Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det vet jag att väldigt många inte kan. :)

Men jag ser ju det som problemet och inte att spåret i sig är fel. För just böjning är ju första steget mot samlande rörelser, utöver att det kan verka lösgörande. Och ngt som sliter är ju att harva runt i obalans om det så är på fyrkanten med framtung/styv häst som hängandes på inner bog på volt.
Jag tror väldigt många tror att de rider mer balanserat på fyrkanten än de gör. Och att de skulle kunna dra väldig nytta av det böjda spåret i att få hästen att bära bättre. Och då också hålla bättre. :)

Det är ju inte en slump att det inte finns någon samlande övning som inte är böjd.

Med det sagt så tycker jag det är viktigt att inte påstå att just det böjda spåret sliter. För det leder i min värld bara till ökad okunskap om vad som egentligen sliter.
Jag vet inte hur många jag hört som på allvar tror att det inte går att rida i balans och icke-slitage på volt.
Visst har du helt rätt i vad du skriver :). Min upplevelse är tyvärr att de tränare som har sina elever på volt i 45 minuter inte är de som får sina elever att rida balanserat eller lösgjort. Det brukar snarare vara "innertygeltränarna" som gillar sin volt väldigt mycket. Går att använda volter väldigt mycket naturligtvis men för min egen del gillar jag bättre att de bryts av med raka spår.
 
Min dressyrtränare brukar ha sina elevar rätt mycket på storvolten i början av passet, tills de fått sin häst "igenom" och avspänd i båda sidorna. När det funkar får man räta ut hästen och börja rida övningar etc. Jag kan tycka att det blir lite väl mycket voltande (särskilt för obalanserade hästar), så för egen del varvar jag med att rida en del på spåret, ibland med t.ex. 1-2 varv på storvolten på kortsidan. Börjar alltid med uppvärmning på så raka spår som möjligt.

Tyska beridaren och GP-tränaren som jag red för ett tag körde f.ö. samma upplägg, dvs. började på storvolten tills formen och balansen var på plats åt båda håll.
 
Usch. Är inne i en så sjukt shitty period där inget i ridningen funkar. Jag sitter fast och hänger i högertygeln, Koop är spänd och traven i synnerhet hopplös att rida. Red ett riktigt pisspass i onsdagskväll där han efter en timmes stretande helt plötsligt släppte igenom i traven om blev så där härligt mjuk. Har bara ingen jla aning vad jag gjorde för att komma dit till slut. Dessutom kör han ut tungan mest hela tiden efter att jag provade ett pass på micklem. Min bristande ridförmåga har även följt med till Barb där jag återigen fastnar i högertygeln. Som grädde på moset klippte jag Koop igår. Fick en briljant idé (det var den inte) att klippa med 1mm skär. Så nu är han JÄTTEnaken och randig på högersidan. Till andra sidan bytte jag skär.

Tur att en har crappy perioder så en kan njuta av dom bra eller nåt.
 
Usch. Är inne i en så sjukt shitty period där inget i ridningen funkar. Jag sitter fast och hänger i högertygeln, Koop är spänd och traven i synnerhet hopplös att rida. Red ett riktigt pisspass i onsdagskväll där han efter en timmes stretande helt plötsligt släppte igenom i traven om blev så där härligt mjuk. Har bara ingen jla aning vad jag gjorde för att komma dit till slut. Dessutom kör han ut tungan mest hela tiden efter att jag provade ett pass på micklem. Min bristande ridförmåga har även följt med till Barb där jag återigen fastnar i högertygeln. Som grädde på moset klippte jag Koop igår. Fick en briljant idé (det var den inte) att klippa med 1mm skär. Så nu är han JÄTTEnaken och randig på högersidan. Till andra sidan bytte jag skär.

Tur att en har crappy perioder så en kan njuta av dom bra eller nåt.
Fy så tråkigt men det är kanske inte så konstigt? Du har väl haft det jobbigt med din egen kropp och det sätter sig ju direkt i ridningen även om man inte tror det.
Hoppas det släpper snart.
 
Fy så tråkigt men det är kanske inte så konstigt? Du har väl haft det jobbigt med din egen kropp och det sätter sig ju direkt i ridningen även om man inte tror det.
Hoppas det släpper snart.
Ja men jag mår äntligen ganska bra! Hittat en kombinationsmedicinering som funkar plus att jag insett att jag har IBS. Så nu när jag börjar må illa får jag inte panik utan accepterar att det bara är en del av sjukdomen. Men måste backa bandet med Koop, det gick lite för bra där ett tag att jag vill för mycket för snabbt. Är Jeannaträning nästa helg vilket är lite dålig tajming bara.

Hur har det gått med din nya :)?
 
Än så länge går det bra med den lille ponnyn. Han ska vara 129, han ser minsann rätt så stor ut.. Så himla snäll häst verkar han vara. Helt obrydd om de sura damerna som ska pipa o sparka till höger o vänster. Han bryr sig bara inte ,så himla skönt. I ridningen är han än så länge precis lagom pigg. Men det är lite nervöst ändå så här i början. Ska försöka hinna klippa honom i helgen för han är väldigt långhårig och blir svettig.

Det går sådär med Fendi tycker jag. Hon har haft ett par veckors helvila och har nu gått några dagar. Det är svårt att få henne i korrekt arbete. Men hon blir ofta så efter lite vila så jag får ge det någon vecka till och se om hon mjuknar. Egentligen borde jag väl köra till tränare nu, men jag tycker jag vill vara mer igång med henne först.

Hon är äntligen i lagom hull i alla fall, superfin i kroppen.
 
Här jobbar vi på, har inte varit uppe på henne än utan tar det lugnt. Ägarna har specifikt bett mig att ge henne tid och jag ser ingen anledning att hetsa heller utan hoppar hellre upp när det känns som rätt läge, om det är imorgon eller om en vecka -det får vi se.
Hursomhelst, i ridhuset första gången var hon så överväldigad att hon knappt vågade röra sig men igår var vi där igen (dessutom med dressyrsadeln på!) och då rörde hon sig desto mer :p Lite rivstarter, särskilt när det sprätte sand på väggarna, men inte helt okontrollerat och vi avslutade rätt avspänt ändå.
Idag var vi ute i paddocken, passade på när jag var i stallet i dagsljus... Sadeln på idag med och hon verkar inte bekymrad över den alls och det är ju skönt. Lite högre tempo idag med med ben som flög åt alla håll men även idag avslutade vi med lugnare trav och hon var nog lite trött efter.
Tror hon växlar tänder för när jag tränsade kände jag en knöl på vänstersidan, P2:an/första kindtanden sitter helt klart snett. På högersidan var det helt slätt på motsvarande ställe... Får hålla lite koll på detta.

"Älgkalven" :p
Foto 2018-12-08 14 44 36.jpg
 
Regnigt och dystert i vädret men när man väl kommer upp på hästen så störs man inte av det precis. Ridbanan är mjuk och fin i alla fall. Blev först lite hoppning, sedan lite galopp på grusvägen och till sist avslutade vi med lite ridning på ridbanan för båda barnen. Jessie ville prova barbacka, och Elvira red lite på Dingla.
48209137_10156183727239426_1392464865930510336_n[1].jpg
 
Ja men jag mår äntligen ganska bra! Hittat en kombinationsmedicinering som funkar plus att jag insett att jag har IBS. Så nu när jag börjar må illa får jag inte panik utan accepterar att det bara är en del av sjukdomen. Men måste backa bandet med Koop, det gick lite för bra där ett tag att jag vill för mycket för snabbt. Är Jeannaträning nästa helg vilket är lite dålig tajming bara.

Hur har det gått med din nya :)?
Vad skönt att du har hittat lite balans med magen! Har själv IBS men man lär sig hantera det allt eftersom.

Ja den nya ja... 😁 Han har äntligen börjat landa och jag tror att han nu inser att jag är hans människa. Träningen går faktiskt långsamt framåt men jag är fortfarande lite fundersam över hans kropp. Så innan jul blir det klinikbesök för att kunna gå vidare på ett anpassat sätt.
Att rida har jag helt släppt även om vi självklart jobbar mot det.

 
Idag red jag ett riktigt fint pass på 6-åringen. Tyvärr kantades detta av MARDRÖMSLASTNING. Ägarna har alltid haft problem att lasta honom; idag tror jag vi spenderade ca 4 timmar på att komma till ridhuset (5 min färdväg) och hem :cry: Ett riktigt jäkla problem då jag redan pendlar 80 min tur och retur för att rida.

Har fullt i stallet så om jag skall kunna ta hem honom för lite mer uppstyrd utbildning så måste de ta en av de andra hästarna i "utbyte" en tid framöver. Vet inte hur de ställer sig till det, drar mig lite för att fråga.
 
Idag red jag ett riktigt fint pass på 6-åringen. Tyvärr kantades detta av MARDRÖMSLASTNING. Ägarna har alltid haft problem att lasta honom; idag tror jag vi spenderade ca 4 timmar på att komma till ridhuset (5 min färdväg) och hem :cry: Ett riktigt jäkla problem då jag redan pendlar 80 min tur och retur för att rida.

Har fullt i stallet så om jag skall kunna ta hem honom för lite mer uppstyrd utbildning så måste de ta en av de andra hästarna i "utbyte" en tid framöver. Vet inte hur de ställer sig till det, drar mig lite för att fråga.

Synd att du inte tävlar för vår klubb för vi ska ha en clinic för Eamon Hickey och söker en häst med lastproblem ;)
 
I söndags så debuterade jag och min ponny La1, för första gången någonsin. Brukar ligga på mellan 65-68 i Lb1 eftersom jag tyvärr slarvrider och inte tar det så seriöst. Har varit omringad av lite människor som tycker att klasserna är så lätta och man inte ska vara stolt över att vinna en Lc1, eftersom det är den lättaste klassen man kan rida. Osv haha. Så det har ju automatiskt och omedvetet blivit min tanke med.

I alla fall. Vi hamnade på 71.25%, typ 0.013 procent från att vinna. Tyvärr en stor miss då hon skyggade för nåt in i mellangaloppen, så en 5a där.
Men jäklar asså, jag är helt galet nöjd! Känns super. Även om ponnyn inte är så bärig och det inte var 100% felfritt, så vet jag om att vi ligger på bra procent, tänk då hur det blir nästa tävlingssäsong:cool: Snäll domare också kanske :nailbiting:

Problemet med mig är väl att jag är sådär ganska väldigt självkritisk och blir alltid besviken på mig själv när jag kommer ut från banan, tänker på att jag kunde gjort det och det bättre osv.
Men ponnyn är jag alltid nöjd över :banana:
 
Pricken fick massage av min equieterapeuth för första gången i måndags. Lite kul för hon har behandlat alla mina hästar och jag har stort förtroende för henne.
Brukar alltid ta ut henne i ett ganska tidigt skede så jag vet sen innan vad vi har att jobba med!

Pricken var ganska spänd, speciellt i vänster sida. Svårt att njuta där utan det var lite jobbigt.
ET tyckte det märktes att de gått ganska fort fram med henne när hon var på utbildning och fått lite spänningar i ryggen.

En annan intressant sak är att hon vinklar ut armbågarna fram och såklart behöver hon mer muskler.
Kommer prioritera uteritter och tömkörning :) sen fortsätta massera och hoppas det ser bättre ut nästa gång!

Aldrig haft en så rörlig häst så jag vill behålla det men ändå få henne hållbar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 591
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 439
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp