Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon som @Fiorano nämner (visste inte riktigt hur jag skulle citera här :laugh:) som hjälper mig känns för mig helt unik i att hon jobbar så mycket mer med det mentala än jag ens trodde fanns. Jag tycker att jag alltid haft en enkel (lydig som en hund) häst men alltid tyckt det varit jobbigt att han varit så inbunden och försiktig. Så jag har hela tiden parallellt kikat efter o testat lite NH-muppar (yes) men aldrig fått en bra känsla. Det har alltid varit så mycket fokus på övningar, vilka fysiska grejer som ska få hästen i önskat mentalt state osv. Jag har nyligen postat två inlägg på min fb som jag önskat att alla med häst (eller djur öht) hade läst och åtm delvis förstått. Båda två tycker jag dessutom beskriver mina svårigheter med min introverta och känsliga/osäkra (som i att han läser av en totalt och direkt själv backar och blir skygg) häst. Det ena handlar om vilken trygghet man själv behöver vara och det andra om hur lite som krävs för att hästen ska uppleva press om prestation/vad man egentligen vill belöna typ.

Kan du visa inläggen du delat på Facebook eller skicka privat? :)
 
En helt annan sak: sa inte Carl Hester att Charlotte hade köpt en häst när hon var på flyinge? Är det någon som vet mer om det?
 
@joqla Lite sent ute men 75-80% på en riktigt bra dag tycker jag är ett kvitto för att grundridningen på hästen fungerar: En bra grogrund sen när man skall upp och faktiskt börja jobba med rörelser och samling. :)
 
Här hos oss går det så förbaskat bra med B2 att det finns inte, det är helt galet! Mamma och jag pratar dagligen om hur jäkla perfekt han är för oss på alla sätt och vis, och vi kan liksom knappt fatta att vi äntligen har haft sådan tur. Vi försöker hitta någon form av "fel" på honom, för något måste det väl ändå vara?! Kan det verkligen vara såhär bra utan några hakar? Får det vara så jäkla roligt och enkelt?

Ja, han är lite rädd om sina öron, men nästan bara vid tränsning och löses enkelt med att vi knäpper loss bettet på ena sidan när vi tränsar och det är ju ingen stor grej. Kommer ju säkert kunna gå och tränsa normalt så småningom men just nu kör vi den enkla vägen.

Ja, han är rätt bufflig i stallet, lite typisk "ung vallack" som kan nafsa till lite, tjonga till en med huvudet, försöker gärna sno mat ur andras höpåsar etc. Men det är inte på något sätt o-träningsbart och är inte i så stor utsträckning att det blir så värst jobbigt.

Nu har vi haft honom i knappt 2 veckor, och han har utvecklats något enormt med oss (och vi med honom förstås) bara på en här korta tiden. Från att första passet få till några steg i "form" här och var till att redan nu komma under sig mer och vänta i steget bättre. För en vecka sen verkade han inte förstå mer korrekta dressyr-galoppfattningar för ytterskänkeln, men nu gör vi flera i varje varv, klockrena. Han har så jäkla lätt för sig och en sådan naturlig talang för det mesta verkar det som. Han har en fin framåtbjudning och även om han är extra pigg vissa dagar så gör han inget - han ligger bara på lite extra framåt. I dag red vi ut första gången med mamma på vår tränares übersäkra dressyrhäst, skötte sig alldeles utmärkt även där, vi travade lite med utan konstigheter. Försäljaren nämnde att han varit fjompig vid får hos henne när hon också ridit ut med en annan sprattlig häst, men att gå förbi fåren här på "vår" gård var inga konstigheter med lugn häst i täten, han tittade knappt och vi var mest "jaha?".

Det är mycket, mycket som ska till med styrka och allt annat, men jag ser verkligen bara fram emot den här resan. Han passar oss så jäkla bra vår kära Barcino, och efter varje ridpass vill jag knappt sitta av för att det är så fruktansvärt kul att rida honom, jag har nästan blivit gråtfärdig av lycka vissa gånger.
Är det såhär det ska vara?
 
@Mirabilis vad underbart att det blivit så lyckat och bra 😄

”Ska och ska” ang att kännas ... 😉 I den optimala av världar så ja 😁 Dock är det ju långt ifrån alltid en helt ny häst, om än hur fin osv, fungerar helt prickfritt första tiden även om det ändå är ”rätt” häst och ”rätt” köp och blir superbra ändå osv .

Så njut av att det verkar som ni dragit en total vinstlott bara! ;)
 
@Mirabilis vad underbart att det blivit så lyckat och bra 😄

”Ska och ska” ang att kännas ... 😉 I den optimala av världar så ja 😁 Dock är det ju långt ifrån alltid en helt ny häst, om än hur fin osv, fungerar helt prickfritt första tiden även om det ändå är ”rätt” häst och ”rätt” köp och blir superbra ändå osv .

Så njut av att det verkar som ni dragit en total vinstlott bara! ;)

Ja god knows att vi har haft mer än vår beskärda del av motgångar etc. genom åren, så vi njuter för fullt. :love:
 
@joqla Lite sent ute men 75-80% på en riktigt bra dag tycker jag är ett kvitto för att grundridningen på hästen fungerar: En bra grogrund sen när man skall upp och faktiskt börja jobba med rörelser och samling. :)
Förutsätter du då att alla hästar har gångarterna för att gå på de poängen? Tänker du samma höjd på procenten mellan lätta klasser och tex mellan MsvB-MsvA? Det är extremt få ekipage som kan rida på 80% och det betyder ändå inte att grundridningen fallerar på alla som inte kommer upp i 75-80%.
 
Förutsätter du då att alla hästar har gångarterna för att gå på de poängen? Tänker du samma höjd på procenten mellan lätta klasser och tex mellan MsvB-MsvA? Det är extremt få ekipage som kan rida på 80% och det betyder ändå inte att grundridningen fallerar på alla som inte kommer upp i 75-80%.

Jag hör till de som sett en ful ponny helt utan gång gå lätta klasser på 75-78% på fin grundridning och lydighet :p Så jag håller inte med om att LC och LB ställer krav på gångarter hos hästen, bara riktigt god ridning och en väl utbildad häst, samt en bra dag på tävlingen såklart. Tycker en domare att en föredömligt avspänd och smidig häst med en god ryttare som utför programmet på ett fint och korrekt sätt inte är värd höga % för att traven saknar svävmoment hade jag snarare ifrågasatt dennes bedömning än rittens genomförande.
Och nej, lätt klass är för mig grundridning och dess betydelse ovärderlig. Upp i klasserna är det andra saker att ta hänsyn till och där känns det mer som att man får ta svårigheterna som de kommer. Upp i 75-80% med en häst som skrittar för kort är inte lätt, oavsett hur rent den går t.ex. och en miss i en serie kostar en del, men det betyder ju inte att hästens utbildning brister eftersom det troligtvis beror på ryttaren :)
 
Varför skulle ett sådant ekipage starta LC och LB?

Väl utbildad i förhållande till nivån menade jag såklart. Jag är lite knölig och gör skillnad på väl utbildad och högt utbildad. Jag menar alltså att en häst kan vara väl utbildad trots att den bara är grundriden, och likaså kan den vara utbildad msv utan att vara väl utbildad/välriden.
 
Jag hör till de som sett en ful ponny helt utan gång gå lätta klasser på 75-78% på fin grundridning och lydighet :p Så jag håller inte med om att LC och LB ställer krav på gångarter hos hästen, bara riktigt god ridning och en väl utbildad häst, samt en bra dag på tävlingen såklart. Tycker en domare att en föredömligt avspänd och smidig häst med en god ryttare som utför programmet på ett fint och korrekt sätt inte är värd höga % för att traven saknar svävmoment hade jag snarare ifrågasatt dennes bedömning än rittens genomförande.
Och nej, lätt klass är för mig grundridning och dess betydelse ovärderlig. Upp i klasserna är det andra saker att ta hänsyn till och där känns det mer som att man får ta svårigheterna som de kommer. Upp i 75-80% med en häst som skrittar för kort är inte lätt, oavsett hur rent den går t.ex. och en miss i en serie kostar en del, men det betyder ju inte att hästens utbildning brister eftersom det troligtvis beror på ryttaren :)
 
Jag hör till de som sett en ful ponny helt utan gång gå lätta klasser på 75-78% på fin grundridning och lydighet

Om den är ful har väl ingen betydelse?

Men om en häst / ponny är helt utan gång så ser jag det som orimligt att den ska få 75-78% i LB o LA, anledningen är att om mekaniken är så dålig så finns inte, som jag skrev förut, den kvaliten o förutsättningar att visa delar av programmet med de höga poäng som behövs för att få närmare 80%.

Om grundgången är dålig så är bakbenen sannolikt av mindre önskvärd kvalite och då faller faktiskt en hel del av det domaren ska titta på för att poängen ska bli höga, sätter en domare ändå då nära 80% så är det faktiskt den domaren som är ute o cyklar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 582
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 426
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp