Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej alla! Flikar in en lite fråga - vilken procent är ni nöjda med i lätt klass, LC-LB? Förstår att man har olika målsättningar med sin ridning, tävling och det som är bra för den ena är det inte för den andra osv men ändå, när kan ni generellt känna att "ja men det här var ju ändå bra" rent procentmässigt? :)
 
Hej alla! Flikar in en lite fråga - vilken procent är ni nöjda med i lätt klass, LC-LB? Förstår att man har olika målsättningar med sin ridning, tävling och det som är bra för den ena är det inte för den andra osv men ändå, när kan ni generellt känna att "ja men det här var ju ändå bra" rent procentmässigt? :)
Allt är ju relativt men, jag tänker som så att 65% är OKEJ och med det så tänker jag att då har man i snitt 6,5 på det mesta och 6 i domarbedömning är Okej. 70% är G. 75-80% är VG å så vidare. Men detta är min åsikt och ska inte tas med stort allvar ;)
Man ska ta med sig var är hästen i sin utbildning? Var är jag själv? Hur väl förberedd är vi som ekipage inför detta? Vad har jag för förväntningar?
 
Allt är ju relativt men, jag tänker som så att 65% är OKEJ och med det så tänker jag att då har man i snitt 6,5 på det mesta och 6 i domarbedömning är Okej. 70% är G. 75-80% är VG å så vidare. Men detta är min åsikt och ska inte tas med stort allvar ;)
Man ska ta med sig var är hästen i sin utbildning? Var är jag själv? Hur väl förberedd är vi som ekipage inför detta? Vad har jag för förväntningar?

Håller med. Jag tänker att hamnar jag över 65 % så är jag nöjd med våran prestation. Red på dryga 62 % i helgen som räknas som godkänt men inte riktigt ändå i mina ögon. Vi kan mer :angel:
 
Äntligen fick jag själv prova på att rida vår nya prins. Han är ju så söt att vi smäller av, en rätt bufflig drummel men väldigt snäll, och inget som inte går att uppfostra.

Jag har väl ridit 2 lektioner utspritt på över 2 år, och har senaste året mest ridit ut på vår tränares ena häst på helgerna. Har ingen som helst stabilitet kvar i kroppen och alla mina brister blir ju enormt tydliga nu. Barcino (B2...) har väl knappt blivit regelrätt dressyrriden någonsin heller, så vi är sladdriga tillsammans. Men givetvis vill jag visa lite av vår råa start, tack och lov fick vi spontant hjälp av vår tränare. :love:



Men trots att han är så grön i dressyren så känns det verkligen vilken jäkla kvalité det är i den här hästen, hjälp vad rolig den här resan ska bli!
 
Imorgon åker Scilla hem igen. Trist då jag verkligen trivdes med henne ridmässigt och det är en riktigt rolig häst med en härlig ridkänsla, men det har inte funkat helt hos oss i vissa andra bitar och därför har vi gemensamt bestämt att hon får åka hem igen.

Så, tillbaka på noll igen (oh well, ganska van nu...). Jag "håller" lite på min stallplats ett tag, ska se om jag kan hitta nån käck och trevlig häst att ha på foder en tid framåt, men hittar jag inget blir det helpaus igen.
 
Var på Carl Hesters clinic i lördags. Älskar honom. 😍 Så superinspirerad red jag Heddan på banan igår och red halvhalter som aldrig fick överskrida ett steg. Han tryckte mycket på det. 😊 Hon var riktigt fin och kändes väldigt mjuk. Har köpt en ny dressyrsadel, en prestige modena. Har väldigt mycket lättare att hålla om med underskänkeln med den. Idag skickade jag ut henne i skogen med min kompis o red Platina på banan. Red skritt-travövergångar tills hon började lyssna fint och inte bara ville pringa. Fortsatte med trav- galopp övergångar och vänster varv gick fint. Den galoppen fattar hon enklast. Hon var rätt trött när vi skulle göra det i höger varv och bockade lite för att tala om att nu är det jobbigt! Gav sig efter några åthutningar och galopperade fint i höger också.
 
Imorgon åker Scilla hem igen. Trist då jag verkligen trivdes med henne ridmässigt och det är en riktigt rolig häst med en härlig ridkänsla, men det har inte funkat helt hos oss i vissa andra bitar och därför har vi gemensamt bestämt att hon får åka hem igen.

Så, tillbaka på noll igen (oh well, ganska van nu...). Jag "håller" lite på min stallplats ett tag, ska se om jag kan hitta nån käck och trevlig häst att ha på foder en tid framåt, men hittar jag inget blir det helpaus igen.
Vad tråkigt!
 
Håller med. Jag tänker att hamnar jag över 65 % så är jag nöjd med våran prestation. Red på dryga 62 % i helgen som räknas som godkänt men inte riktigt ändå i mina ögon. Vi kan mer :angel:
60% är det som räknas som godkänt eftersom siffran 6 står för just "godkänd". 62% behöver du när du kommer upp i högre klasser så att du behöver kvala, men det är 60% som står för godkänt. För att kvala behöver man alltså rida på lite mer än godkänt.
 
60% är det som räknas som godkänt eftersom siffran 6 står för just "godkänd". 62% behöver du när du kommer upp i högre klasser så att du behöver kvala, men det är 60% som står för godkänt. För att kvala behöver man alltså rida på lite mer än godkänt.

Det vet jag ;) men frågan var när ni känner att ni är nöjda, vilken procent ni vill uppnå för att känna det. :)
 
Knapplån

I helgen som var var jag och tävlade min 6åring på en lokaltävling med div 3.

Min lilla raring hade ju lite ”hyss” för sig förra året som hans mammi inte uppskattade så en kompis till mig tävlade honom några starter plus hjälpte mig att komma igång. Så nu i år är det min tur att komma ut på banorna men det gör jag med lite skräckblandad förtjusning. Sätter han igång ordentligt så fixar jag inte det men han har varit supersnäll länge nu. Så det är väl bara jag som oroar mig i onödan.

Till saken hör att jag som oftast rider själv och när det är andra hästar runtomkring så tycker han att det är skitskoj. Kan få för sig att springa efter osv... inget ont i honom utan han är bästis med alla.

Kommer till tävlingsplatsen och träffar kompis som berättar om sin ritt. Berättar om lite vel på collectingringen där man tydligen måste befinna sig före sin start. Blir lite förvånad då jag aldrig faktiskt hört att man måste befinna sig där. Frågade överdomaren om det verkligen är ett krav att befinna sig där före min start och hon svarar ja. Säger till henne att jag är osäker på om min häst kommer sköta sig och säger att jag verkligen inte vill vara där då jag oroar mig för att min häst kan störa ekipaget före. Överdomaren påtalar att det är kutym att vara där och att jag behöver komma överens med den före om jag behöver vara där eller inte. Ryttarn innan hade inga problem med att vara själv inne i ridhuset och då jag va sista start fick jag vara ensam i ridhuset.

Jag har ju varit med och arrangerat tävlingar tom nationell nivå på min klubb i flera år och vi har aldrig tvingat ryttarna att befinna sig på collectingring före sin start utan det är något vi erbjuder till de som vill. Jag kan inte i tr finna att man måste befinna sig på collectingring heller och då borde jag ju kunna neka att gå in där om jag inte vill? Jag förstår ju självklart att jag måste vänta tills ryttarn ridit klart sitt program innan jag ens kan gå in i ridhuset.

Tycker det låter märkligt att man ska bli tvingad just för att hålla en annan deltagare sällskap vilket tydligen var orsaken. Om jag bedömer att detta kan störa ryttarn före och även att det stör min uppladdning måste jag ju kunna välja om jag vill vara där?

Hur tänker ni?
 
Se till att du inte tävlar för mkt nu 🤣

Nä men aldrig hört talas om när det inte handlat om internationell start? Men då har man en hel dressyrbana att disponera vid sidan om Var i TR lutar sig hen på det?

Köttar på som f-n just nu! Är uppe i tre starter och har två kvar innan året är slut!

Överdomarn var väldigt bestämd bara, jag frågade vart det stod men det svarade hon inte på. Då jag vet vem hon är som red före visste jag mer eller mindre att hon skulle okeja att jag inte var på collectingring så jag gjorde inte mer väsen där och då. Men när jag red och sedan skulle hålla mig beredd började tjejen vid framridningen tjöta på mig. Fick vackert tala om för henne att öd och ryttarn före godkänt detta. Hon var väl bara tillsagd att stå där tänker ja.

Tycker bara att det är märkligt sagt av öd att man skall befinna sig på collectingring. Hur roligt är det om min häst börjar spela Allan för den som rider före?
 
Äntligen fick jag själv prova på att rida vår nya prins. Han är ju så söt att vi smäller av, en rätt bufflig drummel men väldigt snäll, och inget som inte går att uppfostra.

Jag har väl ridit 2 lektioner utspritt på över 2 år, och har senaste året mest ridit ut på vår tränares ena häst på helgerna. Har ingen som helst stabilitet kvar i kroppen och alla mina brister blir ju enormt tydliga nu. Barcino (B2...) har väl knappt blivit regelrätt dressyrriden någonsin heller, så vi är sladdriga tillsammans. Men givetvis vill jag visa lite av vår råa start, tack och lov fick vi spontant hjälp av vår tränare. :love:



Men trots att han är så grön i dressyren så känns det verkligen vilken jäkla kvalité det är i den här hästen, hjälp vad rolig den här resan ska bli!
Känner igen det ridhuset :p:D

//Maries mamma
 
I söndags hade vi klubbdressyr med efterföljande miniclinic där domaren gick igenom både programmet och vad man ska tänka på generellt när man rider ett dressyrprogram.
Väldigt uppskattat av de som var med :up:. Har bara hört positiv feedback
Kan verkligen rekommendera att göra så och vi kommer nog göra det i fortsättningen också.

Nästnästa helg är det klubbhoppning med Inverkansridning och det blir samma upplägg där med miniclinic med domaren efteråt.
 
Hej alla! Flikar in en lite fråga - vilken procent är ni nöjda med i lätt klass, LC-LB? Förstår att man har olika målsättningar med sin ridning, tävling och det som är bra för den ena är det inte för den andra osv men ändå, när kan ni generellt känna att "ja men det här var ju ändå bra" rent procentmässigt? :)

60% är godkänt och 62% är kval om man ska se det formella.

För egen del tycker jag att 58-60% är ett ok resultat för oss om det varit missar, och 60-64% om det varit mer/mindre felfritt. Vid det senare börjar vi också lite försiktigt nosa på nästa nivå, och då kanske byter ut 1/5 av de kommande klasserna mot en högre nivå. :)
 
60% är godkänt och 62% är kval om man ska se det formella.

För egen del tycker jag att 58-60% är ett ok resultat för oss om det varit missar, och 60-64% om det varit mer/mindre felfritt. Vid det senare börjar vi också lite försiktigt nosa på nästa nivå, och då kanske byter ut 1/5 av de kommande klasserna mot en högre nivå. :)
Fast om du knappt rider godkänt på nuvarande nivå, är det verkligen en bra idé att gå upp till nästa nivå?
 
Fast om du knappt rider godkänt på nuvarande nivå, är det verkligen en bra idé att gå upp till nästa nivå?
Inte om man aldrig ridit på godkänt, men menar att mitt tänk är att börja nosa lite försiktigt på nästa nivå redan vid dryga godkänt (60-64%), om hästen är utbildad på den nivån i sig. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 582
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp