Fick också reda på att han reds in nu i våras, och jag som tävlat honom i år och allt, vilken liten stjärna!
 
Vilken duktig kille! Platina behandlar jag som en treåring eftersom hon reds i i somras..:o Kanske är överdrivet försiktig.:angel:
 
Vilken duktig kille! Platina behandlar jag som en treåring eftersom hon reds i i somras..:o Kanske är överdrivet försiktig.:angel:
Näe det hade jag också gjort om jag vetat om hur lite han var riden! Men min tränare hade visst redan fått reda på det när vi provade och trodde han sagt det, men han har lotsat oss fint tycker jag!
 
Näe det hade jag också gjort om jag vetat om hur lite han var riden! Men min tränare hade visst redan fått reda på det när vi provade och trodde han sagt det, men han har lotsat oss fint tycker jag!
Tycker det är lite svår balansgång. Man vill ju utveckla dem men samtidigt inte pusha för mycket. Platina har dessutom växt en del så vi har inte gjort så mycket. Ridit ut o tömköra typ.
 
Tycker det är lite svår balansgång. Man vill ju utveckla dem men samtidigt inte pusha för mycket. Platina har dessutom växt en del så vi har inte gjort så mycket. Ridit ut o tömköra typ.
Jag har kört lite i omgångar så han har lugnare perioder och perioder med lite mer jobb. Han går ju i stor hage varje dag och så så tycker han får väldigt mycket hästliv. Rider inte så jätteofta på banan till vardags utan rider ut väldigt mycket, det är så skönt för han är hemskt snäll och orädd. Sen känns han ju redan ganska mogen i huvudet, man får passa då inte kroppen kör för hårt bara, svårt är det!
 
Kul när man kommer ut i hagen och ska hämta hästen för åb till vet för ryggen/bäckenet och upptäcker att hästen är jätte svullen på alla fyra benen och skrapat sönder båda framknäna, alla fyra kotor, båda armbågarna samt vänster baknä... Är väldigt medtagen och låg, har även lätt feber.. Vet svär som en borstbindare när han ser vad hästen ställt till med!! Boxvila med Metacam (trots att hästen inte tål det, så även magmedicin..) pencilin och sulfa på såren... SUCK!!!!!!!!!!!!!!!!! :banghead::banghead::turd::turd::turd::turd: Åb om en vecka för röntgen och ultraljud.

Gick runt i hagen för att försöka se vad som hänt och hittar till slut en bergshäll som ser repad ut, stallägarens man hittade även 10 vildsvin... Gårdsägaren har ringt jägare så vitt jag föestår.

Tur var väl att vi redan hade tid till vet..:grin::grin:
 
Kul när man kommer ut i hagen och ska hämta hästen för åb till vet för ryggen/bäckenet och upptäcker att hästen är jätte svullen på alla fyra benen och skrapat sönder båda framknäna, alla fyra kotor, båda armbågarna samt vänster baknä... Är väldigt medtagen och låg, har även lätt feber.. Vet svär som en borstbindare när han ser vad hästen ställt till med!! Boxvila med Metacam (trots att hästen inte tål det, så även magmedicin..) pencilin och sulfa på såren... SUCK!!!!!!!!!!!!!!!!! :banghead::banghead::turd::turd::turd::turd: Åb om en vecka för röntgen och ultraljud.

Gick runt i hagen för att försöka se vad som hänt och hittar till slut en bergshäll som ser repad ut, stallägarens man hittade även 10 vildsvin... Gårdsägaren har ringt jägare så vitt jag föestår.

Tur var väl att vi redan hade tid till vet..:grin::grin:

:eek::nailbiting:
Huuu...
 
Kul när man kommer ut i hagen och ska hämta hästen för åb till vet för ryggen/bäckenet och upptäcker att hästen är jätte svullen på alla fyra benen och skrapat sönder båda framknäna, alla fyra kotor, båda armbågarna samt vänster baknä... Är väldigt medtagen och låg, har även lätt feber.. Vet svär som en borstbindare när han ser vad hästen ställt till med!! Boxvila med Metacam (trots att hästen inte tål det, så även magmedicin..) pencilin och sulfa på såren... SUCK!!!!!!!!!!!!!!!!! :banghead::banghead::turd::turd::turd::turd: Åb om en vecka för röntgen och ultraljud.

Gick runt i hagen för att försöka se vad som hänt och hittar till slut en bergshäll som ser repad ut, stallägarens man hittade även 10 vildsvin... Gårdsägaren har ringt jägare så vitt jag föestår.

Tur var väl att vi redan hade tid till vet..:grin::grin:

Fy vad obehagligt! Men vildsvin, jag fick för mig att du bodde ganska långt norrut, men kanske blandar ihop med nån annan? Hoppas han repar sig snabbt!
 
Fy vad obehagligt! Men vildsvin, jag fick för mig att du bodde ganska långt norrut, men kanske blandar ihop med nån annan? Hoppas han repar sig snabbt!

Nej vi bor söder om Stockholm. Är kraftiga vildsvinsstängsel runt hela gården men dom måste ha tagit sig genom någonstans. :nailbiting:
Nu vet jag ju inte vad som hänt men antingen har hästen blivit rädd eller jagad så han rasat ner för stenhällen och sedan försökt tagit sig upp och då skrapat och slagit sönder sig fullständigt. Är nästan enda förklaringen. För han har verkligen svullna sår på typ alla leder.. Stallägaren ska stängsla bort stenhällen så det inte händer igen. Är främst orolig för knäna både fram och bak då han är väldigt svullen och öm, armbågarna såg inte heller så kul ut.:cry:
 
Fråga. Såg en häst idag som på ett byte fått 6-5-4 av de 3 domarna. Hur kan det vara så att man kan få både en 6:a och en 4:a på samma moment? Är det inte ganska långt mellan 4 och 6?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 593
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 440
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp