Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså nej. FEI har inom varje halvår. Inte varje halvår. Ska du tävla internationellt så ska hästen vara vaccinerad inom ett halvår på den dagen du tänkt starta. Så det beror helt enkelt på när du tänkt tävla. Vi som rider fälttävlan tex kan ofta klara oss på 1 årlig vaccination om vi vaccinerar i slutet av mars eller början av april eftersom vår säsong inte är så lång.
Eller om man inte tävlar så ofta, eller om hästen blir skadad eller whatever anledning.
Vad som är viktigt är att inte gå över 365 dagar som det svenska reglementet tillåter. För det tillåter inte FEI.
Aha, då fattar jag! :bow:
 
HOPPAS JAG INTE FÅR AGGRESSIV LASHBACK PLEASE DONT HATA MIG
Nej, nej! Precis som @MiniLi skriver handlar det om omtanke :). Tror att vi är många här som gillar att du har kommit hit och verkligen vill peppa dig att bli ännu bättre! Du är dessutom i ett guldläge att kunna lägga in praktiker genom skolan och genom det få möjligheten att komma till flera olika stall, där du får bättre influenser än just Gunnarlunda :). Jag bor så långt bort nufortiden att jag faktiskt har dålig koll vilka som är bra, har bättre koll på vilka en ska akta sig för :p.
 
aight aight, kommer tillbaka och ser eran konversation.. Jag har inget med deras hästaffärer att göra ju och jag har som sagt bara borstat hästar om dagarna.
Haft det superkul och träffat riktigt trevliga och roliga människor, alla på gården är verkligen positiva och genuint trevliga personer.
Tänker inte driva vidare någon diskussion runt detta utan ville bara säga att jag, som sagt, inte har något att göra med deras affärer eller vad han blivit dömd för liksom. Har varit där för att få bo någon annanstans; komma hemifrån liksom. Praoa såklart. En praktik liksom, där jag varit groom.
Visst vill jag komma tillbaka i sommar, bodde liksom på en asfin hästgård och fick bara mysa med hästar hela dagarna och sedan rida min i deras fina ridhus/ridbana.
Sen stöttar jag ju inte direkt det han gjort. Menar absolut inte så. Vet inte riktigt vad jag ska skriva hehe
Det är verkligen ett gäng goa personer på Gunnarlunda i alla fall.
Och det har varit så varmt, uppåt 19 grader, undra hur varmt det blir i sommar! 🤪
Superfin gård och bara hästälskare på gården, jag har haft det kul med nya folk och även skaffat vänner i min ålder, ponnyn har också trivts, lyxigt stall och lyxigt ridhus, och det har känts lyxigt att inte behöva mocka för den delen, hehe! 🥰

Vill bara poängtera att jag inte går på dig. Utan jag vill försöka värna om en ung, driven och duktig tjej. Jag hade själv tur att skyddas av folk då jag jobbade med häst i din ålder och efter det med. Iag fattar jag vilken tur jag haft. Och hur illa det skulle kunnat gå.

Det finns många andra duktiga ryttare du kan få komma och jobba hos. Där du inte måste kompromissa med att ha hand om djur som mår dåligt och inte får den vård de behöver.
Det är härligt med lyxiga stall och massa dyra saker. Men det är inte vad som kommer utveckla dig och din ridning.
Man är inte hästälskare om man rider halta hästar och försöker sälja dem till folk. Och inte heller om man lovar lite ridrädd ryttare som flyger dit, betalar hotell, sin tränare som ska med, hyr bil etc stadiga/bombsäkra hästar i 10-årsåldern och sen drar från gården "i ngt akut" och låter stallflickor visa ofräscha, rent halt och allt annat än stadiga och lugna hästar i unghästålder.
Det är inte ok mot vare sig hästarna, ev köpare och stallflickorna. Som tränare blir man också rätt förbannad när man måste be sin elev att inte sätta sig på en häst man ser kan explodera och både skämma livet ur och ev skada ryttaren.

Vill du ha tips om stall med god hästhållning och bra träning kan säkert flera av oss hjälpa dig vidare.
 
Lyssnar på vad ni säger och tar åt mig!
Kan bara säga tack för att ni bryr er. ❤

Vad bra att du tar åt dig av det alla säger på ett så moget sätt. En sak som man lär sig mer och mer med åldern är att man alltid är sitt eget varumärke. Förutom att det finns risk för att du kan bli skadad av farliga hästar, finns det faktiskt också en risk att du blir ihopkopplad med en oseriös verksamhet. "Känner du henne?" "Ja, det är hon som jobbat på Gunnarlunda". Och så drar folk öronen åt sig, för då tänker man att du är OK med hur den verksamheten agerat.

När man satsar som du gör ska man se till att man bara blir förknippad med folk som man kan vara stolt att säga att man tränat för/jobbat med/gjort affärer med. Det är det som gör att någon istället svarat "Ja, det är hon som xxx säger är så himla duktig", och så får man den där drömpraktiken/drömjobbet. Jag själv jobbar inte med hästar, men det är samma princip i alla branscher. Så tänk långsiktigt! Och lycka till :)
 
@sorbifolia @super hur har det gått med din häst? Var det denna veckan ni skulle på kontroll?
[/QUOTE]

Tack för frågan!
Det går faktiskt bra. Lite tjafs fortfarande när jag ska fatta första galoppen men det släpper ganska fort och när han galopperat några steg så är det inga problem med fattningarna längre. I traven så bråkar han inte alls längre utan tuffar snällt på och är faktiskt riktigt fin. Till skillnad från förut då det även då gick att rida igenom sas, även om det tog längre tid, är att förut blev han aldrig avslappnad och lyfte ryggen i slutet utan gick mest för att han visste att jag inte gav mig. Nu blir han avslappnad, lyfter ryggen, frustar och känns väldigt nöjd. Rider än så länge väääldigt korta pass i ridhuset, mest inriktat på avslappning, så fort han är avslappnad och bjuder i alla gångarter så avbryter jag.

Rider dock mest ut då vi har varit så mycket i ridhuset i vinter när vi inte hade någon sadel och vill att han faktiskt mest ska ha kul och avslappnade turer just nu, inte så mycket krav och jobb än så länge.
Upplever oxå att han är mindre spooky än han brukade vara, så det gör uteritterna till mycket trevligare upplevelser för oss båda..

Så avvaktar med åb då vi gjorde en sådan där rörelseanalys redan 2016 och då hittade dom inget så känner mig inte så jätte motiverad att göra det igen då jag känner mig skeptisk till att dom skulle hitta något denna gång heller.. Dom konstaterade mest att det var väldigt mycket huvud på hästen.. Dessutom så fungerar ju hästen helt ok nu så det gör ju oxå att det inte känns så motiverat att åka!
 
Tack för frågan!
Det går faktiskt bra. Lite tjafs fortfarande när jag ska fatta första galoppen men det släpper ganska fort och när han galopperat några steg så är det inga problem med fattningarna längre. I traven så bråkar han inte alls längre utan tuffar snällt på och är faktiskt riktigt fin. Till skillnad från förut då det även då gick att rida igenom sas, även om det tog längre tid, är att förut blev han aldrig avslappnad och lyfte ryggen i slutet utan gick mest för att han visste att jag inte gav mig. Nu blir han avslappnad, lyfter ryggen, frustar och känns väldigt nöjd. Rider än så länge väääldigt korta pass i ridhuset, mest inriktat på avslappning, så fort han är avslappnad och bjuder i alla gångarter så avbryter jag.

Rider dock mest ut då vi har varit så mycket i ridhuset i vinter när vi inte hade någon sadel och vill att han faktiskt mest ska ha kul och avslappnade turer just nu, inte så mycket krav och jobb än så länge.
Upplever oxå att han är mindre spooky än han brukade vara, så det gör uteritterna till mycket trevligare upplevelser för oss båda..

Så avvaktar med åb då vi gjorde en sådan där rörelseanalys redan 2016 och då hittade dom inget så känner mig inte så jätte motiverad att göra det igen då jag känner mig skeptisk till att dom skulle hitta något denna gång heller.. Dom konstaterade mest att det var väldigt mycket huvud på hästen.. Dessutom så fungerar ju hästen helt ok nu så det gör ju oxå att det inte känns så motiverat att åka!

Vad skönt! :love: Jag trodde att ni skulle göra ny gastroskopi på åb, men då förstår jag att du skippar det om det var en rörelsesanalys som var planerat.
 
Är det någon mer än jag här som är anmäld till grenledarnas cup? De har flyttat finalen till Gnesta och bytt helg. Helt sjukt. Enda anledningen till att vara med var ju att få rida finalen på Strömsholm :rage:
 
Det är väl lite tvärtom här... Jag är ju faktiskt rätt förtjust i den sista kusen men den har ingen vidare trav. Men den passar min rygg. Så jag kanske måste blunda för traven? Även om den aldrig kommer att kunna göra flashiga ökningar...
Och den är Snäll och gör inga knasiga saker. Enligt säljaren.
Om hästen inte har tre ben går traven att utveckla! Så bry dig inte om att traven inte är så fin nu. Kan min ponny få 7or på längningarna i MsvB, går det nog allt att få de flesta måttligt talangfulla hästarna dit också :p.
 
Det är väl lite tvärtom här... Jag är ju faktiskt rätt förtjust i den sista kusen men den har ingen vidare trav. Men den passar min rygg. Så jag kanske måste blunda för traven? Även om den aldrig kommer att kunna göra flashiga ökningar...
Och den är Snäll och gör inga knasiga saker. Enligt säljaren.

Då får du väl bli grym på halter, eller nåt annat, istället :) Bra halter ger lika mkt poäng som bra ökad trav. Men håller med Fiorano om att det går att utveckla. Känns den trevlig i övrigt skulle jag slå till, men besiktiga ordentligt.
 
Det är väl lite tvärtom här... Jag är ju faktiskt rätt förtjust i den sista kusen men den har ingen vidare trav. Men den passar min rygg. Så jag kanske måste blunda för traven? Även om den aldrig kommer att kunna göra flashiga ökningar...
Och den är Snäll och gör inga knasiga saker. Enligt säljaren.

ääääh, trav går ju att utveckla. Och det finns ju annat att plocka poäng på ;)
 
Då får du väl bli grym på halter, eller nåt annat, istället :) Bra halter ger lika mkt poäng som bra ökad trav. Men håller med Fiorano om att det går att utveckla. Känns den trevlig i övrigt skulle jag slå till, men besiktiga ordentligt.
Det kan du haja. 🤭 Och jag ska låta minst ytterligare två veterinärer kolla på plåtarna. Här ska synas alla skrymslen och vrår oavsett vad jag hittar för häst.
Den byter i alla fall väldigt fint. Dock lite när den vill i dagsläget... :angel:
 
Det är väl lite tvärtom här... Jag är ju faktiskt rätt förtjust i den sista kusen men den har ingen vidare trav. Men den passar min rygg. Så jag kanske måste blunda för traven? Även om den aldrig kommer att kunna göra flashiga ökningar...
Och den är Snäll och gör inga knasiga saker. Enligt säljaren.
Om den passar din rygg, ja och dej i övrigt :D hade jag absolut inte räknat bort den.

Traven går ju att få fason på.
Jag brukar tänka att travökningarna dessutom bara är ett fåtal bedömningsgrupper i ett program 😎 man kan försöka vara bäst i allt annat istället 💪😆
 
Det är väl lite tvärtom här... Jag är ju faktiskt rätt förtjust i den sista kusen men den har ingen vidare trav. Men den passar min rygg. Så jag kanske måste blunda för traven? Även om den aldrig kommer att kunna göra flashiga ökningar...
Och den är Snäll och gör inga knasiga saker. Enligt säljaren.

Min har ingen spännande trav direkt av naturen. Det går ju att ta ökningarna ur samlingen och då kunna rida in mkt mer luft i dem.
Min tog jag ökningarna ur piaffen på.
Klart enklare på vissa andra med mer naturlig fallenhet. Men det är verkligen inte omöjligt på en normal häst.

Är hästen frisk och trevlig är det ju värt en jäkla massa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 632
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
48 49 50
Svar
993
· Visningar
65 575
Senast: Gnist
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 616
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp