Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni vet det där överbenet jag tjatar om hela tiden? Så här ser det ut. Det har vuxit nåt groteskt sen han sparkade sig själv. Innan kunde en känna det lite, men syntes inget direkt.
 

Bifogade filer

  • 20190513_223025.jpg
    20190513_223025.jpg
    252,9 KB · Visningar: 135
Red en liten stund igår. Huvudet känns bra men rumpan :arghh:. Är väldigt tveksam på att jag kan sitta ner i traven till helgen. Galoppen går hyfsat om vad lättar i övergångarna.
 
Ni vet det där överbenet jag tjatar om hela tiden? Så här ser det ut. Det har vuxit nåt groteskt sen han sparkade sig själv. Innan kunde en känna det lite, men syntes inget direkt.
Jag tycker inte det ser så farligt ut. Har haft hästar med 3 ggr så stort och när det väl har läkt ut har det inte orsakat något problem alls. Kul att ni är igång !
 
Jag tycker inte det ser så farligt ut. Har haft hästar med 3 ggr så stort och när det väl har läkt ut har det inte orsakat något problem alls. Kul att ni är igång !
Naturligtvis kunde det varit större. Problemet är väl nuvarande storlek med placeringen eftersom det är ett väldigt "sparkvänligt" läge. Han har som inte världens bästa koll på benen alla gånger. Det gör att varje gång han är på det startas en ny process och är väl anledningen att detta tagit så himla lång tid att läka.
 
Naturligtvis kunde det varit större. Problemet är väl nuvarande storlek med placeringen eftersom det är ett väldigt "sparkvänligt" läge. Han har som inte världens bästa koll på benen alla gånger. Det gör att varje gång han är på det startas en ny process och är väl anledningen att detta tagit så himla lång tid att läka.

Bubbelplast? :eek: 🙈
 
Ni vet det där överbenet jag tjatar om hela tiden? Så här ser det ut. Det har vuxit nåt groteskt sen han sparkade sig själv. Innan kunde en känna det lite, men syntes inget direkt.

Inte sett om du skrivit det innan men det är alltså en gammalt brott på griffelbenet han har?
Det sitter för högt för att ta bort antar jag? Inga omslutande benbitar som ligger löst? Är det mjukt och/eller varmt?

Mitt förra sto bröt ju griffelbenet högt upp, där det först skulle få läka själv men efter att det aldrig blev bra valde jag att operera henne ändå. På eget intiativ
25550569_10155111070756099_7950542006424917717_n.jpg
 
Inte sett om du skrivit det innan men det är alltså en gammalt brott på griffelbenet han har?
Det sitter för högt för att ta bort antar jag? Inga omslutande benbitar som ligger löst? Är det mjukt och/eller varmt?

Mitt förra sto bröt ju griffelbenet högt upp, där det först skulle få läka själv men efter att det aldrig blev bra valde jag att operera henne ändå. På eget intiativ
25550569_10155111070756099_7950542006424917717_n.jpg
I denna tråden finns röntgenbilder på honom :). I jämförelse med din så hans riktigt fint ut, förstår att du valde att operera det där!
 
Har precis flyttat hem hästarna och sett fram emot att komma igång igen med dom. Har inte haft ork pga olika orsaker och det borde lösa sig lite nu med dom hemma.
Och då har den store dragit av sig en sko idag i hagen och den lille är öm i sulan på en framhov. Dom skoddes i tisdags (igår)

Får hoppas på att skon kan komma på igen fort och att sulan är ok strax
 
Jag har bestämt mig för att köpa häst igen!🤗
Det är ungefär 9 år sen jag sålde Maximus, först var jag helt utan hästar och ridning i flera år och nu de senaste åren har jag varit igång igen. Först på ridskola ett år och sen nu i lite mer än 2 år som medryttare på lite olika hästar. Det känns SÅ roligt och faktiskt lite nervöst nu 😬

Ska kolla på ett sto född 2016 nästa helg, så får vi se 😊
 
Jag har bestämt mig för att köpa häst igen!🤗
Det är ungefär 9 år sen jag sålde Maximus, först var jag helt utan hästar och ridning i flera år och nu de senaste åren har jag varit igång igen. Först på ridskola ett år och sen nu i lite mer än 2 år som medryttare på lite olika hästar. Det känns SÅ roligt och faktiskt lite nervöst nu 😬

Ska kolla på ett sto född 2016 nästa helg, så får vi se 😊

Åh, vad roligt! :bump:
 
Och mitt lilla pack med hästar har bott hemma på gården i lite drygt 2 månader. Hästen får nu åter anses vara igång ordentligt efter lite rehab-ridning/träning och diverse flytt/renoveringsprojekt. Men nu är han fräsch och igång. Vi har framförallt ridit ute och trimmat lite på en äng för att komma igång. Nu är det dags att ta tag i att komma till ridbana/ridhus.

Finns en anläggning på trevligt skrittavstånd på under 1 km så jag ska ta tag i att komma dit. Har inte riktigt hunnits med (eller prioriterats kanske) då vi har jobbat på med gården. Det passade sig dock bra just då, eftersom han ändå framförallt skulle ut och successivt komma igång igen. Däremot har vi den nedrans gamla muskelskadan på halsen som han blev "diagnostiserad" med av equiterapeuten som alltid kommer vara där. Den är gammal men påvekar ju honom i perioder. Framförallt känns den värre vid kyla eller kraftig blåst men det går ändå bättre och bättre. Massage och magnesium (utvärtes) fungerar ändå väldigt bra. Däremot märker man att han haft svårt att använda halsen och komma igenom sin högersida under en längre period. Så jag får fortfarande mjukt påminna honom om att det går numer. Helt liksidig i den kommer han nog aldrig bli då det inte finns riktigt samma rörlighet. Men det blir bättre och bättre!

En fördel med att flytta och framförallt inte ha ridbana hemma (även om jag längtar efter den dagen) är att ridningen ute fungerar bättre och bättre och ridning på framförallt ängen har varit väldigt stärkande för honom. Dessutom har han blivit riktigt fin, alert och taggad på att galoppera (vilket tidigare varit lite av en akilleshäl för oss) och både fattar galopp och galopperar mer än gärna. Han verkar glad, tillfreds och taggad. Vilket såklart känns riktigt roligt! Och jag kan pussa på honom (och de andra såklart) flera gånger om dagen 😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
56 838
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 325
Senast: Trott
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 140
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp