Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aha! Såg nämligen att LHC sökte medryttare till sin ena och tänkte att det är en käck häst :). Johan har jag nog inte sett så mycket, eller ja, det finns ett gäng frieser här uppe och de ser ju alla likadana ut ;) :D.
Ja jag såg också det men jag gillar både hästen å närheten hem :)
Alltså stoppa in johan med ett gäng friesers å jag skulle nog inte kunna plocka ut honom. Men jag ser ingen skillnad på bruna ridskolehästar heller :angel:
 
Här har B2 lugnat ner sig betydligt sen han fick rastas av ordentligt på töm och sedan blev riden med fegsnöre (= graman) några dagar. Mamma red lektion i går och i morrn ska jag äntligen få träna igen med, senast var säkert över 1 månad sen så det ska bli väldigt kul!

Nu får han trava både på rakt och på böjda spår (några galoppfattningar här och var), och då resonerar vi som så att det ju är lika bra att vi rider träning så tidigt som möjligt för att få bästa möjliga hjälp att balansera upp honom etc. Hur tänker ni andra där med lektion/träning under igångsättningsperioden? Givetvis under anpassad form med extra mycket fokus på skritt och fler pauser än vanligt, men det tar jag för givet att ni förstår.
 
*delvis knapp*

Och vi har också knöggligt och väldigt halt. Stallägaren vill släppa in ny häst i hagen i helgen. Jag tar bort Nille den 28/1 och kan alltså inte ge honom någon form av smärtstillande (blir käk)i fall det händer något. Och jag har en häst med stora skador i halsen, stallägaren ser inte problemet. Är jag kinkig??

Jag är så fruktansvärt omotiverad vad gäller allt med häst just nu. 🙁

Nej du är inte kinkig. Stallägaren är respektlös och taskig!!!
 
Här har B2 lugnat ner sig betydligt sen han fick rastas av ordentligt på töm och sedan blev riden med fegsnöre (= graman) några dagar. Mamma red lektion i går och i morrn ska jag äntligen få träna igen med, senast var säkert över 1 månad sen så det ska bli väldigt kul!

Nu får han trava både på rakt och på böjda spår (några galoppfattningar här och var), och då resonerar vi som så att det ju är lika bra att vi rider träning så tidigt som möjligt för att få bästa möjliga hjälp att balansera upp honom etc. Hur tänker ni andra där med lektion/träning under igångsättningsperioden? Givetvis under anpassad form med extra mycket fokus på skritt och fler pauser än vanligt, men det tar jag för givet att ni förstår.
Jag tycker att det kan vara bra. Jag blir ofta lite "för mesig" under igångsättning och kan behöva hjälp för att våga börja rida ordentligt så att hästen arbetar BRA igen. Sedan är det ju, som du säger, självklart att man anpassar träningen efter hur långt hästen har kommit i sin igångsättning.
 
Här har B2 lugnat ner sig betydligt sen han fick rastas av ordentligt på töm och sedan blev riden med fegsnöre (= graman) några dagar. Mamma red lektion i går och i morrn ska jag äntligen få träna igen med, senast var säkert över 1 månad sen så det ska bli väldigt kul!

Nu får han trava både på rakt och på böjda spår (några galoppfattningar här och var), och då resonerar vi som så att det ju är lika bra att vi rider träning så tidigt som möjligt för att få bästa möjliga hjälp att balansera upp honom etc. Hur tänker ni andra där med lektion/träning under igångsättningsperioden? Givetvis under anpassad form med extra mycket fokus på skritt och fler pauser än vanligt, men det tar jag för givet att ni förstår.

Jag tycker det är jättebra att åka på träning för att få hjälp att rehabträna bäst möjligt om man inte är trygg i att kunna få dem lösgjorda och balanserade för att undvika slitage.
Jag tror fler hästar skulle komma tillbaks om folk valde att lära sig rehabträna.
 
Jag tycker det är jättebra att åka på träning för att få hjälp att rehabträna bäst möjligt om man inte är trygg i att kunna få dem lösgjorda och balanserade för att undvika slitage.
Jag tror fler hästar skulle komma tillbaks om folk valde att lära sig rehabträna.

Ja B2 var ju inte precis dressyrutbildad när han kom till oss iallafall, så vi tappar ju inte direkt något träningsmässigt på att gå back to basics. Vi är så nya med honom med dessutom så det känns bara som en extra bonus att få hjälp att lära känna honom ni ridningen ordentligt. Lika bra att göra rätt från början! Vi har ju desstom fördelen att vi står i vår dressyrtränares stall, så hon vet ju exakt hur mkt han rör sig/inte rör sig och hur pass vi kan "gå på" med honom.
 
@Mirabilis jag personligen vill inte träna för tränare om hästen nyss varit skadad och inte är fullt igång. Tycker inte det är värt pengarna/det jag vill ha ut av träningen helt enkelt.

Det synsättet förstår jag absolut om man kommit en bit längre i utbildningen, då hade jag nog inte heller tyckt att det var värt det. "Tack och lov" är B2 nätt och jämnt på LB-nivå dressyrmässigt så vi hade jobbat med väldigt basic grejer här iallafall även om det inte varit igångsättning. :D
 
...en lite kul grej är ju att vår tränare helst hade velat sno B2 för hans kvalitéer som han visar nu bara under igångsättningen (hon har ändå tävlat upp till Grand Prix), känns så jäkla kul att vi sitter inne på en häst med såpass mkt kvalité både i gångarter och ridbarhet som troligtvis kan nå så mycket längre än vad vi kommer kunna ta honom. Ser så mycket fram emot den här resan och att tillsammans med min mamma och vår tränare få vara med och utbilda honom framåt. Alltså vilken lyx!! :love:
 
...en lite kul grej är ju att vår tränare helst hade velat sno B2 för hans kvalitéer som han visar nu bara under igångsättningen (hon har ändå tävlat upp till Grand Prix), känns så jäkla kul att vi sitter inne på en häst med såpass mkt kvalité både i gångarter och ridbarhet som troligtvis kan nå så mycket längre än vad vi kommer kunna ta honom. Ser så mycket fram emot den här resan och att tillsammans med min mamma och vår tränare få vara med och utbilda honom framåt. Alltså vilken lyx!! :love:
En sån skulle jag också kunna tänka mig.

Och angående köpa häst, hur vet man ens vad man vill ha?
Jag tittar ju såklart på annonser men jag har verkligen ingen aning om vad jag egentligen letar efter. Eller jo, en 'yngre' läromästare, vacker, ridbar och med bra mekanik. Men jag har inte en halv mille...

Och är de Bra hästarna billiga så är det med någon defekt. Kanske av ringa betydelse men orkar jag chansa?

Om jag just nu är less på hästar så kanske jag borde kolla på en fölunge? Men då är det fem-sex år till 'riktig' ridning och man vet aldrig riktigt vad man får, ridmässigt.

Importera kanske?
Min tränare åker ju till Tyskland regelbundet...

Hur har ni hittat era hästar?
 
En sån skulle jag också kunna tänka mig.

Och angående köpa häst, hur vet man ens vad man vill ha?
Jag tittar ju såklart på annonser men jag har verkligen ingen aning om vad jag egentligen letar efter. Eller jo, en 'yngre' läromästare, vacker, ridbar och med bra mekanik. Men jag har inte en halv mille...

Och är de Bra hästarna billiga så är det med någon defekt. Kanske av ringa betydelse men orkar jag chansa?

Om jag just nu är less på hästar så kanske jag borde kolla på en fölunge? Men då är det fem-sex år till 'riktig' ridning och man vet aldrig riktigt vad man får, ridmässigt.

Importera kanske?
Min tränare åker ju till Tyskland regelbundet...

Hur har ni hittat era hästar?
Hedwig hittade jag på en annons på buke faktiskt. 😄 Stod inte mycket mer än att hon var klass I på treårs, snäll samt stammen. Men jag kände igen uppfödaren som den veterinär jag hade anlitat när jag pluggade i Uppsala. Vettig människa som jag litade på. Platina köpte jag av en god vän som föder upp väldigt fina hästar. Jag ville egentligen köpa ett av hennes föl men hon frågade om jag inte ville ha en äldre. -Nä, jag vill inte ha en fuxjävel..sa jag då.. -Men du kanske kan komma o titta på henne...
Så åkte o tittade på den oinridna fuxen som såklart var olidligt söt o rar. Dessutom var hon röntgad från topp till tå helt ua. Visade filmsnutt på henne när hon travade lite i hagen för min tränare samt stammen. Han tyckte den var superintressant o ville visa för sin man. Hans man tittade, ställde lite frågor o sa sen..ja..vi köper den. -Öh..nä..JAG vill köpa den..👀 -Jaha! Ja, alltså..då missförstod jag men om inte du köper den så gör vi det o så får du en slant för det.😂
Jag ska nog köpa den där fuxen tänkte jag då. 😁❤️
 
En sån skulle jag också kunna tänka mig.

Och angående köpa häst, hur vet man ens vad man vill ha?
Jag tittar ju såklart på annonser men jag har verkligen ingen aning om vad jag egentligen letar efter. Eller jo, en 'yngre' läromästare, vacker, ridbar och med bra mekanik. Men jag har inte en halv mille...

Och är de Bra hästarna billiga så är det med någon defekt. Kanske av ringa betydelse men orkar jag chansa?

Om jag just nu är less på hästar så kanske jag borde kolla på en fölunge? Men då är det fem-sex år till 'riktig' ridning och man vet aldrig riktigt vad man får, ridmässigt.

Importera kanske?
Min tränare åker ju till Tyskland regelbundet...

Hur har ni hittat era hästar?
Min häst har jag fött upp. Mamman köpte jag som 6 månaders fölunge från Tyskland, hämtade hem henne själv. Mamman blev bara 7 år tyvärr, men en fölunge hann hon lämna och den är nu min ridhäst. Den blev inte direkt vad jag tänkt mig, alldeles för liten egentligen. Men jag har ju nästan gått över till mindre hästar (ponnys) så nu är hon ändå den största hästen i stallet med sina 162.
Ponnyerna vi har nu har jag köpt, annons på hästnet :)
 
En sån skulle jag också kunna tänka mig.

Och angående köpa häst, hur vet man ens vad man vill ha?
Jag tittar ju såklart på annonser men jag har verkligen ingen aning om vad jag egentligen letar efter. Eller jo, en 'yngre' läromästare, vacker, ridbar och med bra mekanik. Men jag har inte en halv mille...

Och är de Bra hästarna billiga så är det med någon defekt. Kanske av ringa betydelse men orkar jag chansa?

Om jag just nu är less på hästar så kanske jag borde kolla på en fölunge? Men då är det fem-sex år till 'riktig' ridning och man vet aldrig riktigt vad man får, ridmässigt.

Importera kanske?
Min tränare åker ju till Tyskland regelbundet...

Hur har ni hittat era hästar?

Vi hade en jäkla tur. B2 såldes som hopphäst (hästnet) med en rent ut sagt skitful annons med bilder tagna från någon film, sådär suddiga. Filmerna vi fick var väl inte något att hurra över direkt, av hoppryttare i hoppsadel i "markarbete". Men vår tränare såg något i honom, och vi gillade starkt hans typ. Vi fick ge 150', och i kvalité är han absolut värd det men vi fick tumma ordentligt på utbildningen dressyrmässigt. Å andra sidan har han så lätt för sig att det lär gå relativt fort fram där.
 
Såg en annons på Hästnet på en söt flugskimmel i en box, läste att han tävlat svår hoppning och tänkte "Då är han nog fin att rida och relativt välutbildad" Ringde på annonsen, och då var han såld... Men efter en vecka ringde säljaren och köpet hade inte gått igenom, så då åkte jag och provred, och bestämde mig i bilen hem. Bästa beslutet någonsin! Han fyller 21 i år, och han lär mig fortfarande nya saker varje gång jag rider!
 
Min senaste "hittade" jag genom en bekant som var på samma tillställning och vi började prata häst. Visade sig att denne hade för många hästar (kan man ens ha det!?!😂) och ville sälja en. Jag som tänkte "äh nä jag ska inte ha ngn ny" men kollade ändå på den och efter besiktning och röntgen blev det visst ett köp ialla fall till ett mkt förmånligt pris. Hästen driver mig i mellanåt till vansinne med alla hyss den hittar på men den är fin och söt så den får vara kvar ett tag till 😁
 
Inser att jag köpt en del hästar senaste åren.
Barb: Hade på utbildning först där ägaren svarade på annons jag lagt ut.
Juno: Genom Barbs förra ägare när hon hörde att han skulle säljas.
Indra: Hästnet. Urkass annons men gick på stammen och känslan hon gav vid provridning.
Burb: Återigen genom Barbs förra ägare
Koop: Genom klubbkompis som själv importerat honom från Polen 1.5 år tidigare.

När jag letat häst har jag främst lagt ut vad jag söker på fejan och har fått en del svar på det. Söker du ett yngre halvblod har jag bra kontakt med en uppfödare i Skåne ;). Sunda hållbara individer uppfödda i flock på lösdrift. Riktigt fina stammar, bla från stolinjen som gett Box Qutie.
 
Jag hittade Casp när jag frågade i min favorithästbutik om de visste någon som var till salu som inte var på annons. Han stod i ett stall jag passerade till och från det stallet jag red i, och jag hade verkligen provridit det mesta jag kom över. Det blev 17-18 st innan han kom in i mitt liv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 591
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 439
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp