Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
37000445_10155840590399426_5934081009774493696_n[1].jpg

Här har jag ridit ett dressyrpass först på lilla Fendi så hon är mjuk i kroppen. Jag klagar på att hon är svår att få i form och sen rider dottern med lätta hjälper och hästen ser så här förnöjsam ut haha :D. Här är hästen trött efter att jag har ridit lite samlande arbete med henne så då tycker hon det är jätteskönt att gå såhär.
 
Här går det inte bra :(. Vi har varit på återbesök med Frans och han har inte svarat alls på behandlingen på högerfram. Fortfarande strålbenshälta på det benet. Diskuterade med veterinären vad mer man kan göra och svaret var MR för att se exakt vad som är skadat, troligtvis ett ligament eller infästningen för djupa böjsenan. Därifrån kunde man eventuellt se om en lång vila kan hjälpa. Att behandla mer just nu var inte aktuellt då man tydligen bara kan spruta området mer eller mindre på ett sätt och detta kunde inte göras för ofta. 3 veckor var tydligen för tätt inpå. Med tanke på hur Frans beteende varit tror vi att skadan funnits i minst 3 år. Syns bara på liten volt på asfalt och visar genom ovilja i ridningen.

Vi har valt att inte göra MR. För mig är det skitsamma var skadan sitter om det inte gör att behandlingen drastiskt ändras. Jag vägrar ha honom i liten sjukhage i ett års tid om det skulle bli rekommendationen. Det är inget liv för en ung häst. Får vi däremot fatt i en lösdrift som inte blir allt för dyr kan jag tänka mig låta honom gå där ett år för att se om han kan självläka. Tyvärr ser det mörkt ut med dagens foderbrist.

Det känns skit att behöva ta bort en ung häst som har livet framför sig när han verkar tillsynes nöjd och smärtfri med att gå i hage. Däremot han går absolut inte att rida på! Och kommer troligen aldrig att göra. Men jag vill ju rida och tävla. Och jag har egentligen inte råd att ha honom kvar som prydnadshäst nu när jag ska köpa ny. Samtidigt som jag vill ge honom chansen. Jag känner mig verkligen som världens mest genom ruttna människa som tänker på pengar när det handlar om ett liv! :cry::turd:

Åh, Waco! Vad hemskt! :(
Har tyvärr inte så mkt att komma med mer än att jag beklagar och förstår att det känns vidrigt. Så ledsen för er skull!
 
Själv funderar jag på min häst. Jag är oerhört tacksam att jag har henne, hon är en snäll, arbetsam och trevlig häst på alla vis. Men så svår hon är att rida i form! Om hon själv får välja så är det öppen form som gäller.

Jag funderar på om det beror på att hon har lite trång övergång mellan huvud och hals, trångt vid ganascherna?
Jag tycker jag kämpar varje ridpass med att få henne rundare och lägre i formen. Jag kan inte låta bli att jämföra med min förra häst som var en frieserkorsning (mycket frieser över henne) och hon var ju betydligt lättare att rida i form. Samma med min welshponny som ändå bara är riden rakt fram än så länge då hon bara är tre år, det räcker med att hålla om med skänklarna lite lagom så har man hästen mellan hand och skänkel.

Fendi är skitsvår rent ut sagt. Hon kan vara jättefin på tävling men själva vardagsridningen här hemma är inte jättekul då jag ofta är besviken efter ett ridpass. Mest besviken på mig själv.
Jag vet inte riktigt vad jag vill med inlägget, mer än att kanske höra råd/tips ifrån andra som har en häst som om den själv får välja gärna går i stjärnkikarläge. Det är inte det att hon inte går att få i form, det är att det krävs oerhört mycket ridning dit, mycket ben, ofta påminna med spöet om att hon ska ta skänkeln.

Är hästen utbildad korrekt?

Ang trångt vid ganasherna så måste man ju på såna rida ut halsen ur manken och få dem att välva den korrekt med underhalsen uppsugen. Då skapar man så mkt plats det går via ridningen.

Och det brukar gå att hjälpa dem sas öka avståndet om tandis tar ner lite extra på de tänder som är längst bak. Då kan de skjuta ut uderkäken ngt och skapa mer plats iom det.
Om du står framför hästen med en hand över nosryggen och en strax bakom hakan ska du kunna röra käken i sidled ca 4 cm lika lätt som ett curlingklot glider över isen.
Går inte det kan det vara orsaken till att hästen inte gärna vill arbeta på tygeln.
De får väldigt mycket spänningar i käke och nacke om inte det funkar iom att de dels måste kunna mala maten. Men också kunna lägga ut underkäken för att ställa korrekt i nacken.
Och då vill man inte jobba på tygeln.
 
@Waco fasen vad tråkigt att höra. Tyvärr är det ju så att pengarna spelar stor roll, om man inte har obegränsad ekonomi och arealer att behålla prydnadsdjur.
Beklagar verkligen.
 
Är hästen utbildad korrekt?

Ang trångt vid ganasherna så måste man ju på såna rida ut halsen ur manken och få dem att välva den korrekt med underhalsen uppsugen. Då skapar man så mkt plats det går via ridningen.

Och det brukar gå att hjälpa dem sas öka avståndet om tandis tar ner lite extra på de tänder som är längst bak. Då kan de skjuta ut uderkäken ngt och skapa mer plats iom det.
Om du står framför hästen med en hand över nosryggen och en strax bakom hakan ska du kunna röra käken i sidled ca 4 cm lika lätt som ett curlingklot glider över isen.
Går inte det kan det vara orsaken till att hästen inte gärna vill arbeta på tygeln.
De får väldigt mycket spänningar i käke och nacke om inte det funkar iom att de dels måste kunna mala maten. Men också kunna lägga ut underkäken för att ställa korrekt i nacken.
Och då vill man inte jobba på tygeln.
Nja, korrekt utbildad, det är ju bara jag som har ridit henne så. Jag har mina begränsningar. Men hon är svårare att rida i form (hög form går bättre) än vad andra hästar är tycker jag själv. Det enda tillfälle då hon är enkel att jobba i lägre , rundare form, är när hon först har jobbat i högre form med mer samling, så att hon verkligen fått arbeta med rygg och rumpa, då sträcker hon gärna ut överlinjen och vill bli lägre.
 
Här går det inte bra :(. Vi har varit på återbesök med Frans och han har inte svarat alls på behandlingen på högerfram. Fortfarande strålbenshälta på det benet. Diskuterade med veterinären vad mer man kan göra och svaret var MR för att se exakt vad som är skadat, troligtvis ett ligament eller infästningen för djupa böjsenan. Därifrån kunde man eventuellt se om en lång vila kan hjälpa. Att behandla mer just nu var inte aktuellt då man tydligen bara kan spruta området mer eller mindre på ett sätt och detta kunde inte göras för ofta. 3 veckor var tydligen för tätt inpå. Med tanke på hur Frans beteende varit tror vi att skadan funnits i minst 3 år. Syns bara på liten volt på asfalt och visar genom ovilja i ridningen.

Vi har valt att inte göra MR. För mig är det skitsamma var skadan sitter om det inte gör att behandlingen drastiskt ändras. Jag vägrar ha honom i liten sjukhage i ett års tid om det skulle bli rekommendationen. Det är inget liv för en ung häst. Får vi däremot fatt i en lösdrift som inte blir allt för dyr kan jag tänka mig låta honom gå där ett år för att se om han kan självläka. Tyvärr ser det mörkt ut med dagens foderbrist.

Det känns skit att behöva ta bort en ung häst som har livet framför sig när han verkar tillsynes nöjd och smärtfri med att gå i hage. Däremot han går absolut inte att rida på! Och kommer troligen aldrig att göra. Men jag vill ju rida och tävla. Och jag har egentligen inte råd att ha honom kvar som prydnadshäst nu när jag ska köpa ny. Samtidigt som jag vill ge honom chansen. Jag känner mig verkligen som världens mest genom ruttna människa som tänker på pengar när det handlar om ett liv! :cry::turd:
Fy fan vilken vidrig sits.😢 Jag förstår om du väljer att ta bort honom men jag förstår också hur genomrutten man skulle känna sig. 😞
 
Nja, korrekt utbildad, det är ju bara jag som har ridit henne så. Jag har mina begränsningar. Men hon är svårare att rida i form (hög form går bättre) än vad andra hästar är tycker jag själv. Det enda tillfälle då hon är enkel att jobba i lägre , rundare form, är när hon först har jobbat i högre form med mer samling, så att hon verkligen fått arbeta med rygg och rumpa, då sträcker hon gärna ut överlinjen och vill bli lägre.
Hästar är ju så olika. Hedwig är inte lätt att rida på tygeln om jag inte konsekvent jobbar med det hela tiden. Platina är född på tygeln och det är helt naturligt för henne att gå med fin eftergift.
Hedwig blir väldigt fin av att jag faktiskt jobbar med eftergiften i skritt. Höll på större delen av vintern att skritta på skogsvägar i pannlampans sken. Det höll i sig bra så länge jag var strikt varje ridpass.
Gjorde tre fina starter i msvb4 under våren med bra resultat.
Nu har en kompis till mig ridit henne ganska mycket medan jag har ridit Platina. Hon är för tillfället ganska lång och platt..och inte speciellt intresserad av att jobba ordentligt på tygeln..😇
 
Hästar är ju så olika. Hedwig är inte lätt att rida på tygeln om jag inte konsekvent jobbar med det hela tiden. Platina är född på tygeln och det är helt naturligt för henne att gå med fin eftergift.
Hedwig blir väldigt fin av att jag faktiskt jobbar med eftergiften i skritt. Höll på större delen av vintern att skritta på skogsvägar i pannlampans sken. Det höll i sig bra så länge jag var strikt varje ridpass.
Gjorde tre fina starter i msvb4 under våren med bra resultat.
Nu har en kompis till mig ridit henne ganska mycket medan jag har ridit Platina. Hon är för tillfället ganska lång och platt..och inte speciellt intresserad av att jobba ordentligt på tygeln..😇
Ja det är väl så, de är olika. Jag känner att jag ju vill jobba henne på det sätt som är bäst för henne. Jag vet inte om jag har hittat rätt. Jag har diskuterat det lite med mina tränare men jag tycker mest det viftas bort med att "nämen du rider henne så bra så det fixar du". Jag känner att jag inte rider henne optimalt för hennes förutsättningar.

Jag har för mig i någon intervju med Kyra Kyrklund för evigheter sedan sa något i stil med att "hästen ska gå där den inte vill vara" alltså vill den gå djup och lång och låg , då behöver den kortas upp, vill den gå hög och kort i nacken, då behöver man få ut nacken på den, få den att gå i lägre och rundare form. Det här kan vara 20-25 år sedan så jag minns inte exakt. Men jag tror min häst skulle må bra av att gå i lite rundare form än vad hon vill. Så därför ger jag mig inte utan är hela tiden på och kräver att hon ska runda sig, ska svara fram för skänkeln. När hon väl är mjuk och genomriden så är hon ju toppen att rida! Men inte att hon går där utan att jag hela tiden kräver det.
Jag tog upp det innan i en annan tråd angående uppvärmning. Min häst kräver ju nästan en timmes ridning innan hon är mjuk och igenom och det kanske bara är att acceptera, men jag tänker att det kanske finns någon väg vi inte har testat ännu.
 
Din stackare @Waco du har mitt nummer om du känner att du vill bolla.

@sassiball min häst är ju den svåraste hästen jag ridit rent tekniskt och jag tyckte det var fel på oss båda innan jag bytte tränare. Nu tycker jag visserligen fortfarande det, men i mindre utsträckning än förr. Mitt tips är att backa, rida enligt utbildningsskalan, och mer fokusera på magen än rygg. Är hästen i rätt gångart, på rätt väg i balans och i rätt takt så brukar den kunna balansera upp sig själv på tygeln är min erfarenhet...
 
Din stackare @Waco du har mitt nummer om du känner att du vill bolla.

@sassiball min häst är ju den svåraste hästen jag ridit rent tekniskt och jag tyckte det var fel på oss båda innan jag bytte tränare. Nu tycker jag visserligen fortfarande det, men i mindre utsträckning än förr. Mitt tips är att backa, rida enligt utbildningsskalan, och mer fokusera på magen än rygg. Är hästen i rätt gångart, på rätt väg i balans och i rätt takt så brukar den kunna balansera upp sig själv på tygeln är min erfarenhet...
Menar du min rygg/mage eller hästens ? Min balanserar inte upp sig själv på någon tygel oavsett rätt takt. Jag tränar ju för tränare som arbetar enligt utbildningskalan så jag tror i alla fall att jag får hjälp med den biten. Hon har jättefin takt i sig själv och hon är i rätt gångart och är i balans, men får hon själv bestämma så är det öppen form som gäller.
Däremot är det en sak som jag har lite problem med, och det kanske hör ihop? det är tempot. Jag får ofta kommentaren att hästen är återhållen, inte går fram, jag ska rida fram i ett friskare tempo mm. Just det ska jag diskutera med min tränare på måndag, men det är ett återkommande problem. Jag tycker att jag rider fort, men jag gör inte det då jag ofta får avslag på det på tävling. Alltför såsig takt kanske gör att hästen har svårt att hitta rätt form också ? Jag har otroligt svårt att känna vad som är lagom hastighet i arbetsgångarter.

Jag har tidigare låtit henne vara och gå i lite mer öppen form eftersom hon verkar trivas bäst med det, men då vi fått avslag på tävling på just det så får hon inte det nu längre.
 
Senast ändrad:
Menar du min rygg/mage eller hästens ? Min balanserar inte upp sig själv på någon tygel oavsett rätt takt. Jag tränar ju för tränare som arbetar enligt utbildningskalan så jag tror i alla fall att jag får hjälp med den biten. Hon har jättefin takt i sig själv och hon är i rätt gångart och är i balans, men får hon själv bestämma så är det öppen form som gäller.
Däremot är det en sak som jag har lite problem med, och det kanske hör ihop? det är tempot. Jag får ofta kommentaren att hästen är återhållen, inte går fram, jag ska rida fram i ett friskare tempo mm. Just det ska jag diskutera med min tränare på måndag, men det är ett återkommande problem. Jag tycker att jag rider fort, men jag gör inte det då jag ofta får avslag på det på tävling. Alltför såsig takt kanske gör att hästen har svårt att hitta rätt form också ? Jag har otroligt svårt att känna vad som är lagom hastighet i arbetsgångarter.

Jag har tidigare låtit henne vara och gå i lite mer öppen form eftersom hon verkar trivas bäst med det, men då vi fått avslag på tävling på just det så får hon inte det nu längre.
Låter som att grundproblemet sitter i att hon inte är korrekt mellan hjälperna? Att hon inte svarar korrekt på hjälperna?
Isf tänker jag att det är en utbildningsfråga :)
 
Menar du min rygg/mage eller hästens ? Min balanserar inte upp sig själv på någon tygel oavsett rätt takt. Jag tränar ju för tränare som arbetar enligt utbildningskalan så jag tror i alla fall att jag får hjälp med den biten. Hon har jättefin takt i sig själv och hon är i rätt gångart och är i balans, men får hon själv bestämma så är det öppen form som gäller.
Däremot är det en sak som jag har lite problem med, och det kanske hör ihop? det är tempot. Jag får ofta kommentaren att hästen är återhållen, inte går fram, jag ska rida fram i ett friskare tempo mm. Just det ska jag diskutera med min tränare på måndag, men det är ett återkommande problem. Jag tycker att jag rider fort, men jag gör inte det då jag ofta får avslag på det på tävling. Alltför såsig takt kanske gör att hästen har svårt att hitta rätt form också ? Jag har otroligt svårt att känna vad som är lagom hastighet i arbetsgångarter.

Jag har tidigare låtit henne vara och gå i lite mer öppen form eftersom hon verkar trivas bäst med det, men då vi fått avslag på tävling på just det så får hon inte det nu längre.
Jag tycker det låter lite som att hon inte accepterar bettet och kontakten utan vill slå sig fri. För om acceptansen finns så ska du kunna placera huvudet var du vill utan att hålla på i en timme. Har hon lärt sig att ge efter för tygeln och följa tygeln tex?
 
Menar du min rygg/mage eller hästens ? Min balanserar inte upp sig själv på någon tygel oavsett rätt takt. Jag tränar ju för tränare som arbetar enligt utbildningskalan så jag tror i alla fall att jag får hjälp med den biten. Hon har jättefin takt i sig själv och hon är i rätt gångart och är i balans, men får hon själv bestämma så är det öppen form som gäller.
Däremot är det en sak som jag har lite problem med, och det kanske hör ihop? det är tempot. Jag får ofta kommentaren att hästen är återhållen, inte går fram, jag ska rida fram i ett friskare tempo mm. Just det ska jag diskutera med min tränare på måndag, men det är ett återkommande problem. Jag tycker att jag rider fort, men jag gör inte det då jag ofta får avslag på det på tävling. Alltför såsig takt kanske gör att hästen har svårt att hitta rätt form också ? Jag har otroligt svårt att känna vad som är lagom hastighet i arbetsgångarter.

Jag har tidigare låtit henne vara och gå i lite mer öppen form eftersom hon verkar trivas bäst med det, men då vi fått avslag på tävling på just det så får hon inte det nu längre.
Jag tänker på hennes magmuskler. Att de ska bära upp bålen så galoppen blir bärigare. När magen är uppe blir formen rundare och takten bättre. Det är speciellt tydligt i galoppen då fyrtakt kan slå igenom om hästen inte driver bakifrån, genom kroppen och bär sig själv. Jag jobbar mycket genom att stå i lätt sits med skänkeln om (utan att klämma), och öka och minska genom hästkroppen med hjälp av fartvindstänk och tramp i stigbyglarna, för att inte strypa ryggaktivitet och takt med tygeln. Har funkat bra på min...
 
Jag tänker på hennes magmuskler. Att de ska bära upp bålen så galoppen blir bärigare. När magen är uppe blir formen rundare och takten bättre. Det är speciellt tydligt i galoppen då fyrtakt kan slå igenom om hästen inte driver bakifrån, genom kroppen och bär sig själv. Jag jobbar mycket genom att stå i lätt sits med skänkeln om (utan att klämma), och öka och minska genom hästkroppen med hjälp av fartvindstänk och tramp i stigbyglarna, för att inte strypa ryggaktivitet och takt med tygeln. Har funkat bra på min...
Ok, menar du att jag ska öka och minska galoppen när jag står i lätt sits för att inte störa ryggaktiviteten ? Det kanske är en bra idé :)
 
Låter som att grundproblemet sitter i att hon inte är korrekt mellan hjälperna? Att hon inte svarar korrekt på hjälperna?
Isf tänker jag att det är en utbildningsfråga :)
Hon är inte mellan hjälperna när jag först värmer upp, men i slutet av ridpasset är hon det.
 
Jag tycker det låter lite som att hon inte accepterar bettet och kontakten utan vill slå sig fri. För om acceptansen finns så ska du kunna placera huvudet var du vill utan att hålla på i en timme. Har hon lärt sig att ge efter för tygeln och följa tygeln tex?
Hm, jag vet inte riktigt? jo men jag kan rida henne i lägre form i början av passet också, men det blir alltid att jag får tillrättavisa henne och vara övertydlig att jo nu ska vi gå i lägre form. Hon är inte helt enkel att få dit men det går. Till skillnad mot slutet av passet då hon är genomriden, mjuk och lite tröttare, då följer hon minsta vink och går lätt där jag vill ha henne.
 
Precis, så du inte trycker bort ryggen av misstag (lätt hänt). Kan var ett bra sätt att värma om inte annat.
Ska absolut testa det här!

Nu har pållarna några dagars vila då de är nyvaccinerade. Välförtjänt vila tycker jag. Jag har lyckats få ner pållen några kg i vikt och det gör det nog lite lättare för henne också att arbeta korrekt. Nu är det bara matten som också behöver gå ner ett par kg.
 
Jag hade lagt stort fokus på att lära in (om) korrekt svar på liten hjälp redan från start. Det kan aldrig skada och i bästa fall får du fin effekt :)
Ja, jag försöker det, får se om jag lyckas :D
Jag har ju ändå ridit in och grundutbildat väldigt många hästar, men vissa är bara knepigare än andra. Jag vill ju lyckas med den här hästen.
Funderade på om man skulle låta en duktig ryttare rida henne några gånger och utifrån det komma med tips.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 582
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 426
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp