Dressyrsnackis 14

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Jag har iof en Erreplus... 😂 Men en Adelinde med ”vanlig” rörlighet för ryttaren . Men - som sagt - mĂ„nga gillar mer lĂ„sta stöd 😄👍
Jag tror inte alla kÀnner sig lÄsta. Jag har dÄ aldrig upplevt mig fastlÄst sÄlÀnge sadeln passar mig. En sadel som har stöden pÄ fel stÀlle för ens kropp dÀremot Àr ju rÀtt obekvÀmt.
 
Jag tror inte alla kÀnner sig lÄsta. Jag har dÄ aldrig upplevt mig fastlÄst sÄlÀnge sadeln passar mig. En sadel som har stöden pÄ fel stÀlle för ens kropp dÀremot Àr ju rÀtt obekvÀmt.

Ja precis. Dock finns det ju sadlar med rejĂ€lt fixerade ”stöd” som @Jeps reflekterade över . Och uppenbarligen upplever inte alla det sĂ„ som att ens dessa fixerade stöd Ă€r nĂ„got negativt alls. Det var det jag reflekterade över. Menade du nĂ„got annat ?
 
SÄ nöjd efter dagens tvÄ ridpass, bÄda hÀstarna Àr supertrevliga och den ena har blivit lite av en favorit trots att jag bara hunnit rida just den endast ett fÄtal gÄnger, men det kÀnns som att jag ridit den lÀnge, ger en vÀldigt fin kÀnsla.
Hade det varit en provridning hade han lÀtt fÄtt Äka med hem :grin:
 
Min sadel Àr pÄ omstoppning och har fÄtt lÄna en sÄ lÀnge. Fick lÄna en Erreplus Freestyle och jag Àr verkligen inte vÀn med den. Hur kommer det sig att alla verkar vilja ha sadlar med dessa stora knÀstöd? Jag fÄr panik. Jag blir ju i alla fall inte frestad att köpa en ny sadel för 40k. :D

Annars sÄ jobbar vi pÄ. Piruettjobbet blir bÀttre Àven om vi har en bit kvar till de Àr bra.



HÄller med dig! Avskyr de sadlar som blir som nÄgon Àggkopp.
Älskar min gamla Amerigo CC som Ă€r ngt för stor i sitsen med jĂ€mfört med vad mĂ„nga vill ha.
Har ibland tom valt att rida barbacka pÄ kundhÀstar som har sÄn Àggkopps-sadel.
 
HÄller med dig! Avskyr de sadlar som blir som nÄgon Àggkopp.
Älskar min gamla Amerigo CC som Ă€r ngt för stor i sitsen med jĂ€mfört med vad mĂ„nga vill ha.
Har ibland tom valt att rida barbacka pÄ kundhÀstar som har sÄn Àggkopps-sadel.
Hade gÀrna haft en flatbackvariant av dressyrsadel. Vill inte ha för mycket klossar och sÄnt pÄ hoppsadeln heller.
 
Är sĂ„ nöjd över ponnyn som behĂ„llit motivation och samarbetsvilja pĂ„ topp, tre dagar i rad.
Hon taggade verkligen till innan galopparbetet sista dagen och dĂ€rmed fick vi missar - hon slog med huvudet i mellangalopperna och ville öka nĂ€r det var dags för enkelt byte sĂ„ fick vara vĂ€ldigt tydlig med vad som var nĂ€st för att minska pĂ„ missarna. 😂 Tyckte bara det var roligt att hon var sĂ„ positiv sĂ„ satt mest och log :p
I med derbyt sĂ„ debuterade vi tvĂ„ nya klasser med innerhandsöverstrykning pĂ„ 10 metersvolt och bakdelsvĂ€ndning, men hon skötte det super. Kul att dömas av tre domare dessutom! ❀
Nu fortsĂ€tter vi jobba pĂ„ bĂ€righet och styrka för att sĂ„smĂ„ningom fortsĂ€tta uppĂ„t. 👍
 
Kan ju uppdatera lite... Jag har inte ridit dressyr pĂ„ evigheter, kĂ€nns det som. 😅 Har flyttat mina hĂ€star till en lösdriftstall som Ă€r mycket nĂ€rmare dĂ€r jag bor, men fölstoet stĂ„r fortfarande pĂ„ bete vid min trĂ€nares gĂ„rd sĂ„ jag Ă€r dĂ€r ibland och rider fortfarande. Planen Ă€r att jag Ă€ven ska fortsĂ€tta tĂ€vla 07-valacken utöver hösten. :up: Men nu under sommaren har vi mest gjort roliga saker, som uteritter, bomarbete, och Ă€ven hopptrĂ€ningar! :D Hans förra ryttare sa att han inte gillade att hoppa, men jag hade en kĂ€nsla att han nog skulle kunna gilla det nu som han blivit starkare i kroppen, samt med lite större plats Ă€n pĂ„ 20x40 banan hemma. SĂ„ jag fick klartecken att testa, och det gick över all förvĂ€ntan. :love: Nu hoppar vi banor upp till 80-90 cm och tills vidare sĂ„ fĂ„r jag ha med honom pĂ„ hopptrĂ€ning varje mĂ„ndag.

Det mÀrks Àven i dressyren att hoppningen gör honom starkare, troligen dÀrför min trÀnare (som Àger hesten) tycker det Àr okej att jag roar mig med att hoppa honom. :p Men ska frÄga om vi kan fÄ in nÄgra regelbundna dressyrtrÀningar med nu som tÀvlingssesongen drar igÄng igen.

MĂ„ste dela med mig den hĂ€r bilden frĂ„n en av sommarens bĂ€sta uteritter. Han tyckte det var jĂ€ttekul/skönt att bada i havet nĂ€r han vĂ€l insett att vattnet inte skulle Ă€ta upp honom. 😂

67250761_1303130199838728_2108739813174673408_n.jpg
 
Min otur fortsÀtter. :arghh:

Har nu lyckats dra av ett korsband.
Provade rida idag och skritt och galopp gÄr ok men i trav gör det för ont. :cry:
SÄ tÀvlingen nÀsta helg fÄr vi hoppa över. Det kryllar ju inte direkt av MSV A i den hÀr delen av landet sÄ det kÀnns riktigt surt. Vi red ocksÄ vÄr första 120 pÄ nÀstan ett Är förra helgen och nu lÀr det inte bli nÄgon hoppning pÄ lÀnge. :(
 
Min otur fortsÀtter. :arghh:

Har nu lyckats dra av ett korsband.
Provade rida idag och skritt och galopp gÄr ok men i trav gör det för ont. :cry:
SÄ tÀvlingen nÀsta helg fÄr vi hoppa över. Det kryllar ju inte direkt av MSV A i den hÀr delen av landet sÄ det kÀnns riktigt surt. Vi red ocksÄ vÄr första 120 pÄ nÀstan ett Är förra helgen och nu lÀr det inte bli nÄgon hoppning pÄ lÀnge. :(

Kan det gÄ att stadga upp bÀttre med kinesiotejp? Kanske inte blir bra nog för tÀvlingen. Men du kanske kan rida iaf ngt snabbare med det.
 
B2 Àr Àntligen hemma efter sommarvistelsen pÄ Gotland! Han har gÄtt om inte pÄ helfart sÄ nÀstan - efter en vÄr dÀr han lyckades springa in i en skottkÀrra och fÄ en spricka i benet sÄ hade han vilat tillrÀckligt.

JÀklar vad jag har att jobba pÄ. :o

Den 31/8 ska vi debutera i en LB:1, pÄ vÄrt gamla hemmastall dessutom. Jag ser mest fram emot att fÄ göra honom dressyrfin i knoppar och har som mÄl att vi inte ska skÀmma ut oss. :D

 
AlltsÄ idag mÄste jag skryta över min hÀst!! Red ut i skogen med tvÄ andra normalt trygga hÀstar.

Min brukar ju vara fegast av fegast, men idag nÀr dom andra fegade för plastband och kossor sÄ gick min kyckling först förbi alla lÀskiga saker!:banana:
SĂ„Ă„Ă„Ă„ stolt över honom idag!đŸ„°đŸ„°

Kan numer Àven slÀppa ivÀg honom lite i galopp utan att han studsar och far sÄ han börjar kanske bli lite vuxen. Idag Àr han dyr!! :love:
 
HÀr har jag bokat pÄ rÀtt mycket ridning denna veckan, tyvÀrr hade ena stora hÀsten "stukat rumpan" igÄr sÄ var inte supernöjd (hade gÄtt med grabbgÀnget med unghingstar över natten och troligtvis levt lite rövare -saknades Àven lite skor pÄ en annan hÀst osv...), hittade ett stÀlle pÄ lÄret som var 50/50 "klÀm meeer" och "klÀm, men det gör faktiskt lite ont". Inte döende, men fÄr ta det lugnt ett par dagar. Jag ska dit pÄ fredag igen och dÄ fÄr vi se om han Àr bÀttre igen eller om jag ska rida den andra - men det gör inget om jag fÄr rida den andra, den Àr vÀldigt rolig att rida.
Idag har jag ridit ponnyn och han var sÄ duktig! Det Àr inte den enklaste hÀsten utan krÀver en del ridning för att bli mjuk och "gÄ sjÀlv" liksom, men han kÀmpade pÄ superfint :up: Förförra gÄngen jag red började Àgaren prata om att tÀvla i höst, men det fÄr vi allt se haha :p
 
Har en frÄga till er erfarna dressyrryttare. StÀmmer det att man inte fÄr tÀvla dressyr med freejumpstigbyglar? LÀste i TR att stigbyglarna mÄste ha hela sidor.

Lyckades nĂ€mligen placera mig pĂ„ vĂ„r första tĂ€vling med dessa stigbyglar, snabbknĂ€ppen pĂ„ trĂ€nset (inte heller tillĂ„tet enligt en kompis?) och PS-tyglar med vaggor. Det sista visste jag om att det inte var tillĂ„tet men glömde byta tyglar.. ÖD hade bett och sporrmĂ€rkeskontroll efter ritten men lyckades missa mina utrustningsmisstag 😅
 
Har en frÄga till er erfarna dressyrryttare. StÀmmer det att man inte fÄr tÀvla dressyr med freejumpstigbyglar? LÀste i TR att stigbyglarna mÄste ha hela sidor.

Lyckades nĂ€mligen placera mig pĂ„ vĂ„r första tĂ€vling med dessa stigbyglar, snabbknĂ€ppen pĂ„ trĂ€nset (inte heller tillĂ„tet enligt en kompis?) och PS-tyglar med vaggor. Det sista visste jag om att det inte var tillĂ„tet men glömde byta tyglar.. ÖD hade bett och sporrmĂ€rkeskontroll efter ritten men lyckades missa mina utrustningsmisstag 😅
Freejump Àr ok, stigbyglarna fÄr sas inte sakna en sida.
Finns ett förtydligande pÄ tidningen ridsports sida om man googlar.

SnabbknÀppning under hakan inte ok. AlltsÄ till nosgrimman.
Annars tror jag att man kan tÀnka att inget metall fÄr vara nÀrmast hÀsten, typ dÄ en snabbknÀppning tex. StÄr i TR om det.

Vaggor ska mej veterligen inte vara tillÄtet heller.
 
Det Ă€r inte mycket jag rider nu tyvĂ€rr men de dagar jag kan Ă€r balsam för sjĂ€len. Passade pĂ„ att rida med kandar för andra gĂ„ngen i MulleMus liv. Makalösa lilla hĂ€st till att köpa allt skrot i munnen rakt av och gĂ„ en riktigt toppen pass! Efter alla Ă„r med Ådi som verkligen avskydde kandaret Ă€r det hĂ€ftigt att kunna rida sin egen hĂ€st med kandar igen och faktiskt kunna nyttja dess finesser.
35278


Jag ser redan ut som en badboll och Àr bara i vecka 29 :arghh:
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

  • LĂ„st
Skola & Jobb Jag Àr inte vÀlkommen tillbaka till jobbet jag haft i tvÄ sÀsonger nu. Jobbet börjar nÀsta vecka och jag Àr inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 596
Senast: Gunnar
·
Bukefalos SnÀlla @Gunnar kan du lÀgga till ett nytt prefix pÄ hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trÄdarna, liknande gnÀgg som finns pÄ...
Svar
5
· Visningar
724
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla trĂ„den lĂ„st, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trĂ„dstartsbild fĂ„r det bli bild #2 av de jag hade tĂ€nkt lĂ€gga in i...
47 48 49
Svar
979
· Visningar
64 647
Fritid Börjar ny trÄd dÄ den gamla blivit lÄst :) Syr rÀtt mycket nu, dÄ jag lovat mig sjÀlv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 568

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • TrĂ„den för spĂ„r
  • TĂ€lta med hund
  • UppdateringstrĂ„d 29

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp