Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad tråkigt! Otroligt bra av ägarna att låta dig ha henne på foder först så ni båda fått se om hon skulle hålla eller inte. Hoppas du trots allt hittar en ny kompis :)

Ja, ägaren har varit en fröjd att ha att göra med, även om det här var sämsta utfallet för oss alla inblandade.

Började titta på hästnet idag. Tyvärr har röntgen, besiktning och veterinärbesök grävt ett litet hål i min budget.
 
Igår var vi iväg och red en Msvc2. Vi fick 62.4 %. Vi har ju tidigare fått både 65 och 64 % i msvc, men den här domaren är ganska hård (och rättvis) så jag är ändå jättenöjd med resultatet. Vi behöver träna på bakdelsvändningarna för där fick vi 4 or tyvärr. Träning redan inbokad för att få hjälp med det !

Just nu känns hästen så himla fin att rida och jag ser fram emot dressyrträningarna för att slipa på detaljer, samt ändå få hjälp med det grundläggande, lösgörande. Hon är i lagom form, tror gräset är perfekt sammansatt i näring just nu, hon är välmusklad utan extrahull och lagom pigg och energisk. Och jag har lärt mig att rida henne på ett bättre sätt, så hon blir lösgjord fortare, jag behöver inte rida så länge innan hon känns mjuk och elastisk.

Jag har provat att gå ner en klass och rida Lb ett par gånger nu i sommar men det har inte blivit så bra resultat som jag hoppats. Ärligt talat så var jag besviken över de ritterna. Jag tycker det är svårt att få till formen i lägre klass så jag struntar i både lb och la och kör msv istället. Jag känner att vi utvecklas mest där. Och programmen är ju så mycket roligare att rida!
Jag är så stolt över min lilla häst :heart
 
Så himla bra att du tar tag i det direkt! :)

Min hästs välbefinnande går före allt annat :)


Jag har blivit erbjuden en box i ett stall där jag har stått på kö sedan långt innan jag köpte hästen och känner mig väldigt taggad på att flytta. Det har tidigare varit ett galoppstall så det finns en galoppslinga runt gården och de har en ridbana med speglar, mycket ridvägar och de arrangerar regelbundet clinics. Ska även bli kul och inspirerande att stå med mer likasinnade, i nuvarande stall rider bara ett par stycken och ingen är intresserad av dressyr.
 
Eh ja... Då var jag med häst igen :angel: ett spontant infall kan man väl säga.
Tjejen som har min Hottie på foder hörde av sig för ett tag sen och undrade hur det gick på hästfronten -hade jag nån häst eller? Hon hade en hon kände inte hanns med så som hon önskade och var väl lite hennes "dåliga samvete", så hon tänkte att den kunde ju få flytta till mig :grin:
...och hux flux stod det häst i stallet igen :p
ScillaFay, ett sto f-12 e: Shooting Star ue: Don Shufro. Något mindre modell (mätt idag till 162cm), haft föl så haft ett naturligt träningsuppehåll och är väl drygt ett år "efter" men det gör ingenting. Känslig individ med en och annan räv undanstoppad, men den här gången vet jag ju det i förväg och kan gå in med den vetskapen.
Hon kom idag och det har *peppar peppar* gått jättefint, vi joggade en stund när hon kommit och hon skötte sig strålande trots nytt ställe och rejält blåsigt. Sen fick hon gå ut i hagen och även det gick lugnt, hon hittade en massa gott gräs som höll henne sysselsatt.

Foto 2018-08-18 16 53 24.jpg
 
Eh ja... Då var jag med häst igen :angel: ett spontant infall kan man väl säga.
Tjejen som har min Hottie på foder hörde av sig för ett tag sen och undrade hur det gick på hästfronten -hade jag nån häst eller? Hon hade en hon kände inte hanns med så som hon önskade och var väl lite hennes "dåliga samvete", så hon tänkte att den kunde ju få flytta till mig :grin:
...och hux flux stod det häst i stallet igen :p
ScillaFay, ett sto f-12 e: Shooting Star ue: Don Shufro. Något mindre modell (mätt idag till 162cm), haft föl så haft ett naturligt träningsuppehåll och är väl drygt ett år "efter" men det gör ingenting. Känslig individ med en och annan räv undanstoppad, men den här gången vet jag ju det i förväg och kan gå in med den vetskapen.
Hon kom idag och det har *peppar peppar* gått jättefint, vi joggade en stund när hon kommit och hon skötte sig strålande trots nytt ställe och rejält blåsigt. Sen fick hon gå ut i hagen och även det gick lugnt, hon hittade en massa gott gräs som höll henne sysselsatt.

Visa bifogad fil 19264

Men åh vad ROLIGT @mooi - grattis ! 😄🌟

Helt underbart att dessutom ha en relation med ägaren sedan länge - då brukar det bli så himla bra 😄
Grattis igen så mycket !
 
Men åh vad ROLIGT @mooi - grattis ! 😄🌟

Helt underbart att dessutom ha en relation med ägaren sedan länge - då brukar det bli så himla bra 😄
Grattis igen så mycket !

Tack! Jättespännande detta :D
Jag får plocka fram mina pedagogiska skills igen - hon har tidigare lite skämtsamt kallats för "den truliga tonåringen" och ägaren har varit mycket noga med att inte sälja in henne som enkel utan snarare tvärtom, men det är ok nu när jag vet förutsättningarna från start :angel: Fast fortsätter hon uppföra hon sig som idag så blir vi snart kompisar :love:
 
Tack! Jättespännande detta :D
Jag får plocka fram mina pedagogiska skills igen - hon har tidigare lite skämtsamt kallats för "den truliga tonåringen" och ägaren har varit mycket noga med att inte sälja in henne som enkel utan snarare tvärtom, men det är ok nu när jag vet förutsättningarna från start :angel: Fast fortsätter hon uppföra hon sig som idag så blir vi snart kompisar :love:

Åh, vad glad jag blir för din skull! Hoppas ni kommer trivas ihop!
 
Eh ja... Då var jag med häst igen :angel: ett spontant infall kan man väl säga.
Tjejen som har min Hottie på foder hörde av sig för ett tag sen och undrade hur det gick på hästfronten -hade jag nån häst eller? Hon hade en hon kände inte hanns med så som hon önskade och var väl lite hennes "dåliga samvete", så hon tänkte att den kunde ju få flytta till mig :grin:
...och hux flux stod det häst i stallet igen :p
ScillaFay, ett sto f-12 e: Shooting Star ue: Don Shufro. Något mindre modell (mätt idag till 162cm), haft föl så haft ett naturligt träningsuppehåll och är väl drygt ett år "efter" men det gör ingenting. Känslig individ med en och annan räv undanstoppad, men den här gången vet jag ju det i förväg och kan gå in med den vetskapen.
Hon kom idag och det har *peppar peppar* gått jättefint, vi joggade en stund när hon kommit och hon skötte sig strålande trots nytt ställe och rejält blåsigt. Sen fick hon gå ut i hagen och även det gick lugnt, hon hittade en massa gott gräs som höll henne sysselsatt.

Visa bifogad fil 19264

Så söt på munnen :love:
 
Eh ja... Då var jag med häst igen :angel: ett spontant infall kan man väl säga.
Tjejen som har min Hottie på foder hörde av sig för ett tag sen och undrade hur det gick på hästfronten -hade jag nån häst eller? Hon hade en hon kände inte hanns med så som hon önskade och var väl lite hennes "dåliga samvete", så hon tänkte att den kunde ju få flytta till mig :grin:
...och hux flux stod det häst i stallet igen :p
ScillaFay, ett sto f-12 e: Shooting Star ue: Don Shufro. Något mindre modell (mätt idag till 162cm), haft föl så haft ett naturligt träningsuppehåll och är väl drygt ett år "efter" men det gör ingenting. Känslig individ med en och annan räv undanstoppad, men den här gången vet jag ju det i förväg och kan gå in med den vetskapen.
Hon kom idag och det har *peppar peppar* gått jättefint, vi joggade en stund när hon kommit och hon skötte sig strålande trots nytt ställe och rejält blåsigt. Sen fick hon gå ut i hagen och även det gick lugnt, hon hittade en massa gott gräs som höll henne sysselsatt.

Visa bifogad fil 19264
Vilken fin! Grattis!
 
Kolla mulen här... och ögonen som håller på att ploppa ut. Viss spänning i henne :angel: men hon hade iallafall ätit sin mat och legat ner inatt så det var skönt att seVisa bifogad fil 19282
Grattis till en fin häst. Vi har ett sto e.Shooting star i stallet och hon är rejält skarp samtidigt som hon är känslig. Nu när hon har föl vid sidan går hon under alias Draken ;). Är din nya flicka mest känslig? Den hingsten hann inte få så många avkommor så det är lite intressant att höra från andra. Väldigt söt tjej :)
 
Grattis till en fin häst. Vi har ett sto e.Shooting star i stallet och hon är rejält skarp samtidigt som hon är känslig. Nu när hon har föl vid sidan går hon under alias Draken ;). Är din nya flicka mest känslig? Den hingsten hann inte få så många avkommor så det är lite intressant att höra från andra. Väldigt söt tjej :)

Spännande!
Jag vet inte riktigt än, men jag har ju fått till mig att hon inte är så enkel utan lite småknepig. Det är lite såhär "å ena sidan... " (typ - känslig och lättbekymrad, men oväntat stabil att ta med till bortaplan. Inte supersocial, tex när alla andra hästar hänger ut och ropar på uppmärksamhet kan hon stå med huvudet in i hörnet, men åker man bort med henne som enda häst så blommar hon ut och blir en annan häst).

Bara baserat på de få gånger jag sett henne så upplever jag att hon är känslig men riktar mycket inåt och att man får vara noga med att läsa av henne vart hon befinner sig. Kan nog svara upp och gå i fight om man går på henne för "rakt" i ridningen men uppskattar att jobba och få uppgifter. Ja, en lite småknepig dam men jättesöt och kommer nog landa in rätt bra i vårt väldigt lugna stall.
 
Spännande!
Jag vet inte riktigt än, men jag har ju fått till mig att hon inte är så enkel utan lite småknepig. Det är lite såhär "å ena sidan... " (typ - känslig och lättbekymrad, men oväntat stabil att ta med till bortaplan. Inte supersocial, tex när alla andra hästar hänger ut och ropar på uppmärksamhet kan hon stå med huvudet in i hörnet, men åker man bort med henne som enda häst så blommar hon ut och blir en annan häst).

Bara baserat på de få gånger jag sett henne så upplever jag att hon är känslig men riktar mycket inåt och att man får vara noga med att läsa av henne vart hon befinner sig. Kan nog svara upp och gå i fight om man går på henne för "rakt" i ridningen men uppskattar att jobba och få uppgifter. Ja, en lite småknepig dam men jättesöt och kommer nog landa in rätt bra i vårt väldigt lugna stall.
Låter som det kan bli en intressant tid för dig framåt att lära känna hästen :). Ska bli kul att följa!
 
Ja jag tror det. Och redan om 3v ska vi på träningshelg till min favorittränare (som sett hästen innan och vet hur hon funkar), så det blir skitkul!
Jag blev så inspirerad att jag också bokat en kurs hos henne. Vi tränar ju visserligen ganska ofta för henne nu. Typ idag också. :up:
 
Vet inte huruvida det är tillåtet att fråga om hästförmedlare men försäljningsstall men... Om det nu är det, kan ni tipsa via PM om lämplig förmedlare etc. av häst runt 100' (går att stretcha men ej för mkt), i trakterna i och runt Kalmar? Vi ska ner dit i helgen och provrida en irländare bland annat, så tänkte passa på att försöka samla ihop en del. Äntligen är vi igång!!
 
Vet inte huruvida det är tillåtet att fråga om hästförmedlare men försäljningsstall men... Om det nu är det, kan ni tipsa via PM om lämplig förmedlare etc. av häst runt 100' (går att stretcha men ej för mkt), i trakterna i och runt Kalmar? Vi ska ner dit i helgen och provrida en irländare bland annat, så tänkte passa på att försöka samla ihop en del. Äntligen är vi igång!!
Jag har tyvärr inte nåt tips på stall men däremot så finns det en eller ett par oseriösa säljstall där som du nog bör se upp med. Och irländare? Som frälst irländarmänniska så måste jag nog säga att det brukar finnas mer lämpliga hästar till dressyr än irländare?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 588
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 438
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp