Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju lite man är rädd för här, att det ska bli svårt att få ut den, den sitter lite mitt i här med, överkäke... P4 (se bild)

Visa bifogad fil 22902

Det är inte så ovanligt att man går in utifrån vid sånt här i Sverige. Överkäke kan vara knepigare än under om man tänker infektionsrisk och bihålor etc beroende på hur snabbt man hittar det och hur djupt det går.
Iom ung häst kan man ju hoppas på att det inte är sprucket så långt ner. De kan ju ha tandkapital nog att kunna rädda tanden om man har tur.
Men plockar man den och det inte är infekterat etc brukar det funka. Man får hålla koll på ev inpackningar etc. Men de klarar av att mala maten med övriga tänder utan problem.
Jag har jobbat med några såna. De har haft tandis ute för koll lite oftare. Men inga vidare problem om man nu inte märkt det för sent och det gått upp en fistelgång i bihålorna m bihåleinflammation. Då har det varit lite bökigare.
I Helsingborg har de en som är bra på såna op vet jag.
 
Apropå tand, min häst fick en tand utdragen, i överkäken, kan ha varit P4 (kan kolla sen). Hon hade en fraktur där som jag inte visste om men som vi hittade när hästen stod med bihåleinflammation. Tanden togs ut stående (många timmar tog det) och man borrade också hål i pannan för att skölja bihålorna. Hon har inte haft problem efter det. Hon fick smärtstillande och hippotrim ett tag.
 
Det är ju lite man är rädd för här, att det ska bli svårt att få ut den, den sitter lite mitt i här med, överkäke... P4 (se bild)

Visa bifogad fil 22902
Min gamla häst har bekymmer med samma tand, rotspetsabscess som gör att hon kommer att behöva dra ut den tanden med tiden. Tyvärr är det ganska jobbigt att få ut den tanden tydligen, men det går bra för hästen att leva utan den. Nu har ju inte min häst nån tandskada, utan får foderinpackningar (som vi rensar var tredje månad), men jag har undersökt en hel del iochmed det.
 
Beklagar verkligen!

Det är ju tyvärr så att du kan få väldigt olika svar beroende på vilken veterinär och klinik du åker till. Dels pga kunskapsvariation och dels pga hur bra apparatur de har.
Att tolka röntgenplåtar har ju vissa betydligt mer erfarenhet och utbildning än andra. Så du kan få helt motsatta bud tyvärr. Det anser ju jag och många med mig vara ett problem, att man inte bara kan säga ”åk till veterinär” till folk, utan man måste välja rätt veterinär och ibland också baserat på vilken klinik den bra vet är där och då och vad de har för utrustning.
I min värld är det ett jätteproblem att det inte är mer enhetligt.

Beklagar igen!

Jag var på samma klinik som min ordinarie vet och när hen var sjuk så frågade jag om likvärdig i kunskap på röntgen. Det fick jag inte.
Jag förstår att vi alla är olika, vi ser olika saker och är olika duktiga. Men efter att ha sagt att hästen är knepig och knappt inriden borde väl vet ha kollat lite noggrant? Ordinarie sa att det var utom all tvivel att det syntes klart och tydligt även fast plåtarna var uselt tagna.
Att missa såna grova avvikelser skulle ha kunnat kosta mig mitt liv...

Det värsta är att lilla hästen har nästlat in sig i mitt hjärta och han är en sån fantastiskt snäll och vänlig individ.
Så orättvist...
 
Köpt. 😔
Hade aldrig gjort det utan ua på hals/ryggröntgen.
Så jäkla värdelöst att en vet på stor hästklinik inte kunde se minsta lilla konstigt. Så här sitter jag med hjärtat i sorg Igen...

Är det samma plåtar som båda veterinärerna tittat på eller togs det nya?
 
Min vet kollade på de gamla innan vi kom in och vi tog även nya i torsdags.

Frånskriver sig veterinärerna helt ansvaret vid besiktning? Om du åker på en ekonomisk smäll och vet 2 är helt på det klara med att det syns på de ursprungliga plåtarna...
 
Frånskriver sig veterinärerna helt ansvaret vid besiktning? Om du åker på en ekonomisk smäll och vet 2 är helt på det klara med att det syns på de ursprungliga plåtarna...
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Ekonomisk smäll?
 
Jag var på samma klinik som min ordinarie vet och när hen var sjuk så frågade jag om likvärdig i kunskap på röntgen. Det fick jag inte.
Jag förstår att vi alla är olika, vi ser olika saker och är olika duktiga. Men efter att ha sagt att hästen är knepig och knappt inriden borde väl vet ha kollat lite noggrant? Ordinarie sa att det var utom all tvivel att det syntes klart och tydligt även fast plåtarna var uselt tagna.
Att missa såna grova avvikelser skulle ha kunnat kosta mig mitt liv...

Det värsta är att lilla hästen har nästlat in sig i mitt hjärta och han är en sån fantastiskt snäll och vänlig individ.
Så orättvist...

Ja, en sån skada som din har brukar ju inte vara någon kul prognos på. Och iom nervpåverkan är det ju som du säger en skada som kan bli livsfarlig att sitta på sas. Utöver att man då ju givetvis inte vill plåga hästen.

Jag tror säkert de försökt kolla noggrant. Men vissa har inte feelingen som krävs, vissa har inte kunskapen. Och ibland så misslyckas även de bra pga mänskliga faktorn.

Det man kan göra med problemhästar inför ev köp är ju att röntga och skicka plåtar för konsultation hos fler vet, givetvis då hos någon som är duktig på just det.

Beklagar för din och hästens skull!
 
@Corax ja precis som @Fiorano skrev är det den ekonomiska förlust du riskerar att råka ut för som jag syftar på.

Har ett liknade fall i min närhet där det slutade med att kliniken betalade ut ett skadestånd.
 
@Corax ja precis som @Fiorano skrev är det den ekonomiska förlust du riskerar att råka ut för som jag syftar på.

Har ett liknade fall i min närhet där det slutade med att kliniken betalade ut ett skadestånd.
Jag vet inte hur min ordinarie vet ställer sig till att stå ord mot ord mot en klinikkollega men hen uttryckte ju att hen klart och tydligt kunde se på de första plåtarna att där fanns förändringar som skulle hindrat ett köp.
Jag känner mig så trött...
 
Jag vet inte hur min ordinarie vet ställer sig till att stå ord mot ord mot en klinikkollega men hen uttryckte ju att hen klart och tydligt kunde se på de första plåtarna att där fanns förändringar som skulle hindrat ett köp.
Jag känner mig så trött...

Du kan ju skicka plåtarna till någon annan klinik för utlåtande om du inte vill sätta din vet i sitsen att behöva gå emot sin kollega.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 594
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 440
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp