Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför skulle det spela roll att du klippte innan du red ?

För att, i alla fall, min häst blir lite lätt SUPERPIGG den första dagen eller så efter klippning. Superpigg för min häst inkluderar också att ALLTING blir farligt så man måste hålla på att finta läskiga grejer. Som typ marken, sin egen svans, staket, lyktsstolpar och annat sådant där farligt som kan dyka upp plötsligt och som äter små halv-nakna hästar.
 
För att, i alla fall, min häst blir lite lätt SUPERPIGG den första dagen eller så efter klippning. Superpigg för min häst inkluderar också att ALLTING blir farligt så man måste hålla på att finta läskiga grejer. Som typ marken, sin egen svans, staket, lyktsstolpar och annat sådant där farligt som kan dyka upp plötsligt och som äter små halv-nakna hästar.

Jo alltså att de brukar bli pigga någon dag/dagar efter klippning är ju rätt känt men jag blev förvånad att någon upplever att de blir tvärpigga pga klippning omedelbart en halvtimma efter man klippt liksom. Har aldrig upplevt det att det kommer direkt. I ditt fall tror jag på blåsten snarare .
 
Jo alltså att de brukar bli pigga någon dag/dagar efter klippning är ju rätt känt men jag blev förvånad att någon upplever att de blir tvärpigga pga klippning omedelbart en halvtimma efter man klippt liksom. Har aldrig upplevt det att det kommer direkt. I ditt fall tror jag på blåsten snarare .
Det är nog ganska vanligt att man märker av det direkt. Min blir definitivt piggare direkt - klart det blir roligare och lättare att springa utan ett ton varm päls på sig liksom. :)
 
Jo alltså att de brukar bli pigga någon dag/dagar efter klippning är ju rätt känt men jag blev förvånad att någon upplever att de blir tvärpigga pga klippning omedelbart en halvtimma efter man klippt liksom. Har aldrig upplevt det att det kommer direkt. I ditt fall tror jag på blåsten snarare .
Hade en ponny som alltid körde rodeo och caprioler direkt efter klippning. Så jag förstår precis vad @Elo menar. Men honom fick det bli lösgalopp eller longering första dagen och sen innanför ridbanans staket ett par dagar :). Minns vår första vinter när han var nyklippt och han helt enkelt hoppade ut från ridbanan, med mig på! Energin fick honom inte riktigt att tänka. :)
 
Verkar som att gunnarlunda sålt till henne.
Men vilken häst är det?
Ja, det kom jag inte fram till 😜svart med stjärn och ett sto 😇
Det var på stories (heter det så?? 🙈🙈) på instagram. Både Gunnarlunda och Jacobs.
Verkar hunnit försvunnit nu dock :(

Nu har Hippson plockat upp det :)

https://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/charlotte-dujardin-hittade-framtidshast-i-sverige.htm
 
Har också upplevt det på flera. Det blir ju också en ny typ av känslountryck för dem när ett lager skyddande päls ryker.
Så vind eller beröring känns starkare.

Svarar alla som svarat :

Ok - intressant, jag har aldrig upplevt att det blir skillnad så extremt direkt minuterna efter man klippt. Att vissa kan bli lite extra pigga några dagar efter brukar ju som sagt vara vanligt men nej jag har inte upplevt att de 15 minuter efter klippning går banarnas 😁

Å andra sidan så är jag van vid pigga hästar generellt så kanske därför jag aldrig upplevt att just att ha klippts några minuter innan ridning skulle vara orsaken till att de är pigga ?
 
Svarar alla som svarat :

Ok - intressant, jag har aldrig upplevt att det blir skillnad så extremt direkt minuterna efter man klippt. Att vissa kan bli lite extra pigga några dagar efter brukar ju som sagt vara vanligt men nej jag har inte upplevt att de 15 minuter efter klippning går banarnas 😁

Å andra sidan så är jag van vid pigga hästar generellt så kanske därför jag aldrig upplevt att just att ha klippts några minuter innan ridning skulle vara orsaken till att de är pigga ?
Min är också väldigt pigg i ridningen jämt, men blir det liksom på ett annat sätt just efter klippning.
 
Jag som stalkat denna tråd rätt länge men inte ridit på ett tag står helt plötsligt med inte mindre än tre hästar att rida. Hemma rider jag ena dräktiga stoet lite nu innan hon får mammaledigt, en fantastisk häst med helt sjukt fina kvalitéer, stadig men ändå så känslig att det prövar mina kunskaper. Sen har jag dessutom lyckats förärva mig två medryttarhästar, en hoppvalack med lite knackiga bakknän som behöver mjukas upp och byggas försiktigt, och en sexåring som hamnat lite snett i livet och inte ridits mycket men som förhoppningsvis kommer bli jättetrevlig.

Med andra ord: Hej permanent träningsvärk :rofl:
 
Jag som stalkat denna tråd rätt länge men inte ridit på ett tag står helt plötsligt med inte mindre än tre hästar att rida. Hemma rider jag ena dräktiga stoet lite nu innan hon får mammaledigt, en fantastisk häst med helt sjukt fina kvalitéer, stadig men ändå så känslig att det prövar mina kunskaper. Sen har jag dessutom lyckats förärva mig två medryttarhästar, en hoppvalack med lite knackiga bakknän som behöver mjukas upp och byggas försiktigt, och en sexåring som hamnat lite snett i livet och inte ridits mycket men som förhoppningsvis kommer bli jättetrevlig.

Med andra ord: Hej permanent träningsvärk :rofl:

Bästa känslan! :)
 
Ser ut som jag med kan börja hänga lite mer på dressyrforumet - har ju flyttat alla mina hästar till min dressyrtränares stall, vilket har haft den positiva effekt att jag får rida några av hennes dressyrhästar. :) Deras vanliga unghästryttare har nämligen lyckats bli gravid, så jag har blivit tillfrågad att rida två ston på fyra och fem år fram till nästa sommar. Dessutom får jag låna en 11-årig valack när min tränare är ute och reser dvs. typ varannan vecka.

Så i principet kan jag nu rida så mycket jag bara hinner, en skön omväxling efter att ha dragits med skadade hästar under en längre tid. :love: Fattast bara att vi får ridhus på gården så att träningsförhållanden blir lite bättre i vinterhalvåret...

Kommer förhoppningsvis bilder m.m. så småningom. :)
 
Red lektion för dressyrfröken idag. Det blir alldeles för sällan. Vi provade lite tramp och började med piruettgalopp. Alltså den här hästen. :heart Han bara jobbar på och försöker göra rätt. Jag behöver tänka på min position, viker mig i höger sida.
Måste verkligen försöka få hjälp från marken oftare.
 
Dagens ridtur slutade i grusen :(
Solis blev rädd för något i utanför ridbanan och slängde sig och efter kom jag och sadeln :( Jag slog mig inte utan självförtroendet fick sig en törn och rädslan för att hoppa upp kom tillbaka.( Jag ramlade av förra sommaren när jag skulle sitta upp och landade på huvudet. Slog mig rätt illa med hjärnskakning och yrsel som påföljd och självklart spräckt hjälm. ) Hur kommer ni över era dippar?
 
Dagens ridtur slutade i grusen :(
Solis blev rädd för något i utanför ridbanan och slängde sig och efter kom jag och sadeln :( Jag slog mig inte utan självförtroendet fick sig en törn och rädslan för att hoppa upp kom tillbaka.( Jag ramlade av förra sommaren när jag skulle sitta upp och landade på huvudet. Slog mig rätt illa med hjärnskakning och yrsel som påföljd och självklart spräckt hjälm. ) Hur kommer ni över era dippar?
Jag tycker att det är helt ok att backa några steg. Longera ordentligt innan du sitter upp, be någon leda er. Skritta bara, trava nästa gång. Det ör helt ok att göra så tycker jag.
 
Dagens ridtur slutade i grusen :(
Solis blev rädd för något i utanför ridbanan och slängde sig och efter kom jag och sadeln :( Jag slog mig inte utan självförtroendet fick sig en törn och rädslan för att hoppa upp kom tillbaka.( Jag ramlade av förra sommaren när jag skulle sitta upp och landade på huvudet. Slog mig rätt illa med hjärnskakning och yrsel som påföljd och självklart spräckt hjälm. ) Hur kommer ni över era dippar?
Säger som föregående talare, backa bandet, ta det lite lugnt och skritta bara en period? Eller be en kompis rida lite före dig kanske?
 
Dagens ridtur slutade i grusen :(
Solis blev rädd för något i utanför ridbanan och slängde sig och efter kom jag och sadeln :( Jag slog mig inte utan självförtroendet fick sig en törn och rädslan för att hoppa upp kom tillbaka.( Jag ramlade av förra sommaren när jag skulle sitta upp och landade på huvudet. Slog mig rätt illa med hjärnskakning och yrsel som påföljd och självklart spräckt hjälm. ) Hur kommer ni över era dippar?
Tillåt dig att ta det lugnt och inte pressa dig själv och låt definitivt inte någon annan pressa dig. Tänk typ: idag ska jag bara skrittade med ledare några varv/5 min. Då är dagens mission gjord, och du kan känna dig nöjd och duktig. Allt som eventuellt blir gjort mer än det är bara en bonus.
 
Vi fick lämna tillbaka den fina ponnyn vi köpte, den var alltför stark och drog iväg , fanns ingen broms vid hoppning. Så himla tråkigt. Den var inte alls så när vi provred, men det är klart, den blev väl lite piggare och mer laddad nu när det var lite kyligare i luften mm. Barnet blev lite rädd så det var liksom inte frågan om att försöka jobba med det här, utan nu när vi ändå hade henne på öppet köp så var det den bästa lösningen att låta köpet återgå.
Gud så svårt det är att köpa ponny åt ett barn! Jag som både har köpt/sålt/förmedlat alla möjliga typer av hästar klarar nu inte av att köpa en ponny åt min egen unge.
Hon har ju sin lilla Dingla som det har varit lite problem med iform av sadeltvång, bockningar, ja allt möjligt. Nu när vi provat flera andra ponnyer så kommer Dingla i ljusare dager för varje gång. Dingla o barnet har ju liksom växt ihop. Dingla är känslig men snäll, lite lat, lätt att rida, kräver inte så mycket hjälper. Men nu är hon dräktig och ska föla i april, hon behöver ta det lite lugnare, hon är segare än vanligt också.

När vi provar andra hästar så är det antingen tungt o trögt eller så är det för hastigt.
Jag har också försökt övertala barnet att vi struntar i att köpa ponny , eftersom hon till hösten kan rida igen när fölet är lite större.
Men riktigt än har vi inte gett upp, vi letar lite till. Vi har ju så roligt när vi rider ihop, skulle sakna att inte kunna göra det på så lång tid.
 
Vi fick lämna tillbaka den fina ponnyn vi köpte, den var alltför stark och drog iväg , fanns ingen broms vid hoppning. Så himla tråkigt. Den var inte alls så när vi provred, men det är klart, den blev väl lite piggare och mer laddad nu när det var lite kyligare i luften mm. Barnet blev lite rädd så det var liksom inte frågan om att försöka jobba med det här, utan nu när vi ändå hade henne på öppet köp så var det den bästa lösningen att låta köpet återgå.
Gud så svårt det är att köpa ponny åt ett barn! Jag som både har köpt/sålt/förmedlat alla möjliga typer av hästar klarar nu inte av att köpa en ponny åt min egen unge.
Hon har ju sin lilla Dingla som det har varit lite problem med iform av sadeltvång, bockningar, ja allt möjligt. Nu när vi provat flera andra ponnyer så kommer Dingla i ljusare dager för varje gång. Dingla o barnet har ju liksom växt ihop. Dingla är känslig men snäll, lite lat, lätt att rida, kräver inte så mycket hjälper. Men nu är hon dräktig och ska föla i april, hon behöver ta det lite lugnare, hon är segare än vanligt också.

När vi provar andra hästar så är det antingen tungt o trögt eller så är det för hastigt.
Jag har också försökt övertala barnet att vi struntar i att köpa ponny , eftersom hon till hösten kan rida igen när fölet är lite större.
Men riktigt än har vi inte gett upp, vi letar lite till. Vi har ju så roligt när vi rider ihop, skulle sakna att inte kunna göra det på så lång tid.

Tänker att din dotter ändå är väldigt ung och liten. Så att köpa ponny med x kvalitet osv kanske blir lite överkurs . Endera kanske barnet är jättenöjd med den ponnyn hon känner och har, trots att den är dräktig och trögare osv. Eller så kanske om ni ändå vill ha en annan ponny under tiden så köp en mer lugn ponny och bry er inte om stam/ras/kapacitet så mycket ?
 
Tänker att din dotter ändå är väldigt ung och liten. Så att köpa ponny med x kvalitet osv kanske blir lite överkurs . Endera kanske barnet är jättenöjd med den ponnyn hon könner och har, trots att den är dräktig och trögare osv. Eller så kanske om ni ändå vill ha en annan ponny under tiden så köp en mer lugn ponny och bry er inte om stam/ras/kapacitet så mycket ?
Jag bryr mig inte om stam eller ras, vi tittar på allt från russ till welsh , utan stam ja allt möjligt. Ja hon är ung och ska ha en trygg ponny framförallt.

Kapacitet frågar vi inte alls efter utan vill ha en lugn ponny som ändå går fram. Dingla är trött och vill inte ridas nu direkt, mer än något kort pass så det är även för Dinglas skull jag tycker att en ponny till kan behövas, annars får barnet vänta ända till hösten innan hon kan rida ordentligt igen och hon saknar det, hon pratar ofta om att vi ska hoppa och träna mm, det går ju inte riktigt nu.
Om hon nu har det är intresset tycker jag det är lite synd att hon inte ska få utlopp för det. Lite så är situationen :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 590
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 438
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp