Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
@settis Ah vilket bra tips med Nutellaburkar :D! Kan föreställa mig att det gick hem alldeles utmärkt hos barnen även om jag inte är superförtjust i att trycka i ungarna mer socker :p. Vi hade en massa täcken kvar så det blir lite fleecetäcken och så har en C-tränare sponsrat vår LAP1 med träningar. Hade du velat PMa mig vart ni köper rosetterna ifrån? Hade vi kunnat få billigare klubbisar hade det verkligan varit toppen!

@Miiikaela_ Jag är precis likadan! Hellre fina rosetter än nånting jag troligen aldrig kommer ha nytta av. Och så älskar jag ju rosetter :D.


Ha ha ha barnen blev lyckliga ivarje fall 😂 de uppskattade inte de fina badlakanen lika mycket 😉

Japp jag kollar upp och skickar pm 😉
 
Inget bra flyt för mig.. Medryttarhästen har varit kanonfin efter senaste igångsättningen men var halt i onsdags igen pga krångel med en hovspricka. Själv red jag en stund på annan häst och lyckades ramla av (efter full rodeo :nailbiting:) och slog mig ganska illa. Hoppas jag kan rida nästa vecka om jag läker bra, får se hur det blir med medryttarhästen..

Jag funderar på att utöka och börja rida lite fler gånger i veckan, på fler hästar. Får se hur det blir men vore roligt eftersom jag egentligen vill ha häst på heltid :)
 
Precis ridit en Pay & Ride på ena hästen jag rider. En liten LB:1 (hon har inte tävlat på 5 år), och 72,5% blev det :D

Vad roligt!!

En annan är just nu lite matt över hästens känslighet. :meh:
I lördags gick hon helt fantastiskt på träningen och det kändes magiskt bra inför tävlingen igår.
Men sen släppte grannstallet ihop ponnyston på bete i hagen bredvid våra så när jag kom på morgonen igår så var hästen lite lös i magen och Jättebrunstig. Åh. :banghead: Det räcker för att hästen ska tappa konceptet helt.
Man kan väl säga att det var hörbarhet = nolla på tävlingen. :p
I första klassen lyckades vi sprattla runt med lite hopp och extra rörelser men i huvudklassen gick det bara inte. Det kändes inte alls bra att behöva 'knöa ihop' henne när hon så tydligt visat att det inte var en bra dag så jag utgick när hon började studsa... Tog en förvänd i lätta varvet och red sedan ut.
Jaja. Det gäller att vara mentalt benhård när det kommer till det här djuret för det är skyhöga berg och bottenlösa dalar. Minsta lilla ändring i hennes närmiljö får henne att stjälpa ridmässigt.
Hur känslig kan en häst egentligen vara!?!
 
Och för att behaga min kuse har han nu fått flytta ut på en lösdrift. Jag hoppas, hoppas, hoppas så hårt på att det ska falla herren i smaken. Han fungerar sådär på traditionell uppstallning, inte så att han gör något dumt men han bli uttråkad, vill helst ha sällskap och känns inte riktigt lycklig. Så då känns det bra att släppa ut nu så har de hela sommaren på sig att vänja sig och bli en förhoppningsvis riktigt go flock. :) Fram tills flocken är stabil känner jag mest :nailbiting::nailbiting::nailbiting: och hoppas inte den lilla kusen slår ihjäl sig! Men man måste våga prova antar jag, det blir ju förhoppningsvis bättre i längden!
 
@Corax förstår att frågan är känslig men... du har ju haft din fina häst väldigt många långa år och även framgångar tidigare år osv .

Du har inte tänkt tanken att kanske hästen inte riktigt är den som passar dig/vill/tycker om att tävla som det är nu senare år ?

Som sagt, det är en känslig fråga men det är den tanken jag får utifrån dina inlägg och att du vill mera .
 
@Corax förstår att frågan är känslig men... du har ju haft din fina häst väldigt många långa år och även framgångar tidigare år osv .

Du har inte tänkt tanken att kanske hästen inte riktigt är den som passar dig/vill/tycker om att tävla som det är nu senare år ?

Som sagt, det är en känslig fråga men det är den tanken jag får utifrån dina inlägg och att du vill mera .
OM jag har tänkt tanken. ;)
Fram och tillbaka har jag stolpat upp för och nackdelar och drömt lite hemligt om 'en bruntebrun valack' när det har känts extra tungt.
Men varenda gång kommer jag fram till att tävlingsbiten är en sån liten grej i det stora hela och egentligen inte det viktigaste... För visst, hon är supersvår och kräver en stor portion timing och skicklighet av sin ryttare men det är så Himla häftigt att rida henne när hon går bra.
Vem vet, nån gång kanske vi får till det på banan också. :p
Det är också en rätt stor skillnad på vår situation nu och för ett par år sedan. Då hade jag min tränare som 'medryttare' och som även tävlade henne men nu gör jag allt själv. Jag har helt enkelt gett mig fan på att bli duktigare och det går ju framåt även om det inte är någon raketfart.
Min gamla tränare är fortfarande med på marken men det är bara jag som tävlar.

En annan aspekt är också att hon är 15 år nu. Hon har artros i halskotpelaren, en skelettdefekt i ett bakknä, är damm och mögelallergiker, haft fång och IR. Lägg sedan till en chipfraktur på ett strålben och ständigt återkommande muskelspänningar pga andra gamla skador... Att hon iöht funkar som ridhäst är ju ett under i sig. :D Men en sån säljer man inte...
Visst är det mycket känslor inblandat men än så länge väger fördelarna med henne upp nackdelen att inte få till det på tävlingsbanan (just nu).
 
Nu tycker jag det var dags för en liten uppdatering. I januari skrev jag i 2018 tråden att målet för våren var att höger galopp skulle sitta, och nu gör den faktiskt det :love: Det har tagit sin lilla tid men nu så! Än inte jättestark eller jättebra, men det kommer :)
 
Det är för varmt för att rida ordentligt. Typ. Lyckades faktiskt träna i förrgår, och det gick efter omständigheterna bra. Började jobba med förvänd galopp där hon i ena varvet vill bli fyrtaktig så mycket hjälp behövs.

Idag utmanade jag ödet och red ut för andra dagen i rad. Sällskap, 32 grader i skuggan och två nätter utomhus hade nog gjort sitt. Endast två saker var läskiga idag, och båda gick att gå (småskutta sidlänges) förbi. En rulle med fiberslang och en (brun) häst som betade i en hage. Nej, jag fattar inte heller...

Nu hoppas vi på regn så att vi kan få en ordentlig hö och silageskörd. Och en mindre dammig paddock.
 
Vi har varit iväg o tävlat idag. Herregud så varmt det var! Eftersom det var en fotograf på plats så valde jag att rida med kavaj, ifall man får för sig att köpa något foto. Annars var det ok att rida utan kavaj.
Vi red en LA:4 för första gången, 65% och första utanför placering. Som vanligt tydligen det här året. Det var bakdelsvändningarna som ställde till det, de drog ner rejält. Så dålig jag är på det!

Sen i MsvC 1 så kom vi över 62% idag så det var ju kul.
Men nu funderar jag på att gå ner till LB igen, för vi hamnar alltid utanför placering i LA och det är verkligen inget kul. Ändå känner jag att vi med små myrsteg går framåt hela tiden. Hästen var superduktig idag och jobbade på i 30 graders värme. Det var golfare på en golfbana bredvid tävlingsbanan, en del hästar blev lite rädda men inte min häst. Sen startade de vattenspridaren just när vi red MsvC programmet så det blev lite hög spänd nacke där en bit av galoppdelen men ändå inget avbrott eller så.
 
@sassiball tänk på att inte fastna i att bli just placerad .
Ni har ju gjort en jätteresa du och din häst och rider på superfina procent stadigt !
Jag tycker det är synd om du känner att du vill ner i Lb igen bara för att placeringarna inte sker i LA/MSV för er ännu .

@sassiball Håller med Mackan här. Ni är jättefina och verkar göra jättefina program i både LA och MsvC. I mitt tycke är det det där ni hör hemma, särskilt efter era fina 62% i MsvC idag. Hade det varit så att ni alltid hade hamnat på säg 59% i LA, då hade jag möjligen kunnat köpa resonemanget, men om ni t.om. rider MsvC på 62% är det absolut där ni hör hemma. :up:
 
@sassiball Jag säger tvärtom ;). Om du känner att du vill ha lite självförtroende och få känslan av hur det är att programmet känns enkelt och behagligt att rida så ta ett par LB-starter! Jag tror det gör gott för ens självförtroende att gå ner nåt snäpp ibland-både för häst och ryttare :) . Det är ju inte så att du slutar träna på MsvC-nivå för det liksom.
 
Och nu, lagom till sommaruppehållet, är det precis som att allt fallit på plats. Hästen är mjuk och elastisk även i båda galopperna och jag får sitta ner i sadeln hur länge jag vill utan att hon visar att det blir jobbigt. Tidigare har det bara gått några steg här och var. Så nästa helg ska vi starta en Pay and Ride :nailbiting: innan hon går på sommarlov och sen på ridläger. (är medryttare på en unghäst som är ridskolehäst)
 
Vi har varit iväg o tävlat idag. Herregud så varmt det var! Eftersom det var en fotograf på plats så valde jag att rida med kavaj, ifall man får för sig att köpa något foto. Annars var det ok att rida utan kavaj.
Vi red en LA:4 för första gången, 65% och första utanför placering. Som vanligt tydligen det här året. Det var bakdelsvändningarna som ställde till det, de drog ner rejält. Så dålig jag är på det!

Sen i MsvC 1 så kom vi över 62% idag så det var ju kul.
Men nu funderar jag på att gå ner till LB igen, för vi hamnar alltid utanför placering i LA och det är verkligen inget kul. Ändå känner jag att vi med små myrsteg går framåt hela tiden. Hästen var superduktig idag och jobbade på i 30 graders värme. Det var golfare på en golfbana bredvid tävlingsbanan, en del hästar blev lite rädda men inte min häst. Sen startade de vattenspridaren just när vi red MsvC programmet så det blev lite hög spänd nacke där en bit av galoppdelen men ändå inget avbrott eller så.
Vad kul att det går så bra!
Jag tycker inte att du ska 'gå tillbaka' helt till LB, men som @Fiorano säger så kan du ju göra några starter för att stärka självförtroendet för både dig och häst.
Jag å kuse ska ut i en LB:1 på onsdag och det ska bli spännande att se om jag kan få en bättre känsla i en lägre klass.
 
@sassiball Jag sitter med precis samma tankegångar som du. Har ridit La på placering och startar Msv C1, nu senast i helgen där det gick helt överjävligt dåligt för hästen bli så spänd, men vi har ridit msv c1 på över 60% förut. Har dock bara gjort 4 starter där så är ju ingen inbiten msv-ryttare.
Nästa vecka är det sista omgången i div 2 dressyren, där jag i de andra omgångarna ridit La1. Nu har vi dock två skadade lb-ekipage men 3 la-ekipage, och det är min tur att gå ner till Lb. Så jag fick byta klass och ska alltså rida lb1. Och jag känner mig så kluven.. jag känner egentligen att jag är klar med lb. Men nu när det gick så dåligt i helgen känns det lättare. Behöver nog få upp självförtroendet igen.. men ändå..
Jag tror verkligen inte vi kommer vinna eller ens få speciellt bra procent. Hästen vill att det händer saker och det svåraste som finns är att bara rida rakt fram eller på en stor volt. Och jag tycker som sagt att jag vi är klara med lb. Men det lättar också "pressen" lite när man går ner.. ja.. jag vet inte riktigt hur jag känner men rida lb1 på lördag ska jag ändå. Det är svårt det här..
 
Tack alla för synpunkter. Jag är bara rädd att jag inte ska lyckas i LB heller nu när känslan inte är på topp. Eller topp o topp, ridkänslan är oftast väldigt bra, men min självkänsla som ryttare, särskilt tävlingsryttare är inte på topp.

Vi är i alla fall anmälda till två LB:2 nu snart :) Sen har jag aldrig fått något bra flyt i just LB:2 så nu är jag livrädd att inte det heller ska bli bra. Men jag ger det två starter så får vi se.
Det roliga är i alla fall att vi har fått till bra skolor på hemmaplan, så även om vi inte sätter dem på tävling ännu så vet jag ju att det kan gå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 589
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 438
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp