Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack, vad gulligt av dig!
Jag tror lite som @Amanda_F att det ändå kan vara bra att operera. Men jag ska rida in mig på henne först så får jag göra en utvärdering efter det.
I dagsläget tror jag absolut att hon skulle kunna tuta omkring i en LB utan problem men sen kan det bli problem...
Det kommer bli kanon. Det är lycka för en häst med lite fysiska problem att komma till någon som dig, som verkligen lyssnar på sin häst. Du vet var jag finns om du vill bolla. Och jag är minst en gång i veckan uppe mot dina trakter (tror jag?) då jag har börjat rida en liten fyraåring där...

Caspian hade grad 4 och veterinären sa att det var tillräckligt för att ta bort honom om han inte hade gått att operera. Så grad 3 är ju en nivå som påtagligt påverkar möjligheten till bra prestationer. Det handlar ju inte bara tävlingsnivå det är också när de går upp i adrenalin osv. Men det är klart, det är inte alla hästar som passar att ha boxvila i 8 veckor, men med Caspian var det ju nödvändigt.
 
Har bokat in en träning på måndag med en av medryttarhästarna :nailbiting:
Över ett år sen jag red för tränare sist, och innan dess var det....ännu längre sen! :o Ny tränare för mig, men känner igen namnet från tävlingar (domare). Blir nog intressant och nyttigt :)
 
Har legat lågt länge men nu äntligen har v i börjat starta upp.. Luna är kollad av Eva S och fått tummen upp för igångsättning och första träning för NK är på torsdag (imorgon) !! Så pirrigt!!:):bump::banana:
77085085_10220463493399110_8544448255520407552_o (1).jpg
 
Tyvärr blir det ingen start för oss i helgen. En häst på anläggningen har fått feber så vi har fått isoleringsrekomendationer. Test för kvarka och herpes är, tack o lov, negativa. Och det handlar om en tävling. Men är lite ledsen och besviken ändå.

Men hellre att jag stannar hemma och missar en tävling än att man åker och smittar någon annan!
 
Tyvärr blir det ingen start för oss i helgen. En häst på anläggningen har fått feber så vi har fått isoleringsrekomendationer. Test för kvarka och herpes är, tack o lov, negativa. Och det handlar om en tävling. Men är lite ledsen och besviken ändå.

Men hellre att jag stannar hemma och missar en tävling än att man åker och smittar någon annan!

Och sen visade det sig att även tävlingsplatsen har sjuk häst och är isolerade. Dubbelt stanna hemma
 
Har bokat in en träning på måndag med en av medryttarhästarna :nailbiting:
Över ett år sen jag red för tränare sist, och innan dess var det....ännu längre sen! :o Ny tränare för mig, men känner igen namnet från tävlingar (domare). Blir nog intressant och nyttigt :)
Jag ska också träna på måndag (men för 'gammal' tränare)! Första gången på nästan 1 1/2 år, i alla fall på egen häst! Ska bli Såå kul!
Lilla hästen sköter sig jättefint men jag är lite harig än så länge och vågar inte riktigt rida på riktigt än. Men det kommer.
Hon verkar i alla fall väldigt enkel och trygg i sig själv.
 
Det här med grundvaccination...
Är det två som gäller som grund nu?
Nya djuret fick uppenbarligen ingen korrekt grund som liten så jag måste göra om den. Suck.
Hon vaccinerades 23/10 i år.
Om jag förstår det rätt så ska hon ha en till typ nu och sen är hon färdig?
 
Det här med grundvaccination...
Är det två som gäller som grund nu?
Nya djuret fick uppenbarligen ingen korrekt grund som liten så jag måste göra om den. Suck.
Hon vaccinerades 23/10 i år.
Om jag förstår det rätt så ska hon ha en till typ nu och sen är hon färdig?
Enligt TR, nytt från 1/6 2019

Ny regel – i samband med grundvaccination ska den andra vaccinationen (B-vaccination) göras inom 21-56 dagar, mot tidigare 21-92 dagar, och den tredje vaccinationen (C-vaccination) ske inom 90–180 dagar efter B-vaccinationen, mot tidigare 365 dagar.
 
Det här med grundvaccination...
Är det två som gäller som grund nu?
Nya djuret fick uppenbarligen ingen korrekt grund som liten så jag måste göra om den. Suck.
Hon vaccinerades 23/10 i år.
Om jag förstår det rätt så ska hon ha en till typ nu och sen är hon färdig?

2 sprutor har ju alltid varit grundvaccinering tidigare. Nu är det 3 sprutor för de hästar som behöver ny grundvaccinering
 
Enligt TR, nytt från 1/6 2019

Ny regel – i samband med grundvaccination ska den andra vaccinationen (B-vaccination) göras inom 21-56 dagar, mot tidigare 21-92 dagar, och den tredje vaccinationen (C-vaccination) ske inom 90–180 dagar efter B-vaccinationen, mot tidigare 365 dagar.
Tack!
Och när är då hästen startberättigad? Efter den tredje?
 
Tyvärr är hon struppipare (grad 3), vilket säljare och beridare totalt missat trots tydliga missljud.
Jag har haft två struppipare förut men mycket lindrigare. Det Kan vara så att det blir op framöver men behöver samla mer info både från hästen och vet.

Grattis till hästen!
Jag har en opererad struppipare, den var grad 4 och har nu implantat. Fungerar hur bra som helst för dennes gren (hoppning).
 
Grattis till hästen!
Jag har en opererad struppipare, den var grad 4 och har nu implantat. Fungerar hur bra som helst för dennes gren (hoppning).
Tack!
Än så länge verkar hon inte jättestörd av sin struppipning. Men så har jag inte ridit så hårt än. Hon hostar ibland när man travar igång men det är det enda.
Jag antar att jag kommer att märka vart gränsen går framöver...
 
Tack!
Än så länge verkar hon inte jättestörd av sin struppipning. Men så har jag inte ridit så hårt än. Hon hostar ibland när man travar igång men det är det enda.
Jag antar att jag kommer att märka vart gränsen går framöver...

Många hästar hostar när de travas igång, behöver kanske inte ens ha ett samband med själva struppipningen? :) Ja, man märker ju när de får problem, iaf med grad 3 & 4. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 504
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
709
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
63 325
Senast: Tajger
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
549
· Visningar
27 178
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp