Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men @Fiorano vad spännande! Nu vill man ju veta allt om storhästen ! Hoppas det går som planerat, allt.

Själv ska vi iväg o titta på två ponnyer idag. Den ena vet jag inte jättemycket om då jag inte hittade något på TDB, den ska vara importerad ifrån Danmark. Finns något liknande register i Danmark att kolla resultat? Vet någon om det är komplicerat eller tar lång tid att tilläggsregistrera en häst om det nu inte är gjort?
När jag gjorde det för knappt två år sedan skickade jag passet på måndagen och hade det igen på torsdagen - SH.
 
@Corax Vad för typ av hosta får hon? Barb har jag gett acetylcystein i hennes hostperioder. Det är bara slemlösande, men jag upplever det som att när slemmet löses upp så hostas et betydligt mindre och då retas i luftvägarna upp lika mycket.
Jag letade upp brustabletterna och kollade på ordinationen... 15 per gång, två ggr/dag. Jiises... Men då var hon Riktigt dålig iofs. Hur mycket ger du?
 
Idag har jag haft lite programträning med en kompis och så fick jag sitta upp ett tag och rida för att se hur hästen kändes. Det var fem år sen jag red honom regelbundet. Riktigt roligt att rida andras hästar som ger mer självförtroende än vad min gör. Han är mest svår, på så många sätt. Så enormt känslig och av och på i energi.

Den här gamla läromästaren är något annat. Den saknar dressyrmuskler men kämpar på. Sen hade vi lite sitsträning också med hans ägare för att komma igenom bättre i vissa programdelar, och det kan bli sån skillnad. Både ryttaren och hästen var jättenöjda, Det gör gott i instruktörshjärtat.
 
Den mystiska knölen var en skada på förstärkningsbandet till djupa böjsenan. En mycket liten skada, men ändock en senskada.

8 veckor skrittmotion i snöre :wtf:. Oklart vem av oss som avskyr promenader mest, jag eller hästen. (jag har dock fått klartecken att tömköra ut ibland, brukar funka lite bättre).
 
Den mystiska knölen var en skada på förstärkningsbandet till djupa böjsenan. En mycket liten skada, men ändock en senskada.

8 veckor skrittmotion i snöre :wtf:. Oklart vem av oss som avskyr promenader mest, jag eller hästen. (jag har dock fått klartecken att tömköra ut ibland, brukar funka lite bättre).

Men vad tråkigt :(
 
Den mystiska knölen var en skada på förstärkningsbandet till djupa böjsenan. En mycket liten skada, men ändock en senskada.

8 veckor skrittmotion i snöre :wtf:. Oklart vem av oss som avskyr promenader mest, jag eller hästen. (jag har dock fått klartecken att tömköra ut ibland, brukar funka lite bättre).
Fy vad segt. Hoppas hästen läker bra!
 
Fy vad segt. Hoppas hästen läker bra!

Det hoppas jag med.

Men veterinären sa att det var en 'bra' senskada, dvs, den satt bra till, bara en liten del av senan var påverkad och stället den sitter brukar läka bra och utan framtida påverkan av användbarheten.
 
Har för en stund sedan landat på Laholmsmeetinget där jag ska vara med en kompis tills på söndag. Olidligt varmt! :arghh: (Och då är klockan ändå 18:30 nu, vågar knappt tänka på hur det blir imorgon när hon startar strax innan lunch).
Undra hur lite kläder man kan ha på sig innan folk börjar ta illa upp? :o:rofl:
 
Har för en stund sedan landat på Laholmsmeetinget där jag ska vara med en kompis tills på söndag. Olidligt varmt! :arghh: (Och då är klockan ändå 18:30 nu, vågar knappt tänka på hur det blir imorgon när hon startar strax innan lunch).
Undra hur lite kläder man kan ha på sig innan folk börjar ta illa upp? :o:rofl:

Ja har sagt åt ungdomarna på vår klubb att man åtminstone måste täcka hela rumpan om man ska ha shorts 😉
 
Den mystiska knölen var en skada på förstärkningsbandet till djupa böjsenan. En mycket liten skada, men ändock en senskada.

8 veckor skrittmotion i snöre :wtf:. Oklart vem av oss som avskyr promenader mest, jag eller hästen. (jag har dock fått klartecken att tömköra ut ibland, brukar funka lite bättre).
Tråkigt :(. En kompis häst hade samma symptom som din precis, och fick samma diagnos. Enligt veterinärerna berodde skadan troligen på denna extrema torka. Det är ju stenhårt överallt så det blir en överansträngning. Hoppas din häst piggar på sig snabbt!
 
Är i Norrköping på connemara-SM och varmt är ett understatement. När jag kom fram igår kväll och gick en promenad med Barb vid elva på kvällen var det +23. Nu klättrar det upp mot +30 igen och jag ska starta 14:17 och 17:10. Det ska vara +33, vindstilla och tävlingsbanan ligger mitt i solen. Just nu känns detta som en sjukt dålig idé. Sitter i mams husbil med ac på...
 
Jag kör på 1 tablett per 100kg 2 ggr/dag. Har löst upp det bra för oss och Barb brukar vara hostfri på 3-7 dagar med den dosen :).
Jag kan konstatera att hästen inte vill bli av med sin hosta... Coff Less fick hon urtikaria av och efter det väntade jag några dagar och började sedan ge halv dos av Acetylcysteinet. Och det var väl tur det för efter två dagar hade hon stora lymfödem under magen och bukandades hastigt. Hej och hå...
Det känns lite avlägset att säsongsdebutera om två veckor. Haha...
 
Så nu är han betald mitt nya djur :love:! Kópé är alltså en valack, f-10, 177 goda cm och import från Ungern av alla ställen. Hans fader heter Kóppany och det är gammalt tyskt blod med Burggraf där bakom och så väldigt mycket fullblod. Det är en klubbkamrat till mig som tig in honom till Sverige i januari-17 och jag har alltså sett honom en hel del sen han kom till Sverige. Jag har gillat honom väldigt mycket från början då han rör sig väldigt trevligt men med sin storlek varit väldigt yvig och sett ut att vara otroligt svårbalanserad då han själv inte alls haft koll på sina jättelånga ben. Han har varit ute på lite tävlingar med klubbisens tränare och då varit så otroligt spänd att han inte alls kommit till sin rätt.

Fick prova honom en kort sväng i mars bara på lite kul, skrev tom om det här i tråden :D. Blev verkligen helt förälskad i honom direkt! Ridkänslan var magisk med så mycket tryck och så himla känslig. Har har varit till salu rätt länge nu men de som provridit har inte riktigt rett ut honom. Fick frågan om jag ville starta honom på våra hemmatävlingar och det ledde till att jag nu fått köpa honom:love:! Jag är så otroligt lycklig och kan knappt tro att det är sant. Kommer inte ta hem honom än på två veckor då Barb ska starta i Gripen och jag vågar inte chansa med ny häst i stallet osv. Längtar otroligt efter att få hem honom och påbörja vår tid tillsammans :bump:!
37760070_10214820030526233_8271119315646808064_n.jpg
 
@Fiorano Grattis till köpet! Och till dina fina vinster även med Barbie. Jättekul att det har gått så bra för er. Jag minns ju när du hade Tetris och kämpade på med henne och minns även när du tog hem den lilla ponnyn som ju var väldigt grön då har jag för mig.
Måste fråga en sak, hur uttalar du namnet på din nya häst ?
 
Så nu är han betald mitt nya djur :love:! Kópé är alltså en valack, f-10, 177 goda cm och import från Ungern av alla ställen. Hans fader heter Kóppany och det är gammalt tyskt blod med Burggraf där bakom och så väldigt mycket fullblod. Det är en klubbkamrat till mig som tig in honom till Sverige i januari-17 och jag har alltså sett honom en hel del sen han kom till Sverige. Jag har gillat honom väldigt mycket från början då han rör sig väldigt trevligt men med sin storlek varit väldigt yvig och sett ut att vara otroligt svårbalanserad då han själv inte alls haft koll på sina jättelånga ben. Han har varit ute på lite tävlingar med klubbisens tränare och då varit så otroligt spänd att han inte alls kommit till sin rätt.

Fick prova honom en kort sväng i mars bara på lite kul, skrev tom om det här i tråden :D. Blev verkligen helt förälskad i honom direkt! Ridkänslan var magisk med så mycket tryck och så himla känslig. Har har varit till salu rätt länge nu men de som provridit har inte riktigt rett ut honom. Fick frågan om jag ville starta honom på våra hemmatävlingar och det ledde till att jag nu fått köpa honom:love:! Jag är så otroligt lycklig och kan knappt tro att det är sant. Kommer inte ta hem honom än på två veckor då Barb ska starta i Gripen och jag vågar inte chansa med ny häst i stallet osv. Längtar otroligt efter att få hem honom och påbörja vår tid tillsammans :bump:!
37760070_10214820030526233_8271119315646808064_n.jpg
Jättegrattis! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 580
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 432
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp