Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som har ett supertips när det kommer till att fläta manen? Tävling på lördag och hästen har haft det lite för mysigt i hagen och kompisarna har kliat av manen på en 1-2 dm bred sträcka, den är lite drygt en handsbredd bred, men jag har problem att få flätan att hålla ett helt ridpass. Gör en inbakad längs hela mankammen. Vill slippa kapa resten av manen och knoppa :o

Min ponny hade både lång och tjock man, på honom hade jag alltid inbakad fläta. Jag tog in ny man från båda håll för att få det att hålla, både ovan- och underifrån. Kanske går att prova?
 
Någon som har ett supertips när det kommer till att fläta manen? Tävling på lördag och hästen har haft det lite för mysigt i hagen och kompisarna har kliat av manen på en 1-2 dm bred sträcka, den är lite drygt en handsbredd bred, men jag har problem att få flätan att hålla ett helt ridpass. Gör en inbakad längs hela mankammen. Vill slippa kapa resten av manen och knoppa :o

Kanske funkar med denna sortens knoppar?

 
Någon som har ett supertips när det kommer till att fläta manen? Tävling på lördag och hästen har haft det lite för mysigt i hagen och kompisarna har kliat av manen på en 1-2 dm bred sträcka, den är lite drygt en handsbredd bred, men jag har problem att få flätan att hålla ett helt ridpass. Gör en inbakad längs hela mankammen. Vill slippa kapa resten av manen och knoppa :o
Jag löser ojämn men hyfsat lång man genom att göra "portugisknoppar". Börja med att fläta första flätan ca 8 cm. Sätt en gummisnodd. Dra upp änden genom flätroten så flätan blir dubbelvikt, som en knopp. Ta med änden i nästa fläta, fläta den lika långt, sätt snodd, dra upp igenom och lägg den lösa änden till nästa fläta och så vidare. Den metoden är inte så beroende av att manen är lika lång hela vägen, knopparna blir jämna och fina ändå. Om manen är jättetjock gör jag en bena och gör knoppar på båda sidorna. Då gör jag först en knopp på vänster sida, drar änden över till högra sidan och gör den knoppen, drar änden till den vänstra sidan osv. Då ser det ut så här ovanifrån:
wp-1506162849669..jpg


Med knoppar på bara ena sidan ser det ut så här:
wp-1535901675672..jpg

Så bra att det hann komma in en film medan jag skrev min långrandiga beskrivning :-D
 
Efter 8 olidligt långa veckor med pisstråkiga promenader (hästens åsikt) så var det äntligen dags för återbesök.

Hade fått tid hos klinikens ultraljudsexpert då senskador framförallt går att undersöka med UL.

Hästen var nästan helt bra, och med det menas att hon var så bra som hon borde. Det syns fortfarande en liten åverkan på senan, men det är tydligen fullt normalt, då det vanligtvis tar 3 månader att läka ut helt.

Så nu ska vi sätta igång, under ryttare och med tömkörning :banana:. Ska köra på i 4v med program, sen återbesök, men det blir (förhoppningsvis) bara att checka av att allt ser bra ut.
 
Jaha, provsvaren kommit. Några värden låg lite i överkant, men inte onormalt högt. Det allra mesta alldeles normalt. Men, eosinofili låg väldigt högt! Tyder på parasiter och/eller allergier. Vi hade precis fått tillbaka provsvaren på träckproven, kom dagen innan veterinären var ute i förra veckan, och hästen låg högt. Han brukar alltid göra det och blev avmaskad trippelomgång i maj eftersom det i vissa lägen visat sig effektivt mot skabb som han hade problem med då. Så, nu testar vi att avmaska med annat preparat och hoppas det är så enkelt. Känner mig så dum, tycker jag har koll med bra rutiner för hagbyten, underhåll av beten, träckprov, avmaskning osv och har inte ens misstänkt att det kan vara inälvsparasiter. Som veterinären sa, hade hon kommit ut för att göra en besiktning hade hon inte hittat något att anmärka på, utan det är bara en känsla jag haft att något är fel. Hoppas nu verkligen att det här hjälper!!!
 
Vi har också varit hos veterinären idag. Han reagerade på högt böjprov höger bak och röntgen samt UL visade stora blödningar i typ hela bakknäet men inget såg allvarligt trasigt ut iallafall. Så nu ska vi vila. Och vänta. Suck. :meh:
 
Oj va mkt det har hänt här ute! Jag tappade sugen fullständigt här då jag har ett myom som bråkar och tja ödelade hela min plan för 2018. Det har blivit en del ändringar här, Tuschomie är såld till Jan Brink och Guldkant OnTheRocks är såld till Lena H som red Tuschomie. Tuschomies mamma är dräktig med Zappa och treåriga Stina e Carlton Hill är på inridning. Sen får vi se om det blir så mkt mer swb avel eller om jag sadlar om helt. Planen för 2019 är iaf att Tuschomies lillebror Rolle ska ridas in och visas på treårstest och sen efter honom ska Livia ridas in. Gabrielle börjar bli en riktig tanthäst och jag har bokat provtagning för ppid.
Wille e Bernstein växer och frodas, fortfarande rätt snygg faktiskt och mkt snäll.
 
I helgen rider vi hoppkurs och nästa helg åker vi och tävlar hoppning, :D
Förra helgen var en fantastisk helg på alla sätt. Två segrar i MSV B, och en andra plats i MSV C och i och med det DM seger. Nu tar vi paus från dressyrtävlandet och tränar vidare mot MSV A start till våren om han inte blir såld innan dess.
 
Lilla damen har skött sig så himla bra! både i fredags och idag (blev en vilodag igår) har hon jobbat på som tusan. Idag ställde jag lite mer krav på henne (inte höga krav, men lite mer än de tidigare passen) och hon köpte det direkt.
Jag skulle dock vilja att hon kunde tänka sig acceptera skydd bak, tyckte det lät som att hon i galoppen slog sig ett par gånger. Hottie gjorde det en period i galoppen när hon var typ 3-4 år och det gjorde ju ont så till slut hade hon ingen jättelust att galoppera, men med skydd så galopperade hon igen och hade efter lite tid såpass styr på kroppen så hon inte slog sig längre. Ska rota fram några riktigt mjuka och smidiga skydd och se om hon kan tänka sig ha dem.

Min unghäst föredrar låga bakskydd. han kunde vara likadan som din med höga. Men korta strykkappor så har det gett sig.
 
Här planeras träningshelg för fullt. Åker till favvotränaren fre-sön. Ska bli jättekul men jag är helt ärligt faktiskt nervös inför detta. Tror mest det beror på att jag inte känner lilla hästen så bra än (har ju ändå bara haft henne 2,5 vecka), det är ju skitbra att få en sån skjuts i början när man har en ny häst men jag är nervös för jag vet inte vad jag kan vänta mig ifrån henne, om hon tar det med ro eller kommer bli mer rodeobenägen :grin:
Jag slipper i alla fall momentet med att lasta och köra henne själv 4h enkel väg, ägaren som också ska med upp (men med Scillas storasyster) kommer och hämtar oss på fredag morgon så kör vi dem ihop.
 
Här planeras träningshelg för fullt. Åker till favvotränaren fre-sön. Ska bli jättekul men jag är helt ärligt faktiskt nervös inför detta. Tror mest det beror på att jag inte känner lilla hästen så bra än (har ju ändå bara haft henne 2,5 vecka), det är ju skitbra att få en sån skjuts i början när man har en ny häst men jag är nervös för jag vet inte vad jag kan vänta mig ifrån henne, om hon tar det med ro eller kommer bli mer rodeobenägen :grin:
Jag slipper i alla fall momentet med att lasta och köra henne själv 4h enkel väg, ägaren som också ska med upp (men med Scillas storasyster) kommer och hämtar oss på fredag morgon så kör vi dem ihop.

Försök njuta och inte oroa dig :)
Går de inte bra så avbryt och titta på de andra! Låter jättekul
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 594
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 441
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp