Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om sadelproblem, skulle man kunna använda sån klisterspray eller liknande under sadeln?? I Norge är det inte tillåtet med förbygel/brösta i dressyr, och jag har problem med min fyraåring att hans sadel glider bakåt när han "blåser upp" sig (hingst som ska visa sig för alla främmande hästar...)

I övrigt så ligger den bra, har haft sadelutprovare senast för en månad sen.

Jag köpte en antiglidpadd och det har funkat bra. Den jag har är väldigt tunn.
 
På tal om sadelproblem, skulle man kunna använda sån klisterspray eller liknande under sadeln?? I Norge är det inte tillåtet med förbygel/brösta i dressyr, och jag har problem med min fyraåring att hans sadel glider bakåt när han "blåser upp" sig (hingst som ska visa sig för alla främmande hästar...)

I övrigt så ligger den bra, har haft sadelutprovare senast för en månad sen.

Vi har en i stallet som preparerat delar av undersidan av schabraket med silikon för halksockor för att få allt att ligga still.

https://www.skapamer.se/sock-stop-100-ml
 
Nu blir det tävlingsdebut på söndag! :nailbiting::eek:
Ganska långt bort, men de har ponnyklasser indelade efter ryttarålder :love: Blir både lb:1 och la:1, skönt att värma upp med lb och känna av läget och hantera (främst mina) nerver. Känns ändå lite bättre att starta bland ponnysar, föredrar att slippa sticka ut så mycket. Även om jag har fel ponny för att inte synas oavsett :angel:
 
Nu blir det tävlingsdebut på söndag! :nailbiting::eek:
Ganska långt bort, men de har ponnyklasser indelade efter ryttarålder :love: Blir både lb:1 och la:1, skönt att värma upp med lb och känna av läget och hantera (främst mina) nerver. Känns ändå lite bättre att starta bland ponnysar, föredrar att slippa sticka ut så mycket. Även om jag har fel ponny för att inte synas oavsett :angel:

Undra om det inte är min gamla hemmaklubb du ska till :)

Lycka till!
 
Och efter flytt till egen gård, renoveringar, och flytta hem hästarna tillsammans med lite rehab av kusen så har jag äntligen anmält mig till en första tävling :D:bump:

Vi har bara ridit ute, tränat dressyr på en äng och är väl kanske inte helt förberedda på det där med att rida program. Tänkte ta mig bort till ridhuset någon gång innan det är dags om ca 1,5 vecka. Bara för att få lite programridning i kroppen på oss båda. Hästen har å andra sidan aldrig känts så trevlig som nu. Han riktigt glad i ridningen. Väldigt framme, alert, mjuk i kroppen, arbetsvillig och med jämna mellanrum lite väl glad och het. Men otroligt fräsch och alert.

Galoppen som han i perioder haft svårt för, ibland svårt att hålla ihop kroppen och gärna saktat av om han fått chansen går för egen maskin, trycker på och jag får snarare försöka bromsa och hålla ihop det än att driva och hålla honom alert. Tror delvis han mår bättre i kroppen efter lite rehab och equiterapi men också att han föredrar vår uteridning som jag "tvingats" göra :) Lite mer ledigt och en del bus har vi hunnit med. Något som inte funkat tidigare då han varit lite oberäknerlig och jag lite osäker. Men nu är hästen hur snäll som helst om än lite het och busig ibland. Men det får man vara så länge man håller sig ifrån istadighet!
 
Har suttit och skrivit idag i LC1 och LB1 för ponny. Är alltid roligt att sitta och höra hur domarna tänker.

Ska ju starta själv imorgon, och det får lite gå som det går. Jag hittar inte det vita schabraket (ja, jag är traditionalist), försökte rida igenom programmen igår men vår paddock är 67x35m och det stod en massa hinder ivägen (orka flytta). Och vi har inte tävlat på lite över ett år. Men nån sorts resultat får vi nog.:D
 
Hjärtattack när inga nyheter har sagt att det ska åska; och sedan kommer det världens tydligaste blixtar på himlen. Fy vilket oväder det var. Var nära på att stryka oss, som några andra gjort, men när det väl var min tur så lugnade sig vädret lite; åskan mullrade inte och blixtarna var inte så tydliga att de lös upp hela himlen. ;)
Fick en 7a på slutan som jag fått 5 på, det har jag sett till att träna på, även 6,5 på ena enkla bytet och det drogs av pga att hon tog ett travsteg in i andra galoppen, problemet brukar vara att det blir ett travsteg ner i skritten! :up: Även 7,5 och 8.
Dessvärre bytte hon i BÅDA serpentinerna. Serpentinerna som brukar vara bäst :rofl: Hon var spänd in i serpentinerna; tappade framåtbjudning och blev så känslig. Det blev svårt att styra jämna bågar och blev missförstånd helt enkelt.
Om jag inte haft missarna hade jag vunnit, hihi. Fick alltså två 3or och 5,5 på koefficient 2. Ponnyn kändes dock energisk och, som sagt, känslig! Stolt över henne och kul att få bekräftat att träningen ger resultat: även om det blev grova missar och inte dem roligaste procenten. Ponnyn och jag hade kul. Nästa gång fixar vi det. :sneaky:
 
Senast ändrad:
Igår var mina hästar och tävlade, min bästa vän red och gjorde det utmärkt! Bollen var ju såklart tvungen att stöka lite på framridningen, det tycker han är så roligt 😏 väl inne på banan skötte han sig utmärkt och dansade till sig 69,8% i en lb3. Då är han förlåten för sina hyss på framridningen. Åkte sen hem och bytte häst.

Holly gjorde sin debut på tävlingsbanan, lb3 är väl kanske lite för svårt för henne men det var nära och målet var bara att hon skulle genomföra det. Skötte sig bra på framridningen, blev lite rädd ett par gånger men med tanke på att hon inte är van att åka ut alls och inte gått med så många hästar samtidigt så tycker jag hon skötte sig fint. När hon skulle in på dressyrbanan blev hon förskräckt över dressyrstaketet och blev vrålspänd. Min kompis fick verkligen rida. Men de genomförde programmet på ett bra sätt tycker ja. 55% blev det på en spänd häst som va ostadig och lite rädd för staketet.

Bollen slutade på en andra plats vilket var jätteroligt. De har ju inte blivit så mycket ridna sen jag bröt benet, två gånger i veckan har de ridits ungefär samt att min sambo promenerat och longerat lite under veckorna. Så riktigt roligt att de skötte sig så fint. Härligt med bra kompisar och en grym sambo som hjälpt mig med hästarna. Imorgon ryker gipset, äntligen säger ja bara 💪🏻😂
 
Igår var mina hästar och tävlade, min bästa vän red och gjorde det utmärkt! Bollen var ju såklart tvungen att stöka lite på framridningen, det tycker han är så roligt 😏 väl inne på banan skötte han sig utmärkt och dansade till sig 69,8% i en lb3. Då är han förlåten för sina hyss på framridningen. Åkte sen hem och bytte häst.

Holly gjorde sin debut på tävlingsbanan, lb3 är väl kanske lite för svårt för henne men det var nära och målet var bara att hon skulle genomföra det. Skötte sig bra på framridningen, blev lite rädd ett par gånger men med tanke på att hon inte är van att åka ut alls och inte gått med så många hästar samtidigt så tycker jag hon skötte sig fint. När hon skulle in på dressyrbanan blev hon förskräckt över dressyrstaketet och blev vrålspänd. Min kompis fick verkligen rida. Men de genomförde programmet på ett bra sätt tycker ja. 55% blev det på en spänd häst som va ostadig och lite rädd för staketet.

Bollen slutade på en andra plats vilket var jätteroligt. De har ju inte blivit så mycket ridna sen jag bröt benet, två gånger i veckan har de ridits ungefär samt att min sambo promenerat och longerat lite under veckorna. Så riktigt roligt att de skötte sig så fint. Härligt med bra kompisar och en grym sambo som hjälpt mig med hästarna. Imorgon ryker gipset, äntligen säger ja bara 💪🏻😂

Lite stalkervarning, men jag tror vi var på samma tävling... :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 559
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
63 979
Senast: Vovve
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
27 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp