Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag satte jag sista kvalet till nationell FEI och tog en andra plats. LA:P1 var lägsta klassen bland nationell FEI och nationell Grand Prix.. Imorgon var det både ponny och storhäst kür.
Min kompis är där på meeting över midsommarhelgen, det var superkul att träffa henne. Vi stannade på tävlingsplatsen till klockan 18, kollade på Grand Prixen och hade det mysigt.
Promenerade ponnyerna lite och lät dem sedan beta i typ en timma. Satt och fikade i en soffa med utsikt över banorna, medan vi kollade på svårklasshästarna. Jättetrevlig dag :up:
Däremot var rundan inget vidare med några femmor och sånt där trist, läskiga skyltar, bilar och högtalare. Mer rutin så blir det bättre.
Nu är det inte tävling förrän Augusti så vitt jag vet, förhoppningsvis blir det ponnyderby i dagstorp. Lilla eller stora rundan, det är frågan. Antagligen lilla. 😊
 
Dressyrtävlingen förra helgen gick dels bra och dels inte så bra. :laugh: 5-åringen, som endast gått några pay & ride och en klubbtävling innan, blev lite väl spänd av atmosfären på en stor elittävling - men vi lyckades ändå rida ihop 67% och Breeders open kval i 5-års programmet.

Hans storebrorsa fick en 2. placering i fredagens klass, men på lördagen gick våran startsignal precis samtidigt som det startades ett stort terränglopp i skogen bredvid ridbanan, och det blev helt enkelt för mycket för honom. Så jag strök mig (fult jag vet) då han efter att ha varit tittig och inte lyssnat på mig under merparten av programmet drog iväg i galoppen och knappt gick att styra. Tråkigt, för på framridningen innan var han helt super.

Min fyraåring fick vara med på sin första tävling han med, och skötte sig bra. Men han var lite väl fokuserad på alla andra hästar och tappade pga det framåtbjudningen inne på banan, så poängen blev tyvärr inget vidare. En bra erfarenhet för honom dock, och nu har han åkt på semester. 5-åringen är dessutom mest sannolikt såld, så jag har det lite lugnare för tiden, rätt skönt faktiskt. :)
 
31887


Nu har vi provridit i ridhuset. Det alldelles nya fina. Det vi har väntat på sen december. Det ridhuset.

Förseningar pga oförutsedda händelser, men äntligen! Väggarna är av perforerad plåt, som syns är de rätt genomskinliga från insidan men inte alls lika lätta att se in från utsidan. Ljuset inne är fantasiskt och så också luften. Det skall komma till staket (ca 175-180cm högt) runt hela banan också, för att hjälpa till att hålla hästarna på rätt sida väggen.

Fröken var lite fnorkig de första två varven (ett åt varje håll) men sen var det lugnt. Och bra. Även om vi var tvungna att tvärstanna och inspektera botten vid två tillfällen. Underlaget är, relativt, löst packad fibersand, där de valt att bara ha mellanlager, för att behålla stunsen från blå-leran i botten. Fantastisk stuns, djupt ner i banan. Hästarna verkade gilla det.

Jag gillar att ridhuset bara är marginellt större än 20x60 vilket kanske gör att vi (jag) inte får klaustrofobi av att gå in på tävlingsbana igen.
 
I morgon är det dags för årets första tävling. Jag "hann" ta mig iväg till ridhuset totalt 0 gånger innan. Målet var ju en gång i alla fall men så blev det inte. Äh, en äng räknas väl nästan som ridbana också? Inte helt jämn kanske, inte direkt fyrkantig och liiiite större kanske men ändå. Vi har övat lite programdelar och sådär, men LB är ju bara basic så jag tänker att det är "vanlig" ridning utan krusiduller som är förberedande :) hästen känns glad och fin så jag hoppas han gör det även på en ridbana/ridhus. Det märker vi väl. :D

Vi skall på en kvällstävling, kl 15.30? I min värld är det inte kväll då men enligt arrangören är det, det. Så jag tackar för att jag kan jobba hemifrån och flexa lite så jag ändå löser det. Det skall enligt prognosen bli 27-30 grader och jag hoppas innerligt att prognosen har fel. Jag rider sällan lika bra i den värmen och hästen avskyr insekter :grin: men vi (jag i alla fall) är himla taggad ändå. Hur svårt kan det vara att utföra rätt sak på rätt plats liksom! Vi kan i alla fall utför dom!
 
Igår skrev jag igen. Denna gång var det pay 'n ride, valfritt program upp till och med MSV B:5 på lång bana. Och ja, de startande hade utnytjat detta, skrev LB:2 och 3, LA: 3. MSV C1, MSV B:2 och FEIs individuella mästerskapsprogram för ponnyryttare.

Väldigt roligt att se så många olika progam och hästar. Lite mental whip-lash bara, då de verkligen var spridda i hela startfältet, och klasserna kom inte efter varandra. Domaren var trevlig och tyckte att upplägget och tävlingsplatsen var trevliga. Hon tog sig också tid att prata med varje ekipage efter var ritt för att utveckla vad hon skrivit i kommentaren.

För min egen del blir det nog tävlingsuppehåll (efter en hel start) till augusti, då det i stort sett bara går kortbaneprogram här tills dess. Tråk.
 
Igår skrev jag igen. Denna gång var det pay 'n ride, valfritt program upp till och med MSV B:5 på lång bana. Och ja, de startande hade utnytjat detta, skrev LB:2 och 3, LA: 3. MSV C1, MSV B:2 och FEIs individuella mästerskapsprogram för ponnyryttare.

Väldigt roligt att se så många olika progam och hästar. Lite mental whip-lash bara, då de verkligen var spridda i hela startfältet, och klasserna kom inte efter varandra. Domaren var trevlig och tyckte att upplägget och tävlingsplatsen var trevliga. Hon tog sig också tid att prata med varje ekipage efter var ritt för att utveckla vad hon skrivit i kommentaren.

För min egen del blir det nog tävlingsuppehåll (efter en hel start) till augusti, då det i stort sett bara går kortbaneprogram här tills dess. Tråk.

Vi har ju massor av långbaneprogam v29 ju 😉
 
Jag har typ inte ridit sedan 2012, och jag ska åka och provrida en häst så småningom. Inget eget, för det har jag inte tid med. Men tänk om jag inte kommer ihåg någonting. :eek: Är sjukt nervös redan nu.
Alltså, du kommer säkerligen ihåg det mesta, men din kropp hänger inte alltid med! Du var ju duktig, och känslan hänger kvar, men kroppen lyder inte alltid som en vill.
 
Jag har typ inte ridit sedan 2012, och jag ska åka och provrida en häst så småningom. Inget eget, för det har jag inte tid med. Men tänk om jag inte kommer ihåg någonting. :eek: Är sjukt nervös redan nu.
Äh, det tror jag inte du behöver oroa dig över! Man glömmer inte det du kunnat/kan.
Däremot kanske du måste hitta rätt muskler för att komma ner i sadeln och bli riktigt snabb etc. Men det brukar gå rätt fort för någon som ändå ridit som du gjort. Du tränar ju en del med hundarna och är ju inte helt otränad etc heller.
Det kommer gå fint!
 
Visa bifogad fil 31887

Nu har vi provridit i ridhuset. Det alldelles nya fina. Det vi har väntat på sen december. Det ridhuset.

Förseningar pga oförutsedda händelser, men äntligen! Väggarna är av perforerad plåt, som syns är de rätt genomskinliga från insidan men inte alls lika lätta att se in från utsidan. Ljuset inne är fantasiskt och så också luften. Det skall komma till staket (ca 175-180cm högt) runt hela banan också, för att hjälpa till att hålla hästarna på rätt sida väggen.

Fröken var lite fnorkig de första två varven (ett åt varje håll) men sen var det lugnt. Och bra. Även om vi var tvungna att tvärstanna och inspektera botten vid två tillfällen. Underlaget är, relativt, löst packad fibersand, där de valt att bara ha mellanlager, för att behålla stunsen från blå-leran i botten. Fantastisk stuns, djupt ner i banan. Hästarna verkade gilla det.

Jag gillar att ridhuset bara är marginellt större än 20x60 vilket kanske gör att vi (jag) inte får klaustrofobi av att gå in på tävlingsbana igen.

Är det hos Wassermans?
 
Vi har startat hoppning. Han var jättefin och jag var inte jättelångsam. :D Placering i båda klasserna. Nu blir det hoppning nästa helg också medan vi tränar vidare för nästa dressyrstart i Augusti.
Lycklig häst fick komma ut på gräs idag.
 
Vi har startat hoppning. Han var jättefin och jag var inte jättelångsam. :D Placering i båda klasserna. Nu blir det hoppning nästa helg också medan vi tränar vidare för nästa dressyrstart i Augusti.
Lycklig häst fick komma ut på gräs idag.
Ska jag äta eller busa😱🤣🤣
 
Jag tränar på med dressyren och senaste tiden har det hänt massor.
Har bytt tränare, inte för att den förra var dålig utan det kändes mer som jag stod på samma ställe där vi mest blev spända bägge två. Jag har lätt att bli fem år och bara ge upp när det inte funkar och eftersom min häst är känslig och vill göra rätt så blir han upprörd när jag inte kan slappna av.

Den nya är superpedogisk, är jättebra på att plocka isär och sätta ihop allting bitvis så vi bägge två hinner med och kan behålla det avspända.
Red kurs måndag och tisdag förra veckan och nu kan jag sitta på honom i traven på ett bra vis utan att han tror att han ska galoppera hela tiden.
Formen är bättre, övergångarna är bättre, jag är bättre, vi kan göra travökningar utan att det bara blir spring av allting.
Det är så himla roligt att rida dressyr nu och jag gläds verkligen åt minsta framsteg vi gör.
Så himla glad över min lilla häst som alltid gör sitt bästa och alltid är så positiv till arbete.

Jag är så van att höra att han rör sig så tråkigt och inte är någon dressyrhäst. Nya tränaren är istället jättebra på att lyfta hans styrkor och tycker inte alls att han är tråkig och så rider hon GP själv.
Jag har fått ett helt annat självförtroende i dressyren och känner att jag faktiskt kan rida riktigt trevligt.
 
Hur är det, kan jag anmäla till tävling via TDB utan att ha betalat in licens för mig och hästen ännu? :confused: Mvh, Inte-tävlat-sedan-2016
 
Idag har jag provridit för att bli medryttare. Var så nervös att jag mådde illa innan men efter ett par varv så kändes det inte längre som att jag satt på en helt främmande häst. Det var en väldigt trevlig häst, välutbildad och schysst, så det kändes bra - bortsett från den obefintliga konditionen och avtrubbade ridkänslan... 🙄
Men jag är glad ändå, trots att jag kände mig som en nybörjare. Det var kul att rida och förhoppningsvis komma igång igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 597
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
725
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
47 48 49
Svar
979
· Visningar
64 667
Senast: Trott
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 575
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp