Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har vi haft det jäktigt...

Flyttade till det nya stallet den 23e (vilket är en historia i sig själv)

Den 25e kom kompisar, och den 26e åkte vi till Gesunda. Kom hem den 3e, lämnade kompisarna på flygplatsen igår och fick äntligen, idag, spendera hela dagen med hästkraken.

Fröken har varit väldigt spänd och nervös. Hon är snäll och duktig ändå, men det är svårt att rida när hästen måste vrålstirra på varje stolpe i paddockstaketet man passerar :cautious:. Idag red jag ut med ett par mkt lugna hästar, en ganska kort vända i skritt (pga fruset) och någonstans halvvägs uppnåddes 'peak-afraidness' och plötsligt slappnade hela hästen av. Huvudet hamnade i knähöjd och hon gick bara rakt fram. Lååååångsamt. I stallet var hon sedan lugn att hantera, så hoppas att det vänder lite nu.

Nya stallet är fantastiskt, men långtifrån färdigt. Halva byggnaden innehåller 6st boxar, och två tomma rum (precis fått väggar), andra halvan är en byggarbetsplats. Ägarna gör allt för att underlätta, kör vatten, spån och silage, har 'säkrat' byggarbetsplatsen med staket så om en häst skulle komma lös hamnar den inte bland sladdar och ofärdiga golv osv. På nyårsnatten skickade de meddelande till alla där de filmat hur hästarna tog fyrverkerierna (6st mkt nyfikna hästar undrade varför det stod en människa i stallet mitt i natten). Känns väldigt skönt att ha flyttat.

Målet för i år är godkända resultat i LA, och kanske någon start i MSVC, om LA känns bra. Hoppas att nya stallet skall ge bättre träningsförutsättningar och pepp för tävling.
 
Fick tillbaka min sadel från sadelmakaren igår och hästen kändes glad och fin. Super tänkte jag och tänkte att nu är det bara att träna på - tills jag satt upp idag och hästen inte går i form i trav och i galoppen byter till förvänd eller sparkar.

Funderar på om jag måste ringa ut en ny sadelperson för en second opinion men ska prata med min vanliga först. Jag vet inte hur mycket jag kan lita på henne om det blir så stora reaktioner av en sadel som hon säger ska passa nu? Longerade honom igår och han drog ett rätt rejält bockrace så det finns en chans att han drog till något då, så det måste ju inte vara sadeln även om det känns mest logiskt.
 
@GoLightly kom sadelmakaren som fixade din sadel ut efter fix och kikade på hur det såg ut när du red hästen?

Det tycker jag är det seriösa om man har en sadel på fix.
 
Sitter och väntar på att damen ska nyktra till, första tonårsfyllan är tuff :p
21186125-B879-4B38-A71B-5AD9FF0BA04E.jpeg

Ingen tandfraktur, det var en mjölktand som satt fast -som jag trodde från början... Däremot behövde det slipas lite där underkäkens tänder ”låg före” överkäkens, två var lite sneda med så fixades till. Ooch så var det två stora vargtänder som vi tog ut. Den ena var lite lös så har troligtvis gjort ont, och man kunde se att hon lyft bettet/bitit sig fast och börjat slita mot kindtänderna.
Två veckor utan bett nu för att läka hålen och sen rekommendationen att variera utrustning, gärna raka bett, gärna gummiklädda om ledade och ny kontroll inom 1 år.
 
Här förvandlades den snälla lilla lugna dressyrhästen under igångsättnin till en bucking bronco i dag. Ungefär en vecka sen vi fick börja trava och han blir bara piggare och piggare, halleluja! :meh: Pep och hade sig, mestadels enstaka bock med pip, men en ordentlig repa med både bock och bakutspark hann han med också, och däremellan ungefär svintaggad med noll fokus på mig. Skitskoj.

I morgon är det en viss fuxvallack som får en graman på sig, skyll dig själv B2! :devil: Tur att han äntligen får börja gå mer på böjda spår med då också, lite lättare att bromsa då. :angel:
 
Även jag var rodeoryttare i söndags, vet inte vad som var fel på alla hästar, men 4 av de 5 jag red bockade. :confused: :laugh: Får hoppast att det inte blir någon vana! I övrigt så skötte de sig fint, men yngsta stoet har nog ätit för mycket havre från havrehalmen, hon var supertittig och spänd stora delar av passet... Normalt brukar hon vara hur lugn och enkel som helst, så blir spännande att se hur hon är i dag. :angel: Vädret ser dock inte helt lovande ut framöver för oss som inte har ridhus, så jag får nog belaga mig på att traila iväg några dagar om vi ska kunna hålla igång träningen.

Vi har även startat upp med (dressyr)ryttarträning på stallet, första passet var i går och det var verkligen välbehövligt med lite yoga och stretchning sa min kropp! :love: Ska försöka hinna med att träna iaf 2 ggr/vecka, men det börjar bli extremt ont om tid i min kalender framöver.... :o
 
Här förvandlades den snälla lilla lugna dressyrhästen under igångsättnin till en bucking bronco i dag. Ungefär en vecka sen vi fick börja trava och han blir bara piggare och piggare, halleluja! :meh: Pep och hade sig, mestadels enstaka bock med pip, men en ordentlig repa med både bock och bakutspark hann han med också, och däremellan ungefär svintaggad med noll fokus på mig. Skitskoj.

I morgon är det en viss fuxvallack som får en graman på sig, skyll dig själv B2! :devil: Tur att han äntligen får börja gå mer på böjda spår med då också, lite lättare att bromsa då. :angel:

Vad är det för skada din häst har? Du har väl precis köpt den? 😳
 
Någon mer som har vansinnespigg häst? Roxi är SÅ sjukt jäkla pigg och kör mest fyrsprång, bockar, jämfotahopp, slår med frambenen.... Hon springer sig genomsvettig, sådär så hon till och med luktar svett. Idag jobbade vi i närmare en timme (promenad utomhus - med tefatsögon och blååååsande, markövningar i ridhuset och longering) och det var fortfarande liv i henne när vi avslutade men hon var någotsånär jordad. Pust alltså....

Jag saknar min Hottie - ville bara säga det :angel:
 
Någon mer som har vansinnespigg häst? Roxi är SÅ sjukt jäkla pigg och kör mest fyrsprång, bockar, jämfotahopp, slår med frambenen.... Hon springer sig genomsvettig, sådär så hon till och med luktar svett. Idag jobbade vi i närmare en timme (promenad utomhus - med tefatsögon och blååååsande, markövningar i ridhuset och longering) och det var fortfarande liv i henne när vi avslutade men hon var någotsånär jordad. Pust alltså....

Jag saknar min Hottie - ville bara säga det :angel:
Platina är egentligen supersnäll. Jag promenerar med henne en timme ute i skogen o hon går mest o myser. Men när jag sen ska rida så tycker hon såklart det är svinkul o vill busa lite. Idag halkade hon som tusan när jag skulle rida så jag hoppade av. Ska byta ut alla broddar mot nya imorgon. Hon har fyra runt om men det kan vara lite slitna. Travar hon bara snällt runt fyrkanten går det bra men det funkar inte att busa o hålla på:eek::crazy:
Självklart är hon pigg..hur fan ska man förklara för dem att det är livsfarligt att sprattla på den där satans isen.
Ska försöka köra henne till ridhus tre dagar denna vecka. Förhoppningsvis blir hon av med lite energi då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 582
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 426
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp