Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja vi bodde över på kliniken där vi bedövade varje del var för sig och sedan red. Med test ryttare..
Och han härjade lika mycket oavsett? Är det C som kollat honom också? Min erfarenhet är iaf att hon hittar allt som ingen annan hittar. Lider verkligen med dig och känner verkligen igen den där hjälplösheten när en inte vet vad som är vad. Men så här kan du inte ha det iaf! Det gör varken dig eller häst lycklig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Kul att alla hoppar på tåget och stampar lite extra... Naturligtvis var ju syftet med filmen att visa vad han gör eftersom det efterfrågades! Men jag skulle väl ha väntat mig att bli tilltryckt! Är så lätt att sitta och tycka massa på internet!

Naturligtvis så måste jag väl få försvara mig? Hästen beter sig ju inte så här på sommaren och jag är precis samma ryttare då! Jag blir så klart ledsen om någon påstår att jag är obalanserad ryttare och i princip gör att min häst får ont!!

Han är som sagt kollad högt och lågt utan att hitta. Han är ju jätte spänd på filmen så inte konstigt att han inte ser jämn ut....

Toppen var knappast varken robust eller okänslig och det gick utmärkt med honom så länge han var hel.. Och innan någon går på tåget och påstår att jag red sönder honom så hade han medfödda fel i hovarna....
Det är ofta ganska förvirrande när du ställer en fråga här eftersom du nästan alltid bara svarar emot. Jag förstår inte riktigt varför du ställer frågor här eftersom du blir så upprörd när någon skriver något som kanske känns obekvämt eller att du inte vill höra på. Det känns lite som ett återkommande tema. Svårt kanske att lösa problem när du bara vill höra på din egen röst och åsikt. Hur stor är sannolikheten att du tex kommer svara på det inlägget med, ja du har kanske en poäng utan att ha en ironisk underton eller offermentalitet.
Varför skulle tex inte du bli mer obalanserad i din sits efter ett riduppehåll på två månader när de flesta av oss blir det efter ett uppehåll på två veckor? Det är ju inget konstigt med det och knappast något att bli kränkt över. Min balans och sits påverkas helt klart av hur mycket eller lite jag rider. Det är ingen som säger att hästen har fått ont av din ridning, det är ingen som vet o han kanske inte alls har ont men han ser inte bekväm eller tillfreds ut och jag tror inte det bara beror på sadeln.
Hur gör du när du är hos veterinären? Argumenterar du emot hela tiden då också?
När Toppen var fyra år och SB avrådde dig att åka på kvaliten eftersom han såg så sliten ut argumenterade du bara emot och åkte ändå. Och sen satt du här och beklagade dig över att han bara fick en 5 på traven. Jag förstår inte varför du alltid bara tjafsar emot och tar det som påhopp istället för att, ja det kan finnas en poäng i vad folk säger eller skriver. Finns det något jag kan göra för att förändra och är jag i såfall villig att göra det.
Om jag nu ser obalanserad ut så kanske det betyder att jag är det just nu men det betyder inte att jag alltid kommer vara det om jag börjar träna mer. O kan man inte rida pga hästen är svår kanske man kan prova någon annan träningsform där man jobbar med balansen. Tex yoga eller nått sånt. Bara för att välja att vara mer lösningsinriktad.
Försök att inte vara så lättkränkt. Jag tycker inte någon har varit dum eller dryg mot dig alls i denna diskussion.
 
Är så förvånad. Min kompis skickade in en ansökan till DressagePower Academy, https://www.dressagepower.se/academy/
och berättade för mig om utbildningen.
Jag blev genast intresserad och skickade in en ansökan några dagar innan det stängde.
Skrev 3000/3000 ord, jag har ju bara meriter upp till LA:1 som jag kört typ en gång med vinst?
Men berättade om mitt egna intresse, mina mål, om min ponny och mig.

Men tydligen var ansökan intressant och jag blev antagen.
Har alltså ridit typ 3 år, startat en LA:1 men på ganska ok procent, 69.7% ju, med tanke på mina förutsättningar den dagen och hur kaosigt det var. Suck.
Men det är det.
Var absolut inte beredd på det, liksom, berättade glatt för mamma o pappa om hur min kompis skulle dit och hur kul det skulle varit, och mina föräldrar gick med på det eftersom ingen av oss trodde att jag skulle bli antagen. Jag menar, det är JAG??
Så nu ska jag till Stockholm! 🤣
Nej, men detta kommer bli en så grymt bra upplevelse och jag är säker på att det kommer vara otroligt givande.
Men trodde verkligen inte att jag skulle bli antagen. Nu hoppas jag att min FEI-tävlande kompis också hänger med då hon inte fått svar än. Hoppas verkligen att hon kommer med!
 
Är så förvånad. Min kompis skickade in en ansökan till DressagePower Academy, https://www.dressagepower.se/academy/
och berättade för mig om utbildningen.
Jag blev genast intresserad och skickade in en ansökan några dagar innan det stängde.
Skrev 3000/3000 ord, jag har ju bara meriter upp till LA:1 som jag kört typ en gång med vinst?
Men berättade om mitt egna intresse, mina mål, om min ponny och mig.

Men tydligen var ansökan intressant och jag blev antagen.
Har alltså ridit typ 3 år, startat en LA:1 men på ganska ok procent, 69.7% ju, med tanke på mina förutsättningar den dagen och hur kaosigt det var. Suck.
Men det är det.
Var absolut inte beredd på det, liksom, berättade glatt för mamma o pappa om hur min kompis skulle dit och hur kul det skulle varit, och mina föräldrar gick med på det eftersom ingen av oss trodde att jag skulle bli antagen. Jag menar, det är JAG??
Så nu ska jag till Stockholm! 🤣
Nej, men detta kommer bli en så grymt bra upplevelse och jag är säker på att det kommer vara otroligt givande.
Men trodde verkligen inte att jag skulle bli antagen. Nu hoppas jag att min FEI-tävlande kompis också hänger med då hon inte fått svar än. Hoppas verkligen att hon kommer med!
Grattis! 😍
Vad spännande!
 
Det är ofta ganska förvirrande när du ställer en fråga här eftersom du nästan alltid bara svarar emot. Jag förstår inte riktigt varför du ställer frågor här eftersom du blir så upprörd när någon skriver något som kanske känns obekvämt eller att du inte vill höra på. Det känns lite som ett återkommande tema. Svårt kanske att lösa problem när du bara vill höra på din egen röst och åsikt. Hur stor är sannolikheten att du tex kommer svara på det inlägget med, ja du har kanske en poäng utan att ha en ironisk underton eller offermentalitet.
Varför skulle tex inte du bli mer obalanserad i din sits efter ett riduppehåll på två månader när de flesta av oss blir det efter ett uppehåll på två veckor? Det är ju inget konstigt med det och knappast något att bli kränkt över. Min balans och sits påverkas helt klart av hur mycket eller lite jag rider. Det är ingen som säger att hästen har fått ont av din ridning, det är ingen som vet o han kanske inte alls har ont men han ser inte bekväm eller tillfreds ut och jag tror inte det bara beror på sadeln.
Hur gör du när du är hos veterinären? Argumenterar du emot hela tiden då också?
När Toppen var fyra år och SB avrådde dig att åka på kvaliten eftersom han såg så sliten ut argumenterade du bara emot och åkte ändå. Och sen satt du här och beklagade dig över att han bara fick en 5 på traven. Jag förstår inte varför du alltid bara tjafsar emot och tar det som påhopp istället för att, ja det kan finnas en poäng i vad folk säger eller skriver. Finns det något jag kan göra för att förändra och är jag i såfall villig att göra det.
Om jag nu ser obalanserad ut så kanske det betyder att jag är det just nu men det betyder inte att jag alltid kommer vara det om jag börjar träna mer. O kan man inte rida pga hästen är svår kanske man kan prova någon annan träningsform där man jobbar med balansen. Tex yoga eller nått sånt. Bara för att välja att vara mer lösningsinriktad.
Försök att inte vara så lättkränkt. Jag tycker inte någon har varit dum eller dryg mot dig alls i denna diskussion.

Vänta nu här!!! Jag har inte bett om råd, jag beklagade mig och då frågade folk vad det var han gjorde! Jag förklarade och la sedan ut en film för att folk skulle se hur han beter sig.
Jag svarar emot det jag inte tror på eftersom vi har utrett så mycket! Jag tycker inte jag har varit otrevlig någonstans och jag har bett om ursäkt om jag uppfattades så eller om jag missuppfattade! Klart man blir kränkt om man uppfattar att någon tycker att hästens problem beror på dig eller att det du gör skadar hästen! Dessutom när det är någon som inte ens känner dig eller hästen och ingen av veterinärerna har påtalat att det skulle vara problemet! Jag skrev ju att sadeln var sned och felgjord så naturligtvis sitter jag inte bra men att därifrån dra det till att hästen gör så här pga min obalans när jag dessutom skrivit att han fungerat bra på sommaren och problemen kommer smygande på hösten är att dra märkliga slutsatser!

Jag vet inte ens vem du pratar om som du påstår avrådde mig från att åka på kvalitén med Toppen!?!?! Jag har aldrig blivit avrådd eller att någon sa att han var sliten! Hans problem började efter kvalitén, eller ja dom fanns troligen redan där men det var svårt att upptäcka eftersom det var dubbelsidigt! Han fick en lång vila efter kvalitén och var sedan ofräsch när vi skulle sätta igång. Han fick sedan vila med specialskoning hela sommaren som femåring och var ännu mer halt på hösten vid check! Jag vet inte var du har fått din info ifrån men det känns som en massa djävla skvaller rent ut sagt! Jag antar att klubben för inbördes beundran har varit framme.. Och varför drar du upp detta i överhuvudtaget? Toppen fungerade utmärkt när han mådde bra, punkt! Jag måste säga att jag är ytterst besviken på hur du beter dig och betackar mig från ytterligare kommentarer!
 
Och han härjade lika mycket oavsett? Är det C som kollat honom också? Min erfarenhet är iaf att hon hittar allt som ingen annan hittar. Lider verkligen med dig och känner verkligen igen den där hjälplösheten när en inte vet vad som är vad. Men så här kan du inte ha det iaf! Det gör varken dig eller häst lycklig.
Alltså nu är han värre än någonsin! Men han har hela tiden slängt rumpan åt höger och stått emot oavsett vem som rider.

Tyvärr har jag lite dåliga erfarenheter av C, hon är jätte duktig men usel på att skriva journaler så kostade mig massa pengar då försb inte ersatte pga otydlig info. Klagade hos kliniken och dom skulle ta tag i det sa dom men det hände aldrig något trots flertalet påtryckningar..
 
Senast ändrad av en moderator:
Alltså nu är han värre än någonsin! Men han har hela tiden slängt rumpan åt höger och stått emot oavsett vem som rider.

Tyvärr har jag lite dåliga erfarenheter av Cosima, hon är jätte duktig men usel på att skriva journaler så kostade mig massa pengar då försb inte ersatte pga otydlig info. Klagade hos kliniken och dom skulle ta tag i det sa dom men det hände aldrig något trots flertalet påtryckningar..

Han påminner till viss del om en av mina, som har pålagring i SI-leden. Var det så att ni kollat upp det med?
Håller tummarna att det "endast" är magsår!
 
Han påminner till viss del om en av mina, som har pålagring i SI-leden. Var det så att ni kollat upp det med?
Håller tummarna att det "endast" är magsår!
Jag har varit helt säker på att det var si leden eller kissing spines men inga sådan fynd är gjorda och han är ultraljudad rektalt men som sagt inget konstigt hittades. Vi bedövade även hela bäckenet, det var tydligen väldigt kritiskt då dom inte visste om han skulle kunna röra sig om bedövningen hamnade minsta fel.. Så fick inte gå in i boxen förrän dom kontrollerat att han hade koll på sina ben..😱
 
Jag har varit helt säker på att det var si leden eller kissing spines men inga sådan fynd är gjorda och han är ultraljudad rektalt men som sagt inget konstigt hittades. Vi bedövade även hela bäckenet, det var tydligen väldigt kritiskt då dom inte visste om han skulle kunna röra sig om bedövningen hamnade minsta fel.. Så fick inte gå in i boxen förrän dom kontrollerat att han hade koll på sina ben..😱

Min la rumpan till vänster när hon hade en lös benbit i vänster bakhas. Inte halt ens vid böjprov, men blev oberäknelig att rida och la som sagt var in rumpan på sidan. Tornell i Ängelholm hjälpte mig att reda ut. Efter att benbiten var borta var det som en ny häst. Det kan vara så himla konstiga saker som utlöser beteenden. Tycker att det låter konstigt att det skulle vara magsår om han alltid vill lägga in rumpan åt samma håll? Men som sagt, hoppas att det är det, för det är ju relativt lättfixat :)
 
Min la rumpan till vänster när hon hade en lös benbit i vänster bakhas. Inte halt ens vid böjprov, men blev oberäknelig att rida och la som sagt var in rumpan på sidan. Tornell i Ängelholm hjälpte mig att reda ut. Efter att benbiten var borta var det som en ny häst. Det kan vara så himla konstiga saker som utlöser beteenden. Tycker att det låter konstigt att det skulle vara magsår om han alltid vill lägga in rumpan åt samma håll? Men som sagt, hoppas att det är det, för det är ju relativt lättfixat :)
Jag tänker inte bara magsår, utan något fel i tarmarna, ärrbildning efter maskangrepp whatever. Vi har ju som sagt gjort allt annat så jag vet inte vad mer jag ska göra. :(

Ja det är ju då att sälja men vem skulle vilja köpa och så är ju risken att han blir någon form av vandringspokal. Förra ägaren sålde ju för att hon inte klarade av honom. Eller avliva men det känns inte riktigt ok för mig att avliva en häst som man inte hittar något fel på! Även risken vid ev försäljning att någon "duktig" ska fixa honom genom våld. För till slut så går han ju om jag är envis men han är ju inte nöjd eller glad som jag vet att han kan vara när han mår bra!
 
Alltså nu är han värre än någonsin! Men han har hela tiden slängt rumpan åt höger och stått emot oavsett vem som rider.

Tyvärr har jag lite dåliga erfarenheter av C, hon är jätte duktig men usel på att skriva journaler så kostade mig massa pengar då försb inte ersatte pga otydlig info. Klagade hos kliniken och dom skulle ta tag i det sa dom men det hände aldrig något trots flertalet påtryckningar..
Får erkänna att jag inte är superförvånad att C kanske inte är så bra på journalerna. Hon känns lite disträ de gånger jag varit där, men jag får också den där genikänslan av henne att hon ser världen och hästarna på ett annat sätt än vi andra. Jag är otroligt imponerad av henne! Så hade jag varit i ditt läge hade jag åkt till henne iaf för att förhoppningsvis få ett riktigt svar på vad som felas. För som sagt så kan ni inte ha det så här.
 
Senast ändrad av en moderator:
@super
Du har utrett din häst rejält och jag tror inte på att det finns ”supervetrinärer” som kan lösa allt även om folk ofta Vill påstå det och promota sin egen veterinär den är nöjd med .

Riktigt tråkigt med din häst . Helt klart är den inte ok trots alla utredningar du gjort . 😔
 
Jag har varit helt säker på att det var si leden eller kissing spines men inga sådan fynd är gjorda och han är ultraljudad rektalt men som sagt inget konstigt hittades. Vi bedövade även hela bäckenet, det var tydligen väldigt kritiskt då dom inte visste om han skulle kunna röra sig om bedövningen hamnade minsta fel.. Så fick inte gå in i boxen förrän dom kontrollerat att han hade koll på sina ben..😱

Är det samma häst som inte kan ha skor? Vad berodde den problematiken på?
 
Är det samma häst som inte kan ha skor? Vad berodde den problematiken på?
Kan och kan, han trampar av sig dom hela tiden. Min hovis fick dom att sitta helt ok men en tillväxt av inte denna värld så var tvungen att skos var 4e vecka sommartid och var 5e vecka vintertid.. En tappsko på det så blir det inte mycket tid till så mycket.. Var tvungen att ta en annan hovis för många år sedan när gården vi stod på blev drabbad av kvarka och min dåvarande hovis inte ville komma. Reservhovslagaren hade gott rykte och alla var jätte nöjda med hen. Resultat 6 tappskor på 6 veckor.. Reservhovis var väldigt glad när vi blev friskförklarade och kunde gå tillbaka till ordinarie hovis.
 
Får erkänna att jag inte är superförvånad att C kanske inte är så bra på journalerna. Hon känns lite disträ de gånger jag varit där, men jag får också den där genikänslan av henne att hon ser världen och hästarna på ett annat sätt än vi andra. Jag är otroligt imponerad av henne! Så hade jag varit i ditt läge hade jag åkt till henne iaf för att förhoppningsvis få ett riktigt svar på vad som felas. För som sagt så kan ni inte ha det så här.
Jag vet faktiskt inte om jag vågar.. Kostade mig ca 15000:- som jag borde ha fått från fb.. Det är ju ok att vara dålig på journaler för dom skriver väl inte journaler på samma sätt i Tyskland. Men klinikens sätt att hantera det var under all kritik!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Kan och kan, han trampar av sig dom hela tiden. Min hovis fick dom att sitta helt ok men en tillväxt av inte denna värld så var tvungen att skos var 4e vecka sommartid och var 5e vecka vintertid.. En tappsko på det så blir det inte mycket tid till så mycket.. Var tvungen att ta en annan hovis för många år sedan när gården vi stod på blev drabbad av kvarka och min dåvarande hovis inte ville komma. Reservhovslagaren hade gott rykte och alla var jätte nöjda med hen. Resultat 6 tappskor på 6 veckor.. Reservhovis var väldigt glad när vi blev friskförklarade och kunde gå tillbaka till ordinarie hovis.

Fast att det kan behövas skointervaller på 5 veckor på vissa hästar är inget udda.

Obalanserade unghästar trampar utöver det av skorna inte sällan .
 
Fast att det kan behövas skointervaller på 5 veckor på vissa hästar är inget udda.

Obalanserade unghästar trampar utöver det av skorna inte sällan .
Fast var 4e vecka är ganska kort tid, tycker jag iaf. Problemet var ju att han skadade sig själv ganska ordentligt flera ggr i samband med avtrampningarna. Tex fick han stå gipsad i tre veckor pga att han trampat sönder hoven in till kötthoven. Han har där en skada i tillväxtzonen i kronranden så hoven är lite missbildad pga det. Tappsko och skoning i stort sett varannan vecka tycker jag iaf är för ofta för så blev det. Sedan dom eviga vrickningarna, nä det vill jag faktiskt inte tillbaka till!
 
Fast var 4e vecka är ganska kort tid, tycker jag iaf. Problemet var ju att han skadade sig själv ganska ordentligt flera ggr i samband med avtrampningarna. Tex fick han stå gipsad i tre veckor pga att han trampat sönder hoven in till kötthoven. Han har där en skada i tillväxtzonen i kronranden så hoven är lite missbildad pga det. Tappsko och skoning i stort sett varannan vecka tycker jag iaf är för ofta för så blev det. Sedan dom eviga vrickningarna, nä det vill jag faktiskt inte tillbaka till!

Låter som ovanligt dålig koll på fötter och balans. Vilket är vanligt hos tex halshästar. Hoppas ni finner vad som felas honom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
56 925
Senast: pepp
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 332
Senast: Trott
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 143
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp