Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom Equipes webshop stänger idag så passade jag på att köpa en bild på världens bästa farbror.
Det mesta kunde ha varit bättre, men hela hästen betyder så mycket för mig att jag blir glad bara av att se den.
Jag saknar att rida honom men är glad att han verkar trivas med sitt pensionärsliv.

5B5C15D7-C70D-42E4-80CE-DD45A6BF53C6.jpeg
 
Woop Woop. jag ska få tävla snart! Jag rider en bekants häst nu när hon är bortrest över julen och jag avlastar henne några dagar i veckan då hon jobbar mkt. Det är en 15-årig hopphäst som inte kan så mkt men han rör sig trevligt och är väldigt snäll att rida. Julhelgerna har vi ägnat oss åt konditionsträning då han står på ett stall med preparerade slingor och en rundbana på 800 m (travstall från början). Det känns bra att vara igång igen. Får väl se om jag kan lösa några bilder på oss...
 
Woop Woop. jag ska få tävla snart! Jag rider en bekants häst nu när hon är bortrest över julen och jag avlastar henne några dagar i veckan då hon jobbar mkt. Det är en 15-årig hopphäst som inte kan så mkt men han rör sig trevligt och är väldigt snäll att rida. Julhelgerna har vi ägnat oss åt konditionsträning då han står på ett stall med preparerade slingor och en rundbana på 800 m (travstall från början). Det känns bra att vara igång igen. Får väl se om jag kan lösa några bilder på oss...

Åh jag tror jag vet vilken häst du menar, den stod i vårt nuvarande stall fram till i höstas. Verkar vara en jättetrevlig och väluppfostrad kille! Flugskimmel va?

(Råkade se en notis i en startlista jag funderade på att anmäla till så du inte tror jag är helt psyko :D).
 
Åh jag tror jag vet vilken häst du menar, den stod i vårt nuvarande stall fram till i höstas. Verkar vara en jättetrevlig och väluppfostrad kille! Flugskimmel va?

(Råkade se en notis i en startlista jag funderade på att anmäla till så du inte tror jag är helt psyko :D).
Ja men visst! Ett riktigt busfrö i hagen med sin bästis och behöver gå ordentligt varje dag för att inte spåra ur. Men en häst jag blir glad av...
 
Åh jag tror jag vet vilken häst du menar, den stod i vårt nuvarande stall fram till i höstas. Verkar vara en jättetrevlig och väluppfostrad kille! Flugskimmel va?

(Råkade se en notis i en startlista jag funderade på att anmäla till så du inte tror jag är helt psyko :D).
Ska inte du starta den LB:3-klassen?
 
Woop Woop. jag ska få tävla snart! Jag rider en bekants häst nu när hon är bortrest över julen och jag avlastar henne några dagar i veckan då hon jobbar mkt. Det är en 15-årig hopphäst som inte kan så mkt men han rör sig trevligt och är väldigt snäll att rida. Julhelgerna har vi ägnat oss åt konditionsträning då han står på ett stall med preparerade slingor och en rundbana på 800 m (travstall från början). Det känns bra att vara igång igen. Får väl se om jag kan lösa några bilder på oss...
Vad roligt!
Jag har också börjat snegla lite på tävlingsdebuter men vet inte riktigt vart jag ska börja.
Hästen har svårare att galoppera i vänster varv i dagsläget och det finns inget LB-program som inleder i höger. Det kommer inte förrän i LA:1 och LA:3 och riktigt där är vi väl kanske inte än även om hon är stadig i skänkelvikningarna.
Vi har en programridning i feb så jag får väl prova typ LB:2/3 och planera utifrån det.

Men just nu kan jag inte ha sadel på djuret då hon fick två (oskodda, tack o lov)hovar i sidan vid hopsläpp i måndags. En svullnad/ömhet vid sadelgjorden och ett ödem lite längre bak på revbensbrosket.
Men hon gick sjukt bra på träningarna två i helgen! Jag bara sitter och ler när jag rider henne!
 
Woop Woop. jag ska få tävla snart! Jag rider en bekants häst nu när hon är bortrest över julen och jag avlastar henne några dagar i veckan då hon jobbar mkt. Det är en 15-årig hopphäst som inte kan så mkt men han rör sig trevligt och är väldigt snäll att rida. Julhelgerna har vi ägnat oss åt konditionsträning då han står på ett stall med preparerade slingor och en rundbana på 800 m (travstall från början). Det känns bra att vara igång igen. Får väl se om jag kan lösa några bilder på oss...
Lyxigt med såna rid/träningsmöjligheter!!
 
Woop Woop. jag ska få tävla snart! Jag rider en bekants häst nu när hon är bortrest över julen och jag avlastar henne några dagar i veckan då hon jobbar mkt. Det är en 15-årig hopphäst som inte kan så mkt men han rör sig trevligt och är väldigt snäll att rida. Julhelgerna har vi ägnat oss åt konditionsträning då han står på ett stall med preparerade slingor och en rundbana på 800 m (travstall från början). Det känns bra att vara igång igen. Får väl se om jag kan lösa några bilder på oss...

Gud vad härligt med såna slingor, lite avis :p

Här var det busväder idag med 18s/m, en förrymd hösilageplast som lurade bakom spegeln (👻 )och två mycket laddade treårshingstar som ridsällskap. SÅ glad att jag satt på den häst jag gjorde ;) Han kändes lite som en uppblåst ballong ett tag men kunde andas ut efter ett tag och frusta ur sig.
Imorgon är det träning igen och jag hoppas vi får till den känslan som vi avslutade med både igår och idag, grymt fin häst som går att reglera i princip med tanken 👌👌👌
 
så sent som igår så tänkte jag "jaja, min häst har inte mugg i alla fall"

gissa vems häst som var svullen och varm i ett ben, som var fullt med krustor imorse?

Det skall vara kul att ha häst, har jag hört.

På fyra veckor har hästen lyckats med att få; 1, en konstig hård knöl på ett senfäste, 2, rulla fast i boxen med ryggont, 3, fått mugg och nu 4, är svullen över en kota.

Jag har veterinärtid imorgon men det börjar bli löjligt.
 
Just nu är det väldigt roligt att rida. Red en clinic för Rob Barker (han tävlar Dujardins yngre hästar) i helgen och min häst var helt fantastisk. Jättefin takt, fin i formen (han blir gärna lååång och lite låg) och väldigt ambitiös. Rob var väldigt förtjust i min lilla häst och jag var så stolt 😍 Jag fick rida större delen utan stigbyglar och med fokus på rakriktning och kvickhet - egentligen samma saker jag arbetar med tillsammans med min vanliga tränare men Rob var betydligt tuffare vilket gav resultat.

Har anmält mig till årets första tävling på söndag och red igenom ett av programmen ikväll. Kändes trevligt men innehåller både bågar och diagonaler i galopp, vilket ger min häst många chanser att byta (han älskar att byta och gör det väldigt gärna när han är extra taggad som på tävling). På lördag har jag anmält mig till en clinic med franklin balls - vet inte riktigt vad jag har att se fram emot men det blir säkert kul/nyttigt och ger förhoppningsvis min sits en bra boost inför söndagens tävling 😉
 
Å, typiskt.
Jag har tyckt att min sadel legat drägligt på djuret men igår fick hon gå en lite tuffare träning och svettmärkena berättade något annat. Sadeln ligger som en brygga...
Nu är ju redan ny sadel på agendan men jag får tänka om vad gäller bom då hon tydligen inte kommer upp lika mycket i ryggen under arbete som jag trott.

Det innebär också att jag är helt lost på vad för hoppsadel jag ska leta efter.
Det är ju ett par hopp/ft-ryttare här, någon kanske har något tips?
Hon har mycket trapetzius, lite längre (normalhög)manke, lätt svängd. I övrigt ingen aning om vad hon trivs i. Jag vill ju helst ha smalare midja och inget 'fancy' utan mer budget. Hoppning blir för 'husbehov'.
 
Det skall vara kul att ha häst, har jag hört.

På fyra veckor har hästen lyckats med att få; 1, en konstig hård knöl på ett senfäste, 2, rulla fast i boxen med ryggont, 3, fått mugg och nu 4, är svullen över en kota.

Jag har veterinärtid imorgon men det börjar bli löjligt.

Det var inte så roliga nyheter. Hästen är så gott som ohalt, reagerar inte på böjprov, (högt, lågt, fram, bak) och blir ev lite tassig på volt på hårt underlag men inget som veterinären tyckte var oroande.

Den konstiga knölen är början på en senskada. Men det misstänkte jag redan.

Den lite svullna kotan är en skada på ett ligament. Enligt veterinären borde hon ha ont och ha haltat + reagerat vid böjning, men det gjorde hon inte. Han tyckte också att det såg "gammalt" ut, dvs det syntes en inflammation i ligamentet men ingen faktisk skada.

Så tröliga promenader i 5v innan nästa återbesök.
 
Det var inte så roliga nyheter. Hästen är så gott som ohalt, reagerar inte på böjprov, (högt, lågt, fram, bak) och blir ev lite tassig på volt på hårt underlag men inget som veterinären tyckte var oroande.

Den konstiga knölen är början på en senskada. Men det misstänkte jag redan.

Den lite svullna kotan är en skada på ett ligament. Enligt veterinären borde hon ha ont och ha haltat + reagerat vid böjning, men det gjorde hon inte. Han tyckte också att det såg "gammalt" ut, dvs det syntes en inflammation i ligamentet men ingen faktisk skada.

Så tröliga promenader i 5v innan nästa återbesök.

Fasen vad trist! :down: :turd:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 539
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
47 48 49
Svar
969
· Visningar
63 857
Senast: Gnist
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
27 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp