Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså är så lycklig över min nya sadel och faktiskt nya häst!!! Måste bara vara oerhört försiktig så jag inte överanstränger min helt plötsligt oerhört ambitiösa häst!❤ Känns f*n som jag vunnit VM...😂
Berätta mera! Vad är det för sadel? 🙂
 
Å, typiskt.
Jag har tyckt att min sadel legat drägligt på djuret men igår fick hon gå en lite tuffare träning och svettmärkena berättade något annat. Sadeln ligger som en brygga...
Nu är ju redan ny sadel på agendan men jag får tänka om vad gäller bom då hon tydligen inte kommer upp lika mycket i ryggen under arbete som jag trott.

Det innebär också att jag är helt lost på vad för hoppsadel jag ska leta efter.
Det är ju ett par hopp/ft-ryttare här, någon kanske har något tips?
Hon har mycket trapetzius, lite längre (normalhög)manke, lätt svängd. I övrigt ingen aning om vad hon trivs i. Jag vill ju helst ha smalare midja och inget 'fancy' utan mer budget. Hoppning blir för 'husbehov'.

Antar du menar ganska stora bogblad? Vill du ha budget så hade jag kollat på Santa Cruz.
 
Berätta mera! Vad är det för sadel? 🙂
Det är en Erreplus Impulse som har en helt nyutvecklad sadelbom samt bossa. Den ser inte så märkvärdig ut, men den har bred kanal, väldigt öppet framvalv samt takformad och min häst fullkomligt älskar den! Till och med fastän sadeln låg ngt i bakvikt första veckorna så var min häst överförtjust. Han brukar ju dissa sadlar direkt om det är något minsta fel men icke denna, den är ju ny så behövde några veckor för att sätta sig, igår låg den fint i balans efter ridning.

Den är egentligen långt över min budget men vad gör man när hästen visar så tydligt att han älskar den.. Iom att den kom i somras så finns det ju heller inga att få tag på på begagnat marknaden.. Det är dock livstids garanti på bommen och den går att ändra obegränsat antal gånger samt så är den omstoppningsbar så förhoppningsvis kan vi ha den ett bra tag..
 
Det är en Erreplus Impulse som har en helt nyutvecklad sadelbom samt bossa. Den ser inte så märkvärdig ut, men den har bred kanal, väldigt öppet framvalv samt takformad och min häst fullkomligt älskar den! Till och med fastän sadeln låg ngt i bakvikt första veckorna så var min häst överförtjust. Han brukar ju dissa sadlar direkt om det är något minsta fel men icke denna, den är ju ny så behövde några veckor för att sätta sig, igår låg den fint i balans efter ridning.

Den är egentligen långt över min budget men vad gör man när hästen visar så tydligt att han älskar den.. Iom att den kom i somras så finns det ju heller inga att få tag på på begagnat marknaden.. Det är dock livstids garanti på bommen och den går att ändra obegränsat antal gånger samt så är den omstoppningsbar så förhoppningsvis kan vi ha den ett bra tag..
Vad Roligt för er! Så mycket strul som det varit!!
 
Fantastiskt att det funkar nu @super !
Men är alltså slutsatsen att efter alla utredningar och problem du haft med hästen så har allt handlat om sadeln ? 😳
 
Fantastiskt att det funkar nu @super !
Men är alltså slutsatsen att efter alla utredningar och problem du haft med hästen så har allt handlat om sadeln ? 😳
Ja tyvärr verkar det inte bättre.. Sedan har han ju fortfarande lite neurologiska symptom i höger bak men dom märks ju mycket mindre nu. Får se hur det utvecklas för han är inte hundra jämn bak. Syns mest om han blir spänd men när jag kollar gamla filmer så har det alltid funnits där och han är ju ganska genomgången hos vet..

Jag vet ju heller inte varför han är så extremt känslig med sadlar för det har ju varit svårt från dag ett. Enligt en sadelutprovare, från Österrike.., så är det för att han har väldigt kort och hög manke vilket gör att det blir oerhört smärtsamt för honom när sittpunkten hamnar för långt bak vilket den gör på dom flesta sadlar.

När jag kollar på gamla filmer och bilder så ser man tydligt, att även om han rör sig fint så lyfter han aldrig riktigt ryggen. Han kan liksom vinkla bäckenet och lyfta manken men man ser en tydlig dip bakom sadeln. Jag har stört mig på det men inte riktigt vetat vad jag ska göra för att komma åt det.

Jag blir faktiskt riktigt deppig när jag tittar på gamla filmer från när han var 6 för då rör han sig mycket finare än han gör på senare filmer.
Känner mig så ledsen för det känns som jag förstört min fina häst, fast jag knappt ridit.. Jag kan väl bara trösta mig med att jag faktiskt försökt hitta felet och jag har tagit hjälp, men alla sadelprovare och veterinärer för den delen har till slut avfärdat min häst som knäpp.

Det är därför det känns så fruktansvärt skönt nu när han äntligen lyfter ryggen och börjar jobba genom kroppen! Jag känner mig nästan grinfärdig över att det tagit så lång tid bara!
 
@super det är ju sjukt trist om det ”bara” varit sadel som varit grejen i alla år (?!) du hållt på men du får ju försöka trösta dig med att du som sagt verkligen utrett hästen /försökt utreda den hela tiden . Vem skulle kunna ha gjort mer liksom ?
Hoppas bara nu att det får fortsätta så positivt för er !
 
modellerna är lite olika men jag hade absolut kollat på de.
Sadelutprovaren kommer nästa vecka. Även om fokus ligger på dressyrsadeln så har jag bett om att hen tar med ev lämplig hoppsadel. Så vi får se vad vi hittar på.
Annars ska jag definitivt kolla upp det!

Det här har vi att jobba med. 🙄
 

Bifogade filer

  • DSC_2358.JPG
    DSC_2358.JPG
    81,9 KB · Visningar: 64
Sadelutprovaren kommer nästa vecka. Även om fokus ligger på dressyrsadeln så har jag bett om att hen tar med ev lämplig hoppsadel. Så vi får se vad vi hittar på.
Annars ska jag definitivt kolla upp det!

Det här har vi att jobba med. 🙄

nu går det ju inte att bedöma utifrån en bild, men din häst ser ut att inte ha en unik rygg i vila i stallgången utifrån hur bilder är just bilder och sällan tagna optimalt .
Du får uppdatera hur det går 😄
 
Visa bifogad fil 43584
Så här ser stjärnan ut. Träning idag igen, måste få ordning på min position i sadeln. Har uppenbarligen hamnat bak i sadeln igen och saknar stabilitet i bröstryggen. Men jag har fått filmat lite två senaste passen och det går lite framåt.

Filma är bra, jag vet inte hur många gånger jag tittat på klippen från förra helgens träning :angel::p jag ser att jag är styv i ryggen (dock inget nytt problem utan ett sånt som hängt med) och skulle behöva hitta lite mer följsamhet och "gummi" där. Sen är jag fortfarande hopplöst långsam i hjälpgivningen, det syns kanske inte så extremt tydligt men det KÄNNS -särskilt när någon säger "var lite snabb och kvick" och jag bara "sure!".. ..... ....... ... *skänkel* 🐌
 
Tänkte prova att starta min femåring i dressyr i år. Har dock ett "problem". Den är väldigt ambitiös och har ett himla undertramp och om jag inte har boots så trampar den sig själv fram. Den "kan" gå utan boots också men eftersom den har trampat sig rejält ett par gr blir den väldigt ängslig och försiktig utan boots. Någon som har tips på hur den ska trampa lite mindre under sig utan för den delens skull jobba mindre korrekt? Hovslagaren tyckte inte att han kunde göra mer. Har haft en annan unghäst som gjorde likadant och det blev bättre när den blev äldre men den hästen var heller inte alls lika känslig som denna.
 
Tänkte prova att starta min femåring i dressyr i år. Har dock ett "problem". Den är väldigt ambitiös och har ett himla undertramp och om jag inte har boots så trampar den sig själv fram. Den "kan" gå utan boots också men eftersom den har trampat sig rejält ett par gr blir den väldigt ängslig och försiktig utan boots. Någon som har tips på hur den ska trampa lite mindre under sig utan för den delens skull jobba mindre korrekt? Hovslagaren tyckte inte att han kunde göra mer. Har haft en annan unghäst som gjorde likadant och det blev bättre när den blev äldre men den hästen var heller inte alls lika känslig som denna.

Jag hade nog bett om en second oppinion från en annan renommerad hovslagare. Sen så är det ju inte ett extremt undertramp som är givaren för en korrekt form, utan snarare att hästen balanserar och vinklar sig. Där är det ju som du redan är inne på en fråga om styrka och balans hos hästen samt att de breddar sig mer i takt med just utbildning, styrka och balans.

Jag hade försökt öka bärigheten på hästen helt kortfattat .
 
Tänkte prova att starta min femåring i dressyr i år. Har dock ett "problem". Den är väldigt ambitiös och har ett himla undertramp och om jag inte har boots så trampar den sig själv fram. Den "kan" gå utan boots också men eftersom den har trampat sig rejält ett par gr blir den väldigt ängslig och försiktig utan boots. Någon som har tips på hur den ska trampa lite mindre under sig utan för den delens skull jobba mindre korrekt? Hovslagaren tyckte inte att han kunde göra mer. Har haft en annan unghäst som gjorde likadant och det blev bättre när den blev äldre men den hästen var heller inte alls lika känslig som denna.
Min fick ett något kortare övertramp och blev stabilare när han fick ringskor bak. Det vet jag fler som använt. Det var en klinikhovslagare som hjälpte oss med dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 641
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
48 49 50
Svar
993
· Visningar
65 647
Senast: Gnist
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 617
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp