Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så roligt @mooi ! jättefin tjej.

Jag har kommit igång och rider min 5åring nu. Både ute och i ridhuset. Det är ovant med en valpig unghäst och att det rör sig så mycket, bra träning för mig. Ffa är det så satans roligt! Jag misströstade rätt hårt förra året och efter att ha mist hans mor i våras var det tufft men nu ser jag fram emot vår framtid.
Att han dessutom är rätt "mammig" och att vi växt ihop senaste året och jag märker att han fått förtroende för mig ger en skön, tryggare känsla.

Ökade hökostnader och hoppsatsningen kostar dock en del så får se om jag prioriterar träning i höst men jag är bra sugen!
 
Jag har tyvärr inte nåt tips på stall men däremot så finns det en eller ett par oseriösa säljstall där som du nog bör se upp med. Och irländare? Som frälst irländarmänniska så måste jag nog säga att det brukar finnas mer lämpliga hästar till dressyr än irländare?

Jo absolut, har koll på en del som vi absolut inte ska till. Den här säljes av privatperson.

Nej jag vet, men den vi ska titta på rör sig rätt trevligt, okänd stam och hela köret så jag vet inte riktigt vad som föll min mamma och tränare i smaken, men de gillade den så nu ska vi ner i alla fall tydligen. :cautious: Jaja, vi får se på plats helt enkelt, har ev. några andra intressanta med. Och röntgen, klinikbesiktning etc. är ju givet för oss vilket som. :)
 
Vet inte huruvida det är tillåtet att fråga om hästförmedlare men försäljningsstall men... Om det nu är det, kan ni tipsa via PM om lämplig förmedlare etc. av häst runt 100' (går att stretcha men ej för mkt), i trakterna i och runt Kalmar? Vi ska ner dit i helgen och provrida en irländare bland annat, så tänkte passa på att försöka samla ihop en del. Äntligen är vi igång!!

Jag skulle undvika en av de personer som har svarat på din annons på köp/sälj-sidan på Facebook...

Apropå irländare så var min fd irländare den absolut roligaste dressyrhästen jag har haft. :)
 
Var taggad inför att tävla i helgen. Och så blir hästen halt. Blää :banghead::meh::arghh:

Jag skulle tävla i helgen i dressyr hade jag tänkt för första gången på 2 år, bara för att jag kunde gå dit med hästen.. Men då blev den inställd för att en oidentifierad närliggande klubb hade haft tävling helgen innan och nu har dom kvarka 🤔 Men inte ett ord om VAR i mailet... bara något kryptiskt om att många av er har varit där :confused:
Framkommer inget på stc heller 😑
 
Jag skulle tävla i helgen i dressyr hade jag tänkt för första gången på 2 år, bara för att jag kunde gå dit med hästen.. Men då blev den inställd för att en oidentifierad närliggande klubb hade haft tävling helgen innan och nu har dom kvarka 🤔 Men inte ett ord om VAR i mailet... bara något kryptiskt om att många av er har varit där :confused:
Framkommer inget på stc heller 😑
:wtf::cautious:
 
Tack för all pepp! :heart Kul att vara lite mer på g igen - även om jag idag funderade på om det var en så himla bra idé (när det var 14 grader och ösregnade på tvären) :rofl::cautious:

Lilla fröken sköter sig strålande i hagen, har nog aldrig haft en nytillkommen som så fort "flyttat in" i hagen och hon har i princip inte lyft huvudet från backen mer än när någon hämtat en häst i hagen intill. Igår longerade jag henne ute i paddocken och det gick lugnt till en början men sen kom en explosion och satan vad hon kunde bocka :devil: spänstig häst... :grin:
Efter det travade hon dock väldigt avspänt med huvudet ner- och framåtsträckt, stretchade fint. Det var väl nåt hon behövde få ur sig - men det är nog ingen dum idé att värma upp lite på lina framöver, och ibland ge tillfällen för urblås :angel:
Jobbat lite från marken idag med men lite andra saker än igår. På torsdag kommer sadelmänniska för att hjälpa mig med inpassning av min sadel till henne och jag tänker inte sitta på henne förrän sadeln är kontrollerad/justerad.
 
Jag skulle tävla i helgen i dressyr hade jag tänkt för första gången på 2 år, bara för att jag kunde gå dit med hästen.. Men då blev den inställd för att en oidentifierad närliggande klubb hade haft tävling helgen innan och nu har dom kvarka 🤔 Men inte ett ord om VAR i mailet... bara något kryptiskt om att många av er har varit där :confused:
Framkommer inget på stc heller 😑

Partille? De hade åtminstone stängt pga smitta nyss.
 
Jo absolut, har koll på en del som vi absolut inte ska till. Den här säljes av privatperson.

Nej jag vet, men den vi ska titta på rör sig rätt trevligt, okänd stam och hela köret så jag vet inte riktigt vad som föll min mamma och tränare i smaken, men de gillade den så nu ska vi ner i alla fall tydligen. :cautious: Jaja, vi får se på plats helt enkelt, har ev. några andra intressanta med. Och röntgen, klinikbesiktning etc. är ju givet för oss vilket som. :)

Jag bor ju i trakterna, så jag kan gärna svara om du undrar om något. Vet precis som andra ställen som jag kanske inte hade åkt till iaf.
 
Sadelinpassning igår, och jag hade sån tur att min egen sadel låg bra på henne. Liiiite vid i fram men tanken är ju att hon ska muskla på sig och fylla ut lite mer, och sadeln låg stilla under ridning samt klämde inte när jag satt på så vi ändrade den inte. Sen blir det en uppföljande kontroll längre fram när sadeln "satt" sig lite mer. Scilla uppförde sig väldigt bra igår så jag var himla nöjd efter, hon var lugnare på stallgången då det var ett par andra hästar inne (lite läskigt att vara själv) och efter att jag plockat av bakskydden när vi longerade gick även det bra. Haha, bakskydd var inget för henne - möjligtvis riktigt mjuka luddtofflor men de skydd hon hade igår var inte populära. Efter ett varv i trav var det bara att hala in henne och ta av dem, hon sprang och skakade på bakbenen så som en katt gör när den skvätter bort vatten :grin:
Ridningen gick också bra, lite småspänt i början men hon slappnade av bra och fick igång lite bjudning. Hon är inte superlydig för skänkeln utan blir lätt lite tryckig (eller helt enkelt slår in en tvärnit) så där är ett utvecklingsområde ;)

Idag kör vi på igen och hoppas på lika lugn häst som igår så att vi kommer igång på riktigt och kan jobba framåt. Ser verkligen fram emot vår planerade träningshelg v.39

llll.jpg
 
Jaha, hade planerat tävling i helgen, men hästen känns inte helt ok så jag strök mig. Han kändes trött och lite sisådär en period tidigare i somras, sedan har det känts lite bättre så det planerade besöket på klinik ställde jag in, verkade onödigt. Men, nu har veterinären varit ute och tagit massor med blodprov, får förhoppningsvis svar på dem i morgon.
 
Jaha, hade planerat tävling i helgen, men hästen känns inte helt ok så jag strök mig. Han kändes trött och lite sisådär en period tidigare i somras, sedan har det känts lite bättre så det planerade besöket på klinik ställde jag in, verkade onödigt. Men, nu har veterinären varit ute och tagit massor med blodprov, får förhoppningsvis svar på dem i morgon.

Trist att hästen inte känns fräsch :down: Håller tummarna för besked
 
Lilla damen har skött sig så himla bra! både i fredags och idag (blev en vilodag igår) har hon jobbat på som tusan. Idag ställde jag lite mer krav på henne (inte höga krav, men lite mer än de tidigare passen) och hon köpte det direkt.
Jag skulle dock vilja att hon kunde tänka sig acceptera skydd bak, tyckte det lät som att hon i galoppen slog sig ett par gånger. Hottie gjorde det en period i galoppen när hon var typ 3-4 år och det gjorde ju ont så till slut hade hon ingen jättelust att galoppera, men med skydd så galopperade hon igen och hade efter lite tid såpass styr på kroppen så hon inte slog sig längre. Ska rota fram några riktigt mjuka och smidiga skydd och se om hon kan tänka sig ha dem.
 
Någon som har ett supertips när det kommer till att fläta manen? Tävling på lördag och hästen har haft det lite för mysigt i hagen och kompisarna har kliat av manen på en 1-2 dm bred sträcka, den är lite drygt en handsbredd bred, men jag har problem att få flätan att hålla ett helt ridpass. Gör en inbakad längs hela mankammen. Vill slippa kapa resten av manen och knoppa :o
 
@Lii det går inte med någon form av flät-gelé? Hårspray? :p

Igår drabbades vi av ett akut Scilla-moment, som tur var under avskrittning och jag ledde henne. En häst i hage utanför ridhuset travade så det hördes in och hon totalexploderade i capriole och bockningar i typ huvudhöjd. Själva ridpasset var däremot jättefint.

Rätt glad att jag hade hjälm på mig och befann mig på marken -hade behövt fallskärm annars :p Kommer leda med lina framöver, tygellängd var lite väl tight i ett sånt läge.
 
Jag får köpa en flät-gele och testa. Hårspray lät hon flyga i taket av :o
Och jag vet inte vad som har hänt, hon är en väldigt bekväm häst som inte gör något gratis, men helt plötsligt har hon blivit pigg och nästan lite het. Dålig timig, då jag inte kan rida som vanligt, men då jag får till det, jävlar vilken tryck hon får i traven! Blir spännande att se hur hon (och jag!) sköter sig på lördag :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 591
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 439
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp