Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag försöker det, får se om jag lyckas :D
Jag har ju ändå ridit in och grundutbildat väldigt många hästar, men vissa är bara knepigare än andra. Jag vill ju lyckas med den här hästen.
Funderade på om man skulle låta en duktig ryttare rida henne några gånger och utifrån det komma med tips.
Ja de är ju olika! :)
 
@sassiball min gamle är som sagt likadan. Är ett jävla jobb för att han inte ska gå som en kamel. Han är tvungen att gå rundare och lägre då han bara vill bli för hög och kort. Jag är skitglad för att han är 26 nu så jag slipper rida honom , han har en medryttare nu och går som en kamel så hon är nära ett psykbryt 😁Vad ska jag säga... Good luck 🤣
 
@sassiball min gamle är som sagt likadan. Är ett jävla jobb för att han inte ska gå som en kamel. Han är tvungen att gå rundare och lägre då han bara vill bli för hög och kort. Jag är skitglad för att han är 26 nu så jag slipper rida honom , han har en medryttare nu och går som en kamel så hon är nära ett psykbryt 😁Vad ska jag säga... Good luck 🤣
Vet du... Jag är så glad över 'dig och din gamla kamel'. För hade jag inte snappat upp dina beskrivningar ang honom under åren så hade jag fortfarande känt mig uppgiven gällande min egen. 😁
Hon är också väldigt tuff i psyket och tar (ibland)väldigt lång tid på sig med mental lösgöring. Hon är teknisk svår och man måste vara benhård själv men samtidigt jättemjuk.
Sen är hon även hosthäst och de har Alltid svårare för sig. Det sätter sig i hela kroppen (så @Amanda_F, det är ingen tillfällighet att din luftvägshäst är svår 🙂)även om de är symptomfria.
@sassiball Min häst vill inte heller gå i en längre och lägre uppvärmningsform. Där blir hon inte lösgjord. Hon vill ha hjälp med balansen och värma upp i en lite högre arbetsform. Det är även svårt att variera formen på henne. Det är, precis som med din, lättare att stretcha överlinjen efteråt. Jag gör det som funkar på henne. Och lång och låg avklarar vi på töm där det inte är något problem. Där störs hon inte av en klumpig ryttare som dessutom sitter på lungspetsarna.
Så du är inte ensam i alla fall. Och ju mer du får igång bakbenen (och då menar jag inte under ett pass utan långsiktigt)ju bättre och stadigare blir formen då hon genom det kommer att gymnastisera bogarna. Men att rida så där mjukt och 'smörigt' från början är inget som någonsin kommer att funka på våra hästar.
Så jag har accepterat att det är som det är och att jag måste hitta lite alternativa vägar. Och hela tiden sträva efter mer kunskap...
 
Här går det inte bra :(. Vi har varit på återbesök med Frans och han har inte svarat alls på behandlingen på högerfram. Fortfarande strålbenshälta på det benet. Diskuterade med veterinären vad mer man kan göra och svaret var MR för att se exakt vad som är skadat, troligtvis ett ligament eller infästningen för djupa böjsenan. Därifrån kunde man eventuellt se om en lång vila kan hjälpa. Att behandla mer just nu var inte aktuellt då man tydligen bara kan spruta området mer eller mindre på ett sätt och detta kunde inte göras för ofta. 3 veckor var tydligen för tätt inpå. Med tanke på hur Frans beteende varit tror vi att skadan funnits i minst 3 år. Syns bara på liten volt på asfalt och visar genom ovilja i ridningen.

Vi har valt att inte göra MR. För mig är det skitsamma var skadan sitter om det inte gör att behandlingen drastiskt ändras. Jag vägrar ha honom i liten sjukhage i ett års tid om det skulle bli rekommendationen. Det är inget liv för en ung häst. Får vi däremot fatt i en lösdrift som inte blir allt för dyr kan jag tänka mig låta honom gå där ett år för att se om han kan självläka. Tyvärr ser det mörkt ut med dagens foderbrist.

Det känns skit att behöva ta bort en ung häst som har livet framför sig när han verkar tillsynes nöjd och smärtfri med att gå i hage. Däremot han går absolut inte att rida på! Och kommer troligen aldrig att göra. Men jag vill ju rida och tävla. Och jag har egentligen inte råd att ha honom kvar som prydnadshäst nu när jag ska köpa ny. Samtidigt som jag vill ge honom chansen. Jag känner mig verkligen som världens mest genom ruttna människa som tänker på pengar när det handlar om ett liv! :cry::turd:
Verkligen jättetråkigt! :cry:
Det Borde inte vara helt omöjligt att få tag på en lösdrift men du kanske får köra honom längre istället . Min med strålbenshälta hade ordination att vila ett år på lösdrift. Men då visste vi också när skadan hade uppkommit och vad vi hade att göra med (MR). Om han gått med skadan i tre år så är det väl mer än halva hans liv? Bara det känns ju lite dystert.
Samtidigt finns det väl ingen som skulle klandra dig om han får somna förutom kanske du själv?
 
@Waco så sjukt tråkigt 😞 jag förstår verkligen resonemanget och hade resonerat likadant....

@sassiball Kyras råd som du läst ang hästarnas form utifrån hur de tenderar vara är inte gamla - helt korrekt och aktuellt 😄
 
Har ridit min medryttarhäst extra mycket en tid då ägaren skadade sig, och hade sett fram emot att rida hela nästa vecka också när ägaren ska på semester. Självklart drar olycksfågeln av sig en sko när vi var ute och red i fredags. Han har hovsprickor så skos med specialbeslag på klinik = inte så lätt att få på ny sko mitt i semestertider. Får nöja mig med att bara fodra häst och mocka hage istället för att träna dressyr :cautious::down:
 
@MiniLi

Surt! Jag hade liknande upplevelse i våras. Dagen innan ägaren skulle åka bort var hästen lite ojämn i traven. Istället för trimma blev det skritt för hand.
 
@MiniLi

Surt! Jag hade liknande upplevelse i våras. Dagen innan ägaren skulle åka bort var hästen lite ojämn i traven. Istället för trimma blev det skritt för hand.
Det känns som att det händer mig jämt! Är det inte hästen så är det jag. Förra sommaren fick jag ryggskott med lagom timing :banghead:
 
En sån dag i hästarnas tecken jag hade igår. Jag har bestämt mig för att i alla fall titta på en annan ponny åt dottern, nu när hon har ett intresse och vill rida så tycker jag att det är dumt att inte ta den chansen. Hon har ju en b-ponny som hon har utvecklats bra med, de har lärt sig tillsammans och vägen har varit lite krokig. Vi bestämde oss för att ta ett föl på ponnyn och nu är ponnyn inte alls sugen på att bli riden längre och tanken att hålla igång den dräktiga ponnyn håller inte då hon har blivit så seg o trött, hon behöver nog ta det lugnt.

I denna värme var vi iväg o tittade på 4 ponnyer och sedan när jag kom hem var det dags för att åka iväg på dressyrträning. Kände mig nästan vaccinerad mot hästar där ett tag, när jag satt på hästryggen o svettades tänkte jag "herregud ska vi verkligen ha en häst till" :laugh:
Jag tog upp det här med att min häst känns svår att rida fram och få mjuk. Tränarens svar var att jag får jobba mer med övergångar (surprise) och att sen verkligen få henne fram till bettet i båda sidorna. Så svårt det är att få det där jämna stödet. Och man vill ju gärna bli stark i den handen då när man känner att hästen blir stark... i alla fall jag. Jättesvårt att göra rätt och mjukna själv.

Så det är väl övergångar vi kör på nu. Bl. a.
 
Alltså...
Jag känner mig förtvivlad. 😞
Min häst är ju 'hosthäst' och med det allergisk mot ffa mögel och såklart väldigt dammkänslig. Jag brukar inte ha problem att hålla henne symptomfri men det blir moment 22 i den här torkan.
Även fast vi vattnar höet (allt hon äter)och stallar in under dagtid i vattnade boxar så ökar symptomen för varje dag då det är öken i hagen.
I natt kom det (tack och lov!!!)lite regn och det kanske lindrar lite men inte tillräckligt.
Hon är som en planka att rida och oviljan i hela hästen är tydlig. Och jag kan bara titta på...
Jag vill heller inte börja medicinera då hon inte mår bra av kortisonet (IR/risk för fång).
Usch. Kan det inte börja regna lite snart?

Jag ville inget med inlägget, bara skriva av mig lite...
 
Skulle debuterat i LA denna vecka men hästen har fått en "mystisk svullnad" på ena frambenet., så det har varit skrittmotion. Hon hatar mig, promenader är pest.

Verkligen mystisk, ganska liten (1cm bred, ca 3cm hög) sitter på utsida, 5cm under knät, typ mellan djupa och ytliga böjsenan. Hästen ohalt, ömmar inte vid tryck (varken när hon står på benet eller med benet upplyft) och ingen direkt temperaturskillnad. Vid massage minskar svullnade något, och den har också minskat något sen jag först upptäckte den, men inte borta än.

Är den inte borta på måndag får jag ringa veterinärstationen. Blä.
 
@Corax Vad för typ av hosta får hon? Barb har jag gett acetylcystein i hennes hostperioder. Det är bara slemlösande, men jag upplever det som att när slemmet löses upp så hostas et betydligt mindre och då retas i luftvägarna upp lika mycket.
 
Jag har ju bestämt mig för att sälja Burb eftersom jag vill mycket mer än henne. Idag har en spekulant varit och tittat och bestämt sig för henne! Så om inget oväntat sker (vågar inte riktigt ropa hej än...), så blir Burb tanthäst på riktigt nu. Tror att det är det perfekta livet för henne :heart.
För mig blir det stor häst nu :D! Är så gott som klart, men än står han inte i stallet så vågar definitivt inte ropa hej där heller än... .
37565481_10214791470972262_4597301266714984448_n.jpg
 
Senast ändrad:
@Corax Vad för typ av hosta får hon? Barb har jag gett acetylcystein i hennes hostperioder. Det är bara slemlösande, men jag upplever det som att när slemmet löses upp så hostas et betydligt mindre och då retas i luftvägarna upp lika mycket.
Jag har faktiskt acetylcystein hemma sedan förra året då hon var akut dålig. Kan ju prova framöver.
Hostarna låter torra men jag ser att det nu ibland kommer slem när hon travar igång.
Jag hade även en burk CoffLess kvar som jag började med för två dagar sedan. Ska se vad det ger.
Behandlade henne även på ett helt annorlunda sätt här om dagen med fokus på de respiratoriska musklerna.
Det kom ännu mer regn på fm igår och när vi var ute i den underbara väntan så kändes hon nästan som vanligt och ingen hosta. Så vi får väl se.

Då håller jag en tumme för att den nya snart står i stallet. :)
 
Men @Fiorano vad spännande! Nu vill man ju veta allt om storhästen ! Hoppas det går som planerat, allt.

Själv ska vi iväg o titta på två ponnyer idag. Den ena vet jag inte jättemycket om då jag inte hittade något på TDB, den ska vara importerad ifrån Danmark. Finns något liknande register i Danmark att kolla resultat? Vet någon om det är komplicerat eller tar lång tid att tilläggsregistrera en häst om det nu inte är gjort?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 590
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 438
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp