Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var min hopptränare också som tjatade på mig först om att jag skulle sätta mig längre fram i sadeln, ingen dressyrtränare har sagt ett knyst om det, men sedan hopptränaren uppmärksammade mig på problemet så är det en sak jag själv tänker på. Hoppsadeln är då inte en Stubben (tyvärr :D ) utan en Gold medal. Tänkte köpa en stubben bara jag hittar en 33.5 i vidd. Hoppar ju nästan aldrig längre.

Varför skulle inte min kuse kunna vara bredare än din ? Hon ser kanske inte så bred ut under ryttare men de båda sadelprovare jag har varit hos har sagt att hon är rejält bred, och det är mankbasen som är problemet då. Bred över bogen också.

Det är klart att hon kan men min skulle aldrig kunna ha en 33.5 i stubben dressyrsadel kan jag säga 😊
 
@sassiball Har du provat sadelutprovaren i Falkenberg?
Ja jag var där förra året. Hon tyckte inte jag behövde någon ny sadel utan kunde köra på med min Wellington till henne, trots att den både åkte fram och glappade. Sen fick jag gärna prova några sadlar, 3 stycken som jag själv fick baxa iväg till ridhuset samtidigt som jag ledde hästen. Lite bökigt att öppna portar o greja mm alldeles själv. Det konstigaste i det hela är att hon inte tyckte hon behövde se mig rida i någon sadel :confused:
Hur kunde hon då veta vilken sadel som låg bra egentligen. Jag har inte jättemycket förtroende för henne, nej. Kanske var hon bara stressad den dagen, vad vet jag. Jag fick tips då om att en Prestige Roma skulle vara bra på min häst 37 eller 38 i bomvidd, jag minns inte vilket nu. Hon hade ingen sådan hemma just då, eller någon annan sadel som passade min häst.
 
@sassiball oj, vilket tråkig bemötande. Förstår dig. Det är ju inte speciellt förtroendeingivande. Jag och andra jag vet varit där har varit mkt nöjda. Hon har varit mkt noggrann och det har funnits många modeller att prova. För det finns väl bara en? Börjar på A?
 
@sassiball oj, vilket tråkig bemötande. Förstår dig. Det är ju inte speciellt förtroendeingivande. Jag och andra jag vet varit där har varit mkt nöjda. Hon har varit mkt noggrann och det har funnits många modeller att prova. För det finns väl bara en? Börjar på A?
Ja, jag har hört mycket gott om henne det var därför jag körde dit. Det är nog samma person.
 
Alltså, "min" lilla häst. drygt 62% på LB:1 på Pay & Ride i helgen och med bland annat en 7:a på höger galopp :love: Så som vi kämpat med den! Jag är supernöjd med tanke på att det var första gången vi red igenom programmet och det är absolut längsta tiden jag suttit ner i sadeln på henne då hon inte orkat tidigare. Lite svajigt program, men kanske kanske vågar vi oss ut på någon riktig tävling med lite mer träning innan! :)
 
Nu har vi varit iväg och tävlat 3 ggr (4 starter). Det har gått bättre gång för gång och vi ligger nu stadigt över 60% (vilket är bra mycket bättre än de 48% vi skrapade ihop i debiuten i höstas)

Hopptävlingarna med kamikazepiloten har nog hjälpt en hel del, hon är mycket lugnare i transporten och på tävlingsplats numer.

Blev faktiskt så peppad av tävlandet att jag anmält mig till en tävling till, i mitten av juli. En LC och en LA blir det då (ska man vara speciell så ska man). Och det vi behöver öva på tills dess är framförallt travlängningarna, där Fröken har en tendens till att bli springing och symaskinig istället för att länga sig.

Dock fick jag en udda kommentar sista tävlingen, dommaren har i sist i protkollet skrivit " du behöver rida vägarna mer nogrannt för att få högre poäng" och samtidigt givit mig en 7a på korrekthet. Jag får inte riktigt ihop de två sakerna (sen tyckte jag att jag var ganska nogrann, med undantag för en 10m volt som blev lite oval för att marken var mörk på ett ställe). Så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det, är det korrekt eller inte?
 
Nu har vi varit iväg och tävlat 3 ggr (4 starter). Det har gått bättre gång för gång och vi ligger nu stadigt över 60% (vilket är bra mycket bättre än de 48% vi skrapade ihop i debiuten i höstas)

Hopptävlingarna med kamikazepiloten har nog hjälpt en hel del, hon är mycket lugnare i transporten och på tävlingsplats numer.

Blev faktiskt så peppad av tävlandet att jag anmält mig till en tävling till, i mitten av juli. En LC och en LA blir det då (ska man vara speciell så ska man). Och det vi behöver öva på tills dess är framförallt travlängningarna, där Fröken har en tendens till att bli springing och symaskinig istället för att länga sig.

Dock fick jag en udda kommentar sista tävlingen, dommaren har i sist i protkollet skrivit " du behöver rida vägarna mer nogrannt för att få högre poäng" och samtidigt givit mig en 7a på korrekthet. Jag får inte riktigt ihop de två sakerna (sen tyckte jag att jag var ganska nogrann, med undantag för en 10m volt som blev lite oval för att marken var mörk på ett ställe). Så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det, är det korrekt eller inte?

Troligtvis har domaren tyckt att din ritt varit så pass bra att det finns mycket motivering att peppa dig för att poängen ska bli ännu bättre .
 
Nu har vi varit iväg och tävlat 3 ggr (4 starter). Det har gått bättre gång för gång och vi ligger nu stadigt över 60% (vilket är bra mycket bättre än de 48% vi skrapade ihop i debiuten i höstas)

Hopptävlingarna med kamikazepiloten har nog hjälpt en hel del, hon är mycket lugnare i transporten och på tävlingsplats numer.

Blev faktiskt så peppad av tävlandet att jag anmält mig till en tävling till, i mitten av juli. En LC och en LA blir det då (ska man vara speciell så ska man). Och det vi behöver öva på tills dess är framförallt travlängningarna, där Fröken har en tendens till att bli springing och symaskinig istället för att länga sig.

Dock fick jag en udda kommentar sista tävlingen, dommaren har i sist i protkollet skrivit " du behöver rida vägarna mer nogrannt för att få högre poäng" och samtidigt givit mig en 7a på korrekthet. Jag får inte riktigt ihop de två sakerna (sen tyckte jag att jag var ganska nogrann, med undantag för en 10m volt som blev lite oval för att marken var mörk på ett ställe). Så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det, är det korrekt eller inte?
Tror du inte att hen menade högre poäng per bedömningspunkt? Att det överlag var en noggrann ritt (7)men du kunde ha höjt vissa delpoäng genom att vara ännu mer noggrann genom hela programmet?
 
Om det står så här och jag har ridit på precis 65 % med den hästen , visst borde jag kunna anmäla i den klassen som inte ridit på över 65? 🤔
Screenshot_20180613-001651.png
 
God kväll! Måste bara dela med mig av dagens träning som gick helt :love::heartbanana::bow: ! Efter nästan 18 månader ihop så börjar jag att hitta knapparna. Eller ja, det senaste halvåret har gjort undeverk för oss. Vi har kommit i gång och tränat regelbundet och idag fick jag känslan som jag har letat efter i åratals :love: I uppförbacke med tryck i bakbenen! Helvete så underbart! Stampet i galoppen fick mig bara att skratta och tårarna bara kom.
Min älskade lilla hest :heart Idag är hon dyr!;):D:up:DSC_0046.JPG
 
Vår uppförsbacke fortsätter ett tag till. Frans har fått besöka doktorn efter att jag ruttnat på en del problem vi har i ridningen, vi har till exempel alltid haft problem att få till bjudningen. Jag var beredd på att det skulle vara ryggen som sa stopp eftersom den inte har de snyggaste röntgenplåtarna, men tji fick jag och istället hittade vi problem vid strålbenen bägge fram. Inga reaktion på varken böjprov eller ryggprovokation. Men lite tassig fram i longering, framför allt på liten volt på asfalt. Blockad på strålbensområdet gav plötsligt en häst som travade för miljonen även på hårt underlag. Röntgen visade en svag förkalkning höger fram. Så nu är båda bursorna sprutade samt en spruta med bifosfonat för benuppbyggnad intramuskulärt. På måndag åker vi till kliniken för att lägga om skoningen.

Jag håller verkligen tummarna att detta ordnar sig och löser våra knutar vi haft. Har egentligen bara en erfarenhet av denna typ av skada och den hästen blev tyvärr bara sämre och sämre tills bursan en dag bara totalt gick sönder.
 
Vår uppförsbacke fortsätter ett tag till. Frans har fått besöka doktorn efter att jag ruttnat på en del problem vi har i ridningen, vi har till exempel alltid haft problem att få till bjudningen. Jag var beredd på att det skulle vara ryggen som sa stopp eftersom den inte har de snyggaste röntgenplåtarna, men tji fick jag och istället hittade vi problem vid strålbenen bägge fram. Inga reaktion på varken böjprov eller ryggprovokation. Men lite tassig fram i longering, framför allt på liten volt på asfalt. Blockad på strålbensområdet gav plötsligt en häst som travade för miljonen även på hårt underlag. Röntgen visade en svag förkalkning höger fram. Så nu är båda bursorna sprutade samt en spruta med bifosfonat för benuppbyggnad intramuskulärt. På måndag åker vi till kliniken för att lägga om skoningen.

Jag håller verkligen tummarna att detta ordnar sig och löser våra knutar vi haft. Har egentligen bara en erfarenhet av denna typ av skada och den hästen blev tyvärr bara sämre och sämre tills bursan en dag bara totalt gick sönder.

Har han klarat sig utifrån transportskadan ?

Tråkigt Oavsett med läget :(
 
Vår uppförsbacke fortsätter ett tag till. Frans har fått besöka doktorn efter att jag ruttnat på en del problem vi har i ridningen, vi har till exempel alltid haft problem att få till bjudningen. Jag var beredd på att det skulle vara ryggen som sa stopp eftersom den inte har de snyggaste röntgenplåtarna, men tji fick jag och istället hittade vi problem vid strålbenen bägge fram. Inga reaktion på varken böjprov eller ryggprovokation. Men lite tassig fram i longering, framför allt på liten volt på asfalt. Blockad på strålbensområdet gav plötsligt en häst som travade för miljonen även på hårt underlag. Röntgen visade en svag förkalkning höger fram. Så nu är båda bursorna sprutade samt en spruta med bifosfonat för benuppbyggnad intramuskulärt. På måndag åker vi till kliniken för att lägga om skoningen.

Jag håller verkligen tummarna att detta ordnar sig och löser våra knutar vi haft. Har egentligen bara en erfarenhet av denna typ av skada och den hästen blev tyvärr bara sämre och sämre tills bursan en dag bara totalt gick sönder.
Å vad tråkigt!!
Min erfarenhet ang strålben är inte heller så positiv men jag vet en häst med strålbensproblematik som idag är 26. Där har det varit idel special med skor och skötsel. Det har gått upp och ner i perioder men den rids fortfarande på motionspass och har gått normalt under sitt liv.

När min fick en chipfraktur på ett strålben så trodde jag att det var kört men än så länge verkar hon funka bra. Skos med ringskor och sulor... Men det är ju inte alls samma som med Frans.

Jag håller en tumme för att det löser sig!
 
@Waco Vad tråkigt :(. När Barb hade sina hovbensinflammationer förra året fick hon ett prep som hette Bone Kare som tydligen ska främja skelettbyggnad. Kanske är något värt att testa?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 591
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 439
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp