Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså det här med bett...
Finns det egentligen något universellt sätt att veta vad en hästmun vill ha Utan att behöva prova 'förtielva' olika?
Och hur stor skillnad kan längden göra?
Nya djuret har en pyttemun och alla bett jag har är 12,5... Han har tydligen trivts på två-delat och jag har typ bara tre-delade.
Funderar på om det är värt att testa igenom alla mina bett för att sen köpa ett i mindre storlek om han säger ja till nått.
Vad tror ni?
 
Alltså det här med bett...
Finns det egentligen något universellt sätt att veta vad en hästmun vill ha Utan att behöva prova 'förtielva' olika?
Och hur stor skillnad kan längden göra?
Nya djuret har en pyttemun och alla bett jag har är 12,5... Han har tydligen trivts på två-delat och jag har typ bara tre-delade.
Funderar på om det är värt att testa igenom alla mina bett för att sen köpa ett i mindre storlek om han säger ja till nått.
Vad tror ni?
Så hade jag gjort i alla fall :)
 
Alltså det här med bett...
Finns det egentligen något universellt sätt att veta vad en hästmun vill ha Utan att behöva prova 'förtielva' olika?
Och hur stor skillnad kan längden göra?
Nya djuret har en pyttemun och alla bett jag har är 12,5... Han har tydligen trivts på två-delat och jag har typ bara tre-delade.
Funderar på om det är värt att testa igenom alla mina bett för att sen köpa ett i mindre storlek om han säger ja till nått.
Vad tror ni?
Min har pyttemun men trivs bättre på lite större och tyngre bett. Så länge de inte åker runt i munnen. Så prova på, du kanske har någon kompis också som har något bett han kan få prova?
 
Alltså det här med bett...
Finns det egentligen något universellt sätt att veta vad en hästmun vill ha Utan att behöva prova 'förtielva' olika?
Och hur stor skillnad kan längden göra?
Nya djuret har en pyttemun och alla bett jag har är 12,5... Han har tydligen trivts på två-delat och jag har typ bara tre-delade.
Funderar på om det är värt att testa igenom alla mina bett för att sen köpa ett i mindre storlek om han säger ja till nått.
Vad tror ni?

Det går nog ypperligt bra att prova med betten du har först som grund 👍
 
Var det någon mer här som var på Strömsholm igår och lyssnade på Hester? Det var precis vad jag behövde när träningen inte går som på räls direkt. Jag rider min häst lång och låg med ”forward hand”. Funkar bra för oss :)
 
Min har pyttemun men trivs bättre på lite större och tyngre bett. Så länge de inte åker runt i munnen. Så prova på, du kanske har någon kompis också som har något bett han kan få prova?
Det är väl kanske mest jag som tycker det ser så illa ut när betten sticker ut mycket. :) Det ser liksom inte skönt ut.
Jag frågade förra matten och hon hade upplevt att han funkade bäst på delat D-ringsbett. Men jag får helt enkelt prova mig fram med de jag har och sen fråga folk runt omkring.
 
Var det någon mer här som var på Strömsholm igår och lyssnade på Hester? Det var precis vad jag behövde när träningen inte går som på räls direkt. Jag rider min häst lång och låg med ”forward hand”. Funkar bra för oss :)

Jag var också där. Jätteintressant och oj så ridsugen man blev nu när hästen är skadad :p
 
Var det någon mer här som var på Strömsholm igår och lyssnade på Hester? Det var precis vad jag behövde när träningen inte går som på räls direkt. Jag rider min häst lång och låg med ”forward hand”. Funkar bra för oss :)

Jag var där (och såg sig bland allt folk i vimlet ;) )

Tyckte det var helt fantastiskt och fick med mig så mycket nyttigt hem som ska provas på @Fiorano eftersom min bebis är för liten än :D
 
Alltså det här med bett...
Finns det egentligen något universellt sätt att veta vad en hästmun vill ha Utan att behöva prova 'förtielva' olika?
Jag har ibland undrat om det inte borde finnas en marknad för "bettprovnings-kit"; låna hem en binge olika bett i given storlek i en månad, prova dem, betala en lagom summa pengar, och få lite tillbaks om du faktiskt köper ett av betten. Just bett borde ju vara hyfsat slitagetåliga, gå enkelt att desinficera inför nästa kund, och allt det där.
 
Jag har ibland undrat om det inte borde finnas en marknad för "bettprovnings-kit"; låna hem en binge olika bett i given storlek i en månad, prova dem, betala en lagom summa pengar, och få lite tillbaks om du faktiskt köper ett av betten. Just bett borde ju vara hyfsat slitagetåliga, gå enkelt att desinficera inför nästa kund, och allt det där.

så har ju Sprenger haft i evigheter.
 
Jag har ibland undrat om det inte borde finnas en marknad för "bettprovnings-kit"; låna hem en binge olika bett i given storlek i en månad, prova dem, betala en lagom summa pengar, och få lite tillbaks om du faktiskt köper ett av betten. Just bett borde ju vara hyfsat slitagetåliga, gå enkelt att desinficera inför nästa kund, och allt det där.
Många som säljer Sprenger låter en prova betten en vecka för en summa som en sen kan dra av :). Väl värt att göra!
 
Jag har ibland undrat om det inte borde finnas en marknad för "bettprovnings-kit"; låna hem en binge olika bett i given storlek i en månad, prova dem, betala en lagom summa pengar, och få lite tillbaks om du faktiskt köper ett av betten. Just bett borde ju vara hyfsat slitagetåliga, gå enkelt att desinficera inför nästa kund, och allt det där.
Jag har funderat på den affärsidén, men utan att vara försäljare på bett bara hyra ut så de får testa, men jag insåg att det nog inte var så lönsamt.
 
Nämen vaaa? :D Gud vad kul! Då kommer han tillbaka där han hör hemma då. ;) Enda "negativa" är väl hans smeknamn, B2.... :D Men nu verkar han ha kallats det hela livet så då får vi väl fortsätta med det helt enkelt, även om jag kanske kommer försöka smyga in något till smeknamn. :angel:

Grattis! måste vara en av Briars yngsta avkommor? jag gillar de starkt :)
 
Jag har funderat på den affärsidén, men utan att vara försäljare på bett bara hyra ut så de får testa, men jag insåg att det nog inte var så lönsamt.

Här i England finns det bettutprovare som kör runt med en arsenal av bett så att man kan prova. Men jag tvivlar på att de kan göra några stora pengar på det.
 
Till något helt annat, men hur gick det med sadel till din häst? :) Kanske har missat... ;)

Det tog lite tid att få ordning på den. Jag blev uppsagd i ungefär samma veva och hade inte riktigt ork att ta tag i sadeln så hästen har fått vila varvat med jobb från backen. Men sedan ett par dagar är vi igång och rider igen och det är stor skillnad både på hur hästen går och hur jag sitter i den. Jag var beredd på att behöva köpa ny sadeln men vi behövde bara byta koppjärn och fixa stoppningen för att den skulle ligga bra igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 589
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 438
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp