Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick reda på igår att min häst till 95% ridits i paddock/ridhus från 3 till 7års ålder..

Jag själv har tyvärr dippat i motivationen rejält.
Less på mörkret och underlaget i paddocken :wtf:

Tröstshoppat ett schabrak till iaf :D
Tack för den liksom..😝 Men kan du inte ägna februari åt att ni går promenader ut i skogen?
 
@Corax beklagar din förlust, det gör så ont att förlora dem..

Här är det helt lugnt på ridfronten, vår tik har fått en kull med valpar där en behöver extra stöd och underlaget här är skitdåligt så det är vila för alla hästar.. Glad för att jag tappat 4 kilo, kan jag fortsätta gå ner kan jag kanske tom rida min ridponny sen. :heart
 
Det blev ombokning av tiden, så det blir klinik på måndag istället. Gräddponnyn är fortsatt inte tydligt halt men han rör sig inte som han brukar heller :cautious: Hoppas få svar på måndag (och hoppas det är något simpelt...)!
 
Idag hade jag tänkt ta en promenad med nya hästen så han får se hur det ser ut på vägarna här.
Jag orkade gå typ 200 meter. Snöade väldigt mycket och blåste så det var att traska i djup snö för det snöade igen med en gång. Han gick ju glatt på med sina långa ben. Tog ett varv på ridbanan också.
Känns väldigt bra än så länge så jag hoppas det håller i sig :)
 
Här var det dags för årets första träning idag. Och första träningen sen juni. Tyvärr har jag fått nån form av pest-ebola och är, mer eller mindre, helt däckad. Medryttaren tog min träning istället och det gick, enligt utsago, jättebra.

Nytt träningstillfälle om två veckor.
 
20190202_131025_001.jpg
Pigg o glad pålle idag. Så skönt med dagsljuset. Blev en ganska lång runda och hon kändes så härlig trots ett par bakutsparkar och även en helomvändning på bakdelen när hon blev rädd för ett skramlande släp.
 
Hästen fick två hagkompisar idag, tyvärr gått själv ett tag då det planerade ihopsläppet inte blev av då en av hästarna blev förkyld. Men nu var det dags. Så nu får hon gå med en d-ponny och en shettis. D-ponnyn var inte särskilt intresserad utan tog det hela med ro. Min var mycket intresserad av shettisen och gjorde allt för att få komma fram och hälsa på den här filuren. Shettisen inte lika imponerad och talade väldigt tydligt om att såna framfusiga närmanden var inget som uppskattades utan ett hälsosamt avstånd tack! Lite race runt i hagen men ändå rätt lugnt. Jag hoppas bara att min taggar ner och inte är för "på" shettisen.
 
Längtar så till klinikbesöket imorgon, oavsett vad som är fel så vill jag ju VETA. Jag börjar luta mer åt att det sitter bak, eller både och. Sen om det är från början, kompensatoriskt, eller kommit av konster på bakbenen är ju svårt att gissa. Gräddponnyn är jätteuttråkad och underlaget ute är mestadels kasst just nu :down:
 
Träffade en så himla fin unghäst igår, står på utbildning hos min kompis. En nästintill kopia av min gamla häst i både utseende (allt från färg till byggnad/exteriör) och temperament, det var så man hajjade till när man kom in i stallet. Rörde sig superfint med. Ska bli kul att se vad det blir av den.
 
Fick tillbaka min sadel förra veckan. Tycker att breddningen är minimal och blir lite besviken faktiskt. Men den ligger iaf bättre på Barb, men Koop verkar ha breddat ännu mer nu när han vilat. Ska testa en Childeric framöver på honom. Red iaf i Equipen på Barb i fredags. Alltså herreminje. Har inte ridit henne riktigt sen sista tävlingen i oktober utan mest lallat runt barbacka. Det utvecklar ingen ridning I tell you. Kommer ta ett tag innan jag kommer in i riktig ridning igen. Red Koop också, i hoppsadel, och ja det var väl inte heller fantastiskt :p. Men han slog inte i nån fattning iaf.
 
Det blev kortison i hovlederna båda fram och i haslederna idag. Ren på böjprov båda fram, ohalt på rakt spår, hälta vid trav på volt och sämre på hårt underlag. Syntes främst vänster fram idag, samt kompensationshälta bak. Klart bättre efter bedövning i hovleden vf. Ohalt bak men öm vid högt böjprov båda sidor. Röntgade framhovar samt haserna eftersom han "alltid" haft hasgallor. Såg fint ut båda fram, en del pålagring/förändring i glidlederna vänster has. Veterinären trodde dock inte det påverkar honom.
Omöjligt att veta om det startat med ömhet bak som gjort att han överbelastat fram eller börjat fram med överansträngning bak som följd.
Vet sa det inte ser så illa ut och att jag inte ska vara orolig. Förhoppningsvis ska en ledbehandling räcka, god prognos när röntgen ser bra ut. Plan B om behandlingen inte ger resultat är att misstänka strålbenshälta.

Om man ska vara positiv så är det inget som kräver massa boxvila (ett av mina skräckscenarier) åtminstone. Två dagar box, sen ska han skrittas och gå i mindre hage, börja jobba honom i skritt uppsuttet efter 7-10 dagar. Så förhoppningsvis hinner han inte avlida av tristess.

I övrigt beröm för att han ser fin ut, liksidig och välmusklad. Samt ej beröm för att han är onödigt tjock :devil:
 
I dag njöt jag av att ha en nästan helt ridbar ridbana. Blöt och lite snö/is kvar, men där det var snö/is trampade hästen sönder det så det var inte halt. Och prognosen lovar plusgrader framöver så nu är vintervilan slut! Tur det, ska till FLyinge och träna på lördag :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 539
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
47 48 49
Svar
969
· Visningar
63 857
Senast: Gnist
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
27 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp