Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så tråkigt att höra @Waco. Jag hoppas ni får ordning på det, eftersom han är så ung. Mina enda erfarenheter är på äldre hästar med lite svårare förändringar, och där var ju inte prognosen så god. Men statistiskt sett finns det gott om hästar med strålbensförändringar som är fullt fungerande sporthästar också. Vet att KWPN är bra på all sån statistik. Hur som helst håller jag tummarna för dig och Frans.
 
35923111_10155797577754426_6099830145688797184_n[1].jpg

En bild på pållarna från i morse. Så svårt det är att få ihop betet med tre olika hästar som alla har olika näringsbehov. Treåringen vill jag inte ska gå på magert bete då hon växer och är dräktig, b-ponnyn har ju haft fång så hon måste absolut ha magert bete, och då halvblodet ska helst inte bli för rund eftersom hon inte orkar så mycket i ridningen då.
Just nu går de i tillsammans en kort stund på morgonen sen blir det varsin hage igen. Trist för treåringen som jag inte tycker bör gå själv egentligen.
 
Senast ändrad:
35949116_10155797894709426_7437533534350213120_n[1].jpg

Glad Midsommar!

Startade dagen med en liten körtur. Dingla har inte dragit vagn på månader, men det var inget konstigt med det, bara att spänna för och köra. Stolt över den här lilla ponnyn som det ändå har varit lite jobb med (sadeltvång och fång) men hon fungerar och är en väldigt allround ponny.
 
Jag är så himla glad i min lilla häst. Jag har ägt honom i 6 veckor nu och vi håller fortfarande på att lära känna varandra men det har verkligen gått framåt i ridningen. Från att behöva kämpa för att få honom att gå fram öht kan jag nu rida honom i en riktigt trevlig trav, galoppen och skritten är lite svårare att rida men fortfarande stor skillnad mot hur det var för bara någon vecka sedan.

Nu när han är lite mer switched on har han även blivit mer tittig så min tränare har sagt åt mig att kräva mer uppmärksamhet på mig. Jag red lektion för henne igår och det blev en bra blandning av att kunna rida framåt med lite tryck samtidigt som han ska fortsätta vara rund och där jag fick lite coachning när han hoppade till. Blir jag spänd och förlorar balansen när han hoppar till så blir han spänd och drar iväg så jag behöver både lära mig att se när han börjar reagera på något lite tidigare så att jag kan avbryta och bli mer följsam när det händer.

Vad är era mål med er träning och hur sätter ni dem? Än så länge fokuserar jag mest på att han ska vara framme för skänkeln och rund i formen, men tror att jag behöver sätta ett lite mer långsiktigt mål att jobba mot snart.
 
@GoLightly Vad härligt att det går framåt med nya hästen :)! Är rätt kul där i början där det ändå går ganska fort att hitta knapparna och komma till ridning på en häst som redan kan. Vad det gäller mål behöver jag ha tävlingarna för att sätta de långsiktiga målen, annars flummar jag mest runt och det blir som ingen ordning på det. Samtidigt är jag noggrann med att inte sätta "alla mål på en gång" sas. Dvs en eller två saker i taget.

Med Burb som går LB och fokus är superbasic med att hålla henne framför skänkeln och fatta rätt galopp. De dagar jag har rätt läge sas lägger jag in skänkelvikningar och förvänd galopp. Just att vänta in rätt läge har den hästen lärt mig. Gör jag det är det väldigt enkelt men försöker jag forcera in henne i något hon inte är redo för blir det pannkaka. Tycker att tävlingsnivåerna är bra att ha att följa just för att veta vad nästa steg ska vara. Sen när själv rörelserna sitter kan en jobba kvalitén i form och samling. Jag börjar alltid med det som känns lättast att jobba med, det bygger självförtroende och gör helt enkelt ridningen roligare :).
 
Hoppar in här då hoppehästen visar sig vara en utmärkt dressyrhäst. :D
Började säsongen med att ha som mål att kvala till MSV i både dressyr och hoppning. Kvalen till 130 sattes redan i mars och nu i maj satte vi kvalen i dressyren på två starter.
Idag blir det debut i msv B. :nailbiting:
Börjar få lite ångest då han absolut har lättare för sig på dressyrbanan än på hoppbanan och jag ändå vill hoppa. Har svårt att fixa ekonomisk att rida för tränare i båda disciplinerna och känner att jag står inför ett vägskäl. Ska jag fortsätta som jag gör nu och lägga mest träning på hoppningen, dressyrträningen kommer ju så att säga på köpet ändå. Hittills har det ju fungerat men ska jag upp en nivå till går det inte. Har lite att klura på.
 
Hoppar in här då hoppehästen visar sig vara en utmärkt dressyrhäst. :D
Började säsongen med att ha som mål att kvala till MSV i både dressyr och hoppning. Kvalen till 130 sattes redan i mars och nu i maj satte vi kvalen i dressyren på två starter.
Idag blir det debut i msv B. :nailbiting:
Börjar få lite ångest då han absolut har lättare för sig på dressyrbanan än på hoppbanan och jag ändå vill hoppa. Har svårt att fixa ekonomisk att rida för tränare i båda disciplinerna och känner att jag står inför ett vägskäl. Ska jag fortsätta som jag gör nu och lägga mest träning på hoppningen, dressyrträningen kommer ju så att säga på köpet ändå. Hittills har det ju fungerat men ska jag upp en nivå till går det inte. Har lite att klura på.
Vilket angenämt problem ändå 😊
kul att det går så bra!
Har inga råd tyvärr men tycker det är så roligt när man visar framfötter i flera discipliner.👌
 
Hoppar in här då hoppehästen visar sig vara en utmärkt dressyrhäst. :D
Började säsongen med att ha som mål att kvala till MSV i både dressyr och hoppning. Kvalen till 130 sattes redan i mars och nu i maj satte vi kvalen i dressyren på två starter.
Idag blir det debut i msv B. :nailbiting:
Börjar få lite ångest då han absolut har lättare för sig på dressyrbanan än på hoppbanan och jag ändå vill hoppa. Har svårt att fixa ekonomisk att rida för tränare i båda disciplinerna och känner att jag står inför ett vägskäl. Ska jag fortsätta som jag gör nu och lägga mest träning på hoppningen, dressyrträningen kommer ju så att säga på köpet ändå. Hittills har det ju fungerat men ska jag upp en nivå till går det inte. Har lite att klura på.
Vad kul med debut!
Vi skulle också ha debuterat MSVB idag men i morse på träningen var hon inte ok. Hon har varit såå fin på sistone och även i morse kändes hon som en miljon. Men hon hade en nickhälta i vänster varv på böjt spår och jag misstänker att hon kan ha sträckt till bogen (ingen värme/svullnad i ben/leder). Hon som var sjukt fin (och fräsch)i går också. Typiskt!

Så för att vara nyfiken. Hur hade ni gjort/tänkt med er häst i en sån här situation?
 
Vad kul med debut!
Vi skulle också ha debuterat MSVB idag men i morse på träningen var hon inte ok. Hon har varit såå fin på sistone och även i morse kändes hon som en miljon. Men hon hade en nickhälta i vänster varv på böjt spår och jag misstänker att hon kan ha sträckt till bogen (ingen värme/svullnad i ben/leder). Hon som var sjukt fin (och fräsch)i går också. Typiskt!

Så för att vara nyfiken. Hur hade ni gjort/tänkt med er häst i en sån här situation?
Trist. Är hoven också utan värme?
 
Trist. Är hoven också utan värme?
Ja hon var helt sval och torr i båda fram innan träning. Från hov till över carpus.
Jag är nästan helt säker på att det Inte är någon falangled.
Och när hon hade carpalinflammation gick hon inte att rida på framåt utan gick och bromsade. Nu har hon god bjudning och känns väldigt villig och med på jobb. Nått i bogen kanske?
Dessa djur...

Måste du välja disciplin då? Du kan ju träna 50/50? Annars så är ju dressyr svinkul! ;)
 
Jag är så himla glad i min lilla häst. Jag har ägt honom i 6 veckor nu och vi håller fortfarande på att lära känna varandra men det har verkligen gått framåt i ridningen. Från att behöva kämpa för att få honom att gå fram öht kan jag nu rida honom i en riktigt trevlig trav, galoppen och skritten är lite svårare att rida men fortfarande stor skillnad mot hur det var för bara någon vecka sedan.

Nu när han är lite mer switched on har han även blivit mer tittig så min tränare har sagt åt mig att kräva mer uppmärksamhet på mig. Jag red lektion för henne igår och det blev en bra blandning av att kunna rida framåt med lite tryck samtidigt som han ska fortsätta vara rund och där jag fick lite coachning när han hoppade till. Blir jag spänd och förlorar balansen när han hoppar till så blir han spänd och drar iväg så jag behöver både lära mig att se när han börjar reagera på något lite tidigare så att jag kan avbryta och bli mer följsam när det händer.

Vad är era mål med er träning och hur sätter ni dem? Än så länge fokuserar jag mest på att han ska vara framme för skänkeln och rund i formen, men tror att jag behöver sätta ett lite mer långsiktigt mål att jobba mot snart.
Vad roligt när det känns så positivt! Jag sätter både kort- och långsiktiga mål med träningen. Stämmer av dem med min tränare så hon tycker att de är realistiska. För närvarande är de kortsiktiga att rida LA:1 med stabila resultat i höst. Har testat på en pay and ride och det gick över förväntan. På medellång sikt är målet att till nästa sommar ha debuterat LA:3 eller LA:4 och vara nöjd med resultaten i de klasserna. På lite längre sikt är målet att rida MsvC:2 på sådana resultat att vi får sportpredikat, en utmärkelse friesrar som visar goda tävlingsresultat kan få. Har för mig att det är lägst MsvC:2 och minst 4 resultat över 60 eller möjligen 62% som krävs.
 
Ja hon var helt sval och torr i båda fram innan träning. Från hov till över carpus.
Jag är nästan helt säker på att det Inte är någon falangled.
Och när hon hade carpalinflammation gick hon inte att rida på framåt utan gick och bromsade. Nu har hon god bjudning och känns väldigt villig och med på jobb. Nått i bogen kanske?
Dessa djur...

Måste du välja disciplin då? Du kan ju träna 50/50? Annars så är ju dressyr svinkul! ;)
Alltid nåt med dessa djur...

Nä måste väl inte välja men det känns som det blir lite halvdant. Skulle ju kunna fortsätta som nu med veckoträningar i hoppning med ca en helgkurs i månaden. Behöver det för att få hoppningen att funka på den nivån jag vill rida. Men då har jag bara råd att rida för dressyrtränare någon enstaka gång då och då.
Det finns så mycket mer att få ut av honom i dressyren men då skulle jag behöva mer hjälp.
Debuterade igår med 64.5% och vinst men är ändå inte riktigt nöjd. Vi har ju så mycket mer i oss men jag får inte riktigt fram det.
 

Bifogade filer

  • IMG_20180630_203948_559.jpg
    IMG_20180630_203948_559.jpg
    385,9 KB · Visningar: 74
Idag slog det mig att jag har faktiskt aldrig vunnit med Hedwig. Individuellt alltså. Hon har sjutton-arton placeringar, de flesta i msvB. Högsta procenten i msvB är 71.16%. Tvåa har vi varit flera gånger i msvB. Både i msvB2,4 och 5. Man undrar ju..maybe it's just not in the cards🤔🙄😂
Eller så behöver jag tävla mycket mer än jag gör.
 
Idag slog det mig att jag har faktiskt aldrig vunnit med Hedwig. Individuellt alltså. Hon har sjutton-arton placeringar, de flesta i msvB. Högsta procenten i msvB är 71.16%. Tvåa har vi varit flera gånger i msvB. Både i msvB2,4 och 5. Man undrar ju..maybe it's just not in the cards🤔🙄😂
Eller så behöver jag tävla mycket mer än jag gör.
Jag har vunnit 3 gånger på typ 110 starter. Händer inte så ofta för oss heller. Och det är LA:3 jag vunnit, och en cup. Igår kände jag att jag hade en vinnarkänsla. Men det blev pannkaka och vi fick utgå. Haha, så kan det gå!
 
Jag har vunnit 3 gånger på typ 110 starter. Händer inte så ofta för oss heller. Och det är LA:3 jag vunnit, och en cup. Igår kände jag att jag hade en vinnarkänsla. Men det blev pannkaka och vi fick utgå. Haha, så kan det gå!
Vet för två år sedan så red jag en b4. Hon var verkligen fin i programmet och när jag kom ut sa alla att hon var fantastiskt fin o det borde bli minst 70%. Nej, det blev 66% och en individuell 6:e plac. Efter klassen sa även flera, din ritt var klart bäst.🙄 Ettan sprang mest på bogarna och tvåan hade tungan hängande utanför. Jag vet inte..att tävla i en bedömningssport är verkligen hopplöst..😂😂
 
@Hedwig Du får göra som en del gör här uppe att välja tävling efter motstånd ;). Barb och jag har fått några blågula men det är just på tävlingar med mindre motstånd även om procenten varit bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 582
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 432
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp